Klasik Sosyoloji Tarihi Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tönnies’e göre aşağıdakilerden hangisi genel sosyolojiye dahildir?
Saf sosyoloji |
Sosyal antropoloji |
Teorik sosyoloji |
Ampirik sosyoloji |
Deneysel sosyoloji |
Tönnies sosyolojiyi genel sosyoloji ve özel sosyoloji olmak üzere iki ana alt başlığa ayırmıştır. Genel sosyoloji bütün insan ilişkilerini bir bütün olarak ele alan bir alandır. Genel sosyoloji içerisinde sosyal biyoloji, sosyal antropoloji ve sosyal psikoloji bulunur.
2.Soru
Lukacs’ın insan duyarlılığının tamamen soyutlanarak bir piyasa değerine dönüşmesini ele almak için kullandığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Proletarya |
Yanlış bilinç |
Şeyleşme |
İdeoloji |
Rasyonelleşme |
Lukacs’ın insan duyarlılığının tamamen soyutlanarak bir piyasa değerine dönüşmesini ele almak için kullandığı kavram "şeyleşme"dir. "Şeyleşme" kavramının kökeni Marx’ın meta fetişizmi kavramına dayanmaktadır. Kapitalist toplumda sosyal eylemin değişim değeri tarafından belirlenmesiyle insanlar arasındaki ilişkilerin ve öznelliğin şeyler dünyasına benzemesi, şeyleşme kavramının tanımıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’e göre çağdaş bürokrasinin işleyiş özelliklerinden birisi değildir ?
Yazılı kurallar örgüt içinde yer alan her bireyin hareketini belirler.
|
Hiyerarşi söz konusu değildir.
|
Resmi işlerin niteliği buralarda çalışanların çalışma kapasitelerini tam olarak kullanmalarını gerektirir.
|
İşyerinin yönetimi öğrenebilir genel kuralara bağlıdır.
|
Örgütte çalışan insanlar maddi kaynakların sahibi değildir.
|
4.Soru
Durkheim'ın çalışmalarında bireylerin toplumla aşırı bütünleşmeleri veya yetersiz bütünleşmeleri sonucu ortaya çıkabilen intihar tiplerine sırasıyla verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Özgeci intihar-Anomik intihar
|
Bencil intihar-Kaderci intihar
|
Anomik intihar-Kaderci intihar
|
Kaderci intihar-Özgeci intihar
|
Özgeci intihar-Bencil İntihar
|
5.Soru
“Birinci görüşe göre elit kesim gücünü üretim araçları üzerindeki kontrolünden alır. Diğer görüşte ise elit kesim gücünü üstün kişisel özelliklerinden ve yeteneklerinden alır.” Yukarıda elit yönetim ile ilgili görüşleri karşılaştırılan sosyologlar aşağıdakilerden hangisidir?
Weber-Parsons |
Durkheim-Marx |
Tönnies-Weber |
Marx-Pareto |
Pareto-Durkheim |
Marx’ın görüşlerinde elit yönetim tüm sınıflı toplumların bir özelliği olmakla birlikte kaçınılmaz değildir. Marx içinde ne yönetilenlerin ne de yönetenlerin olmadığı sınıfsız bir toplum öngörür. Pareto ise elit yönetimi, dolayısıyla da içinde yöneten ve yönetilenler şeklinde iki temel sınıfın olduğu sınıflı toplum modelini tüm toplumlar için kaçınılmaz görür. Ayrıca Marx’ın görüşlerinde elit kesim gücünü üretim araçları üzerindeki kontrolünden alırken Pareto’da ise elit kesim gücünü üstün kişisel özelliklerinden ve yeteneklerinden alır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi organik aydınların özelliği değildir?
Oluşmakta olan bir toplumsal sınıfın parçasıdırlar
|
Amaçları sınıflarına kültürel, siyasal ve ekonomik alanlarda homojen bir özbilinç kazandırmaktır
|
Felsefe ile halk arasında bağlantı kurarlar
|
Büyük ölçüde bağımsız olduklarına inanırlar
|
Bireylerin ortak bir dünya anlayışında bir araya gelerek birleştiği kültürel ve toplumsal birlik yaratmaya çalışırlar
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bilimsel devrimin meydana gelmesini mümkün kılan gelişmelerden biri değildir?
Rönesans
|
)Siyasal devrimler
|
Reform
|
Feodalizmin yerini kapitalizme bırakması
|
Bilim insanlarının kilisenin patronajından kurtulması
|
8.Soru
Simmel’in toplumsal eylemi tek yanlı olarak çözümleme girişimlerine verdiği ad aşağıdakilerden hangisidir?
Tahakküm |
Etkileşim |
Ayrılık yanılgısı |
Diyalektik |
Çatışma |
Ayrılık yanılgısı, toplumsal eylemleri etkileşim sürecinde birbirine bağlı olarak görememek, ayrık oldukları yanılgısına kapılmaktır.
9.Soru
Lukacs'ın 1923'de yayınlanan Tarih ve Sınıf Bilinci adlı kitabında, insani olan her şeyin, insani değerini yitirerek, maddeleşmesi olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyleşme |
Meta Fetişizmi |
Materyalizm |
Nicelikselleşme |
Nesnelleşme |
Tarih ve Sınıf Bilinci adlı kitabında şeyleşme kavramını, bu sürecin kapitalist toplumlarda ortaya çıktığını söyleyerek yabancılaşmayla bağlantılı bir biçimde kullanan Lukács’a göre Şeyleşme; insani olan her şeyin, insani değerini yitirerek, maddeleşmesidir. Lukacs kapitalizmi açıklamak üzere, şeyleşme, yabancılaşma, metalaşma, fetişizm, nesnelleşme, rasyonalleşme, nicelikselleşme, hesaplanabilirlik ilkesi gibi pek çok kavramsal çerçeveye başvurmuştur. Lukacs için Şeyleşme, burjuva toplumunu baştan sona kuşatan evrensel bir ilke, “genel ve yapısal bir temel sorundur”.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi organik dayanışmaya dayalı toplumların özelliklerinden biridir?
İşbölümü gelişmemiştir |
Kollektif bilinç güçlüdür |
Onarıcı hukuk uygulanır |
Farklılaşma zayıftır |
Cezalandırıcı hukuk uygulanır |
Organik dayanışmaya toplumlarda onarıcı hukuk uygulanır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Geleneksel Marksizmin temsilcilerinden biri değildir?
Engels
|
Lenin
|
Troçki
|
Luxenburg
|
Lukacs
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi protestan ahlâkın taşıyıcılarından biri değildir?
Kalvinizm
|
Presbiteryenizm
|
Pietizm
|
Metodizm
|
Baptistler
|
13.Soru
Weber’e göre aşağıdakilerden hangisini ampirik olarak ele almak mümkündür?
İnsan eylemi
|
Üniversite
|
Demokrasi
|
Güzellik
|
Devlet
|
14.Soru
Sosyoloji toplumsal olguları değer yargılarından arınmış, bağlamdan bağımsız olarak ve diyalektik bir bakış açısıyla inceler ifadesi aşağıdaki hangi sosyoloğun görüşünü tanımlar?
Tönnies |
Weber |
Marx |
Simmel |
Durkheim |
Simmel’in sosyolojisi, olguları tarihsel ve toplumsal bağlamlarından soyut olarak inceleyerek bağlama göre farklılık göstermeyen davranış kalıplarını ve toplumsal yasaları ortaya koymaya çalışan ve birey ve toplum arasındaki diyalektik ilişkiyi vurgulayan bir sosyolojidir.
15.Soru
Toplumlaşmanın içeriğiyle değil, biçimleriyle ilgilenen formel sosyolojiye göre aşağıda verilen toplumlaşmanın alt süreçlerinden hangisi biçim-içerik ayrımı sürecinde biçimlerin kristalleşmesiyle ilgili olarak bir kadının kendini anne olarak hissetmesiyle daha fazla ilişkilidir?
Dışşallaştırma
|
İçselleştirme
|
Çıkar-biçimlendirmesi
|
Kurumsallaştırma
|
Bireyselleştirme
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Pareto’nun kalıntıları sınıflama kategorilerinden biri değildir?
Uyuşma içgüdüsü |
Kümelerin sürekliliği |
Bireyin ve bağımlılıkların bütünlüğü |
Cinsel kalıntılar |
Bireysellikle ilişkili kalıntılar |
Pareto, kalıntıları öncelikle altı kategoriye ayırır, daha sonra da her bir kategoriyi kendi içinde türlere ayırır ve son olarak da bazı türleri kendi içinde sınıflandırır. Sosyolojik çözümleme açısından en kritik ayrım ise ilk yaptığı altı kategori arasındaki ayrımıdır. Buna göre Pareto, kalıntıları aşağıdaki gibi altı kategori halinde sınıflar. Uyuşma içgüdüsü, Kümelerin sürekliliği, Bireyin ve bağımlılıkların bütünlüğü, Cinsel kalıntılar, toplumculukla ilişkili kalıntılar ve duyguları dışa dönük davranışlarla açıklama gereksinimidir.
17.Soru
Tönnies'e göre aşağıdakilerden hangisi insan iradesine ait tiplerden biridir?
Sosyal irade
|
Rasyonel irade
|
Öznel irade
|
Nesnel irade
|
Toplumsal irade
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Lukacs’ın Marksizmi yeniden yorumlarken kullandığı kavramlardan biridir?
İş bölümü |
Ahlak |
Anomi |
Statü |
Dolayım |
Lukacs Tarih ve Sınıf Bilinci kitabında Marksizmi bütünlük, dolayım, şeyleşme, devrimci özne gibi kavramlar etrafında şekillendirir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel’e göre para ekonomisinin özelliklerinden biri değildir?
Para ekonomisi toplumu rasyonelleştirirken kişiliklerin değerinin ve entelektüelliğin de öneminin azalmasına neden olur.
|
Paranın öneminin artması, nesnel kültürün öznel kültür üzerindeki hâkimiyetinin artmasına neden olur.
|
Para ekonomisi, bütün insanî değerleri parasal ifadelere indirgeyerek her şeyi karşılaştırılabilir kılar.
|
Para ekonomisi özel bireylerin ve kişiliklerin önemsizleşmesine neden olarak insanları değiştirilebilir parçalar haline dönüştürür.
|
Bireyleri içinde bulundukları toplumsal grupların sınırlamalarından nispeten koruması para ekonomisinin olumlu yönlerinden biridir.
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel’in bireyle toplum arasındaki ilişkiyi açıklama şekillerinden biri değildir?
Birey hem topluma dahil olmakta hem de toplumun karşısında durmaktadır. |
Birey toplumun hem içinde hem de dışındadır. |
Hem birey toplum için hem de toplum birey için vardır. |
Toplum bir yandan bireyselliğin ve özerkliğin oluşmasına izin verirken diğer yandan bunu sınırlayıp engellemektedir. |
Toplum hem bireyi taraf olmaya yönlendirmekte hem de bireyin taraf olması için fırsatlar yaratmaktadır. |
Simmel toplumsal birimler arasındaki çatışmaları ve karşılıklı bağlılığı ortaya koymaya çalışan, birey ve toplum arasındaki bağlantı ve gerilimleri vurgulayan diyalektik bir yaklaşım benimsemişti. Simmel bireyle toplum arasındaki ilişkiyi diyalektik bir şekilde açıklar; bireyin hem topluma dahil olduğunu hem de toplumun karşısında durduğunu, toplumun hem içinde hem de dışında olduğunu hem bireyin toplum için hem de toplumun birey için var olduğunu, toplumun bir yandan bireyselliğin ve özerkliğin oluşmasına izin verdiğini, diğer yandan bunu sınırlayıp engellediğini düşünür. Bu diyalektik bakış açısı Simmel’in bütün çalışmalarına yansımaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ