Kültür Sosyolojisi Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“İnanayım diye biliyorum, kavrıyorum." sözü kime aittir?
“İnanayım diye biliyorum, kavrıyorum." sözü kime aittir?
Aristoteles |
Platon |
Thomas |
Descartes |
Kant |
Bilgi, quino’lu Thomas’ın (1225-1274) “İnanayım diye biliyorum,kavrıyorum" sözünde belirttiği gibi inancın hizmetinde ifade edilmiştir. Doğru yanıt C'dir.
2.Soru
Uzun bir zaman boyunca tekrar edilen, kurumsallaşmış toplumsal alışkanlıklar aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilmektedir?
Örf |
Âdet |
Gelenek |
Kültür |
Ahlak |
Âdet, geleneğe göre daha az müdahale edicidir. Âdet uzun bir zaman boyunca tekrar edilen, kurumsallaşmış toplumsal alışkanlıklar olarak tanımlanabilir.
3.Soru
''Durkheim’a göre, artan işbölümü, daha fazla bireysel özgürlük ve mutluluğa yol açmakla birlikte, eylem üzerinde geleneksel ve kültürel denetimlerin güçsüzleşmesi sebebiyle bozulmaya ve (...) olarak adlandırılan düzenleme yokluğuna neden olmaktadır.''
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere uygun olan terim hangi şıktadır?
Anomi |
Organik |
Profane |
Sacré |
Yorumsamacı |
Cümleye uygun düşen terim ''Anomi'' dir.
4.Soru
Doğayı hesaplanabilir birimlere ayırıp kategorileştirmeyi, kapitalizm aracılığıyla da bunları, mümkün olduğu kadar piyasada ticarete konu olabilir nesnelere dönüştürmesine ne denir?
Doğayı hesaplanabilir birimlere ayırıp kategorileştirmeyi, kapitalizm aracılığıyla da bunları, mümkün olduğu kadar piyasada ticarete konu olabilir nesnelere dönüştürmesine ne denir?
Kapitalist düşünce |
Modern düşünce |
Düşünsel düşünce |
Varoluşsal düşünce |
Özgür düşünce |
Modern düşünce,doğayı hesaplanabilir birimlere ayırıp kategorileştirmeyi, kapitalizm aracılığıyla da bunları, mümkün olduğu kadar piyasada ticarete konu olabilir nesnelere dönüştürmesi iddasını içerir.
5.Soru
Tarım toplumlarında, gücü her şeye yeten bir Tanrı imgesi ve ona bağlı bir insan topluluğu söz konusudur. Bu imgenin eski dildeki tam karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Hâkim-i mutlak |
Mâlik-i mutlak |
Sâhib-i mutlak |
Cânib-i mutlak |
Kâdir-i mutlak |
Tarım toplumlarında, gücü her şeye yeten bir Tanrı imgesi ve ona bağlı bir insan topluluğu söz konusudur. Bu imgenin eski dildeki tam karşılığı, kâdir-i mutlaktır.
6.Soru
Alman filozof Martin Heideger'in “teknoloji hiç teknik bir olgu değildir” cümlesiyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Teknoloji kavramı, aslında, araç-gereçten ziyade, onları ortaya çıkaran bilgi, algı, tasavvur, üretim, değerler bağlamının tamamıdır. |
İnsanın kendi eylemlerine anlam atfetmesi, doğayı bu yönde dönüştürmesine yol açar. Doğa, bu bağlamda bir simge üretme kaynağıdır. |
Teknoloji bağlamındaki üretimlerin çok büyük kısmı, maddî koşulların somut anlamda değişikliğe uğratılmasıyla olur. |
Modern dünyada gelenekler tamamen yok olmasalar da daha az etkili olurlar. Yasalar ve hukukî metinler toplumsal normların büyük kısmını oluştururlar. |
Teknoloji, hayatı kolaylaştırma işleminin bir parçasıdır; çünkü, bizatihi teknoloji üretmek, doğayı belli bilgi, yordam ve araçlarla dönüştürmek demektir. |
Alman filozof Martin Heideger'in “teknoloji hiç teknik bir olgu değildir” cümlesiyle anlatılmak istenen: Teknoloji kavramı, aslında, araç-gereçten ziyade, onları ortaya çıkaran bilgi, algı, tasavvur, üretim, değerler bağlamının tamamıdır.
7.Soru
Doğu toplumlarının ve kültürlerinin incelendiği Batı kökenli ve Batı merkezli araştırma alanlarına genel olarak ne ad verilir?
Oksidentalizm
|
Kolonyalizm
|
Obskürantizm
|
Oryantalizm
|
Emperyalizm
|
8.Soru
İnsan türünü diğer türlerden ayıran en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Düşünme
|
Dünyayı kavramsallaştırma ve bunu simgelerle iletme
|
İletişim kurma
|
Görme
|
Üreme
|
9.Soru
Marcuse' (1969) a göre reklamların herkesi aynı şeyleri sevmeye veya aynı şeylerden nefret etmeye sevk ettiği gerçeği neye işaret eder?
Kültürlerarası gerilime
|
Yerel olanı önemsemeye
|
Eşitlikçi yaklaşımlara
|
Bir tür homojenleşmeye
|
Farklılıklara saygıya
|
10.Soru
I- Geleneğin yaratıcılarının insanlar olduğu ve bu nedenle geleneğin kendi başına özne sayılamayacağı; ?II- Geleneğin belli bir yerde ortaya çıkan, değişmeyen bir olgu ve durum olmadığı, geleneklerin sürekli olarak dönüştürüldükleri ve yeniden yaratıldıkları; III- Geleneğin toplumu oluşturan farklı kesimlere eşit mesafede ve tarafsız olmadığı.Yukarıdakilerden hangisi/hangileri mücadele alanı olarak gelenekten kastedilenleri açıklamaktadır?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Mücadele alanı olarak gelenekten şunlar kastedilmektedir.
- Geleneğin verili bir durum olmadığı, dolayısıyla özcü bir anlayışa dayandırılamayacağı; ?
- Geleneğin yaratıcılarının insanlar olduğu ve bu nedenle geleneğin kendi başına özne sayılamayacağı; ?
- Geleneğin belli bir yerde ortaya çıkan, değişmeyen bir olgu ve durum olmadı?ğı, geleneklerin sürekli olarak dönüştürüldükleri ve yeniden yaratıldıkları; ?
- Geleneğin toplumu oluşturan farklı kesimlere eşit mesafede ve tarafsız olmadığı; ?
- Tek bir geleneğin değil, pek çok geleneğin olduğu ve bunların da birbiriyle her zaman tutarlı olmadığı; ?
- Geleneğin sadece geçmişe ait olmadığı, daha çok bugüne ve geleceğe ilişkin düşünce ve uygulamalar olduğu; ?
- Farklı kesimlerin ve sınıfların belli gelenekleri sahiplenme, benimseme ve ?ratmaz mücadelesi içinde oldukları; ?
- Geleneklerin, belli bir zamanda toplumsal ilişkiler içinde oluşturuldukları ve ?bu nedenle de tarihsel oldukları. ?Bu bilgiler doğrultusunda doğru cevap E’dir.
11.Soru
Aşağıdaki antropolojik yaklaşımlardan hangisi psikoloji yönelimlidir?
Kültür-Kişilik yaklaşımı
|
İşlevselci yaklaşım
|
Evrimci yaklaşım
|
Tarihsel tikelci yaklaşım
|
Yapısal-İşlevselci yaklaşım
|
12.Soru
Tarihsel Tikelci yaklaşımın mimarı ve modern Amerikan kültürel antropolojisinin kurucusu olarak kabul edilen Franz Boas aynı zamanda hangi yaklaşımın kurucularından da biridir?
Etnik merkezcilik
|
Irkçılık
|
Kültürel görecilik
|
Evrimcilik
|
Yapısal-İşlevselcilik
|
13.Soru
164 ayrı kültür tanımı olduğuna dikkat çekerek, kültür'ün İngilizce'deki en karmaşık 2-3 kavramdan biri olduğunu belirten ünlü kültür kuramcısı aşğıdakilerden hangisidir?
Raymond Aron
|
Terry Eagleton
|
Zgymunt Bauman
|
Raymond Williams
|
Emile Durkheim
|
14.Soru
Günümüzde yasalar ve normlar arasındaki ilişkiyi aşağıdakilerden hangisi açıklamaktadır?
Normlar yasalardan daha esnektir.
|
Normlar toplumun bir bölümü için geçerli iken, yasalar herkes için geçerlidir.
|
Normun yaptırım gücünün önemli bir bölümünü günümüze yasalar temsil eder.
|
Normların ömrü yasalara göre daha uzundur.
|
Yasalar, normlara kıyasla adaleti sağlamada daha başarılıdır.
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kültür olgusuna ilişkin değerlendirmelerde yapısalcı perspektifin özelliklerinden biri değildir?
Kültür ve dili, birbirine benzeyen paralel kavramlar olarak ele alır.
|
Mikro-yapılar arasındaki ilişkileri değerlendirir.
|
Benzeşen kavram ve sembolleri tanımlayarak sistem içinde nasıl düzenlendiğini inceler.
|
Kültürel sistemin rolü ve bu sistemin analizi odak noktasıdır.
|
Sınıfsız toplum modelini önerir.
|
16.Soru
Ritzer'in McDonaldlaşma kavramının analizi kapsamında aşağıdakilerden hangisi küresel dünyanın belirleyici unsurlarından biri değildir?
Hızlılık
|
Önceden tahmin edilebilirlik
|
Tektipleşme
|
Hesaplanabilirlik
|
İnsansız teknolojiler
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nicoloi Hartmann’ın belirlediği katmanlardan biri değildir?
Organik katman
|
Anorganik katman
|
Ruhlu varlıkların oluşturduğu katman
|
Bilinçli varlıkların oluşturduğu tinsel katman
|
Üst yapısal katman
|
18.Soru
Gelenekçilik kavramı belli bir tavır ve yaklaşım olarak düşünüldüğünde aşağıdaki görüşlerden hangisini içermez?
Gelenekler yoluyla aktarılan âdet ve düşünce tarzlarına bağlılık
|
Geleneksel olan kimi uygulamaların aynı zamanda modern olabileceğini savunan görüş
|
Geleneksel ve yerleşik veya kurumsallaşmış olanı tercih etme tutumu
|
Geleneksel değerlerin korunup yaşatılması gerektiğini savunan yaklaşım
|
Geleneği doğruluğun temel referansı olarak benimseyen düşünce akımı
|
19.Soru
Coğrafyanın toplumsal ve kültürel düzenlemelere dayattığı kısıtlamaların azaldığı, insanların bu azalmayı giderek daha çok fark etmeye başladıkları bir toplumsal süreç olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Yerelleşme
|
Gelenekselleşme
|
Küreselleşme
|
Modernleşme
|
Demokratikleşme
|
20.Soru
Antik dönem filozoflarından Parmenides hangi bilgi türünün önemini ilk kez fark ederek hakiki bilgiye ulaşmak için söz konusu bilginin yolundan geçmek gerektiğini vurgulamıştır?
Sağduyu bilgisi
|
Gündelik bilgi
|
Felsefi bilgi
|
Teknik bilgi
|
Sanatsal bilgi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ