Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Denise Jacobs’un ilham almak için beş adımlık kılavuzunda “Herhangi büyük ezici işlemi küçük yönetilebilir parçalara bölün. Her zorluğun üstesinden gelindiğinde kendinizi ödüllendirin (örneğin, bir görev tamamlandığında bir mola verin ya da yürüyüşe çıkın). Bu büyük bir motive kaynağı olabilir.” bu ifade hangi adımı tanımlamaktadır?
Zorlukların üstesinden gelin
|
Çalışmalarınızı oyunlaştırın
|
Net hedefler ve uygulanabilir eylemler belirleyin
|
Durumunuzu koruyun |
Destansı olun |
Sorudaki açıklama kısmı Denise Jacobs’un ilham almak için beş adımlık kılavuzunda 3. adım olan “Net hedefler ve uygulanabilir eylemler belirleyin”ni tanımlar
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımda vurguyu sağlamak için kullanılabilecek yöntemlerden biri olmayıp, temel tasarım ilkeleri arasında yer almaktadır?
İzole etme |
Yerleştirme |
Ölçeklendirme |
Hiyerarşi |
Kontrast |
İzole etme, yerleştirme, ölçeklendirme ve kontrast tasarımda vurguyu sağlamak için kullanılabilecek yöntemler arasındadır. Oysa hiyerarşi; denge, vurgu, ritim ve bütünlük ile beraber temel tasarım ilkeleri arasında yer alır.
3.Soru
Kullanıcı gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak, kullanıcının tasarımla etkileştiği anda ve etkileşimin gerçekleştiği ortamda verinin toplanması yöntemidir. Bu yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Payda analizi |
Katılımcı gözlemi |
Gölge çalışması |
Saha çalışması |
Günlük çalışması |
Saha Çalışması: Kullanıcı gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak, kullanıcının tasarımla etkileştiği anda ve etkileşimin gerçekleştiği ortamda verinin toplanması yöntemidir.
4.Soru
Kullanıcı tarafından sağlanan içeriğin arama motorları tarafından anlamlandırılması, kullanıcının istediği bilgiye ve sağladığı ipuçlarına göre bilginin yorumlanıp kullanıcının özel ihtiyaçlarına uygun bir şekilde sunulması aşağıdakilerden hangisidir?
HTML |
W3C |
Web 3.0 |
http |
Browser |
Kullanıcı tarafından sağlanan içeriğin arama motorları tarafından anlamlandırılması, kullanıcının istediği bilgiye ve sağladığı ipuçlarına göre bilginin yorumlanıp kullanıcının özel ihtiyaçlarına uygun bir şekilde sunulmasına "Web 3.0" denilmektedir.
5.Soru
Kullanıcı arayüzünün iki temel bileşeni vardır: girdi ve çıktı. Aşağıdakilerden hangisi çıktıya örnektir?
Klavye ile bilgisayarda yazı yazmak. |
Bilgisayarda çalışan bir programın kullanıcıya sesli ve görüntülü veri sunması. |
Fare ile bilgisayardaki bir sekmeyi açmak veya kapamak. |
Dokunmatik ekran yoluyla bir tabletteki programı çalıştırmak. |
Akılı telefonlarda ses komutuyla birini aramak. |
Kullanıcı arayüzünün iki temel bileşeni vardır: girdi ve çıktı. Girdi, kullanıcının bilgisayarla istek veya ihtiyaçları için nasıl iletişim kurduğu ile ilgilidir. Bazı yaygın girdi birimleri klavye, fare, kullanıcının parmağı (dokunmatik ekranlar ve tabletler için) veya kullanıcının sesidir (sözlü talimatlar için). Çıktı ise, kullanıcıların istekleri doğrultusunda, bilgisayarların yaptığı işlemlerin sonuçlarını kullanıcıya nasıl ilettiği ile ilgilidir. Günümüzde en çok kullanılan bilgisayar çıktı aracı görüntü ekranıdır. Onu, kullanıcının işitsel yeteneklerinden faydalanan ses (voice and sound) izlemektedir. Bu açıdan şıklara bakıldığında A, C, D ve E şıklarının girdiye örnek olduğu ve B şıkkının ise çıktıya örnek olduğu görülmektedir.
6.Soru
Tarayıcının kullanıcıyla etkileşimde bulunması, asenkron bir şekilde sunucuyla etkileşime geçilmesi ve web sayfası içeriğinin değiştirilmesi gibi işlevlere olanak tanıyan programlama dili aşağıdakilerden hangisidir?
HTML |
Flash |
CSS |
JavaScript |
PHP |
Tarayıcının kullanıcıyla etkileşimde bulunması, asenkron bir şekilde sunucuyla etkileşime geçilmesi ve web sayfası içeriğinin değiştirilmesi gibi işlevlere olanak tanıyan programlama dili JavaScript’tir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etkileşim tasarımı ile ilişkili disiplinlerden biri değildir?
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi |
Endüstriyel Tasarım |
Görsel Tasarım |
Mimarlık |
Süreç Tasarımı |
Süreç tasarımı, etkileşim tasarımının ilişkili olduğu disiplinler arasında gösterilmemektedir. Etkileşim tasarımı, insan bilimlerinden endüstriyel tasarıma, mimariden görsel tasarıma pek çok farklı disiplin ile belirli ortak noktalarda buluşmaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etkileşimli teknolojilerin dünyanın herhangi bir yerinde olan insanlar arasında sağladığı imkanlarından biridir?
İçerik oluşturma |
Zaman tasarrufu sağlamak |
Rekabet gücü oluşturma |
Güvenli sosyal ortam oluşturma |
Faydalı bilgi sağlamak |
Etkileşimli teknolojiler dünyanın herhangi bir yerinde olan insanlar arasında içerik oluşturma, paylaşma ve değiş tokuş imkânı sunmaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Chip ve Dan Heath’ın kullanıcının zihninde deneyimi bağlı kılacak prensipleri arasında yer almaz?
Güvenilirlik |
Umulmadık Durumlar |
Makaleler |
Hikâyeler |
Duygular |
Chip ve Dan Heath’ın kullanıcının zihninde deneyimi bağlı kılacak altı prensip: 1.Sadelik, 2.Umulmadık Durumlar,3.Somutluk,4 Güvenilirlik,5. Duygular,6. Hikâyeler’dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafiksel arayüzü tasarımının dezavantajlarındandır?
Kullanıcıların sistemi kullanırken yaşadığı kaygının azalmasını sağlar ve sistem üzerindeki kontrol hissini güçlendirir. |
Grafik içerikler sayesinde kullanıcılar amaçlarını uzun metinler girmeden gerçekleştirebilirler. |
Dikkate alınması gereken çok fazla değişken bulunmaktadır. |
Arayüz kapsamında anlatım dilinin kullanılmasının evrensel bir nitelik sağlaması |
Obje ve kavramların görsel sunumu somut düşünmeyi teşvik ederek, çok katmanlı görev dizilerinin kullanıcıya sade bir biçimde sunumu sağlar. |
Her alanda olduğu gibi grafiksel arayüzü tasarımının da bazı dezavantajları bulunmaktadır. Dikkate alınması gereken çok fazla değişkenin olması tasarım sürecini zorlaştıran etkenlerin başında gelirken, sürekli gelişen teknolojiye kullanıcı temelli bir yaklaşımla ayak uydurmaya çalışmak da diğer bir sorundur.
11.Soru
Aşağıdaki grafik tasarımı kavramlarından hangisi, bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen ile ilişkilidir?
Doku |
Çizgi |
Renk |
Ölçü |
Yön |
Doku bir nesnenin yüzeyinde çizgilerin bir araya gelmesiyle oluşan tasarım elemanıdır. Bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen bulunuyorsa orada bir dokunun varlığından söz edilebilir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafik tasarımcının renk seçiminde dikkate alması gereken unsurlardan değildir?
Rengin kültürel çağrışımı |
Hedef kitlenin renk tercihi |
Firma ya da ürünün karakteri |
Hedef kitlenin bütçesi |
Tasarımdaki yaklaşım biçimi |
Grafik tasarımcı renk seçiminde şu dört unsuru dikkate almalıdır: 1. Rengin kültürel çağrışımı, 2. Hedef kitlenin renk tercihi, 3. Firma ya da ürünün karakteri, 4. Tasarımdaki yaklaşım biçimi.
13.Soru
Görsel algımızın açık veya ayrı parçalar hâlinde olan şekilleri kapalı ve birleşmiş hâlde algılamaya olan eğilimimizle ilgili olan Gestalt ilkesine ne ad verilir?
Yakınlık |
Devamlılık |
Simetri |
Tamamlama |
Tamalama ilkeleri |
Görsel algımızın açık veya ayrı parçalar hâlinde olan şekilleri kapalı ve birleşmiş hâlde algılamaya olan eğilimimizle ilgili olan Gestalt ilkesine Tamamlama denir.
14.Soru
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler insanda aşağıdakilerden hangisinin oluşumunu sağlar?
Uzmanbilgisi |
Deneyim |
Fikir |
Kişilik |
Kararlılık |
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler deneyimlerin oluşumunu sağlar.
15.Soru
i-arayüz tasarımı
ii-gezinim tasarımı
iii-bilgi tasarımı
iv-temsil tasarımı
Yapıyı oluşturulma aşamasında sunulacak ürün veya hizmetin nasıl çalışacağı tanımlanır. İskelet oluşturma aşaması yukarıdakilerden hangilerini içerir?
i-ii |
i-ii-iii |
ii-iii-iv |
i-iii-iv |
i-ii-iv |
İskelet oluşturma aşaması ise bu yapıların detaylandırılmasını ve mikro düzeyde tanımlanarak her bir bilesene tek tek bakmayı ve bilesenler arasındaki iliskinin olusturulmasını içerir. Bu asama; arayüz tasarımı, gezinim (navigasyon) tasarımı ve bilgi tasarımı boyutlarını içerir.
16.Soru
I. Görsel tasarımı oluşturma
II. Strateji geliştirme
III. Kapsamı belirleme
IV. İskeleti oluşturma
V. Yapıyı oluşturma
Kullanıcı deneyimi tasarım süreci dikkate alındığında yukarıda verilen bileşenlerin soyuttan somuta doğru sıralanışı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
I-II-III-IV-V |
II-III-IV-V-I |
III-II-IV-V-I |
II-III-V-IV-I |
III-II-V-IV-I |
Kullanıcı deneyimi tasarım süreci soyuttan somuta doğru bir yol izlemektedir. İlk aşamada strateji geliştirilirken ikinci aşamada kapsam belirlenir. Üçüncü aşamada yapı; dördüncü aşamada iskelet oluşturulur. Son aşamada ise görsel tasarım ortaya konur.
17.Soru
Doğrudan kullanıcı ile çalışmak yerine, tasarım amacına yönelik olarak, hedef kullanıcı kitlesi tanımlarına uyan tanımlayan temsili bir kişilik tanımlanarak yürütülen çalışma yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Gölge çalışması |
Günlük çalışması |
Kişilik kartları |
Odak grup çalışması |
Saha çalışması |
Gölge çalışması, kullanıcı memnuniyeti adına kullanıcının doğal yasam akısı içinde tasarımla etkileşimde bulunduğu esnada ondan habersiz olarak anlık tutum ve davranışlarının gözlemlenmesi yöntemidir. Günlük çalışması, kullanıcının bizzat kendisi ya da onu gözlemleyen tasarımcı tarafından, tasarımla girdiği etkileşimdeki tüm sürecinin kayıt altına alınarak veri toplanması yöntemidir. Odak grup çalışmaları, tasarımın amacına göre katkı sağlayacağı düşünülen belli sayıda katılımcının bir araya getirilerek, bir moderatör öncülüğünde tasarıma yönelik tartışmaların yapılarak uzlaşma sonucunda bazı kararların alındığı yöntemdir. Saha çalışması ise kullanıcı gereksinimlerini belirlemeye yönelik olarak, kullanıcının tasarımla etkileştiği anda ve etkileşimin gerçekleştiği ortamda verinin toplanması yöntemidir.
18.Soru
Web uygulama geliştirmede geliştirilen süreçler aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I. Ön yüz geliştiriciler
II. Arka yüz geliştiriciler
III. Grafik tasarımı
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Web uygulaması geliştirmek için ön yüz geliştirme ve arka yüz geliştirme aşamaları başarıyla tamamlanmalıdır.
19.Soru
Tasarım sürecinde yaratıcılığı besleyen ve süreci özgünleştiren unsura ne ad verilir?
Taslak proje |
Problem araştırması |
Takım çalışması |
Beyin fırtınası |
İlham |
İlham, tasarım sürecinde yaratıcılığı besleyen ve süreci özgünleştiren bir unsurdur. İlham kaynakları tasarımcıdan tasarımcıya çeşitlenirken tasarım sürecinin bir parçası olan kullanıcıya da yansır.
20.Soru
1995 yılında piyasaya sürülen web tarayıcısı internet explorer hangi firma tarafından geliştirilmiştir?
Apple |
Netscape |
Microsoft |
Linux |
IBM |
İnternet Explorer, Microsoft firması tarafından geliştirilen ve 1995 yılında piyasaya sürülen bir web tarayıcısıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ