Klasik Sosyoloji Tarihi Final 25. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
A. Comte'un bilimler hiyerarşisinde yer vermediği bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Psikoloji
|
Biyoloji
|
Fizik
|
Kimya
|
Matematik
|
2.Soru
Pareto, Avrupa demokrasilerini hangi tür yönetici seçkin grubuna örnek olarak göstermiştir?
Tilkiler |
Aslanlar |
Kartallar |
Şahinler |
Yılanlar |
Pareto yönetici seçkinleri güç kullanarak yöneten aslanlar ve gizlice, kurnazca, ikna ederek yöneten tilkiler olmak üzere iki gruba ayırmıştır. Avrupa demokrasilerini ise tilkilere örnek olarak göstermiştir.
3.Soru
Pareto’nun çalışmalarının tanınır hale gelmesine katkı sağlayan sosyolog kimdir?
Weber |
Parsons |
Durkheim |
Marx |
Tönnies |
Literatürde, Pareto’nun sosyolojiye katkısı konusunda farklı görüşler de bulunmaktadır. Bu konuda yaygın olan görüş Pareto’nun çalışmalarının Parsons’tan önce tanınmadığı ancak, Parsons’un çalışmalarında Pareto’ya Weber ve Durkheim kadar önem vermesiyle birlikte tanınır hale geldiği, daha sonra ve günümüzde ise bu ilgi ve önemin büyük oranda kaybolduğu yönündedir
4.Soru
I. Para ekonomisi toplumu rasyonelleştirirken kişiliklerin değerinin ve entelektüelliğin de öneminin azalmasına neden olur. II. Paranın öneminin artması, nesnel kültürün öznel kültür üzerindeki hâkimiyetinin artmasına neden olur. III. Para ekonomisi, bütün insanî değerleri parasal ifadelere indirgeyerek her şeyi karşılaştırılabilir kılar. IV. Para ekonomisi özel bireylerin ve kişiliklerin önemsizleşmesine neden olarak insanları değiştirilebilir parçalar haline dönüştürür. V. Bireyleri içinde bulundukları toplumsal grupların sınırlamalarından nispeten koruması para ekonomisinin olumlu yönlerinden biridir. Aşağıdakilerden hangisinde Simmel’in para ekonomisinin özellikleri doğru olarak verilmiştir?
I-II-III
|
II-III-IV
|
II-III-IV-V
|
IV-V
|
III-IV-V
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanma Düşüncesi'nin temel aldığı kavramlardan biri değildir?
Akıl
|
Bilim
|
Özgürlük
|
Mutlakiyet
|
Hoşgörü
|
6.Soru
Weber’in sosyolojik yaklaşımında toplumsal gerçekliğin ilk ve temel düzeyinde aşağıdakilerden hangisi yer almaktadır?
Toplumsal ilişkiler
|
Toplumsal değerler
|
Toplumsal oluşumlar
|
Toplumsal eylemler
|
Toplumsal kurumlar
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Organik aydınların savunduğu bir görüştür?
Kültürel-toplumsal birlik |
Belli bir sınıfın üstünlüğü |
Yönetici sınıftan ayrı olma |
Dinin ön planda olması |
İdealist bir yapıya sahip olma |
Organik aydınlar, oluşmakta olan bir toplumsal sınıfın ürünleridir ve roller söz konusu sınıfa kültürel, siyasal ve ekonomik alanlarda homojen bir özbilinç kazandırmaktır. Organik aydın kategorisi yalnızca ideolog ve felsefecileri değil, bunların yan ısıra siyasal eylemcileri, sanayi teknisyenlerini, siyasal iktisatçıları, hukuk uzmanlarını ve daha başkalarını da kapsar. Bu aydın, eski idealist tarz aydın gibi, derin felsefi düşüncelere dalan bir kimse değildir. Aksine, toplumsal yaşama etkin bir biçimde katılan ve bu yaşamda zaten var olan siyasal akımların kuramsal gelişimine yardım eden, örgütleyen, inşa eden ve “daima ikna eden” bir kimsedir. Organik aydın, felsefe ile halk arasında bağlantı veya köprü kurar; birincisinde uzmandır, ama etkin bir şekilde ikincisiyle birleşir. Onun hedefi, ortak bilinçten, heterojenlik gösteren bireysel iradelerin ortak bir dünya anlayışı temelinde bir araya gelip, sıkıca birleşeceği bir “kültürel-toplumsal” birlik yaratmaktır. Doğru yanıt A'dır.
8.Soru
Tönnies’in cemaat ve cemiyetlerle ilgili düşünceleri açısından aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Cemaatlerde bireyler arasındaki ilişkiler sözleşmeye dayalıdır.
|
Ulus devletin gelişmesiyle birlikte cemaatler güçlenmeye başlamıştır.
|
Cemaatlerin cemiyetlere doğru evrimleşmesi olumlu bir gelişmedir.
|
Cemaatler cemiyetlere doğru evrimleştikten sonra başka bir toplumsal aşama söz konusu olmayacaktır.
|
Endüstrinin ve kapitalizmin gelişmesi cemaatlerin zayışamasına neden olmuştur.
|
9.Soru
Marx’ın "insanın kendi kendini gerçekleştiren özüdür" dediği kavram nedir?
Yaratıcılık |
Emek |
Üretim |
Çalışmak |
Yetenek |
Marx’a göre, emek “insanın kendi kendini gerçekleştiren özü” dür. İnsan kültürünün özünü emek oluşturmaktadır. Diğer bir deyişle kültür ancak emek aracılığıyla gerçekleşen insan faaliyetinin bir ürünü olarak ortaya çıkmaktadır.
10.Soru
Aydınlanma düşüncesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Aklı merkeze koyduğu için ampirizmi reddeder.
|
Evrensellik, aydınlanma düşüncesinin bütün toplumlar için geçerli olduğunu ifade eden bir Aydınlanma düşüncesi ilkesidir.
|
Aydınlanma düşüncesi çerçevesinde inanç, ticaret, iletişim gibi alanlarda feodal ve geleneksel sınırların kaldırılması gerektiği düşüncesini hoşgörü kavramı ifade eder.
|
Herkesin kendi aklını kullanabilme gücüne sahip olduğunu savunduğu, boş inanç ve dogmalara karşı aklı ve akıl yürütmeyi savunduğu için rasyonalist bir düşüncedir.
|
Aydınlanma düşüncesinin temel kavramları arasında yerellik ve toplumculuk önemli bir yere sahiptir.
|
11.Soru
Pareto en çok hangi sosyologun düşüncelerine karşıdır?
Tönnies |
Simmel |
Durkheim |
Marx |
Weber |
Toplumu sistem kavramı çerçevesinde çözümlemeye çalışan ve sosyoloji tarihinde yer alan sıradışı sosyologlardan biri olarak kabul edilen Pareto,
Aydınlanma düşünürlerinin çoğu fikirlerine, sosyolojinin ilk dönem gelişiminde etkili olan ilerleme kuramlarına, pozitivizme, evrimciliğe, hümanist felsefeye ve Marksizme eleştirel yaklaşmış, kitle demokrasisi fikriyle alay etmiş veçalışmalarında bu yaklaşımlardan oldukça farklı nitelikte düşüncelere yer vermiştir.
12.Soru
Bir kişinin bayramlarda büyükleri ile selamlaşması ve el öpmesi aşağıdaki eylem tiplerinden hangisine örnektir?
Amaçsal-akılcı eylemler |
Değersel-akılcı eylemler |
Duygusal motiflere dayalı eylemler |
Düşünsel motiflere dayalı eylemler |
Geleneksel motiflere dayanan eylemler |
Bayramlarda el öpmek o toplumun gelenekleri ile ilgili bir eylem biçimidir.
13.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi aydınlanma döneminin sloganının “Bilmeye cüret et!” cümlesi olduğunu belirtir?
Voltaire |
Vico |
Montesquieu |
Rousseau |
Kant |
Kant’a göre Aydınlanma döneminin sloganı “Bilmeye cüret et!” cümlesidir. Bu ifade, o döneme kadar bilgiyi kendi otoritesi ve tekeli altında tutan ruhban sınıfına karşı, Aydınlanma hareketinin merkezindeki laik düşünsel karakteri özetlemektedir.
14.Soru
Pareto’nun tilkiler adını verdiği yönetici seçkinlerde daha güçlü olan tortular aşağıda verilenlerden hangisidir?
Uyuşma (veya bileşim) içgüdüsü
|
Kümelerin (veya grupların) sürekliliği
|
Duyguları dışa dönük davranışlarla açıklama gereksinimi
|
Toplumculukla ilişkili kalıntılar
|
Bireyin ve bağımlılıklarının bütünlüğü
|
15.Soru
Klasik sosyolojide Marx’tan sonra Weber sınıf ve tabakalaşma ile ilgili en önemli teorilerden birini geliştirmiştir. Weber'in toplumsal tabakalaşma teorisinde tanımladığı oluşumları kapsayan seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
Sınıf-Statü-Parti |
Mülkiyet-Mülk-Sınıf |
Piyasa-Statü-Mülk |
Parti-Sınıf-Statü |
Sınıf-Mülksüzlük-Statü |
Marx’tan farklı olarak Weber toplumsal tabakalaşma teorisinde sınıf, statü ve parti olarak tanımladığı oluşumları kapsayan çok boyutlu bir tabakalaşma yapısından söz eder. Bu teoride, modern toplumda tabakalaşma olgusu, ekonomik düzeyde temel (sınıf), toplumsal onur hiyerarşisi düzeyinde (statü) ve siyasal düzeyde (parti) temelinde açıklanmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın yabancılaşma teorisinin başlıca özelliklerinden biridir?
İnsanın ideolojisinden kopması
|
İnsanın dini inançlarından kopması
|
İnsanın alışkanlıklarından kopması
|
İnsanın doğadan kopması
|
İnsanın sevdiklerinden kopması
|
17.Soru
Durkheim’e göre, dinin kaynağı nedir?
Birey |
Kader |
Toplum |
Tanrı |
İnanç |
Durkheim’e göre, dinin kaynağını kolektif bilinç oluşturur ve bu kolektif bilincin kaynağı ise toplumdur. Özetle Durkheim’e göre dinin asıl kaynağı toplumdur. Durkheim’in ampirik olarak incelediği ilkel toplum örneğinde de dinin asıl kaynağı klandır, yani topluluğun kendisidir. Totemizm kolektif bilincin/vicdanın sembolik bir temsilidir ve bu kolektif bilincin kaynağı toplumun kendisidir. Bu açıklamadan din ve tanrı gibi kutsal sayılan şeylerin kaynağının da toplum olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı Marksizmi’ni Ortodoks Marksizm’den ayıran özelliklerden biri değildir?
Sosyalist devrimin gerekliliğine yönelik tutumları |
Hegelci Marx anlayışı |
Siyaset ve ekonomiye yönelmesi |
Materyalizmden çok diyalektiğe yönelmesi |
Felsefe ve yöntem tartışmalarını ön plana çıkarması |
A, B, D ve E şıkları Batı Marksizmi’ni Ortodoks Marksizm’den ayıran özelliklerdendir. Batı Marksizmi aynı zamanda siyaset ve ekonomiden çok kültürel alana yönelmiştir. Doğru cevap C şıkkıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı Marksistleri arasında ele alınmaz?
Lukacs
|
Gramsci
|
Troçki
|
Benjamin
|
Horkheimer
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Lukacs’ın Marksizmi yeniden yorumlarken kullandığı kavramlardan biridir?
İş bölümü |
Ahlak |
Anomi |
Statü |
Dolayım |
Lukacs Tarih ve Sınıf Bilinci kitabında Marksizmi bütünlük, dolayım, şeyleşme, devrimci özne gibi kavramlar etrafında şekillendirir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ