Klasik Sosyoloji Tarihi Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Toplumları tarihsel materyalist bir yaklaşımla analiz eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Emile Durkheim
|
Karl Marx
|
Max Weber
|
Auguste Comte
|
Herbert Spencer
|
2.Soru
Ahlak bilimleri, aşağıdakilerden hangisini kendine model olarak almıştır?
Felsefe bilimi |
Newton fiziği |
Uzay bilimleri |
Matematik bilimi |
Teknoloji |
Ahlak bilimleri, kendine model olarak Newton fiziğini almış, bu bilimleri savunanlar ahlak felsefesinin deneysel fizik yapar gibi yapılması gerektiğini savunmuşlardır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Marx'ın kapitalizmin sisteme dair çelişkisi olarak tanımladığı ekonomik buhranların nedenlerinden biri değildir?
Kapitalizmin plansız ve sürekli artı değer üretmek üzerine kurulmuş olması
|
Süreç içinde toplam kar hadlerinin düşme eğilimi göstermesi
|
Çalışma süreleri değişmeden emek verimliliğinin arttırılması
|
İşletme karlarının düşmesinin ücret düşüşlerini beraberinde getirmesi
|
Ücret düşüşlerinin alım gücünü azaltması
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kapitalist toplumda proleteryanın, sınıf bilincine ulaşmasını engelleyen, kendi gerçekliğini yanlış bilinçle kavramasına neden olan faktörlerden biri değildir?
Sınıf içi bölünme ve çelişkiler
|
Yeterli eğitim olanaklarına sahip olunmayışı
|
Orta sınıfın burjuvazinin siyasal ideolojisiyle bütünleşmesi
|
İşçilerin üretici kimlik ve konumlarından uzaklaştırılmaları
|
Burjuva ideolojisinin birleştirici rolü
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın dinle ilgili düşüncelerini belirtmektedir?
Din ilkel toplumların kendilerini korumaları için ortaya çıkmıştır. |
İnsanlar dini kullanarak kendi düşünce ve hayallerini ile varlığını sürdürür. |
Din hakim sınıfın hakimiyetini meşrulaştıran bir mittir. |
Din insanların kaderini belirlemektedir. |
Dinsel bilgiler doğa üstü güçler tarafından insanlara verilmiştir. |
Marx’ın yabancılaşma kuramı aynı zamanda onun din üzerine olan görüşlerini de temellendirmiştir. Marx’a göre ilkel toplumda insanlar anlayamadıkları olaylar karşısında din ve benzeri gerçek bir temele dayalı olmayan mistik açıklamalar üretmişlerdir. Bu bakımdan din ve benzeri mistik açıklamalar, aslında insanın kendi hayal ürününden başka bir şey değildir. Ancak insan kendi hayal ürünü olan dinsel ve benzeri mistik açıklamaların kaynağını kendi dışında başka yerlerde arar; böylece kendi ürettiği düşüncelerden kopmaya ve uzaklaşmaya başlar. Başka bir deyişle, din insanın kendi hayal ürünü olduğu halde, onun kaderini belirleyen bağımsız, dışsal ve yabancı bir güçmüş gibi algılanır. Sonuç olarak insanın kendi ürettiği düşünceler, kendi kontrolünden çıkmaya ve hatta onu kontrol etmeye başlar. Marx için dinin, yabancılaşmış bir düşünsel ürün olmasının dışında, başka bir önemli boyutu daha vardır. Buna göre, dinsel ve benzeri mistik açıklamalar, özellikle sınıflı toplumlarda egemen sınıfın imtiyazlı sınıfsal çıkarlarını ve hakimiyetin meşrulaştırma araçlarına dönüşmüşlerdir.
6.Soru
Aşaıdaki düşünürlerden hangisi, liberalizmin bırakınız yapsınlar anlayışını benimsemiş, insanların birbirlerinin haklarına gönüllü olarak saygı göstermeleri sonucunda otomatik olarak doğal bir toplumsal denge oluştuğunu ve devletin bu dengeye, diğer bir deyişle insanlar arasındaki ilişkilere müdahale etmemesi gerektiğini ileri sürmüştür?
Comte |
Saint-simon |
Mill |
Spencer |
Moistre |
Spencer, toplumu genel bir evrimci model içinde bir sistem olarak gören yaklaşım ile bireylerin toplam› olarak gören yaklaşımı birleştirmiştir.
7.Soru
“Mantığın Sistemi” adlı eserinde toplumu incelemek için en uygun yöntemin somut tümdengelim olduğunu savunan düşünür hangisidir?
Frédéric Le Play |
Auguste Comte |
Claude Henri Saint Simon |
John Stuart Mill |
Herbert Spencer |
Mill, 1843 tarihinde yayınlanan Mantığın Sistemi (System of Logic, Ratiocinative
and Deductive) adlı eserinde insanlara yönelik genel bir bilimin temeli olarak tümdengelimin geçerli olan ve olmayan biçimlerini birbirinden ayırmaya çalışmış, felsefenin ve akıl yürütmenin de doğa bilimlerinin ilkelerinden türetilmiş bir mantık biçimi kullanılması gerektiğini ileri sürerek onlar için doğa bilimlerinden ve matematikten türetilmiş sağlam bir yöntem sağlamıştır.
8.Soru
Bilimsel devrim hangi yıllar arasını kapsamaktadır?
1100-1300 |
1300-1500 |
1500-1700 |
1700-1900 |
1900-2100 |
Bilimsel devrim, Antik Yunan’dan Ortaçağ’a kadar kabul görmüş olan doktrinlerin reddedildiği ve fizik, biyoloji, kimya, anatomi, astronomi başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yapılan önemli çalışmalarla modern bilimin temellerinin atıldığı döneme (1500-1700) verilen addır.
9.Soru
Durkheim’a göre din olgusunun temelinde yatan ayrım hangisidir?
Sevgi- korku |
Kutsal- kutsal olmayan |
Bencil- fedakar |
Bireyci- toplumcu |
İlkel- modern |
Durkheim’a göre dinin temelinde yatan ortaklık Tanrı’ya inanmaktan ziyade, kutsal- kutsal olmayan ayrımıdır.
10.Soru
Durkheim'a göre tüm dinlerin kaynağı aşağıdakilerden kangisidir?
Doğa üstü güçler
|
Fizik ötesi varlıklar
|
Birey
|
Toplum
|
Kutsal varlıklar
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mekanik dayanışmacı toplumların özelliklerindendir?
İşbölümü, uzmanlaşma ve farklılaşma yoğun olarak görülür.
|
Farklılaşmanın yoğunluğu nedeniyle kolektif bilinç asgari düzeydedir.
|
Kolektif bilincin içeriği önemli ölçüde dinsel karakterdedir.
|
Bu tür toplumlarda uygulanan hukuk onarıcı veya iade edici hukuktur.
|
Bireylerin toplumun ortak ahlakıyla kurduğu bağ yüzeyseldir.
|
12.Soru
Çalışmaları hem pozitivizmi, hem evrimciliği hem de sosyalizmi içeren, bu açıdan hem muhafazakâr hem de radikal teorilerin gelişiminde etkili olan ve tarihsel materyalizm düşüncesinin öncüsü aşağıdakilerden hangisidir?
Saint Simon
|
Comte
|
Mill
|
Spencer
|
Marx
|
13.Soru
Aşağıdakilerde hangisi bilimsel devrim sürecinde gelişen bilim dallarından biridir?
Tarih
|
Jeoloji
|
Eczacılık
|
Din Bilimi
|
Biyoloji
|
14.Soru
Bilginin ampirik, yani beş duyu organı aracılığıyla “deneyimlenebilen”, “deneyimsel” gerçeklere ya da bulgulara dayandığı düşüncesine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Ampirizm |
Özgürlük |
Rasyonalist |
Bireycilik |
Evrensellik |
Aydınlanma düşünürleri, bilgiyi elde etmenin ve örgütlemenin yolunun akıl olduğunu savunmuş, akılcılığı da ampirizm ile desteklemiştir. Ampirizm,doğal ve toplumsal dünya hakkındaki tüm bilgilerin insanların beş duyuları aracılığıyla idrak edebildikleri deneyimsel gerçeklere dayandığı düşüncesidir.
15.Soru
Gözlemlenen olguların kendi adlarına konuşamadıklarını belirterek saf haliyle ampirizmi reddeden ve olgularla teorilerin birbirine bağlı olduğunu savunarak sosyolojik pozitivizmi geliştiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Saint Simon
|
Mill
|
Comte
|
Spencer
|
Le Play
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi evrimci teorilere getirilen temel eleştirilerden biridir?
Tarihsel özgüllükleri dikkate alarak bütün toplumlar için farklı kurallar ileri sürmeleri.
|
Özneleri aktifbir şekilde konumlandırarak, insan etkinliklerinin gücüne önem vermeleri.
|
Evrim sürecini insanlığın diğer ilerleme biçimleriyle bir tutmamaları.
|
Aldatıcı bir uyum kavramı kullanmaları ve toplumdaki çatışmaları görmezden gelmeleri.
|
Yayılma veya siyasal değişimler gibi çeşitli dış etkenlere vurgu yapmaları.
|
17.Soru
Özellikle hayvanların ve bitkilerin kutsal sayıldığı, klanın amblemleri olarak alındığı bir din sistemi olan; çevredeki hayvanlara, bitkilere, özel yerler ve nesneler gibi özel şeylere tapmayı ve bunların dinsel ayinlerde kullanılan temsillerini yapmayı gerektiren din sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
Şamanizm
|
Animizm
|
Totemizm
|
Dinamizm
|
Animalizm
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Comte’un düşüncelerini etkileyen sosyal bilimcilerden biri değildir?
Montesquieu |
Concordet |
Turgot |
Bonald |
Saint Simon |
Comte’un çalışmaları Montesquieu, Turgot, Concordet gibi önemli bazı Aydınlanma düşünürlerinin ve bir dönem birlikte çalıştığı Saint Simon’un çalışmalarının bir sentezi olarak kabul edilir.
19.Soru
Saint Simon’un toplumsal olayları inceleyerek, sosyal olayları tahmin etmeyi ve kontrol altına almayı mümkün kılacak toplumsal bilim önerisinin adı nedir?
Newton Dini |
Düzen bilimi |
Sosyal Fizik |
Toplumsal Düzen |
Pozitif Bilim |
Saint Simon, pozitif bilimlerin ancak pozitif bir toplum biliminin yaratılması ile tamamlanacağına inanmış, bu yeni toplumsal bilimi ‘sosyal fizik’ olarak adlandırmıştır. Nasıl fizik bilimi doğa olaylarını tahmin etmeyi ve kontrol altına almayı mümkün kılıyorsa, toplumsal gerçekliği inceleyen sosyal fizik de sosyal olayları tahmin etmeyi ve kontrol altına almayı mümkün kılacaktır. Doğru yanıt C'dir.
20.Soru
Emile Durkheim’a göre sosyolojinin çalışma konusu aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal kurumlar
|
Toplumsal olgular
|
Toplumsal eylemler
|
Toplumsal formlar
|
Toplumsal ilişkiler
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ