Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tasarımın bileşenlerinin kullanılabilirlik bağlamında analiz edildiği yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Sav analizi |
Kullanım bağlamı analizi |
Paydaş analizi |
İlişkiler haritası |
İçerik analizi |
Kullanım bağlamı analizi hedef kullanıcıların bilgilerinin yanında, bağlamsal araştırmada elde edilen bilgilerin toplanan çevresel ve teknik verilerle birlikte analiz edildiği çalışmalardır. Paydaş analizi tasarımın amacına yönelik olarak, kullanıcı özellikleri ve gereksinimlerinin belirlenmesi adına katkı sağlayacağı düşünülen tüm paydaşların görüş ve önerilerinin analiz edilmesidir. İlişkiler haritası tasarıma yönelik olarak belli konularda çeşitli teknik ve yöntemlerle elde edilen çok sayıda verinin kâğıtlar üzerine yazılarak, birbirleri ile ilişkili görülenlerin bir araya gelecek şekilde yerleştirilmesiyle, aralarındaki ilişkinin ve sorunların tespit edildiği bir yöntemdir. İçerik analizi sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajın; anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara dönüştürme ve çıkarımda bulunma yoluyla analiz edilmesidir.
2.Soru
İnsan gruplarının yapısal özellikleriyle ilgili bilgilerdir. Bu bilgilere ne denir?
Otobiyografik |
Demografik |
Biyografik |
Etnografik |
Psikografik |
Demografik bilgi; insan gruplarının yapısal özellikleriyle ilgili bilgilerdir. En sık kullanılan demografik ögeler, cinsiyet, yaş, iş durumu, yerleşim yeri olarak sayılabilir.
3.Soru
“Son noktadaki bir düğümden sistem içerisindeki diğer bütün ana düğümlere ulaşılabilme durumu” gezinim tasarımında hangi yaklaşımı tanımlar?
Yerel |
Tanımlayıcı |
Evrensel |
Bütünleyici |
Bağlamsal |
Evrensel gezinim; son noktadaki bir düğümden sistem içerisindeki diğer bütün ana düğümlere ulaşılabilme durumudur.
4.Soru
Yazılım işlevleri için alışılagelmiş yöntemler, simgeler, düğmeler ve sözcükler kullanılmalıdır. Söz konusu bu öneri aşağıdaki ilkelerden hangisiyle ilişkilidir?
Kullanıcı dilini kullanma |
Alternatifler sunma |
Sadelik ve estetik uyumunu yakalama |
Kullanıcı ön bilgilerine uygun olma |
Önceden sezinilir olma |
Yazılım işlevleri için alışılagelmiş yöntemler, simgeler, düğmeler ve sözcüklerin kullanılması kullanıcı ön bilgileriyle uyumlu tasarımlar yapma ilkesiyle ilişkilidir.
5.Soru
I. Bu görüş işlevsellik ve geri bildirime odaklanır
II. Bu görüşe göre etkileşim tasarımı, insan ve ürün arasındaki iletişim kolaylaştırmak etrafında yoğunlaşır.
III. Bu görüşe göre herhangi bir teknoloji veya nesne
ile insan arasındaki iletişim etkileşim tasarımının konusudur.
Sosyal etkileşim tasarımı ile ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
II ve III |
I, II ve III |
Sosyal etkileşim tasarımı görüşü, etkileşim tasarımı konusunda en geniş perspektif sunan görüştür. Etkileşim tasarımı, insan ve ürün arasındaki iletişimi kolaylaştırmak etrafında yoğunlaşır. Bu bakış açısında, herhangi bir teknoloji veya nesne ile insan arasındaki iletişim etkileşim tasarımının konusudur. İlk ifadede verilen işlevsellik ve geri bildirime odaklanma durumu ise davranışçı görüşle ilgilidir.
6.Soru
I. İnsanın var oluşundan beri hayatımızda olan bir olgudur
II. İletişimin bir parçasıdır
III. En temel özelliği karşılıklılıktır
Etkileşimle ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Etkileşim kavramı insanın var oluşundan beri hayatımızda olan bir olgudur. İnsani bilimler açısından ele alındığında etkileşim, iletişimin bir parçasıdır ve en genel tanımıyla iki veya daha fazla kişi veya grup arasındaki karşılıklı davranışlardır. Bireylerin ve grupların birbirlerine davranışlarındaki tüm tavırları tanımlamaktadır. Etkileşimin en temel özelliği karşılıklılıktır ve iki organizma arasındaki aktiviteye işaret etmekledir.
7.Soru
I. Fonksiyon
II. Süreklilik
III. Anlaşılırlık
IV. Kullanılabilirlik
V. Tekrarlanabilirlik
Yukarıdakilerden hangileri davranışsal deneyimin bileşenlerindendir?
II-III-IV |
II-IV |
I-III-V |
III-IV |
I-III-IV |
Davranışsal deneyim; fonksiyon, anlaşılırlık, fiziksel his ve kullanılabilirlik olmak üzere dört bileşenden oluşmaktadır.
8.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bir ürün ya da hizmetten yararlanan veya yararlanma olasılığı bulunan kişiye kullanıcı denir |
Bir mal ya da hizmeti, ticari ve mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan ya da yararlanan gerçek ya da tüzel kişiye tüketici denir. |
Kullanıcı olmak için bir ürünün sahibi olmak gerekir. |
Ürün veya hizmeti satın alma veya kullanma kararını veren kimseye müşteri denir. |
Tüketici ya da müşteriler de kullanıcı olarak görülür. |
Kullanıcı kavramı, bir ürün ya da hizmetten yararlanan ve yararlanma olasılığı bulunan kişiyi ifade etmektedir. Tüketici, bir mal ya da hizmeti, ticari ve mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan ya da yararlanan gerçek ya da tüzel kişidir. Müşteri, ürün veya hizmeti satın alma veya kullanma kararını veren kimsedir Kullanıcı, cep telefonu, televizyon, araba gibi bir ürünü satın alarak kullanan biri olabileceği gibi, herhangi bir web sitesini ziyaret eden biri, cep telefonuna mobil uygulama indiren ya da ihtiyacına yönelik olarak uygulamadan faydalanan bir kimse de olabilir. Bunun yanında, tüketici ya da müşteri olarak henüz ürün ya da hizmetten faydalanmamış fakat faydalanma ihtimali olan, olması istenilen kişiler olarak da karşımıza çıkabilmektedir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı özelliklerini tanımlamada kullanılan psikolojik değişkenlerden biridir?
Aile |
Sosyal Sınıf |
Finansal Durum |
Öğrenme |
Gelir |
Aile ve sosyal sınıf toplumsal-kültürel değişkenlerden biridir. Finansal durum durumsal değişkenlerden biridir. Gelir demografik değişkenlerden biridir. Öğrenme, güdülenme, algılama, kişilik, tutum v.b. ise psikolojik değişkenlerdir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk etkileşim tasarımı örneklerinden değildir?
Telefon |
Telgraf |
ENIAC |
Mors alfabesi |
Radyo |
ENIAC 1946’da icat edilen, elektrikle çalışan ve elektronik veri işleme kapasitesine sahip ilk bilgisayardır. Ancak etkileşim tasarımının ilk örnekleri 1830-1940 yılları arasındaki dönemde ortaya çıkan mors alfabesi, telgraf, telefon, radyo ve televizyondur.
11.Soru
İki veya daha fazla kişi ya da grup arasındaki karşılıklı davranışlara ne denir?
Haberleşme |
Motivasyon |
Misyon |
Etkileşim |
Konuşma |
Etkileşim kavramı insanın var oluşundan beri hayatımızda olan bir olgudur. İnsani bilimler açısından ele alındığında etkileşim, iletişimin bir parçasıdır ve en genel tanımıyla iki veya daha fazla kişi veya grup arasındaki karşılıklı davranışlardır.
12.Soru
I. Etkileşim tasarımının ilk örneği Mors Alfabesi’dir.
II. Telgraf, yazılı basından farklı olarak ortaya çıkan ilk elektronik haberleşme sistemidir.
III. Telgraf bir uzmanlık gerektirmediği için herkes tarafından kullanılmıştır.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Etkileşim tasarımının ilk örneği Mors Alfabesi’dir. Telgraf, yazılı basından farklı olarak ortaya çıkan ilk elektronik haberleşme sistemidir. Zamanına göre mümkün olan en kullanışlı şekilde tasarımlansa da kurulumu ve kullanımı eğitim gerektirdiğinden herkes tarafından değil, uzmanlığa sahip belirli bir kesim tarafından kullanılmıştır.
13.Soru
Verplank ise etkileşim tasarımını insan kullanımı için tasarım yapma olarak tanımlamaktadır. Verplank’a göre etkileşim tasarımının üç temel soruya cevap vermesi lazım. Aşağıdakilerden hangisi bu sorulardan biridir?
Nasıl hissedilir? |
Niçin yapılır? |
Ne biliniyor? |
Neden yapılmalı? |
Nasıl kazanılır? |
Verplank ise etkileşim tasarımını insan kullanımı için tasarım yapma olarak tanımlamaktadır. Verplank’a göre etkileşim tasarımının üç temel soruya cevap vermesi lazım. Bunlar:
Nasıl yapılır?
Nasıl hissedilir?
Nasıl bilinir?
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı özellikleri ve gereksinimi belirlemede kullanılan yöntem ve tekniklerden biri değildi?
Etnografi |
Saha Çalışması |
Demografik |
Gölge Çalışması |
Katılımcı Gözlemi |
Kullanıcı özellikleri ve gereksinimi belirlemede kullanılan yöntem ve teknikler:
Kullanıcı Mülakatları/Röportajlar
Kullanıcı Anketleri
Odak Grup Çalışmaları
Katılımcı Gözlemi
Paydaş Analizi
Saha Çalışması
Gölge Çalışması
Günlük Çalışması
Kullanım Senaryosu
Kişilik Kartları (Persona)
Bağlamsal Araştırma
Kullanım Bağlama Analizi
İlişkiler Haritası
Etnografi
Netnografi
Kültürel Sonda
Sav Analizi
Bilişsel Modeller
Ancak Demografik bunlardan biri değildir.
15.Soru
Yukarıda verilen şekil gezinim tasarımındaki hangi temel yaklaşıma aittir?
Evrensel gezinim |
Yerel gezinim |
Tamamlayıcı gezinim |
Uzamsal gezinim |
Bağlamsal gezinim |
Bağlamsal gezinim bağlantıların içeriğin içine gömüldüğü durumdur. Sayfadaki metinde geçen bazı kelimelere bağlantı tanımlamak örnek olarak verilebilir. Burada amaç kullanıcıyı daha fazla bilgi almak isteyebileceği içeriğe yönlendirmektir. Dolayısıyla yukarıda verilen şekil bağlamsal gezinim yaklaşımına aittir
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı deneyimi tasarımı aşamalarından biri değildir?
Strateji geliştirme |
Kapsamı belirleme |
Yapıyı oluşturma |
İskeleti oluşturma |
Yayınlama |
Kullanıcı deneyimi tasarımı aşamalarında E seçeneğinde yer alan “yayınlama” adımı bulunmamaktadır. Kullanıcı deneyiminin son aşamasında görselleştirme adımı bulunmaktadır.
17.Soru
İnsanların ne düşündüğü, ne yaptığı ve ne kullandığı ile ilgilenen deneyim merkezli tasarımlar gerçekleştiren görüş hangisidir?
Ürün merkezli görüşler |
Kullanıcı merkezli görüşler |
Etkileşim merkezli görüşler |
Üretim merkezli görüşler |
Tüketici merkezli görüşler |
Kullanıcı merkezli görüşler insanların ihtiyaçlarını tanımlamaya yönelik olarak ihtiyaçların tasarım tarafından karşılanmasını deneyimin gerçekleşmesi adına yeterli görülmektedir. Kullanıcıyı merkez alan bu görüşte insanların ne düşündüğü (fikirleri, inançları, davranışları, beklentileri), insanların ne yaptığı (davranışlarının yapısı, rutinleri, anlamları ve kimlikleri) ve insanların ne kullandığı (çevreleri, eserleri, insanların ne düşünecekleri ve bunların ne yapacaklarına etkisi) ile ilgilenen deneyim merkezli tasarımlar gerçekleştirilmektedir.
18.Soru
“Genellikle kullanılabilirlik (usability), kullanıcı arayüzü (user interface), etkileşim deneyimi (interaction experience), etkileşim tasarımı (interaction design), müsteri deneyimi (customer experience) gibi kavramlarla es anlamlı görülerek, bu kavramların hepsini ya da bir kısmını kapsayan bir şemsiye kavram olarak görülmektedir.” Bu kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Estetik Deneyim |
Kullanıcı Deneyimi |
Davranışsal Deneyim |
Yansıtıcı Deneyim |
Duygusal Deneyim |
Kullanıcı deneyimi; genellikle kullanılabilirlik (usability), kullanıcı arayüzü (user interface), etkileşim deneyimi (interaction experience), etkileşim tasarımı (interaction design), müsteri deneyimi (customer experience) gibi kavramlarla es anlamlı görülerek, bu kavramların hepsini ya da bir kısmını kapsayan bir şemsiye kavram olarak görülmektedir.
19.Soru
Kullanıcı deneyiminde “ikinci kritik an” denilen zamandan aşağıdakilerden hangisi sağlanır?
İhtiyacını belirleme |
İhtiyaç hissettirmeye çalışma |
Tasarımı fark ettirmeye çalışma |
Kullanarak etkileşime girme |
Kullanımdan sonra hissedilenleri belirleme |
Kullanıcı deneyimi, kullanıcının “ilk kritik an öncesi” ihtiyacını belirleme ya da ona ihtiyaç hissettirmeye odaklanmaktadır. Bu “ilk kritik an”, kullanıcının belli bir bağlam içinde tasarımı fark etmesine yönelik bir hazırlıktır. Kullanıcının “ilk kritik an” içinde tasarımı fark etmesiyle “ikinci kritik an” olan “kullanarak etkileşime girme” sağlanır. Daha sonra “ikinci kritik an sonrası” kullanımdan sonra hissedilenlerle deneyimin niteliği belirlenir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kapsamı belirleme aşamasında işlevsel özelliklerin yazımında dikkat edilmesi gereken kurallara uygundur?
Sistem, kullanıcının kargo şirketini seçmeden satın alma yapmasına izin vermeyecek. |
En popüler videolar vurgulanacak. |
Web sitesi gösterişli olacak. |
İlgi çeken tasarımlar ana sayfada yayınlanacak. |
Bir önceki hafta en çok izlenen üç video listenin en üstünde yer alacak. |
Kapsamı belirleme aşamasında işlevsel özellikleri yazarken olumlu dil ve kesin ifadeler kullanılmalı; öznel ifadelerden kaçınılmalıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ