Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İnteraktif Sistemler İçin Kullanıcı Merkezli Tasarım başlığı altında yayınlanan bazı standartlar ve metotlar bulunmaktadır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi kullanıcı merkezli tasarımın temel prensiblerinden biri değildir?
Disiplinler arası bir tasarım ekibinin bulunması |
Tasarım çözümlerinin kendini yenilemesi |
Uygulamaların yenilenmesi |
Kullanıcı ve sistem arasında görevin uygun dağımı |
Kullanıcının aktif katılımı |
İnteraktif Sistemler İçin Kullanıcı Merkezli Tasarım başlığı altında yayınlanan bazı standartlar ve metotlar bulunmaktadır. Buna göre kullanıcı merkezli tasarımın dört temel prensibi vardır.
1. Kullanıcının aktif katılımı
2. Kullanıcı ve sistem arasında görevin uygun dağımı
3. Tasarım çözümlerinin kendini yenilemesi
4. Disiplinler arası bir tasarım ekibinin bulunması
Doğru cevap C şıkkı.
2.Soru
Arayüzü tasarımı tarihinde girilen metinler yoluyla kullanılan Komut Satırı Arayüzü hangi tarihler arasında kullanılmıştır?
1969-1984 |
1945-1984 |
1984’ten günümüze kadar |
1968’den günümüze kadar |
1945-1968 |
Kullanıcı arayüzünün gelişiminde üç ana aşamanın yer aldığını söylemek mümkündür: Delikli kartların ve ilk elektronik bilgisayarların kullanıldığı dönem (Batch Interface Era, 1945-1968), girilen metinler yoluyla kullanılan Komut Satırı Arayüzü (Command-Line Interfaces, 1969-1984) ve 1984’ten günümüze kadar olan süreci kapsayan ve komut dizinleri yerine ikon, menü ve pencereler gibi görsel ögelerin kullanıldığı Grafiksel Kullanıcı Arayüzüdür.
3.Soru
Sayfa düzeninde grafik tasarımcıların navigasyon ve içeriği kontrollü bir şekilde yerleştirmek, görsel iletişimi sağlamak ve ekran üzerindeki ilgi merkezini belirlemek için kullandıkları temel yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Izgara sistemi |
Görsel ritim |
Boşluk |
Ekran çözünürlüğü |
Görsel hiyerarşi |
Sayfa düzeni denince akla ilk gelen kavram ızgara sistemidir. Izgara sistemi, grafik tasarımcıların navigasyon ve içeriği kontrollü bir şekilde yerleştirmek, görsel iletişimi sağlamak ve ekran üzerindeki ilgi merkezini belirlemek için kullandıkları temel bir yapıdır. Izgara temelli sayfa düzeni basılı medyadan dijital medya teknolojilerine etkili bir şekilde aktarılmış tekniklerden biridir.
4.Soru
İyi bir kullanıcı arayüzüne ilişkin aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İyi bir kullanıcı ara yüzü yalındır. Başarılı bir arayüz sayesinde kullanıcı bilgisayarı ile istediği işlemleri gerçekleştirirken arka planda çalışan sistemin varlığını unutur ve ihtiyacı olan önemli parçaları kolayca görür. |
İyi bir kullanıcı arayüzü kolay, doğal ve cazip etkileşim özellikleri ile teşvik edicidir. |
İyi bir kullanıcı ara yüzü yapılması istenen işleme kısa sürede ulaşılmasını sağlar. Yani zamandan tasaruf sağlar. |
İyi bir kullanıcı arayüzü tasarlamanın önemli oluşu yalnızca estetik kaygılar gözetilmesinden kaynaklanır. |
Etkili ve iyi tasarlanmış bir arayüz tasarımı pek çok farklı alanın anlaşılmasını gerektirir. Örneğin, bizler nasıl görürüz, nasıl algılarız ya da nasıl düşünürüz? |
İyi bir kullanıcı arayüzü tasarlamanın önemli oluşu yalnızca estetik kaygılar gözetilmesinden kaynaklanmaz. Örneğin, tamamlamanız gereken projeleriniz için bilgisayarınızda bir uygulama kullandığınızı düşünün. Eğer bu uygulamanın arayüzü karmaşık ve kullanışsız ise projenizi tamamlamak çok uzun sürebilir, hatta ortaya çıkan sonucun kalitesini etkileyebilir.
5.Soru
I. Daha hızlı ve doğru algılanması
II. Kompleks bilgi kümlerinin kolayca ayırt edilmesini sağlaması
III. Somut düşünmeyi teşvik etmesi
IV. Kullanıcıların kontrol hissini azaltması
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri grafiksel arayüzü kullanım avantajlarındadır?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Grafiksel arayüzü kullanımının bazı avantajları şunlardır:
Araştırmalar sembollerin metinlere göre çok daha hızlı ve doğru bir şekilde algılandığını göstermektedir.
Bilginin görsel sunumu kompleks bilgi kümlerinin kolayca ayırt edilerek işlenmesini sağlar.
İmgeler yoluyla iletişim kurmak insan doğasının bir parçasıdır. İnsanların görsel imajlar yoluyla iletişim kurma çabası yazılı metinlerden çok daha önce gerçekleşmiştir. Ayrıca insan zihni görseller yoluyla öğrenmeye eğilimlidir ve güçlü bir görsel hafızaya sahiptir.
Obje ve kavramların görsel sunumu somut düşünmeyi teşvik ederek, çok katmanlı görev dizilerinin kullanıcıya sade bir biçimde sunumu sağlar.
Kullanıcıların sistemi kullanırken yaşadığı kaygının azalmasını sağlar ve sistem üzerindeki kontrol hissini güçlendirir.
Görsel anlatım dilinin kullanılması metin tabanlı olan sistemlerin aksine evrensel bir niteliktedir.
Grafik içerikler sayesinde kullanıcılar amaçlarını uzun metinler girmeden gerçekleştirebilirler.
6.Soru
Bir web sitesi için bilgi mimarisi yapılandırılırken bilgiler birbirleriyle yukarıda verilen şekildeki gibi ilişkilendiriliyorsa hangi ilişkilendirme türünden bahsedilebilir?
Ardışık |
Matris |
Organik |
Hiyerarşik |
Doğrusal |
Organik yapılar, konular arasındaki ilişkilerin çok net olmadığı veya yeni yeni ortaya çıktığı bilginin belirli bir davranış kalıbı içermediği durumlar için kullanılır. Dolayısıyla verilen şeklin organik ilişkilendirmeyi açıkladığı söylenebilir.
7.Soru
Yazar ile kullanıcı arasındaki iletişimi artıran ve bilginin akılda kalmasına yardımcı olan etkiye ne ad verilir?
Kullanılabilirlik ve görsel iletişim |
Göz çizgisi |
Zeigarnik (Cliffhanger) etkisi |
Öz referans etkisi |
Kullanabilirlik ve görsel iletişim etkisi |
Öz referans etkisi yazar ile kullanıcı arasındaki iletişimi artırır ve bilginin akılda kalmasına yardımcı olur.
8.Soru
I. Verimli ve sezgisel donanımlar üzerinde durma, cihazları kullanışlı, faydalı ve eğlenceli hâle getirme ile ilgilidir.
II. Anlamlı deneyimler yoluyla etkileşime olanak tanır.
III. Belirli bağlamsal koşullar altında belirli problemlerin çözümünde kullanılan bir süreçtir.
IV. Yazılımın kullanımı ve deneyimine odaklanır.
V. Teknoloji ve kullanıcı arasında diyalog kurma, iletişim kısıtlamalarını teknoloji aracılığı ile en aza indirgeme ile ilgilidir.
Yukarıdakilerinden hangileri etkileşimli tasarım açısından doğrudur?
II, IV |
I, III |
III, V |
I, III, V |
V |
II. ve IV. maddeler etkileşimli tasarım kapsamına girmektedir. Diğer maddeler ise etkileşim tasarımı kapsamına girer.
9.Soru
Aşağıdaki grafik tasarımı kavramlarından hangisi, bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen ile ilişkilidir?
Doku |
Çizgi |
Renk |
Ölçü |
Yön |
Doku bir nesnenin yüzeyinde çizgilerin bir araya gelmesiyle oluşan tasarım elemanıdır. Bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen bulunuyorsa orada bir dokunun varlığından söz edilebilir.
10.Soru
Web sayfaları hazırlamak için kullanılan işaretleme diline ne ad verilir?
HTML |
Flash |
CSS |
JavaScript |
PHP |
Web sayfaları hazırlamak için kullanılan işaretleme diline HTML denir.
11.Soru
Microsoft’un ilk dinamik web sayfaları üretmek için geliştirdiği sunucu tarafında çalışan betik motora ne ad verilir?
HTML |
Flash |
ASP |
JavaScript |
PHP |
Microsoft’un ilk dinamik web sayfaları üretmek için geliştirdiği sunucu tarafında çalışan betik motora ASP adı verilir.
12.Soru
Etkileşimi iletişimden farklı kılan özellik aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
İletişim insanlar arasında etkileşim insan-makine arasındadır |
Etkileşim iletişime göre daha genel bir kavramdır |
İletişimde kaynak etkileşimde alıcı önemlidir |
Etkileşimde kaynak ve alıcı iletişimi çift yönlüdür |
Etkileşim sonucu iletişim gerçekleşir |
İletişim kaynak ve alıcı arasında mesaj aktarımına odaklıyken etkileşim çift yönlü bir sürece vurgu yapmaktadır.
13.Soru
İki boyutlu düzlem üzerinde genellikle çizgilerin kullanılmasıyla, şekil almasıyla oluşan grafik tasarım kavramı aşağıdakilerde hangisidir?
Çizgi |
Biçim |
Ton |
Renk |
Doku |
Biçim iki boyutlu düzlem üzerinde genellikle çizgilerin kullanılmasıyla, şekil almasıyla oluşur. Biçimleri geometrik ve organik olarak ikiye ayırabiliriz.
14.Soru
Kullanıcı arayüzü tasarımı konsepti ilk olarak kim tarafından ve kaç yılında ortaya atılmıştır?
Douglas Engelbart-1945 |
Vannervar Bush-1968 |
Donald Norman-1979 |
Douglas Engelbart-1968 |
Vannervar Bush-1945 |
Kullanıcı arayüzü tasarımı konsepti ilk olarak MIT’de çalışan bir bilim adamı olan Vannevar Bush’un 1945 yılında yayımladığı “As We May Think” adlı makalede ortaya atılmıştır.
15.Soru
Tasarım sürecinde yaratıcılığı besleyen ve süreci özgünleştiren unsura ne ad verilir?
İlham |
Fikir |
İlk örnek |
Beyin fırtınası |
Kuluçka aşaması |
İlham, tasarım sürecinde yaratıcılığı besleyen ve süreci özgünleştiren bir unsurdur.
16.Soru
Dünyada kullanılan her tarayıcıda sabit kurallar belirleyerek web sitelerinin aynı ya da benzer görüntüyü alabilmesini sağlayan standartlara ne ad verilir?
HTTP |
WWW |
W3C |
ASP |
HTML |
Dünyada kullanılan her tarayıcıda sabit kurallar belirleyerek web sitelerinin aynı ya da benzer görüntüyü alabilmesini sağlayan standartlara W3C adı verilir.
17.Soru
I. Dinamik geri bildirimler sağlamak
II. Dikkat çekmek
III. Bilgisayar sisteminin çalıştığını göstermek
IV. Metinlerin rahat okunmasını sağlamak
Arayüz tasarımında animasyonlarının kullanım amacı ile ilgili yukarıda verilen ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
I, II |
III, IV |
I, II, III |
I, III, IV |
Hepsi |
Arayüz tasarımında animasyonların kullanım amaçları; hareketi betimlemek, dinamik geri bildirimler sağlamak ve dikkat çekmektir. Metinlerin rahat okunmasını sağlamak animasyonun kullanım amaçlarından değildir.
18.Soru
‘‘Proje hedeflerini somut tasarım çözümlerine dönüştürme ve tasarım ekipleri için kavramsal ve biçimsel yönü sağlamadan sorumludur. ’’rol tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Öncü Tasarımcı/Lider |
Teknik Öncü |
Yaratıcı Yönetmen |
Arkayüz Geliştirici |
Önyüz Geliştirici |
Yaratıcı Yönetmen: Proje hedeflerini somut tasarım çözümlerine dönüştürme ve tasarım ekipleri için kavramsal ve biçimsel yönü sağlamadan sorumludur.
19.Soru
Arayüz tasarımında Masaüstü Metaforu aşağıdakilerden hangi bilgisayar ile kullanılmaya başlanılmıştır?
Xerox Star |
Lisa |
Alto |
Macintosh |
Memex |
Tüm tasarım belgeleri farklı olmakla birlikte 1973 yılında Xerox Palo Alto Araştırma Merkezi’nde (PARC) bit-mapped görüntüleme özelliğine sahip Alto adı verilen bir bilgisayar geliştirilmiştir. Ardından 1981 yılında Xerox Star piyasaya sürülmüştür. Xerox Star’ın arayüzünde insanın temel iletişim yöntemler inden biri olan gösterme ve seçme hareketleri kullanılmış, kullanıcı fare aracılıyla ekran üzerindeki herhangi bir noktayı gösterebilmiştir.
20.Soru
Bir insanı belirli bir amaç için harekete geçiren güce ne denir?
Motivasyon |
Hırs |
Misyon |
Algı |
Ego |
Motivasyon, bir insanı belirli bir amaç için harekete geçiren güç olarak tanımlanır. Psikolojide kavramın özünü “güdü” oluşturmaktadır. Güdü ise organizmayı harekete geçiren, yönlendiren ve organizmanın hareketini devam ettiren güç olarak ifade edilmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ