Klasik Sosyoloji Tarihi Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel’in mübadele ile ilgili görüşlerinden biri değildir?
Mübadele en saf ve en gelişkin etkileşim biçimidir.
|
Bütün etkileşimler aynı zamanda birer mübadeledir.
|
Ekonomik mübadele dışında hiçbir mübadele türünde kazanç-kayıp hesabı yapılmaz.
|
Mübadelede nesnelerin birey için değeri, nesnenin bireye uzaklığına bağlıdır.
|
Mübadele etkileşimden daha geniş bir kavramsal içeriğe sahiptir.
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’in otorite tiplerinden biridir?
Kültürel otorite
|
Bürokratik otorite
|
Sınıfsal otorite
|
Geleneksel otorite
|
Kanuni otorite
|
3.Soru
Weber’e göre, nedensel anlama sürecinin aşamalarından biridir hangisidir?
Sorgulayıcı anlama |
Tarafsız anlama |
Açıklayıcı anlama |
Betimleyici anlama |
Yargılı anlama |
Açıklayıcı anlama Weber için nedensel açıklamanın en önemli aşamalarından biridir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı Marksizmi kanadında yer alan Frankfurt Okulu’nun önde gelen isimlerinden biridir?
Lenin |
Marx |
Engels |
Troçki |
Adorno |
Geleneksel Marksizmin temsilcileri Marx, Engels, Lenin, Plekhanov, Kautsky, Bernstein, Luxemburg, Troçki ve Buharin olurken, Batı Marksizminin en çok öne çıkan figürleri Lukács, Gramsci, Korsch ve Frankfurt Okulu’nun önde gelen isimleri Benjamin, Horkheimer, Marcuse ve Adorno olmuştur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel'in sosyolojisinde toplumlaşma alt süreçlerinden biridir?
Çıkar biçimlendirmesi
|
Moda sosyolojisi
|
Toplumlaşma
|
Formel sosyoloji
|
Toplumsallaşma
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meşruluğunu lider kişinin kişisel özelliklerinden, kutsallığından, kahramanlık gücünden alan otorite tipidir?
Karizmatik otorite
|
Geleneksel otorite
|
Yasal otorite
|
Akılcı otorite
|
Postmodern otorite
|
7.Soru
İklim, coğrafya, nüfus ve dinin toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini inceleyen, olması gerekenin değil, var olanın açıklanması gerektiğini savunan, Kanunların Ruhu adlı eserin yazarı olan Aydınlanma düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Vico
|
Rousseau
|
Montesquieu
|
Newton
|
Concordet
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’in otorite tiplerinden geleneksel otorite tipinin özelliklerinden biridir?
Otoritenin miras yoluyla elde edilmesi |
Ortaya çıkmasında toplumsal koşullar rol oynaması |
Kanunların üstünlüğünün olması |
Meşruluğunu lider kişinin özelliklerinden alması |
Liderlerin halkın hizmetkarı olarak görülmesi |
Weber’e göre, tarihsel süreç içinde güç-otorite ilişkisinin ilk örneğini geleneksel otorite oluşturmaktadır. Bu otorite tipinin kaynağını gelenekler oluşturmaktadır. Liderin yönetimi gelenekler tarafından kabul görmekte ve uygulamaları ise keyfi ve kişisel olabilmektedir. Lider (ör. kral) konumunda olan bu insanlar, otoritelerini miras yoluyla elde ederler. Bu insanların kutsal olduklarına inanılır. Geleneksel otoriteyi elinde tutan kişi, bir efendi olarak algılandığı için geleneksel otoritenin olduğu yerlerde kanunlar yerine efendilere itaat edilmektedir. Liderin altında çalışan görevliler resmi görevli değil fakat liderin kişisel hizmetçileridir. Geleneksel otoritenin olduğu toplumlarda efendinin verdiği emirlerin yerine getirilmelerinin koşulu, bu emirlerin geleneklerle uygun olmasına bağlıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişinin toplum içindeki statüsünün önemli göstergeleri içinde yer almaz?
Giyim |
Karizma |
Barınma |
Konuşma tarzı |
Tüketim kalıpları |
Bireyin ve grupların toplum içinde sahip oldukları statü durumu toplum içinde eşitsizlik ve ayrımcılığa neden olabilmektedir. İnsanların toplum içindeki statüleri ile yaşam tarzları birbiriyle örtüşebilmektedir. Giyim, barınma, konuşma tarzı, tüketim kalıpları kişinin toplum içindeki statüsünün önemli göstergeleridir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel’in “yoksul” tipi ile ilgili düşüncelerinden biridir?
Yoksulluğu belirleyen şey kişinin ekonomik durumudur.
|
Toplum yoksula yardım ederek onun yanında yer alır.
|
Yoksulların biraraya gelmeleri onlara birleştirici bir güç sağlar.
|
Yoksulluk ancak toplumun yoksula tepkisi üzerinden tanımlanabilir.
|
Bir bireyin sadece yoksulluk yardımı alıyor olmasına dayanarak onu yoksul kategorisine koyamayız.
|
11.Soru
Saint Simon'a göre toplumdaki hızlı değişmenin nedeni nedir?
Fransız İhtilali
|
Endüstrileşme
|
Teknolojik gelişmeler
|
Hayat standartlarının yükselmesi
|
Sınıflararası eşitsizlik
|
12.Soru
I. Uyuşma içgüdüsü
II. Kümelerin sürekliliği
III. Cinsel kalıntılar
IV. Toplumculukla ilişkili kalıntılar
Yukarıdaki kalıntı kategorilerinden hangisi ya da hangileri Pareto sosyolojisinde büyük öneme sahiptir?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-IV |
III-IV |
Pareto, kalıntıları aşağıdaki gibi altı kategori halinde sınıflar. Uyuşma içgüdüsü, Kümelerin sürekliliği, Bireyin ve bağımlılıkların bütünlüğü, Cinsel kalıntılar, toplumculukla ilişkili kalıntılar ve duyguları dışa dönük davranışlarla açıklama gereksinimidir. Pareto sosyolojisinde adı geçen bu kalıntıların en önemlileri ilk ikisidir ve Pareto sosyolojik çözümlemesinde bu ilk iki kalıntı kategorisine apayrı bir yer ve önem verir.
13.Soru
Marx’a göre özel mülkiyetten sonra ortaya çıkan, efendiler ve köleler olmak üzere iki sınıftan oluşan toplum aşağıdakilerden hangisidir?
Kapitalist |
İlkel-komünal |
Asyatik |
Feodal |
Antik |
Ünitenin Toplum Analizi bölümünde, Marx’a göre insanlık tarihinin gelişimindeki üretim biçimleri açıklanmaktadır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gramscinin Batı Marksizmine yaptığı özgün katkılardan birisi değildir?
Aydınların sınıf bilinci oluşturmadaki rollerini açıklaması
|
Ortodoks Marksizmin ekonomiye verdiği önceliği eleştirmesi
|
Baskı ve tahakkümün siyasetteki önceliğini ön plana çıkarması
|
Sivil toplumun siyasetteki önemini keşfetmesi
|
Rıza ve hegemonyanın siyasetin temel araçları olduğunu vurgulaması
|
15.Soru
E. Durkheim’a göre bir toplumsal olgunun nedeninin başka bir toplumsal olguda aranması, aşağıda belirtilen sosyolojik yöntem kurallarının hangisiyle ilgilidir?
Toplumsal olguların gözlemine ilişkin kurallar
|
Sosyolojik kanıtlamaya ilişkin kurallar
|
Toplum tiplerinin belirlenmesine ilişkin kurallar
|
Normal ile patolojik olanın ayrımına ilişkin kurallar
|
Toplumsal olguların açıklanmasına ilişkin kurallar
|
16.Soru
Pareto sosyolojisindeki iki önmeli kavramdan biri olan türemlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
İnsan davranışlarının çeşitli ve değişken olmayan araçlardır
|
İnsan davranışlarının sözlü nitelikteçeşitli ve değişken olan araçlardır
|
Türemleri belirleyen kalıntılardır
|
İdeoloji ya da doğrulama kuramı adı verilen şeylerin karşılığıdır
|
Sahip oldukları inandırıcı gücün nesnel görünümüdür
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Endüstri Devriminin sonuçlarından birisi değildir?
Kırsal alanlardan kentlere göçün yaşanması
|
İşçi sınıfının ortaya çıkması
|
Modern toplum modelinin ortaya çıkması
|
Natüralizm düşüncesinin doğuşu
|
Ekonomiye cansız enerjiyle çalışan makinelerin yön vermesi
|
18.Soru
Aşağıdaki sosyoloji kurucularından hangisi toplumda mantıklı davranışlara oranla mantıksal olmayan davranışların çok daha yaygın olduğunu savunur?
Tönnies |
Pareto |
Emile Durkheim |
Karl Marx |
Max Weber |
Pareto, insan davranışlarını mantıklı olan ve olmayan davranışlar olarak tanımlar. Ancak ona göre insanlar daha çok mantıksal olmayan şekilde davranma eğilimine sahiptirler. Başka bir deyişle, toplumda mantıklı davranışlara oranla mantıksal olmayan davranışlar çok daha yaygındır. Tortular ve türemler konusu ele aldığında görüleceği üzere, Pareto bunun nedenini insanların sahip oldukları birtakım derin eğilimlere ve içgüdülere/dürtülere bağlar.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Genel Sosyoloji'nin alt alanlarından biridir?
Saf sosyoloji
|
Ampirik sosyoloji
|
Sosyal antropoloji
|
Deneysel sosyoloji
|
Teorik sosyoloji
|
20.Soru
Bilginin kaynağının dinsel metinler değil bilim olduğu görüşünün benimsendiği, herkesin kendi aklı kullanma kapasitesi olduğu için eşit kabul edildiği ve ruhban sınıfının ayrıcalıklarının meşruiyetini kaybettiği dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Bilimsel devrim |
Rönesans dönemi |
Fransız devrimi |
Aydınlanma düşüncesi |
Endüstri devrimi |
Aydınlanma, 1600’lerin sonlarında başlayan, 1789’daki Fransız Devrimi ile doruk noktasına ulaşan ve 18. yüzyılın son çeyreğine kadar süren bir dönem içinde Batı dünyasında bilimsel, felsefi, sosyal ve siyasal alanda yaşanan süreçlerin ve üretilen düşüncelerin bir toplamı olarak ifade edilebilir. Aydınlanma hareketinden önce insan, toplum ve doğa hakkındaki düşüncelere Kilisenin otoritesine dayalı olan geleneksel bakış açısı egemendir. Bilginin kaynağı dinsel metinler ve Kilise’dir. Bu dönemde iletişim araçları ruhban sınıfının tekelinde olduğu için bilginin iletilmesi de bu sınıfın kontrolündedir. Bu döneme kadar laik aydınlar, ruhban sınıfının bilgi üzerindeki kontrolüne meydan okuyabilecek kadar kalabalık ve güçlü hale gelememişlerdir. Laik aydınların bu güce sahip olabildiği ilk dönem Aydınlanma olarak kabul edilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ