Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımdaki bağlılık ilkelerinden biri değildir?
Sadelik |
Somutluk |
Güvenilirlik |
Duygular |
Benzerlik |
Bağlılık ilkeleri sadelik, umulmadık durumlar, somutluk, güvenilirlik, duygular ve hikayelerden oluşur. Benzerlik bir bağlılık ilkesi değildir.
2.Soru
Tasarımcının, kullanıcının ihtiyaçlarını ve çevresini ne kadar iyi anladığı ve bununla ilgili öğrendiklerini tasarladığı ürüne nasıl yansıttığı ile ilgili değerlendirmeler aşağıdaki ölçütlerden hangisi ile değerlendirilmektedir?
Öğrenilebilir ve kullanılabilir olma |
Estetik deneyim |
Kullanıcıyı anlama |
Uygunluk |
Kontrol edilebilirlik |
Değerlendirme ölçütleri “kullanıcıyı anlama”, “öğrenilebilir ve kullanılabilir olma”, “ihtiyaç duyulma”, “değişebilir olma”, “etkili tasarım süreci”, “uygunluk”, “estetik deneyim” ve “kontrol edilebilirlik” şeklinde 8 başlıkta toplanmıştır. Ürün tasarımın nitelikleri ve bu niteliklerin kullanıcıların deneyimlerini nasıl etkileyeceği bu ölçütler altında yer alan sorularla kolaylıkla tespit edilebilmektedir. Tasarımcının, kullanıcının ihtiyaçlarını ve çevresini ne kadar iyi anladığı ve bununla ilgili öğrendiklerini tasarladığı ürüne nasıl yansıttığı ile ilgili değerlendirmeler kullanıcıyı anlama ölçütünde tanımlanmıştır.
3.Soru
Arayüzü tasarımı tarihinde girilen metinler yoluyla kullanılan Komut Satırı Arayüzü hangi tarihler arasında kullanılmıştır?
1969-1984 |
1945-1984 |
1984’ten günümüze kadar |
1968’den günümüze kadar |
1945-1968 |
Kullanıcı arayüzünün gelişiminde üç ana aşamanın yer aldığını söylemek mümkündür: Delikli kartların ve ilk elektronik bilgisayarların kullanıldığı dönem (Batch Interface Era, 1945-1968), girilen metinler yoluyla kullanılan Komut Satırı Arayüzü (Command-Line Interfaces, 1969-1984) ve 1984’ten günümüze kadar olan süreci kapsayan ve komut dizinleri yerine ikon, menü ve pencereler gibi görsel ögelerin kullanıldığı Grafiksel Kullanıcı Arayüzüdür.
4.Soru
İnternet kullanıcılarının web programlama dillerini bilmelerine gerek olmadan kendilerine özel web siteleri hazırlamalarını, bilgi paylaşmalarını, site ziyaretçileriyle etkileşime girmelerini sağlayan teknolojiye ne ad verilir?
Web 1.0 |
Web 2.0 |
HTML 1.0 |
HTML 2.0 |
HTML 3.2 |
İnternet kullanıcılarının web programlama dillerini bilmelerine gerek olmadan kendilerine özel web siteleri hazırlamalarını, bilgi paylaşmalarını, site ziyaretçileriyle etkileşime girmelerini sağlayan web 2.0 teknolojisidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımda vurguyu sağlamak için kullanılabilecek yöntemlerden biri olmayıp, temel tasarım ilkeleri arasında yer almaktadır?
İzole etme |
Yerleştirme |
Ölçeklendirme |
Hiyerarşi |
Kontrast |
İzole etme, yerleştirme, ölçeklendirme ve kontrast tasarımda vurguyu sağlamak için kullanılabilecek yöntemler arasındadır. Oysa hiyerarşi; denge, vurgu, ritim ve bütünlük ile beraber temel tasarım ilkeleri arasında yer alır.
6.Soru
I. Bu görüş işlevsellik ve geri bildirime odaklanır
II. Bu görüşe göre etkileşim tasarımı, insan ve ürün
arasındaki iletişim kolaylaştırmak etrafında yoğunlaşır.
III. Bu görüşe göre herhangi bir teknoloji veya nesne
ile insan arasındaki iletişim etkileşim tasarımının konusudur.
Sosyal etkileşim tasarımı ile ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
II ve III |
I, II ve III |
Sosyal etkileşim tasarımı görüşü, etkileşim tasarımı konusunda en geniş perspektif sunan görüştür. Etkileşim tasarımı, insan ve ürün arasındaki iletişimi kolaylaştırmak etrafında yoğunlaşır. Bu bakış açısında, herhangi bir teknoloji veya nesne ile insan arasındaki iletişim etkileşim tasarımının konusudur. İlk ifadede verilen işlevsellik ve geri bildirime odaklanma durumu ise davranışçı görüşle ilgilidir.
7.Soru
Etkileşimli ortamlar hayatımızın her alanında yer almakta olup farklı web tarayıcılarına, tabletlere ve akıllı telefonlara tasarım gerçekleştirmek etkileşimli tasarımın hangi yönüne dikkat çekmektedir?
Rekabetçi yönüne |
Zorluk derecesine |
Geleceğine |
Faydalı yönüne |
İhtiyaç haline gelme |
Etkileşimli ortamlar hayatımızın her alanında yer almakta olup farklı web tarayıcılarına, tabletlere ve akıllı telefonlara tasarım gerçekleştirmek etkileşimli tasarımın geleceği olarak görülmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı faaliyet döngüsünün üç ana evreleri doğru verilmiştir?
Amacın oluşumu, Çıktı aşaması, Çıktının yorumlanması |
Amacın oluşumu, Uygulama aşaması, Çıktı aşaması |
Amacın oluşumu, Değerlendirme aşaması, Çıktının yorumlanması |
Amacın oluşumu, Çıktı aşaması, Değerlendirme aşaması |
Amacın oluşumu, Uygulama aşaması, Değerlendirme aşaması |
Kullanıcı faaliyet döngüsü üç ana evresi 1.Amacın olusumu, 2.Uygulama aşaması 3. Değerlendirme aşamasıdır.
9.Soru
ISO (Uluslararası Standartlar Teşkilatı) tarafından “İnteraktif Sistemler İçin Kullanıcı Merkezli Tasarım” başlığı altında yayınlanan bazı standartlar ve metotlar bulunmaktadır. Buna göre kullanıcı merkezli tasarımın dört temel prensibi vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu prensiplerden biridir?
Tasarım çözümleri üretmek |
Kullanılan içeriği anlamak ve belirlemek |
Disiplinler arası bir tasarım ekibinin bulunması |
Kullanıcının ve organizasyonun gereksinimlerini belirlemek |
Kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda tasarımı değerlendirmek |
ISO (Uluslararası Standartlar Teşkilatı) tarafından “İnteraktif Sistemler İçin Kullanıcı Merkezli Tasarım” başlığı altında yayınlanan bazı standartlar ve metotlar bulunmaktadır. Buna göre kullanıcı merkezli tasarımın dört temel prensibi vardır:
Kullanıcının aktif katılımı
Kullanıcı ve sistem arasında görevin uygun dağımı
Tasarım çözümlerinin kendini yenilemesi
Disiplinler arası bir tasarım ekibinin bulunması (ISO, 1999:7)
Ayrıca kullanıcı merkezli tasarım sürecinde dört ana aktivite bulunmaktadır:
Kullanılan içeriği anlamak ve belirlemek
Kullanıcının ve organizasyonun gereksinimlerini belirlemek
Tasarım çözümleri üretmek
Kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda tasarımı değerlendirmek (ISO, 1999:10).
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafik tasarımında kullanılan temel kavramlardan biri değildir?
Çizgi |
Biçim-Form |
Renk |
Ölçü |
Tasarım |
Grafik tasarımında kullanılan kavramlar arasında çizgi, biçim-form, ton (değer), renk, doku, ölçü ve yön bulunmaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde rengin boyutları tam ve doğru olarak belirtilmiştir?
Uzunluk-Genişlik-Derinlik |
Uzunluk-Form-Ton |
Derinlik-Genişlik-Ton |
Uzunluk-Yakınlık-Sıcaklık |
Form-Ton-Sıcaklık |
Rengin üç boyutu bulunmaktadır: Uzunluk (rengin türü), genişlik (rengin tonu), derinlik (rengin yoğunluğu). Rengin türü, rengi tanımlamada kullandığımız isimlerdir. Sarı, kırmızı, mavi, mor, yeşil gibi. Rengin tonu, bir rengin açıklık ya da koyuluğudur. Bir renge beyaz renk kattıkça tonu açılır, siyah ekledikçe koyulaşır. Renk yoğunluğu ise parlaklık ile ilişkilidir. Yoğunluğu fazla olan renkler parlak renklerdir. Rengi oluşturan bu üç boyut içinde en önemlisi, rengin ton değeridir. Bir görseli en iyi tanımlayan unsur, içerdiği tonlardır.
12.Soru
Arayüz tasarımında Masaüstü Metaforu aşağıdakilerden hangi bilgisayar ile kullanılmaya başlanılmıştır?
Xerox Star |
Lisa |
Alto |
Macintosh |
Memex |
Tüm tasarım belgeleri farklı olmakla birlikte 1973 yılında Xerox Palo Alto Araştırma Merkezi’nde (PARC) bit-mapped görüntüleme özelliğine sahip Alto adı verilen bir bilgisayar geliştirilmiştir. Ardından 1981 yılında Xerox Star piyasaya sürülmüştür. Xerox Star’ın arayüzünde insanın temel iletişim yöntemler inden biri olan gösterme ve seçme hareketleri kullanılmış, kullanıcı fare aracılıyla ekran üzerindeki herhangi bir noktayı gösterebilmiştir.
13.Soru
I. Görsel iletişim grafik tasarımcının sorumluluğundadır.
II. Ön yüz-arka yüz kodlama sistem geliştiricinin sorumluluğundadır.
III. Bilgi mimarisi bilgi mimarının sorumluluğundadır.
IV. Kullanıcı deneyimi kullanıcı deneyimi tasarımcısının sorumluluğundadır.
V. Taslak/çerçeve ve prototip bilgi mimarının sorumluluğundadır.
Kullanıcı arayüz tasarımı sürecinde yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, II, II ve IV |
Hepsi |
sorumluluğundadır. Ön yüz-arka yüz kodlama sistem geliştiricinin sorumluluğundadır. Bilgi mimarisi bilgi mimarının sorumluluğundadır. Kullanıcı deneyimi kullanıcı deneyimi tasarımcısının sorumluluğundadır. “Taslak/çerçeve ve prototip bilgi mimarının sorumluluğundadır.” ifadesi yanlıştır.
14.Soru
“ Kullanıcıların gezinmesi için çok fazla sekme ya da pencere kullanılmalıdır. Eğer bu tarz ögelerin kullanımı gerekiyorsa kullanıcının, arayüzü kullanma konusunda rahat ve deneyim sahibi olduktan sonra kullanılmasına özen gösterilmelidir.” bu ifade tasarımda kullanılabilirliğin hangi prensibini ifade etmektedir?
Geri Alma Seçeneğini Tasarlayın |
Aşırı Yükü Azaltın |
Sonuçlanan Diyalog ve Gezinme Tasarımı |
Bireysellik İçin Tasarım |
Sık Kullanımlar İçin Kısayol Kullanın |
Sorudaki ifade tasarımda kullanılabilirliğe ilişkin prensiplerden Aşırı Yükü Azaltın prensibini tanımlamaktadır.
15.Soru
Etkileşimli web siteleri ve dijital animasyonlar oluşturmak için gelişmiş bir ortam sunmak üzere oluşturulan ve videolar, grafikler, animasyonlarla desteklenen ilgi çekici uygulamalar oluşturmak için kullanılan program aşağıdakilerden hangisidir?
Dreamweaver |
Photoshop |
Bitmap |
Flash |
Fireworks |
Flash etkileşimli web siteleri ve dijital animasyonlar oluşturmak için gelişmiş bir ortam sunmaktadır. Flash; videolar, grafikler ve animasyonlarla desteklenen ilgi çekici uygulamalar oluşturmak için yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımın temel ilkelerinden birisi değildir?
Vurgu |
Ritim |
Bütünlük |
Denge |
Görsellik |
Tasarım ilkeleri 5 temel ilkeden oluşmaktadır. Bunlar; denge, vurgu, ritim, hiyerarşi ve bütünlük ilkeleridir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etkileşimli teknolojilerin sağladığı avantajlardan biri değildir?
İletişim çift yönlüdür |
Kullanıcı pasiftir |
Kullanıcı içerik paylaşabilir |
Kullanıcı üretici konumundadır |
Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik artmıştır |
İletişim çift yönlüdür, Kullanıcı içerik paylaşabilir, Kullanıcı üretici konumundadır, Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik artmıştır
18.Soru
Web sayfaları hazırlamak için kullanılan işaretleme diline ne ad verilir?
HTML |
Flash |
CSS |
JavaScript |
PHP |
Web sayfaları hazırlamak için kullanılan işaretleme diline HTML denir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kullanıcı deneyimine örnek gösterilemez?
Küçük bir lavaboda elini yıkarken üzerine su sıçratmak |
Metal kulplı bir tavada yemek yaparken elini yakmak |
Otobüs gelmediği için eve yürümek |
Oy kullandıktan sonra tırnağa mürekkep sürülmesi |
Bahar alerjisi nedeniyle hapşırmak |
Kullanıcı deneyimi ürün, hizmet ya da sistem ile bir noktada etkileşimi ya da etkileşim olasılığını içerirken, deneyim böyle bir şeye ihtiyaç duymamaktadır. Bir kişinin bahar alerjisi nedeniyle hapşırması, tek yönlü ve edilgen bir deneyimdir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı deneyimi tasarımında kullanıcı merkezli görüşler için doğru değildir?
Ürünlerin kullanıcılar tarafından nasıl algılandığı ile ilgilenmektedir |
Kullanıcının ihtiyaçları karşılandığı sürece deneyimin gerçekleştiğini varsayar |
Kullanıcıların davranışları ile ilgili bilgiye ihtiyaç duyar |
Kullanıcının alışkanlıklarına uygun deneyimleri tasarımlara yansıtmaya odaklanır |
Kullanıcıların deneyimlerini içgüdüsel, davranışsal ve yansıtıcı tasarımlarla etkilemeye çalışır |
Kullanıcı merkezli görüşlerde genellikle ürün geliştiriciler tasarlayacakları ya da tasarladıkları ürünlerin kullanıcılar tarafından nasıl algılandığı ile ilgilenmektedir. Kullanıcıların ihtiyaçlarını tanımlamaya yönelik olan bu görüş, onların ürün ya da hizmet ile girdiği etkileşimlerin her yönü pek çok farklı disiplinden yaklaşımı bir araya getirilerek incelemektedir. Kullanıcı merkezli yaklaşım kullanıcının ihtiyaçları karşılandığı sürece deneyimin gerçekleştiğini varsaymaktadır. Bu açıdan bu yaklaşımda kullanıcıların ihtiyaçlarının keyifli bir biçimde karşılanması önemlidir. Ürün merkezli görüş ise kullanıcıların deneyimlerini şekillendirmede duygusal düzeyde içgüdüsel, davranışsal ve yansıtıcı tasarımlarla etkilemeye çalışmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ