Klasik Sosyoloji Tarihi Ara 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde, geleneksel düşünce ve toplumsal örgütlenme biçimleri sorgulanmış, yeni düşünce ve toplumsal örgütlenme biçimleri geliştirilmiştir?
Endüstri Devriminde |
Fransız ihtilalinde |
Aydınlanma çağında |
İmparatorlukların çöküşünde |
Ortaçağda |
Aydınlanma çağında ya da kısaca Aydınlanmada, Batı toplumlarında düşünce tarzında büyük değişmelerin yaşanmış, geleneksel düşünce ve toplumsal örgütlenme biçimleri sorgulandığı, yeni düşünce ve toplumsal örgütlenme biçimleri geliştirilmiştir.
2.Soru
Kalabalık içindeki tutkular, kızgınlıklar ve merhamet ile ilişkili hareketler aşağıdakilerden hangisine örnektir?
Kolektif bilinç |
Kolektif temsiller |
Toplumsal eğilimler |
Toplumsal iş bölümü |
Toplumsal dayanışma |
Toplumsal eğilimler birey üzerinde etkili olan toplumsal olgulardır. Belli bir toplumsal formdan yoksun, net olmayan eğilimlere kalabalık içindeki tutkular, kızgınlıklar ve merhamet ile ilişkili hareketler örnek olarak verilmektedir.
3.Soru
Aydınlanma düşüncesi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi doğrudur?
Tek bir ortak fikir etrafında oluşmuştur
|
Akıl, aydınlanma düşüncesindeki en temel kavramlardan biridir.
|
Bilginin esas kaynağının dinsel metinler olduğunu iddia eder.
|
Büyük ölçüde Hindistan, Çin ve Japonya’da şekillenmiştir.
|
Aydınlanma düşüncesinde birey cemaat karşısında değersizleştirilir.
|
4.Soru
Spencer'e göre bilimsel birliği ne sağlayacaktır?
sosyoloji |
sentetik felsefe |
psikoloji |
sosyal bilim |
biyoloji |
Spencer bilimsel birliği sosyolojnin sağladığı, yani sosyolojinin bilimlerin kraliçesi olduğu görüşünü reddeder; ona göre bilimsel birliği sentetik felsefe sağlayacaktır. Doğru yanıt B'dir.
5.Soru
İbn-i Haldun’a göre aşağıdakilerden hangisi toplumların farklılaşmasında etkili değildir?
Geçinme biçimlerinin farklı olması |
Coğrafi koşulların farklı olması |
Ekonomik koşulların farklı olması |
Yaradılışlarının farklı olması |
Üretim biçimi ve üretim şekillerinin farklı olması |
İbn-i Haldun yaşadığı toplumda politika ve ekonomi gibi çeşitli toplumsal kurumları incelemiş, farklı toplumsal örgütlenme biçimlerini karşılaştırmış, siyasal egemenliğin ve otoritenin kaynaklarını araştırmıştır. İnsan toplumlarının birbirinden farklı olmasını geçinme biçimlerinin farklı olmasıyla açıklamış, ayrıca coğrafi ve ekonomik koşulların, üretim biçimi ve üretim ilişkilerinin de toplumların farklılaşmasında etkili olduğunu belirtmiştir. Diğer bir deyişle İbn-i Haldun, insanların doğal eğilimlerinin ya da yaradılışlarının değil, alışık oldukları gelenek ve şeylerin ürünü olduğunu savunmuştur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Durkheim’in bireyin toplum içindeki yeriyle ilgili görüşlerinden biridir?
İnsanlar temel ihtiyaçlarını karşılasalar bile tatmin olmazlar |
İnsanlar hem kendi hem de toplumsal çıkarların farkındadır |
İnsanların sahip oldukları dürtüler toplumların gelişmesine olanak sağlamaktadır |
Toplumsal denetim insanın doyumsuzluğunun ortaya çıkmasına neden olur |
İnsanların tutkuları dışsal güçler tarafından kontrol altına alındığında köleleşeceklerdir |
Durkheim’e göre, insanlar temel ihtiyaçlarını karşılasalar bile tatmin olmazlar. Çünkü insanların, hayvanlardan farklı olarak; arzuları sınırsızdır. İnsanlar sadece kendileriyle ilgilendikleri için toplumsal çıkarların da farkında değildirler. Durkheim’ın insanın doğasıyla ilgili en önemli kabullerinden birisi şudur: İnsanlar bencil dürtülere ve bir dizi tutkuya sahiptir. Bu dürtülere ve tutkulara gem vurulmaması hem insanların kendileri için hem de toplum için önemli bir tehdittir. Diğer bir deyişle insanın dürtüleri ve tutkuları bireyi kendine köle yapacak noktaya kadar getirebilir. “Tutku bireyselleştirir, ancak ayrıca köleleştirir. Duyumlarımız özünde bireyseldir; ancak, biz daha kişisel özellikler kazandıkça duyumlarımızdan kendimizi daha fazla kurtarabilir, kavramlarla düşünebilir ve onlara göre davranabiliriz”.
7.Soru
Kalabalık içindeki tutkular, kızgınlıklar ve merhamet ile ilişkili hareketler aşağıdakilerden hangisine örnektir?
Kolektif bilinç |
Kolektif temsiller |
Toplumsal eğilimler |
Toplumsal iş bölümü |
Toplumsal dayanışma |
Toplumsal eğilimler birey üzerinde etkili olan toplumsal olgulardır. Belli bir toplumsal formdan yoksun, net olmayan eğilimlere kalabalık içindeki tutkular, kızgınlıklar ve merhamet ile ilişkili hareketler örnek olarak verilmektedir.
8.Soru
A. Comte'un bilimler hiyerarşisinde son gelişen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Fizik
|
Sosyoloji
|
Biyoloji
|
Botanik
|
Matematik
|
9.Soru
Tarihsel materyalist teorinin kurucusu olarak bilinen düşünür kimdir?
Emile Durkheim
|
Max Weber
|
Karl Marx
|
Auguste Comte
|
Herbert Spencer
|
10.Soru
"Bireylerin kaderleri karşısında kendilerini tamamen çaresiz hissedip intihar etmeleri" hangi intihar sınıfına girer?
Kaderci intihar |
Bencil intihar |
Fedakâr intihar |
Özgeci intihar |
Anomik intihar |
Kaderci intihar tipinde bireyler grubun yoğun baskısı altında yaşarlar ve kaderleri karşısında kendilerini tamamen çaresiz hissederler.
11.Soru
Toplumsal gerçekliğin incelenmesi ve toplumsal değişmenin neden ve sonuçlarının araştırılması konusunda tarihe “Ümran Bilimi” olarak adlandırdığı bir bilimin yardımcı olacağını belirten düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Montesquieu |
Vico |
Voltaire |
İbn-i Haldun |
İbn-i Haldun “Ümran Bilimi” olarak adlandırdığı bilim ile insan topluluklarının doğasını, nasıl bir yaşam sürdüklerini (yerleşik mi göçebe mi olduklarını), bu kavimlerin yaşadıkları ülkeleri nasıl ele geçirip ellerinde nasıl tuttuklarını, devletlerini nasıl kurup güçlendirdiklerini, bu devletlerin nasıl çöktüğünü, bu kavimlerin yaşamlarında ekonomik, bilimsel ve sanatsal faaliyetlerin zamanla nasıl ve neden değiştiğini incelenebileceğini belirtmektedir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanma düşüncesinin ilkelerinden biri değildir?
Bilim
|
Laiklik
|
Özgürlük
|
Toplumculuk
|
İnsan doğasının birliği
|
13.Soru
Marx’a göre insanı diğer canlılardan ayıran en önemli unsur, yaratıcı üretim faaliyeti ile içinde bulunduğu dünyayı biçimlendirme ve değiştirme kapasitesidir. İnsan, emeği ile arzuladığı şeyi yaratmak ve gerçekleştirmek için düşünce geliştirebilecek kapasiteye sahiptir. Marx’ın bu düşünceleri ile aşağıdakilerden hangisi arasında bir ilişki vardır?
Yabancılaşma kuramı |
Din teorisi |
Kapitalist üretim süreci |
Sınıf kuramı |
İşgücünün metalaşması |
Yabancılaşma kuramı ile Marx’ın insan doğası anlayışı arasında önemli bir ilişki vardır. Ona göre insanı diğer canlılardan ayıran en önemli unsur, yaratıcı üretim faaliyeti ile içinde bulunduğu dünyayı biçimlendirme ve değiştirme kapasitesidir. İnsan, emeği ile arzuladığı şeyi yaratmak ve gerçekleştirmek için düşünce geliştirebilecek kapasiteye sahiptir.
14.Soru
Durkheim’e göre aşağıdakilerden hangisi dinin bir özelliği değildir?
Tüm dinlerin kaynağı toplumdur. |
Kutsal olan ve olmayan ayrımı tüm dinlerde ortaktır. |
Yüce bir tanrıya inanmak tüm dinlerin ortak özelliği değildir |
Tüm dinler metafizik güçleri temel alır. |
Her toplum bazı olguları kutsal bazılarını ise kutsal olmayan olgular olarak tanımlayarak dini yaratır. |
Ona göre tüm dinlerin kaynağı toplumdur. Her toplum (bireyler aracılığıyla) bazı olguları kutsal bazılarını ise kutsal olmayan olgular olarak tanımlayarak dini yaratır. Kutsal olan ve olmayan şeklindeki bu ayrımda ise, dinin özünü toplumsal gerçekliğin kutsal sayılan yanları (yani ayrı tutulan ve yasak sayılan) oluşturmaktadır. Kutsal olan şeyleri yüceltmek saygı, gizem ve korku gibi tutum ve davranışları yaratır. Kutsal olan ve olmayan ayrımı, tüm dinlerde ortak iken, yüce bir tanrıya inanmak tüm dinlerin ortak olan bir özelliği değildir. Örneğin, Budizmin birçok öğretisi kişisel ve yüce bir tanrıya inanmayı gerektirmez. Bu nedenle Durkheim’e göre sanıldığının aksine din yüce bir tanrıya inanmak değil, kutsal sayılan şeylere inanmaktır. Kutsal olmayan din dışı şeyler ise gündelik hayatın olağan sıradan yanlarını içermektedir. Bununla birlikte toplumsal hayatın bazı yönlerinin kutsal olarak yüceltilmesi, dinin gelişimi için gerekli ancak yeterli bir koşul değildir. Durkheim’e göre, dinin gelişimi önce kutsalın belirlenmesini, sonra kutsal olanla ilgili inançların örgütlenmesini ve son olarak da, inançlara bağlı olarak ortaya çıkan ayin ve uygulamaları gerektirir.
15.Soru
I. Almanya
II. Fransa
III. İngiltere
IV. Amerika Birleşik Devletleri
Yukarıdaki hangi ülkelerde meydana gelen felsefi, politik ve ekonomik gelişmeler ve bu gelişmeler üzerindeki tartışmalar Marx’ın toplum teorisinin oluşmasında etkili olmuştur?
I-II |
II-III |
II-III-IV |
I-II-III |
I-II-III-IV |
Marx, tarihsel materyalist teorinin kurucusu olarak bilinmektedir. Marx’ın toplum teorisinin oluşumunda Almanya, Fransa ve İngiltere’deki felsefi, politik, ekonomik gelişmeler ile bunlar üzerine yapılan tartışmalar oldukça etkili olmuştur. Bu bakımdan Marx’ın toplum teorisi, klasik Alman felsefesi, İngiliz iktisadı ve Fransız politik teorisinin bir sentezi olarak da değerlendirmek mümkündür. Marx Alman felsefesinden diyalektiği almış ve bunu materyalist felsefe ile birleştirmiştir. İngiliz iktisat teorisinde yer alan emek-değer teorisi tartışmaları içinden artı değer teorisini geliştirmiştir. Fransız sosyal, tarihsel ve politik düşüncesi içinden de sınıf mücadelesi ve sosyalizm analizini oluşturmuştur.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Comte’un tanımladığı pozitif aşamanın özelliklerinden biridir?
Birden çok tanrı bulunur |
Kilisenin doktrinleri sorgulanmadan kabul edilir |
Olguların nedeni doğa gibi soyut güçlerle açıklanır |
Doğa insan duyguları temelinde tanımlanır |
Düşünceler ampirik deneye dayanır |
Pozitif aşama bilimsel aşama olduğu için düşünceler ve açıklamalar spekülasyona değil bilime ve ampirik deneye dayanır.
17.Soru
Marx’ın tarihsel materyalist yaklaşımı hangi düşünürün görüşlerine dayanır?
Hengel |
Saint Simon |
Auguste Comte |
Frédéric Le Play |
John Stuart Mill |
Marx’ın tarihsel gelişme sürecini anlamak ve açıklamak için geliştirdiği tarihsel materyalist yaklaşımı, Hegel tarafından geliştirilen diyalektik düşünceye dayanmaktadır. Klasik Alman felsefe geleneği için de yer alan Hegel’in idealist diyalektiğine Marx tarafından materyalist bir içerik kazandırılmıştır. Diyalektik kavramını ilk kez kullanan eski Yunan filozofu Heraklit’tir. Ona göre diyalektik kavramı şu anlama gelmektedir: Evrendeki her şey, her nesne sürekli bir hareket, oluşum ve değişim içindedir. Evrenin temel yasası çatışma ve çelişmedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi endüstri toplumun genel özelliklerinden biridir?
Ekonomiye insan ve hayvan gücü yön vermektedir |
Nüfusun önemli bir kısmı köylerde yaşamaktadır |
Üretim zanaatkarlar tarafından küçük ölçekte gerçekleştirilmektedir |
İş ve ev iç içe geçmiştir |
Üretim araçları mülkiyeti temelinde sınıf farklılıkları belirgindir |
Aynı zamanda modern toplum olan endüstri toplumunun genel özelliklerine bakıldığında, ekonomiye buhar, petrol gibi enerji kaynaklarıyla çalışılan makinelerin yön verdiği, nüfusun büyük bölümünün kentlerde yaşadığı, üretimin büyük ölçekte ve fabrikalarda yapıldığı, iş ve evin birbirinden ayrıldığı görülmektedir. Bunlara ek olarak, endüstri toplumunda üretim araçlarına sahip olan ve olmayan sınıflar ayrışmış, ve aralarındaki çıkar çatışması işçi hareketlerine yol açmıştır.
19.Soru
Marx'a göre bir toplumun alt-yapısı aşağıdakilerden hangisi oluşturur?
Siyaset
|
Din
|
Ekonomi
|
Devlet
|
Sanat
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Durkheim’a göre sosyolojinin temel bir ilkesi değildir?
Toplumsal olgular nesneler gibidir |
Toplumsal olgular patolojik olgular içerir |
Toplumsal olgular nedensellikle açıklanır |
Toplumsal olgular duygu içerir |
Toplumsal olgular baskıcıdır |
Durkheim’e göre, sosyolojik yöntemin temel özellikleri şunlardır: 1. Sosyolojinin çalışma konusu toplumsal olgulardır. Toplumsal olgular bireylerin bilinçleri dışında var olur. Kolektif nitelikleriyle bireylerin dışında var olan toplumsal olgular bireyler üzerinde baskıcı ve sınırlandırıcı bir güce de sahiplerdir. 2. Toplumsal olgular nesnelermiş gibi ele alınmalıdır 3. Normal ile patolojik olan olguların ayrımı, makul olması gereken normal olguları ve olması gerekenden tamamen farklı olan patolojik olguları içerir. 4. Toplum tipleri karmaşıklık derecesine göre sınıflandırılırlar. Farklılaşmanın olmadığı toplumlar tek parçalı toplumdur, çok parçalı toplumların birleşmesinden ise daha üst ve farklılaşmış toplumlar meydana gelir. 5. Toplumsal olguların nedenleri yine başka toplumsal olgularda aranmalı ve nedensel olarak açıklanmalıdır. Durkheim toplumsal olguların nedenlerinin toplumsal ortamda aranması gerektiğini düşünmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ