Kelam'A Giriş Final 9. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hadise girmektedir?


Cisim

Mütehayyiz

Mürekkep

Kadim

Varolan


2.Soru

Yeni kelâm hareketinin Hindistan kıtasındaki asıl teorisyeni olarak bilinir. Kelâm tarihi alanında yazdığı İlmu’l-kelâm adlı kitabının önsözünde eski kelâmın faydasız ve yetersiz olduğunu ifade etmiş ve İlm-i Kelâm-ı Cedid adlı eseriyle de ihtiyaç duyulan kelâmı yazmıştır. Nedvetü’l- ulemâ adıyla kurduğu teşkilatın temel hedefini de, ateizmin meydan okumalarına karşı yeni bir kelâm ilmi kurmak olarak belirlemiştir. Bu kişi aşağıdakilerden hangisidir?


Seyyid Ahmed Han

Muhammed Abduh

Abdüllatif el-Harpûtî

Şiblî Nu‘manî

İzmirli İsmail Hakkı


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Şerh ve derlemecilik döneminin en klasik örneklerinden Şerhu’l-Makâsıd ve Şerhu’l-Mevâkıf’ın birbirinin hemen hemen aynı olan içerik ve konu dağılımlarından biri değildir?


İlkeler

Cevherler

Nazar bahsi, ilmin hakikati

Genel meseleler

Arazlar


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kelâmın diğer ilimlerle ilişkisinin genel özelliklerinden biri değildir?


Ele alınan konular muhteva açısından ortaklık veya benzerlik

Konuların işlenmesinde fikrî altyapıyı oluşturacak veya belli hususların ayrıntılandırılması ve ispatında kullanılacak verilerin başka ilim dallarından alınması

Ele alından konular muhteva açısından farklılık

Konuların değerlendirilmesinde kullanılan metotlar açısından benzerlik

Esasen başka bir ilmin konusu olan bir meselenin, bazı özellikleri sebebiyle kelâma dâhil edilmesi


5.Soru

Hangisi kelâmın en üstün ilim olduğuna dair gerekçelerden değildir?


Kelâmın geniş bir konuyu ele alması ve Allah’ın zatı, sıfatları ve fiilleri gibi şerefli meselelerle ilgilenmesi

Dünya ve ahiret mutluluğunu elde etmek gibi en üstün bir gayeyi hedeflemesi,

Kullandığı delillerin hem doğru düşünebilen akıl tarafından kabul görecek, hem de ayet ve sahih hadislere uygun deliller olması

Bütün peygamberler inanç konularında ittifak ettikleri ve bu ilmin meselelerini oluşturan iman esasları ilk peygamberden günümüze kadar hiçbir değişikliğe uğramadan geldiği için kelâmın hakikî ilim özelliğini kazanmış olması,

Kelâma yönelik birtakım eleştirilerin de hangi hususlara dayandığını


6.Soru

Tarih-ı ilm-i kelâm diğer ise Tenkihu’l-Kelâm fi akâdi ehl’il İslam adlı eserlerin yazarı kimdir?


Abdüllatif el-Harpûtî

İzmirli İsmail Hakkı

Filibeli Ahmed Hilmi

Reşid Rıza

Seyyid Ahmed Han


7.Soru

Yeni dönem kelâmcıları eserlerinde diğer dinlerle İslam dini’nin karşılaştırılmasına yer vermişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi yapılan bu mukayese sonuçlarına göre doğru değildir?


Diğer bütün dinlerin temelinde tevhit vardır ve bu özellikleri ile İslam’a benzemektedir.

İslam’da Allah ile kul arasında herhangi bir vasıta kabul edilemez.

İslam akla önem vermiş ve akıl ile naklin çatışmayacağını bildirmiştir

Diğer dinlerde tevhit inancı şirkle karışmış ve bu inanç önemli ölçüde zedelenmiştir

İslam’da peygamberin beşer olduğu tespit edilirken diğerlerinde ilahtan bir parça olan peygamber anlayışı vardır.


8.Soru

Eş’ari anlayışına göre Allah inanışıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Allah bir cisimdir.

Allah birdir.

Allah bir maddedir.

Bir mekanla sınırlıdır.

Kudret sahibi değildir.


9.Soru

Tarih-ı ilm-i kelâm ve Tenkihu’l-Kelâm fi akâdi ehl’il- İslam’ı aşağıdakilerden hangi âlim yazmıştır?


İzmirli İsmail Hakkı

Muhammed İkbal

Filibeli Ahmed Hilmi

Abdüllatif el-Harpûtî

Seyyid Ahmed Han


10.Soru

Yenilenme hareketinin Türkiye’deki en önemli temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir?


İzmirli İsmail Hakkı

Namık Kemal

Filibeli Ahmed Hilmi

Abdüllatif el-Harpûtî

Musa Carullâh


11.Soru

Kelâm ilmi ile ilgili iki önemli eseri bulunan ve bunlardan biri Tarih-ı ilm-i kelâm diğeri ise Tenkihu’l-Kelâm fi akâdi ehl’il-İslam adını taşıyan ve yeni ilm-i kelâmın öncülerinden olan bu kişi kimdir?


İzmirli İsmail Hakkı

Muhammed Abduh

Abdüllatif el-Harpûtî

Seyyid Ahmed Han

Şiblî Nu‘manî


12.Soru

Aydınlanma felsefesinin hangi filazofuna göre, duyularla kavranması mümkün olmayan sebeplilik, zaman ve mekân gibi bir alan mevcuttur ve bu alanın inkar edilmesi mümkün değildir?


Kant

Hume

Descartes

Aristo

Batlamyus


13.Soru

Bir haberin mütevatir veya âhâd haber olması neye bağlıdır?


Kesinlik düzeyinin en üst noktasında bulunan haber

Haberin gerçekliği ve gerçekleşmişliği ile alakalıdır

Yalan üzere birleşmesi imkan dahilinde olan bir topluluğun verdiği haberdir.

Tek bir bireyin verdiği haber

Yalanda birleşmeleri imkansız görülen bir topluluğun verdiği haber


14.Soru

Müslümanlar arasındaki değişik düşüncelerin doğuşu ve farklı düşüncelerin temel sebebi nedir?


Kuran’ı Kerim’in anlaşılmaması

Kelam biliminin geç ortaya çıkması

İnsanın fıtratı ile vahyin ona tanıdığı imkandan

Günah sanıldığından soru sorulmaması

İnsanların farklı duygularda olması


15.Soru

Haber tek kişinin bildirmesi ile gerçekleşmiş ise ne ad verilir?


Mütevatir

Zannî bilgi

Âhâd haber

Hatabî bilgi

Burhanî


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kelamda bilgi edinme yollarından biridir?


Vahiy

Melek

Rüya

Haber

Keşif


17.Soru

Tabiatçı kelâm’ı hangi alim ortaya koymuştur?


Muhammed Abduh

Abdüllatif el-Harpûtî

Seyyid Ahmed Han

Şiblî Nu’manî

İsmail Hakkı


18.Soru

Kelâm kaynaklarında kesinlik hiyerarşisine göre kesinlik düzeyinin en üst noktasında bulunan haber türüne ne ad verilir?


Rüya

Âhâd

Nazar

Mütevatir

Basiret


19.Soru

I. Cevher
II. Cisim
III. Araz
IV. Kadim
Allah’ın dışında varolan her şey diye tarif eden âlem kavramının unsurları aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru verilmiştir?


Yalnız I

II ve III

II ve IV

I, II ve III

I ve III


20.Soru

Allah’ın Subutî sıfatlarından olan Tekvin’in anlamı aşağıdakilerden hangisidir?


Dilediği her şeye güç yetirebilmesidir.

Allah’ın her şeyi bilmesidir.

Allah’ın diri ve canlı olmasıdır

Güç yetirdiği her şeyi yaratmasıdır.

Allah’ın kainatta bulunan her şeyi işitmesidir