Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Ekonomik koşullar
II. Ürün/hizmet
III. Kullanıcı
IV. Etkileşim
V. Kültür
Yukarıdakilerden hangileri kullanıcı deneyimi tasarımı ile ilgili görüşlerin bileşenlerindendir?
II-III-IV |
II-IV |
I-II-III |
I-II-III-IV-V |
II-IV-V |
Kullanıcı tasarımı ile ilgili görüşler ürün/hizmet, kullanıcı ve etkileşim olmak üzere üç bileşen etrafında toplanmaktadır. Bu bileşenler sosyal, kültürel ve ekonomik koşullar gibi bağlamsal faktörlere yönelik olarak şekillenmektedir.
2.Soru
Bir ürünün veya hizmetin görsel ve işitsel açıdan kullanıcının dikkatini çekmesi aşağıdakilerden hangi deneyim türüyle ilgilidir?
Estetik Deneyim |
Duygusal Deneyim |
Psikomotor Deneyim |
Davranışsal Deneyim |
Yansıtıcı Deneyim |
Estetik deneyim kullanıcıların bir ya da daha fazla duyusuna hitap eden duyusal algı ve kavrama üzerine temellenmektedir. Kullanıcıda yaratılan estetik deneyim sayesinde ürün veya hizmetin fark edilme anı için önemli işlevlerinden biri olan “dikkat çekme” sağlanır.
3.Soru
Bilgisayar ekranındaki imlecin hareketlerini kontrol etmek amacıyla ilk bilgisayar faresi kim tarafından icat edilmiştir?
Vannevar Bush |
Douglas Engelbart |
Samuel Morse |
Bill Moggridge |
Bill Verplank |
İlk bilgisayar faresi, bilgisayar ekranındaki imlecin hareketlerini kontrol etmek amacıyla
1964 yılında Douglas Engelbart tarafından yapıldı. Bu hareketli bilgi giriş aygıtı, el
hareketlerini mekanik bir yöntem ile algılamaktaydı.
4.Soru
Bir ürün veya hizmetten yararlanan ve yararlanma olasılığı bulunan kişiye ne ad verilir?
Tüketici |
Müşteri |
Kullanıcı |
Tedarikçi |
Girişimci |
Tüketici bir mal ya da hizmeti, ticari ve mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan ya da yararlanan gerçek ya da tüzel kişidir. Müşteri, ürün veya hizmet- satın alma veya kullanma kararını veren kimsedir. Kullanıcı ise bir ürün veya hizmetten yararlanan ve yararlanma olasılığı bulunan kişidir.
5.Soru
I. Olumlu dil olmak
II. Kesin ifadeler kullanmak
III. Öznel ifadeler kullanmamak
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri işlevsel özelliklerin yazımında dikkat edilmesi gereken ana kurallardır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
İşlevsel özelliklerin yazımında, ne kadar kapsamlı veya karmaşık olduğundan bağımsız olarak, dikkat edilmesi gereken üç ana kural vardır. Bunlar:
Olumlu dil olmak
Kesin ifadeler kullanmak
Öznel ifadeler kullanmaktan kaçınmak
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı deneyimi tasarımında kullanıcı merkezli görüşler için doğru değildir?
Ürünlerin kullanıcılar tarafından nasıl algılandığı ile ilgilenmektedir |
Kullanıcının ihtiyaçları karşılandığı sürece deneyimin gerçekleştiğini varsayar |
Kullanıcıların davranışları ile ilgili bilgiye ihtiyaç duyar |
Kullanıcının alışkanlıklarına uygun deneyimleri tasarımlara yansıtmaya odaklanır |
Kullanıcıların deneyimlerini içgüdüsel, davranışsal ve yansıtıcı tasarımlarla etkilemeye çalışır |
Kullanıcı merkezli görüşlerde genellikle ürün geliştiriciler tasarlayacakları ya da tasarladıkları ürünlerin kullanıcılar tarafından nasıl algılandığı ile ilgilenmektedir. Kullanıcıların ihtiyaçlarını tanımlamaya yönelik olan bu görüş, onların ürün ya da hizmet ile girdiği etkileşimlerin her yönü pek çok farklı disiplinden yaklaşımı bir araya getirilerek incelemektedir. Kullanıcı merkezli yaklaşım kullanıcının ihtiyaçları karşılandığı sürece deneyimin gerçekleştiğini varsaymaktadır. Bu açıdan bu yaklaşımda kullanıcıların ihtiyaçlarının keyifli bir biçimde karşılanması önemlidir. Ürün merkezli görüş ise kullanıcıların deneyimlerini şekillendirmede duygusal düzeyde içgüdüsel, davranışsal ve yansıtıcı tasarımlarla etkilemeye çalışmaktadır.
7.Soru
Ürünün kullanımının nasıl öğretileceği, bakımının nasıl yapılacağı, maliyetinin ne olacağı ve nasıl satılacağı gibi konularda tasarımcının düşünceleri aşağıdaki ölçütlerden hangisi ile ilgilidir?
Kontrol edilebilirlik |
Değişebilir olma |
Etkili tasarım süreci |
İhtiyaç duyulma |
Uygunluk |
Değerlendirme ölçütleri “kullanıcıyı anlama”, “öğrenilebilir ve kullanılabilir olma”, “ihtiyaç duyulma”, “değişebilir olma”, “etkili tasarım süreci”, “uygunluk”, “estetik deneyim” ve “kontrol edilebilirlik” şeklinde 8 başlıkta toplanmıştır. Ürün tasarımın nitelikleri ve bu niteliklerin kullanıcıların deneyimlerini nasıl etkileyeceği bu ölçütler altında yer alan sorularla kolaylıkla tespit edilebilmektedir. Ürünün kullanımının nasıl öğretileceği, bakımının nasıl yapılacağı, maliyetinin ne olacağı ve nasıl satılacağı gibi konularda tasarımcının düşünceleri kontrol edilebilirlik başlığı altında ele alınmaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alben ve arkadaşlarının kullanıcı deneyimini değerlendirmek üzere ortaya koyduğu ölçütlerden biri değildir?
İhtiyaç duyulma |
Değişebilir olma |
Uygunluk |
Estetik deneyim |
Bütünleştirme |
Alben ve arkadaşlarının kullanıcı deneyimini değerlendirmek üzere ortaya koyduğu ölçütlerden yola çıkarak şekillenen bu görüş “Deneyimin Kalitesi: Etkileşim Tasarımı için Değerlendirme Ölçütleri” adlı makalede ortaya konan ölçütleri içermektedir. Çalışmada bu değerlendirme ölçütleri “kullanıcıyı anlama”, “öğrenilebilir ve kullanılabilir olma”, “ihtiyaç duyulma”, “değişebilir olma”, “etkili tasarım süreci”, “uygunluk”, “estetik deneyim” ve “kontrol edilebilirlik” şeklinde 8 başlıkta toplanmıştır.
9.Soru
I. Bilgi Mimarisi
II. İletişim Tasarımı
III. Etkileşim Tasarımı
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Kullanıcı deneyimi tasarımı birçok farklı disiplinden beslenmektedir. Birbiriyle iç içe girmiş olan bu disiplinler ürün, kullanıcı ve etkileşim kesişimleriyle karsımıza çıkmaktadır. “Bilgi Mimarisi (Information Architecture)”, “İletişim Tasarımı (Communication Design)” ve “Etkileşim Tasarımı (Interaction Design)” çalışma disiplinleri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir.
10.Soru
Kullanıcıların bir ürün, hizmet, çevre ya da tesis ile etkileşimde olduğu zamana ait deneyiminin tüm yönlerine ne ad verilir?
Duygusal deneyim |
Kullanıcı deneyimi tasarımı |
Kullanıcı deneyimi |
Kullanılabilirlik |
İnsan bilgisayar etkileşimi |
İnsan bilgisayar etkileşimi kavramı 2010 yılında “Kullanıcının bir ürün, hizmet, çevre ya da tesis ile etkileşimde olduğu zamana ait deneyiminin tüm yönleri” olarak tanımlanmıştır.
11.Soru
Yukarıda verilen şekil gezinim tasarımındaki hangi temel yaklaşıma aittir?
Evrensel gezinim |
Yerel gezinim |
Tamamlayıcı gezinim |
Uzamsal gezinim |
Bağlamsal gezinim |
Bağlamsal gezinim bağlantıların içeriğin içine gömüldüğü durumdur. Sayfadaki metinde geçen bazı kelimelere bağlantı tanımlamak örnek olarak verilebilir. Burada amaç kullanıcıyı daha fazla bilgi almak isteyebileceği içeriğe yönlendirmektir. Dolayısıyla yukarıda verilen şekil bağlamsal gezinim yaklaşımına aittir.
12.Soru
Yazılı basından farklı olarak ortaya çıkan ilk elektronik haberleşme sistemi nedir?
Telgraf |
Mors Alfabesi |
Mektup |
|
Telefaks |
Telgraf: Yazılı basından farklı olarak ortaya çıkan ilk elektronik haberleşme sistemidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gezinim tasarımlarından biri değildir?
Evrensel gezinim |
Çevresel gezinim |
Yerel gezinim |
Bağlamsal gezinim |
Tamamlayıcı gezinim |
Evrensel gezinim, yerel gezinim, bağlamsal gezinim ve tamamlayıcı gezinim birere gezinim tasarımı iken çevresel gezinim diye bir tasarım söz konusu değildir.
14.Soru
Mobil veya web ortamında bir ürün ya da hizmetin başarısız olmasında en sık görülen neden aşağıdaki seçeneklerin hangisinde ifade edilmiştir?
Mobil veya web ortamının başarısız teknolojiye sahip olması
|
Ürün veya hizmet stratejisinin açık bir şekilde belirlenmemesi
|
Kullanıcıların yeterli doğru bilgiya sahip olmaması
|
Ürün veya hizmetlerin çağın gereklerini karşılamıyor olması |
Yapım aşamasının uzun ve maliyetli bir süreç gerektirmesi |
Mobil veya web ortamında sunulan bir ürün ya da hizmetin başarısız olmasının nedeni yaygın olarak teknolojisi ya da kullanıcısıyla ilişkilendirilse de çoğu kullanıcı deneyim tasarımı projesinin başarısız olmasının nedeni, ürün vey a hizmet stretejisinin açık bir şekilde ortaya konmamasıdır.
15.Soru
Kullanıcı gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak, kullanıcının tasarımla etkileştiği anda ve etkileşimin gerçekleştiği ortamda verinin toplanması yöntemidir. Bu yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Payda analizi |
Katılımcı gözlemi |
Gölge çalışması |
Saha çalışması |
Günlük çalışması |
Saha Çalışması: Kullanıcı gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak, kullanıcının tasarımla etkileştiği anda ve etkileşimin gerçekleştiği ortamda verinin toplanması yöntemidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etkileşim tasarımının ilk örneği olarak gösterilmektedir?
Mors Alfabesi |
Telefon |
Plak |
Bilgisayar |
Gramofon |
Etkileşim tasarımının ilk örneği Mors Alfabesidir. Mors alfabesi veya mors kodu, kısa ve uzun işaretler (• ve –) ile bunlara karşılık gelen ışık, ses veya sinyalleri kullanarak bilgi aktarılmasını sağlayan yöntemdir.
17.Soru
İki ayrı etkenin, incelenen özellik üzerine birlikte yaptıkları etkiye ne ad verilir?
Etki |
Arayüz |
Kullanıcı |
Etkileşim |
Kullanılabilirlik |
Etkileşim iki ayrı etkenin, incelenen özellik üzerine birlikte yaptıkları etkidir. Doğru cevap, D'dir.
18.Soru
I. Etkileşim tasarımı ilk kez 1980’lerde Bill Moggridge ve Bill Verplank tarafından kullanılmıştır.
II. Etkileşim tasarımı sadece sayısal teknolojilere odaklanır.
III. Etkileşim tasarımının ilk örneği Mors alfabesidir.
IV. Etkileşim tasarımı bünyesinde pek çok disiplini barındırır.
V. Etkileşim tasarımının fikir babası Samuel Morse’tur.
Yukarıda verilen etkileşim tasarımına ilişkin ifadelerden hangileri doğrudur?
III-V |
Yalnız IV |
I-III-IV |
III-IV |
I-III-IV-V |
Etkileşim tasarımı sayısal teknolojilere değil kullanıcı davranışlarına odaklanır. Ayrıca etkileşim tasarımının fikir babası Samuel Morse değil Bill Moggridge ve Bill Verplank’tır.
19.Soru
I. Sohbet odaları
II. Sosyal ağlar
III. Bilgisayar oyunları
Yukarıdakilerden hangileri insan-insan etkileşimine örnek verilebilir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Bilgisayar oyunları insan-sistem etkileşimine örnektir, sosyal ağlar insan-içerik etkileşimine örnektir. Sohbet odaları ise insan-insan etkileşimine örnektir
20.Soru
“Video içerikler” aşağıdaki bilgi ilişkilendirmelerden hangisine örnektir?
Hiyerarşik |
Ardışık |
Matris |
Dağınık |
Organik |
Ardışık İlişkilendirme: Ardışık yapılarda birbirini takip eden doğrusal bir süreç vardır. Bir bilgiyi atlayarak diğerine ulaşmak mümkün olmaz. Video içerikler en güzel örneklerindendir. Bir videonun içerisinde verilen bilgiler ardışık olarak birbirini izler, verilen bilgileri anlamlandırabilmek için videoyu bastan sona izlemek gerekir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ