Kelam'A Giriş Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Varolan kavramı ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Varlığından şüphe duyulmaz. |
Algılayan kişiden bağımsız olarak bulunur. |
Dış dünyada bir gerçekliği vardır. |
Zihin haricinde kesin bir gerçekliği bulunur. |
Ma‘dûm kavramı ile de ifade edilir. |
Varolan, varlığında şüphe duyulmayan, algılayan kişiden bağımsız olarak bulunabilen ve dış dünyada da gerçekliği olandır. Daha kısa bir ifade ile varolan, zihin haricinde kesin bir gerçekliği bulunandır. Varolanın zıttı ise yokolan/ma‘dûm kavramıdır.
2.Soru
Kelâmın temel meseleleri açıklama ve ispat etmede aracı olan bilgilere verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Vesâil |
Makâsıd |
Mesâil |
Araz |
Cevher |
Kelâm ilminde ele alınan bilgiler, ya doğrudan doğruya dinî esasları oluşturan konulardır ki bunlara kelâmın temel meseleleri (mesâil ve makâsıd) denilir ya da bu temel meseleleri açıklama ve ispat etmede aracı olan bilgilerdir. Bunlara da vesâil adı verilir.
3.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi varolanın tanımında geçen ifadelerden biri değildir?
Varlığından şüphe duyulmayan. |
Algılayan kişiden bağımsız olarak bulunabilen. |
İç dünyayla gerçekliği olandır. |
Zihin haricinde kesin bir gerçekliği bulunandır. |
Dış dünyayada gerçekliği olandır. |
Varolan, varlığında şüphe duyulmayan, algılayan kişiden ba- ğımsız olarak bulunabilen ve dış dünyayada gerçekliği olandır. Daha kısa bir ifade ile varolan, zihin haricinde kesin bir gerçekliği bulunandır.
4.Soru
Yeni dönem kelâmcıları eserlerinde diğer dinlerle İslam dini’nin karşılaştırılmasına yer vermişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi yapılan bu mukayese sonuçlarına göre doğru değildir?
Diğer bütün dinlerin temelinde tevhit vardır ve bu özellikleri ile İslam’a benzemektedir. |
İslam’da Allah ile kul arasında herhangi bir vasıta kabul edilemez. |
İslam akla önem vermiş ve akıl ile naklin çatışmayacağını bildirmiştir |
Diğer dinlerde tevhit inancı şirkle karışmış ve bu inanç önemli ölçüde zedelenmiştir |
İslam’da peygamberin beşer olduğu tespit edilirken diğerlerinde ilahtan bir parça olan peygamber anlayışı vardır. |
Kelâmcılar öncelikle İslam’ ın tevhit inancıyla diğer dinlerin Tanrı anlayışını karşılaştırmışladır. Buna göre diğer bütün dinlerin temeli tevhit olduğu halde bu dinlerde tevhit inancı şirkle karışmış ve bu inanç önemli ölçüde zedelenmiştir. Tevhid esasını koruyabilen yegâne din İslam’dır. İs- lam’da Allah ile kul arasında herhangi bir vasıtanın kabul edilmemesi de İslam’ın ruhbanlığı esas alan Hıristiyanlık ve benzeri uygulamalardan üstün olduğunun delili olarak sunulmuştur. İslam akla önem vermiş ve akıl ile naklin çatışmayacağını bildirmiştir. Bundan dolayı akli istidlal ve muhakemeye izin verilmiştir. Hıristiyanlık ve Yahudilik’te ise bilim ve din çatıştığından biri lehine diğerini bırakmak zorunluluğu doğmaktadır. İslam’ın nübüvvet anlayışı da diğer dinlerin nübüvvet anlayışından üstündür. Zira İslam’da peygamberin beşer olduğu tespit edilirken diğerlerinde ilahlaşmış veya ilahtan bir parça olan peygamber anlayışı hâkim olmuştur.
5.Soru
أحاطت المواضيع الرئيسية لعلم الكلام مسائل الاعتقاد والإيمان تحت عناوين رئيسية ثلاثة والتي تُسَمَّى بــ ( الأصول الثلاثة). وهي مواضيع
العقل، الإجماع، النقل |
الإجماع، الأعمال، الكونيات |
الإلهيّات والنُّبوَّات والسَّمعيَّات |
السنة النبوية، الآيات المتشابهة، الآيات المحكمة
|
أقوال الصحابة |
6.Soru
Kelâmda bilgi birkaç bakımdan kategorize edilebilir. Aşaüğıdakilerden hangisi bu bilgi türlerinden değildir?
Bedihî bilgi |
Zarûrî bilgidir |
Âhâd bilgi |
Hâdis bilgi |
Kadîm bilgi |
Bu yüzden kelâm alimleri Allah’ın ilmine öncesiz ve sonrasız anlamında kadîm bilgi, insana ait bilgiye de öğrenme ile sonradan meydana geldiğinden ve başlangıcı bulunduğundan, sonradan olma anlamında hâdis bilgi demişlerdir. Aklın hiçbir çaba sarfetmeksizin elde ettiği bilgi, zarûrî/zorunlu bilgidir. Bu bilgiye, herhangi bir şüpheye ve ihtilafa yol açmayacak şekilde son derece açık olduğundan apaçık bilgi anlamında bedihî bilgi de denilmiştir. Mütevatir olmayan haber, tek kişinin veya yalan üzere birleşmesi imkan dahilinde olan bir topluluğun verdiği haberdir. Bu tür habere âhâd haber adı verilir. Kelâm ilminde tek bir bireyin verdiği haber kesin kabul edilmez ve ona dayanan hüküm de kesin hüküm olarak görülmez. Bir haberin mütevatir veya âhâd haber olması, haberin gerçekliği ve gerçekleşmişliği ile alakalıdır. Kelâmî ifade ile haberin sübut yönünü gösterir.
7.Soru
Aklın hiçbir çaba sarf etmeksizin elde ettiği bilgiye ne ad verilir?
Kâdim Bilgi |
Zarûrî Bilgi |
Hâdis Bilgi |
İktisâbî Bilgi |
Nazarî Bilgi |
Allah’ın ilmine öncesiz ve sonrasız anlamında kadîm bilgi, insana ait bilgiye de öğrenme ile sonradan meydana geldiğinden ve başlangıcı bulunduğundan, sonradan olma anlamında hâdis bilgi demişlerdir. Aklın hiçbir çaba sarfetmeksizin elde ettiği bilgi, zarûrî/zorunlu bilgidir. Bu bilgiye, herhangi bir şüpheye ve ihtilafa yol açmayacak şekilde son derece açık olduğundan apaçık bilgi anlamında bedihî bilgi de denilmiştir. Bunun tersine insanın bir çaba ve düşünmesi sonucu elde edilen bilgiye kazanılmış anlamında iktisâbî bilgi adı verilmiştir. Bu tür bilgiye bir kanıt/delil yoluyla ulaşıldığından delile gereksinim duyan bilgi anlamında istidlalî bilgi adı da verilmiştir. Ayrıca nazar yani düşünme yoluyla elde edilmesi dikkate alınarak nazarî bilgi diye de adlandırılmıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mu’tezile mezhebinin beş temel ilkesinden biri değildir?
Tevhid |
Adalet |
Va‘d ve va‘îd |
el-Menzile beyne’l-menzileteyn |
İtikat |
Tevhid, adalet, Va‘d ve va‘îd, el-Menzile beyne’l-menzileteyn ve Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker mu’tezile mezhebinin beş temel ilkesidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi es-Sevâdu’l-a’zam adlı risalenin sahibidir/yazarıdır?
Ebû’l-Muin en-Nesefî |
Ebû Bekir el- İyâzî |
Ebû Ahmed el-İyâzî |
Ebû Nasr el-İyâzî |
Hakîm es-Semerkandî |
Mâtürîdîliğin gelişip bir ekol düzeyine çıkmasında Mâtürîdî’nin öğrencilerinin ve taraftarlarının katkısı olmuştur. Bunların en önemlilerinden biri kuşkusuz es-Sevâdu’l-a’zam adlı risalenin sahibi olan Hakîm es-Semerkandî’dir (ö. 342/953).
10.Soru
Tam anlamıyla felsefî kelâmı başlatan isim aşağıdakilerden hangisidir?
İbnü’l-Melâhimî |
Fahreddîn er-Râzî |
Ebü’l-Ferec İbnü’l-Cevzî’ |
Zemahşerî |
Şehristânî |
Fahreddîn er-Râzî (ö. 606/1210) tam anlamıyla felsefî kelâmı başlatan isim olarak kabul edilir. Onun en hacimli kelâm eseri olan el-Metâlibü’l-âliye ve bunun muhtasar şekli kabul edilebilecek el-Muhassal, felsefî konuların kelâm çerçevesine dâhil edilmesinin önemli örneklerini teşkil eder.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin doğuşuna sebep olan etkenlerden değildir?
Kırtas Hadisesi |
Hilafet meselesi |
Siyasi anlaşmazlıklar ve iç savaşlar |
Kader ve irade hürriyeti sorunu |
Hz. Peygamberin islam dinini sahabe topluluğuna anlatması |
Hz. Peygamberin islam dinini sahabe topluluğuna anlatması kelam ilminin Hz. Peygamber döneminde ortaya çıkmama nedenlerinden birisidir.
12.Soru
Muhteva benzerliği açısından bakıldığında, kelâmın en yakından ilişkili olduğu ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Hadis |
Felsefe |
Siyer |
Fıkıh |
Ahlâk |
Kelâm ilminin diğer ilimlerle ilişkisi, metot veya muhteva açısından benzerlik, belli konuların birbirinden alınması, konuların işlenmesinde kullanılacak malzeme açısından birbirinden faydalanma gibi çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir. Muhteva benzerliği açısından bakıldığında, kelâmın en yakından ilişkili olduğu ilim felsefedir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ ın sıfatlarını sınıflandırmada kullanılan bir sıfat grubu değildir?
Müteşabih lafızları |
Fiilî sıfatlar |
Subutî sıfatlar |
Selbî sıfatlar |
Fiziki sıfatlar |
Bir sıfat kategorisi, Kur’ân ve hadîslerde geçen müteşabih lafızlardır. Bu lafızlar Allah’a izafe edilmekle birlikte anlamında bir netlik bulunmamaktadır. Mu‘tezile ve Eş‘arî mezhebi mensuplarınca fiilî sıfatlar adı altında bir sıfat grubu daha öngörülmüştür. Subutî sıfatlar ise, Allah’ın ne ve nasıl olduğunu anlatan sıfatlardır. Selbî sıfatlar Allah’ın ne olmadığını anlatan sıfatlardır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın Subuti sıfatlarından biri değildir?
Hayat |
Basar |
İrâde |
Kıdem |
Semi’ |
Kıdem: Allah’ın geçmişe doğru başlangıcın bulunmaması anlamında olup Allah’ın ne olmadığını anlatan Selbi sıfatlardandır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm felsefecisi Fârâbînin ilimleri sınıflandırdığı konulardan biri değildir?
Geometri |
Astronomi |
Metafizik |
Musiki |
Felsefi ilimler |
İslâm kültüründe ilimlere yönelik en erken sınıflamalardan birisini meşhur İslâm felsefecisi Fârâbî (ö. 339/950) yapar. O ilimleri “dil ilmi, mantık ilmi, matematik, geometri, astronomi, musikî gibi talimî ilimler, fizik ve metafizik, medenî ilimler, yani siyaset, fıkıh ve kelâm” şeklinde sınıflandırır.
16.Soru
Kelamı pozitif bilimlerden ayıran noktalardan biri aşağıdakilerden hangisidir?
Başlangıç ve son |
Biyoloji |
Fizik |
Matematik |
Mesâil |
Kelâm pozitif bilimlerden, olayları başlangıç ve son, yaratılış ve ahiret açısından pozitif bilimlerden ayırır.
17.Soru
Hangisi islâm felsefecilerinin kelâma yönelik eleştirisidir?
Kelâmcıların hudûs delili oldukça muğlak ve zor anlaşılır bir yapı sergilemektedir. |
Geleneksel eleştirilerin yeni bir form ve üslup içerisinde yeniden takdim edilmelidir. |
Allah’ın kudret ve iradesinin mutlaklığını koruma adına, insanın hürriyetini nerede ise yok sayan bir açıklama tarzı geliştirmiştir. |
Sonradan, hakikatin ortaya çıkmasından ziyade, hasmı susturma ve mağlup etmeye yönelik kısır bir tartışma biçimi hâline gelmiştir. |
Kelâmcılar gelen rivayetlerle yetinmemişler ve yoruma gitmişlerdir |
İbn Rüşd metoda yönelik eleştirileriyle teorik bir çerçeve kurduktan sonra, bu doğrultuda kelâmcıların belli konulardaki görüşlerini de tenkit eder. kelâmcıların atom teorisi üzerine bina ettikleri ve Allah’ın varlığını ispat noktasında başlıca delilleri olan hudûs (âlemin yaratılmışlığı) deliline yönelik eleştirisidir. Ona göre, kelâmcıların hudûs delili oldukça muğlak ve zor anlaşılır bir yapı sergiler. Öyle ki, muhatap kitlenin büyük çoğunluğunu oluşturan, iknaî sözlerle tasdik ve imana ulaşan kimseler bir yana, kelâmda yetkinlik kazanan kimseler tarafından bile takip edilmesi ve kullanılması zor bir metottur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah'ın bazı sevgili kullarına ilham yoluyla çeşitli konularda bilgiler vermesidir?
Sezgi |
Haber |
Akıl |
Keşif |
Basiret |
Keşif, genel kabule göre Allah'ın bazı sevgili kullarına ilham yoluyla çeşitli konularda bilgiler vermesidir. Seven ve sevilen kul mertebesine erişen müminlere Allah’ın lutfu ile bazı perdelerin açılması ve kulun bilgilendirilmesidir.
19.Soru
Aşağıdaki alanların hangisinde bilgi “bilen süje ile bilinen obje arasındaki ilişki” olarak tanımlanır?
Felsefe |
İlmihal |
Tasavvuf |
Sosyal Bilim |
Hadis |
Felsefede ise bilgi, “bilen süje ile bilinen obje arasındaki ilişki” şeklinde tanımlanır. Benzer bir yaklaşım kelâm bilginleri arasında da göze çarpmaktadır. Nitekim kelâm bilginlerinin çoğunluğu bilgiyi, bilen kişi ile bilinen olgu ve olay arasında bir irtibat olarak kabul ederler.
20.Soru
Aşağıdaki Kelamcılarından hangisi Sünnî Kelâmın öncülerinden biridir?
Bişr b. Mu’temir |
Amr b. Ubeyd |
Ebü’l-Hüzeyl el-Allâf |
İbn Küllâb el-Basrî |
Nazzâm |
Ehl-i sünnet kelâmının teşekkülüne kadar olan dönemde Vâsıl ve Amr b. Ubeyd’den başka Bişr b. Mu’temir (ö. 210/825), Muammer b. Abbâd es-Sülemî (ö. 215/830), Ebü’l-Hüzeyl el-Allâf (ö. 235/849), Nazzâm (ö. 220- 230/835-844 arası) ve Câhiz (ö. 255/869) gibi isimler kelâm ilminin gelişimini sağlamış, fikrî mücadeleye öncülük etmişlerdir. Günümüze ulaşıp neşredilen bu döneme ait Mu‘tezilî eserlerin başlıcaları, Câhiz’in Kitâbü’ddelâ’il ve’l-i’tibâr, el-Osmâniyye ve er-Red ale’n-nasârâ ve’l-yehûd’u ile Ebû Cafer el-İskâfî’nin (ö. 240/854) el-Mi’yâr ve’l-muvâzene’sidir. Zaten erken dönem Mu‘tezilîler’den, bunların dışında kalan isimlerin hiçbirinin müstakil eseri günümüze ulaşmamıştır. Aynı dönemde, Sünnî kesimden İbn Küllâb el-Basrî (ö. 240/854), Hâris el- Muhâsibî (ö. 243/857) ve Ebü’l-Abbâs el-Kalânisî (ö. h. 4. asır başı) gibi şahıslar, Sünnî inanca yöneltilen itirazları cevaplamak düşüncesiyle kelâmı öğrenmişler, Selef mezhebinin inançlarını kelâm delilleriyle desteklemişlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ