Klasik Sosyoloji Tarihi Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Sosyoloji” terimini ilk kez kullanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Immanuel Kant |
Noam Chomsky |
Saint Simon |
Auguste Comte |
Thomas Hobbes |
Comte, pozitivizmin sosyolojik versiyonunu geliştiren ve sosyoloji terimini ilk kez kullanan düşünürdür. Yaşarken sosyolojiye olan katkıları anlaşılmamış olsa da Comte, sosyolojinin bilim olarak ortaya çıkmasını mümkün kılmıştı.
2.Soru
Organik dayanışmayı mekanik dayanışmadan ayıran en temel fark aşağıdakilerden hangisidir?
Grup olma |
İş bölümü |
Koordinasyon |
Yardımlaşma |
Bireyin farklılaşması |
Durkheim toplumsal evrim süreci içinde işbölümüne bağlı olarak gelişen ideal tipte iki tür toplumsal yapıdan söz eder. Birincisi mekanik dayanışmacı, ikincisi ise organik dayanışmacı toplum tipidir. Mekanik dayanışma benzeşmeye dayalı, işbölümünün oldukça sınırlı olduğu ve farklılaşmanın olmadığı toplumlardır. Organik dayanışma farklılaşmaya dayalı, işbölümünün ve toplumsal farklılaşmanın yoğun olduğu toplumlardır. Organik dayanışma modern toplumlarda görülmektedir. Bu toplumların sanayisi gelişmiştir ve nüfus oranı da oldukça yüksektir. Benzerliğe dayalı mekanik dayanışmanın aksine organik dayanışma, farklılık temeline dayanmaktadır.
3.Soru
Pozitivizme göre, insan bilgisine ulaşmanın tek geçerli yolu aşağıdakilerden hangisidir?
Üretim |
Felsefe |
Ekonomik zenginlik |
Soyutlama |
Ampirik bilim |
Pozitivizm, insan bilgisine ulaşmanın tek geçerli yolunun ampirik bilim olduğu ve gözlenebilir olgular ve bu olgular arasındaki ilişkiler dışında hiçbir şeyin bilgisine sahip olamayacağımız şeklindeki felsefi görüştür. Sosyoloji açısından pozitivizm; toplumsal dünyanın doğal dünyadan büyük ölçüde farksız olduğunu, toplumsal gerçekliklerin de doğal gerçeklikler gibi tamamen insan öznelliğinden bağımsız, nesnel, dış gerçeklikler olduğu ve bu gerçekliklerin de en iyi şekilde doğa bilimlerinde geliştirilen bilimsel yöntem aracılığıyla incelenebileceği varsayımlarını içerir.
4.Soru
I. Orta sınıfların yükselişini sağlamıştır II. Siyasal iktidar anlayışında köklü bir değişikliğe neden olmuştur III. Cansız enerji kaynaklarından, yeni makinelerden ve teknolojilerden faydalanılmıştır IV. Emek sürecinde kapitalist kontrol ve iş bölümünde uzmanlaşma başlamıştır Fransız Devrimi yukarıdakilerden hangisi ya da hangilerine sebep olmuştur?
III-IV |
II-III |
I-II-IV |
I-II |
II-IV |
Fransız Devrimi, orta sınıfların yükselişini sağlamış, siyasal iktidar anlayışında köklü bir değişikliğe neden olmuş, tek rasyonel yönetim biçiminin demokrasi olduğu düşüncesinin yaygınlaşmasında, ulus devlet ve milliyetçilik akımlarının başlamasında ve diğer ulusların kendi siyasal birliklerini kurmalarında etkili olmuştur.
5.Soru
İşçi sınıfının sınıf bilincinin oluşması ve kendi çıkarlarının peşinde koşmasını anlatan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Kendinde sınıf |
Kendi için sınıf |
Bölünmez sınıf |
Çatışmacı sınıf |
Dayanışmacı sınıf |
Kendi için sınıf, işçilerin üretim sürecindeki konumlarının farkına vardıkları durumu anlatır. Sömürüldüklerinin bilincine ulaşmışlardır.
6.Soru
Organizmacı anlayışı çerçevesinde Spencer, toplumsal kurumları bir üst organizma (hiperorganzima) olan toplumun uzmanlaşmış organları olarak görmüş ve bu kurumları sınıflara ayırmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu sınıflardan biri değildir?
Toplayıcı kurumlar |
Uzlaştırıcı kurumlar |
Birleştirici kurumlar |
Etkileyici kurumlar |
Dağıtıcı kurumlar |
Spencer’in ‘toplumu oluşturan parçalar’ ile kastettiği toplumsal kurumlardır. Organizmacı anlayış çerçevesinde Spencer toplumsal kurumları bir üst organizma (hiperorganzima) olan toplumun uzmanlaşmış organları olarak görmüş ve bu kurumları (a) destekleyici kurumlar (aile ve akrabalık), (b) dağıtıcı kurumlar (ekonomi) ve (c) düzenleyici kurumlar (din ve siyasal sistemler) şeklinde sınıflandırmıştır.
7.Soru
Marx’ın sınıf kuramında geçen “kendi için sınıf” kavramının tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Bir sınıfın öznel olarak kendi çıkarlarının bilincine ulaşması ve kendi sınıfsal örgütlenmesiyle bu çıkarlarının peşine düşmesi
|
Bir sınıfın üretim araçları karşısındaki nesnel konumu
|
Bir sınıfın farkında olmadığı kolektif çıkarlara sahip olması
|
Objektif sınıf konumu
|
Bir sınıfın diğer sınıflarla ittifakı
|
8.Soru
Saint Simon'a göre aşağıdakilerden hangisi, endüstri toplumunu kendisinden önceki toplumsal örgütlenme biçimlerinden ayıran özelliklerden biri değildir?
Tahmin edilebilirlik
|
Akılcılık
|
Faydacılık
|
Merkezi iktidar
|
Sivil toplum kurumlarına dayalı işleyiş
|
9.Soru
Mill’in insan doğasının yasalarının bilimi olduğunu savunduğu, hayvan ve insan davranışlarını karşılaştırma yöntemine dayalı bir karşılaştırmalı davranış bilimi aşağıdakilerden hangisidir?
Psikoloji |
Antropoloji |
Zooloji |
Sosyoloji |
Etoloji |
Etoloji
10.Soru
Marx tarafından geliştirilen artı-değer kavramı neyi analaiz etmek için kullnaılmıştır?
Kapitalizm
|
Üst Yapı
|
Dinamik burjuvazi
|
Kolektif bilinç
|
Toplumsal Emek
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fransız Devrimi’nin sonuçlarından biri değildir?
Güçler ayrılığı ilkesinin hayata geçmesi |
Kilisenin otoritesinin zayıflaması |
Bütün insanların eşit olarak kabul edilmesi |
İnsan ve yurttaş hakları bildirisinin kabul edilmesi |
Fransa’da mutlak monarşilerin güçlenmesi |
Fransız Devrimi, Avrupa toplumunda yıllar önce başlayan düşünsel, toplumsal ve ekonomik değişimlerin bir sonucudur. Fransız Devrimi ile birlikte Fransa’da mutlak monarşi yıkılmış, Kilise’nin otoritesi büyük ölçüde zayıflamış, cumhuriyet kurulmuş, Avrupa’ya uzun zaman egemen olan feodal toplum yapısı büyük ölçüde ortadan kalkmıştır. Bu devrimle birlikte Montesquieu’nun benimsediği güçler ayrılığı ilkesi hayata geçmiş, Rousseau’nun savunduğu gibi bütün insanların doğuştan birbirleriyle eşit olduğu kabul edilerek Fransa’da İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi kabul edilmiş, geleneğe karşı aklı savunan Aydınlanma düşüncesi ve Aydınlanmanın özgürlük, bireycilik, laiklik gibi ilkeleri siyasal ve toplumsal yaşama yansımaya başlamıştır.
12.Soru
Kant’ın Aydınlanma döneminin sloganı haline dönüşen “Bilmeye cüret et!” ifadesi aşağıda verilen hangi düşünceyi özetlemektedir?
Cüretkarlığın bilginin temel kaynağı olduğunu ve cüretkar olmayanların bilgiye hiç bir zaman ulaşamayacağı
|
Bilgiye ve bilmeye kuşkuyla yaklaşılması gerektiğini
|
İnsanların ancak başkalarının rehbrliği ile bilgiye ulaşabileceğini
|
İnsan bilgisinin sınırsız olduğunu
|
O döneme kadar bilgiyi kendi otoritesi ve tekeli altında tutan ruhban sınıfına karşı Aydınlanma hareketinin merkezindeki laik düşünsel karakteri özetlemektedir.
|
13.Soru
Sosyolojiyi bilimlerin kraliçesi olarak tanımlayan ve bilimsel birliği sosyolojinin sağladığını savunan düşünür kimdir?
Herbert Spencer |
August Comte |
John Stuart Mill |
Saint Simone |
John Bentham |
Sosyolojiyi bilimlerin kraliçesi olarak tanımlayan ve bilimsel birliği sosyolojinin sağladığını savunan düşünür August Comte’dur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Durkheim’in intiharla ilgili görüşlerinden biri değildir?
Psikolojik açıklamadan çok sosyolojik bir olgudur. |
Toplumsal birlik problemi ile ilişkili toplumsal bir olgudur. |
Çağdaş toplumlarda intihar oranlarının artması patolojik bir durumdur. |
İntihar toplumsal dayanışmanın çok yüksek ya da düşük olduğu yerlerde bağımlılık ve özerklik ilişkisindeki dengesizlik sonucu ortaya çıkar. |
İntihar bireyin toplumsal düzen karşı çıkışının bir sonucudur. |
İntihar, kişisel bir eylem olduğu için açıklaması da psikolojik nedenlere dayanılarak yapılmaktaydı. Durkheim’a göre ise kişisel eylemlerden biri olan intihar, sosyolojik açıklamadan çok psikolojik bir açıklamaya uygun gibi görünse de aslında sosyolojik bir olgudur. Durkheim, intiharı özellikle toplumsal birlik problemi ile ilişkili bir toplumsal olgu olarak görür. Bu nedenle de onu toplumu bir arada tutan toplumsal bağlar ile ilişkili olarak ele alır. Bu bakımdan Durkheim’ın intihar olgusunu ele alışını birey ve toplum arasında uygun denge arayışı ve bu dengeyi bozabilecek tehditlerin belirlenmesi olarak düşünebiliriz. Durkheim çağdaş toplumda intihar oranlarının artmasını patolojik olarak değerlendirmekte ya da intihar oranlarındaki artışın çağdaş toplumdaki bazı patolojik özellikleri ortaya koyduğunu vurgulamaktadır. Çağdaş toplumun; nüfus yoğunluğu, toplumsal farklılaşma, bireycilik, organik dayanışma ve benzeri özelliklere sahip olduğunu hatırlayalım. Durkheim’a göre, mekanik dayanışmanın egemen olduğu toplum bireyselliği boğarken, organic dayanışma koşullarında birey fikri toplumu tehdit etmeye başlamaktadır. Durkheim, bireyciliğin de belirli bir ölçüye kadar ‘doğal’ ve normal olduğunu kabul etmekte fakat onun patolojik biçimlerine karşı çıkmaktadır. Durkheim’e göre, intihar toplumsal dayanışmanın çok yüksek veya düşük olduğu yerlerde bağımlılık ve özerklik ilişkisindeki dengesizliğin bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır.
15.Soru
Marx’a göre insanların kendilerini ve toplumlarını maddi anlamda üretmesini sağlayan unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Üretim güçleri |
Sınıf mücadelesi |
Toplumsal emek |
Üretim ilişkileri |
Toplumsal gerçeklik |
Ünitenin Tarihsel Materyalist Yaklaşım ve Yöntem bölümünde, Marx’ın toplumsal emek kavramı açıklanmaktadır.
16.Soru
''Bir toplumun ortalama üyelerinin ortak inanç ve duygularıdır” aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?
Kolektif bilinç |
İşgücü |
Anomi |
Birinci tür değişim |
İkinci tür değişim |
Kolektif bilinç “bir toplumun ortalama üyelerinin ortak inanç ve duygularıdır”. Bu kavram toplumun ahlâki bir temelde kavranmasını sağlamaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın dinle ilgili düşüncelerini belirtmektedir?
Din ilkel toplumların kendilerini korumaları için ortaya çıkmıştır |
İnsanlar dini kullanarak kendi düşünce ve hayallerini ile varlığını sürdürür |
Din hakim sınıfın hakimiyetini meşrulaştıran bir mittir |
Din insanların kaderini belirlemektedir |
Dinsel bilgiler doğa üstü güçler tarafından insanlara verilmiştir |
Marx’ın yabancılaşma kuramı aynı zamanda onun din üzerine olan görüşlerini de temellendirmiştir. Marx’a göre ilkel toplumda insanlar anlayamadıkları olaylar karşısında din ve benzeri gerçek bir temele dayalı olmayan mistik açıklamalar üretmişlerdir. Bu bakımdan din ve benzeri mistik açıklamalar, aslında insanın kendi hayal ürününden başka bir şey değildir. Ancak insan kendi hayal ürünü olan dinsel ve benzeri mistik açıklamaların kaynağını kendi dışında başka yerlerde arar; böylece kendi ürettiği düşüncelerden kopmaya ve uzaklaşmaya başlar. Başka bir deyişle, din insanın kendi hayal ürünü olduğu halde, onun kaderini belirleyen bağımsız, dışsal ve yabancı bir güçmüş gibi algılanır. Sonuç olarak insanın kendi ürettiği düşünceler, kendi kontrolünden çıkmaya ve hatta onu kontrol etmeye başlar. Marx için dinin, yabancılaşmış bir düşünsel ürün olmasının dışında, başka bir önemli boyutu daha vardır. Buna göre, dinsel ve benzeri mistik açıklamalar, özellikle sınışı toplumlarda egemen sınıfın imtiyazlı sınıfsal çıkarlarını ve hakimiyetin meşrulaştırma araçlarına dönüşmüşlerdir.
18.Soru
Comte’nin Üç Hal Yasası’nın aşamaları aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak sıralanmıştır?
Teolojik – Metafizik – Pozitif |
Metafizik – Pozitif – Teolojik |
Pozitif – Metafizik – Teolojik |
Metafizik – Teolojik – Pozitif |
Teolojik – Pozitif – Metafizik |
Comte, Toplumsal evrimin özelliklerini ve toplumsal bütünün işlevlerini anlamak için bu tarihi tek bir insanlık tarihi olarak kavramış ve bütün bilimlerin, grupların, bireylerin, toplumların ve insan düşüncesinin birbirinin yerini alan üç ardışık aşamadan geçtiklerini ileri sürmüştür. Comte’un insan düşüncesinin, bilimlerin ve toplumların teolojik ve metafizik aşamalardan geçerek son olarak pozitif aşamaya ulaşacakları şeklindeki düşüncesi Üç Hal Yasası olarak adlandırılır.
19.Soru
Karl Marx, toplumsal analizi sonucunda önerdiği ekonomik sistem aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyalizm |
Komünizm |
Kapitalizm |
Faşizm |
Fabianizm |
Marx, toplumsal analizi sonucunda özellikle sınıflar arası mücadeleye değinmiş ve sınıfsız bir toplum önermiştir. Kapitalist toplumlarda işçinin emeğinin para ile satılmasına karşı çıkan Marx, ideal ekonomik sistemin "Sosyalizm" olması gerekliliğine inanmıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal evrimci teorilere getirilen eleştirilerden biri değildir?
Evrimsel olayları tamamen toplumların içinde meydana gelen olaylar olarak görmekle, yayılma veya siyasal değişimler gibi çeşitli dış etkenlerin rolünü görememekle eleştirilmişlerdir |
Tarihsel özgüllükleri dikkate alarak bütün toplumlar için aynı genel geçer kuralları ileri sürmekle eleştirilmişlerdir |
Aldatıcı bir uyum kavramı kullanmakla ve toplumdaki çatışmaları görmezden gelmekle eleştirilmişlerdir |
Evrim sürecini gelişme ve ilerlemeyle eşanlamlı kabul etmekle ve insanlığın diğer ilerleme biçimleriyle eşit tutmakla eleştirilmişlerdir |
Özneleri pasif konumda bırakarak insan etkinliklerinin gücünü görmezden gelmekle eleştirilmişlerdir |
Evrimsel olayları tamamen toplumların içinde meydana gelen olaylar olarak görmekle, yayılma veya siyasal değişimler gibi çeşitli dış etkenlerin rolünü görememekle eleştirilmişlerdir.
Tarihsel özgüllükleri almaksızın bütün toplumlar için aynı genel geçer kuralları ileri sürmekle eleştirilmişlerdir.
Aldatıcı bir uyum kavramı kullanmakla ve toplumdaki çatışmaları görmezden gelmekle eleştirilmişlerdir.
Evrim sürecini gelişme ve ilerlemeyle eşanlamlı kabul etmekle ve insanlığın diğer ilerleme biçimleriyle eşit tutmakla eleştirilmişlerdir.
Özneleri pasif konumda bırakarak insan etkinliklerinin gücünü görmezden gelmekle eleştirilmişlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ