Kelam'A Giriş Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ebkâru’l-efkâr’ının tertibinden biri değildir?


Bilgi problemi

Nübüvvet ve buna ilişkin meseleler

Ölümden sonraki hayat ve ahiret hâlleri.

İmamet/hilafet meselesi

Nübüvvât


2.Soru

Batıda Ortaya Çıkan Akımlardan biri olan “Pozitivizm” hakkında aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


Pozitivizm, Auguste Comte (1798-1857) tarafından XIX. yüzyılda ortaya atılan felsefi düşüncenin adıdır.

Comte insanlık tarihini, dinî ve metafizik olmak üzere iki evreye ayırdı.

Ona göre dinî evre fenomenlerin Tanrı ya da manevi nedenlerle açıklandığı evredir.

Dinî evrede insanlar her şeyi din ile açıklamaya çalışırlar ki bu evre Orta Çağ’a kadar devam eder.

Metafizik evrede ise olaylar soyut kuvvetlerle açıklanır, eşitlik, özgürlük gibi. Bu evre Orta çağ’dan başlayıp 1789 Fransız ihtilaline kadar devam eder.


3.Soru

Ebû Mansûr el-Mâtürîdî’nin hangi eseri bilgiyi bir teori olarak ele alan ilk eser olması özelliğine sahiptir?


Kitâbü’t-tevhîd

Te’vîlâtü Ehli’s-sünne

Te’vîlâtü’l- Mâtürîdiyye

Te’vîlâtü’l-Kur’ân

Mücerredü makâlâti’l-Eş‘arî


4.Soru

Kelâm alanında eser yazımı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İnanç konuları üzerinde kelâmî tartışmalar ile başlamıştır.

Peygamber Efendimiz döneminde henüz bir eser verilmemiştir.

Vahyin devam ettiği dönemde eser verilmemiştir.

Peygamber Efendimiz döneminde teşekkül sürecini tamamlamış tek İslâmî ilimdir.

Problemlerin çözümü için ayet ve hadislerin yeterli olması eser yazımını gereksiz kılmıştır.


5.Soru

Kelam ilminin isminin verilmesine en önemli neden hangisidir?


Allah’ın sıfatları meselesi anlaşılmaya çalışılırken bu çerçevede üzerinde en çok tartışma yapılan sıfat kelâm sıfatı olduğundan

Öğrenilmesi ve öğretilmesi gereken bilgiler ilk defa sözle öğretilir ve öğrenilir olduğundan.

Bu ilmin konuların dindeki yeri ve önemine binâen, onlar hakkında insanın aklına çok çeşitli sualler geldiğinden dolayı karşılıklı, çok ve dikkatli konuşmayı, yani kelâmı gerektiğinden

Kur’an’ın, kelâmullah yani, Allah’ın sözü, O’nun kelâmı olduğundan

Bu ilimde kullanılan naklî ve aklî delillerin kuvvetinden dolayı, diğer ilimlere nazaran “artık kelâm dediğin işte budur, diğerleri değil” anlamında geldiğinden


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi peygamberlik mucizeleriyle ilgili Hint alt kıtasındaki görüşlerden biri değildir?


Allah’ın koyduğu âdetlerin bozulması ve mucizenin hârikulâde olması düşüncesi doğru kabul edilemez

Peygamberlik Allah vergisi ile elde edilir ve çalışıp kazanma ile gerçekleşemez.

Allah tarafından takdir edilen ‘adetler yani tabiat kanunları değişmez.

Hadîslerde geçen hissî mucizeleri tamamen gerçek değildir ve inkar edilebilir.

Kur’ân’da geçen mucizlere yoruma açıktır ve farklı anlamlar verilebilir.


7.Soru

Maddeyi değişmez, aktif ve dinamik bir prensip olarak kabul eden, ruh ve düşünce gibi cevherlerin bu maddenin bir tezahürü olduğunu iddia eden ya da bunları inkar eden düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?


Materyalizm

Darwinizm

Freudizm

Pozitivizm

Rasyonalizm


8.Soru

Kelâm ilminin zaman ve zemine göre değişebilen vesâilinin değişmesi gerekirdi. Bu ihtiyacı dile getiren bir çok âlim ortaya çıkmıştır. Aşağıdakilerden hangisi Hint alt kıtasında çıkan âlimlerden biri değildir?


Emir Ali

Muhammed İkbal

S¸iblî Nu’manî

Abdüllatif el-Harpûtî

Seyyid Ahmed Han


9.Soru

Hangisi erken dönem mu‘tezile eserlerinin üzerinde durduğu konulardan değildir?


Bilgi teorisi

Kelâm yöntemi

Tabiat felsefesi

Hilafet meselesi

Peygamberlik konusu


10.Soru

Bir haberin mütevatir haber olabilmesi için aşağıdaki şartlardan hangisi ya da hangilerine sahip olması gerekir?
I. Bir topluluk olmalı
II. Topluluğun yalanda birleşmelerinin imkansız olmalı
III. Güvenilir bir topluluk olmalı


I ve II

I ve III

Yalnız I

Yalnız II

Hepsi


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilminin doğuşuna tesir eden öncelikli temelkaynaktır?


İlk fikri hareketler ve ihtilaflar devri
Aydınlanma dönemi
Müslümanlar’ın diğer din, kültür ve medeniyetlerle karşılaşması
Kırtas hâdisesi ve halife seçimi gibi ilk ihtilaflar
Kur’ân ve hadisler

12.Soru

“Ona göre genel olarak dinî ilimler felsefî ilimlerden üstündür, çünkü dinî ilimlerin kaynağı peygamberler, felsefî ilimlerin kaynağı ise filozoflardır” aşağıdaki kişilerden hangisi söylemiştir?


Gazzâlî

Kindî

Fârâbî

İbn Rüşd

Âmirî


13.Soru

Yalanda birleşmeleri imkânsız görülen bir topluluğun verdiği haber aşağıdakilerden hangisidir?


Mütevatir haber

Vahiy

Vacip

Farz

Ahâd haber


14.Soru

Aşağıdaki sıfatların hangisi Allah’ın selbî sıfatlarından biridir?


İradê

Tekvin

Kelâm

Kudret

Vahdâniyet


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslâm felsefesinin en önemli temsilcileri olan Fârâbî ve İbn Sînâ’nın konu edindiği temel meselelerden biridir?


Fıkıh

Hadis

Felsefe

Ahiret

Allahın sıfatları


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mısır’da kelâm ilminin problemleriyle uğ- raşan ve bu ilmin daha verimli hale gelmesi için gayret gösteren âlimlerin başında gelmektedir?


Abdüllatif el-Harpûtî

Cemaleddin Efgânî

Filibeli Ahmed Hilmi

Hidiv İsmail

Muhammed Abdûh


17.Soru

Batıda düşünce, sanat ve bilimde meydana gelen değişim ve dönüşümlerin İslam dünyasını etkisine almasında aşağıdaki hangi bilim insanının katkısı olmamıştır?


Kopernik

Kepler

Newton

Faraday

Galile


18.Soru

Kelâm ilminin kendisine konu seçtiği alan İslâm dininin akîde alanının kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?


İcma

Kur’an

Sünnet

Hadis

Kıyas


19.Soru

Hangisi kadîm ve hâdis varlık için doğrudur?


Hariçte yani zihin dışında gerçekliği bulunandır

Allah, kadîm varlık, âlem ise hâdis varlıktır.

Olması imkânsız ve şu anda olmayan gelecekte gerçekleşecek olandır.

Varlığında şüphe duyulmayan, algılayan kişiden bağımsız olarak bulunabilen ve dış dünyaya da gerçekliği olandır.

Sadece zihinde olan varlık ve zihin dışında gerçekliği bulunan varlıklardır.


20.Soru

Tarihi materyalizm akımının öncüsü kimdir?


Darwin

Hegel

Marx

Comte

Kant