Kültür Sosyolojisi Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürün bileşenlerinden biri değildir?
İnançlar |
Değerler |
Simgeler |
Teknoloji |
Doğa |
Teknoloji, simgeler, değerler, inançlar kültürün bileşenlerinden biridir. Ancak dönüşmeyen ve insanın aklı aracılığı ile dönüştürmediği salt kendi halinde bulunan doğa kültürün bileşenlerinden biri değildir.
2.Soru
“Gelenek salt bir süreğenlik simgesi hizmetini görmekle kalmamakta, yaratıcılığın ve yeniliğin meşru sınırlarını belirlemektedir ve meşruluklarının başlıca ölçütüdür. ” Sözünü kim söylemişitir?
Robert Redfield |
Meriam-Webster |
Eisenstadt |
Wittgenstein |
Seymour-Smith |
Eisenstadt’a göre “gelenek salt bir süreğenlik simgesi hizmetini görmekle kalmamakta, yaratıcılığın ve yeniliğin meşru sınırlarını belirlemektedir ve meşruluklarının başlıca ölçütüdür. Geleneğin simgesel boyutunun, kendisinden önce gelen meşruiyetin simgeselliğini yıkan özellikle bir yenileştirici güç olması önemli değildir. Doğru cevap C’dir.
3.Soru
Postkolonyal düşünce açısından büyük önem teşkil eden "Oryantalizm"(1978) eseri hangi düşünüre aittir?
Edward Said |
Jean François Lyoard |
Immanuel Wallerstein |
Samuel Huntington |
Louis Althusser |
Kültürel farklılıklar üzerine düşünmek açısından, Edward Said’in “Oryantalizm” (1978) eseri, postkolonyal düşünce açısından büyük önem teşkil eder. Doğru cevap A şıkkıdır.
4.Soru
Immanuel Wallerstein’a göre tarihsel sistemin karşıt fikirleri içinde kültür hangi konumdadır?
ortak payda |
birleştirici unsur |
devlet aygıtı |
kültür endüstrisi |
ideolojik savaş alanı |
ideolojik savaş alanı
5.Soru
Kültürün bileşenlerinden doğayı dönüştürme etkinliklerini kapsayan unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Değer |
Dil |
Teknoloji |
Simge |
Teknoloji |
Kültürün temelinde bir toplumun varlık ve evren konularındaki açıklama şemalarını oluşturan inançlar vardır. Bu inançlar, belli toplumsal alışkanlıkları, sorun çözme yordamlarını biçimleyerek değerleri oluştururlar. Toplum düzeninin sağlanması, değerlerin yaptırım gücü kazanmaları norm haline gelmeleriyle olur. Doğayı dönüştürme etkinlikleri, insanın bu amaçla ürettiği bilgi ve gereçlerle mümkün olur; buna teknoloji adını veriyoruz.Bütün bu etkinlikler ve ifadeler, sonuçta kendilerinin soyut temsilleri olan simgeleri oluştururlar. Kültür, aynı zamanda ortak bir dilin paylaşımını da gerektirir. Kültür, bunların tümünün birleşimidir. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
.........., bilgi felsefesi anlamına gelip, bilginin ne olduğu, kaynağı, mümkünlüğü sorusuyla ilgilenirken; .......... bilginin sosyal yorumuyla meşgul olur. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerleri uygun şekilde doldurunuz.
Ontoloji / bilgi sosyolojisi
|
Epistemoloji / bilgi sosyolojisi
|
Epistemoloji / ontoloji
|
Ontoloji / epistemoloji
|
Bilgi sosyolojisi / epistemoloji
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahlak ve terbiye standartlarını belirleyen temel kuralları; toplumsal normları ifade etmek için kullanılmaktadır?
Örf |
Adet |
Gelenek |
Kültür |
Ahlak |
Örf, toplumsal norm olarak tanımlanabilir. Örfler, bir toplumdaki “ahlak ve terbiye standartlarını belirleyen temel kuralları” oluşturmaktadır. Bu nedenle de bir yandan ayrı kesimler tarafından benimsenirken bir yandan da sıkça ihlal edilirler.
8.Soru
Toplumsal bağın en genel kültür alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Dil |
Coğrafya |
İklim |
Tarih |
Ekonomi |
Dil
9.Soru
Başka kültürleri kişinin kendi kültürünün değil, o kültürün bağlamı içinde görmeye çalışan ve değerlendiren ve etnik-merkezciliğin zıddı olan düşünce hangi şıkta yer almıştır?
Liberalizm düşüncesi |
Zenofobi |
Heterofobi |
Milliyetçilik düşüncesi |
Kültürel rölativizm |
Başka kültürleri kişinin kendi kültürünün değil, o kültürün bağlamı içinde görmeye çalışan ve değerlendiren ve etnik-merkezciliğin zıddı olan düşünce: "Kültürel rölativizm"
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi post-yapısalcı kültür kuramcılarının etkilendiği en önemli isimlerden biri olan Claude Levi-Strauss'un, akrabalığın batı-dışı toplumlarda toplumsal örgütlenmenin temelinde yer alması sebebiyle evlilik çeşitleri, akraba isimlendirmeleri, akraba temelli klan örgütlenmeleri, yerleşim biçimleri, mülkiyet sahipliği ile aile ilişkileri üzerine eserlerinden biridir?
Avrupa İşçileri |
Çağdaş Söylenler |
Akrabalığın Temel Yapıları |
Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu |
Sosyal Yapı ve Anomi |
Post-yapısalcı kültür kuramcılarının etkilendiği en önemli isimlerden biri olan Claude Levi-Strauss'un, akrabalığın batı-dışı toplumlarda toplumsal örgütlenmenin temelinde yer alması sebebiyle evlilik çeşitleri, akraba isimlendirmeleri, akraba temelli klan örgütlenmeleri, yerleşim biçimleri, mülkiyet sahipliği ile aile ilişkileri ele alan eseri Akrabalığın Temel Yapıları'dır.
11.Soru
Kültürel sermayenin kazanılmasının, ekonomik ve sosyal sermayenin aksine uzun zaman aldığını ve toplumsal devingenliğine engel teşkil ettiğini ileri süren toplumbilimci kimdir?
Raymond Williams |
Pierre Bourdieu |
Theodor Adorno |
Herbert Marcuse |
Karl Marx |
Pierre Bourdieu, kültürel sermayenin kazanılmasının, ekonomik ve sosyal sermayenin aksine uzun zaman aldığını ve toplumsal devingenliğine engel teşkil ettiğini ileri sürmektedir. Buna göre, iyi okullarda eğitim almış, küçüklüğünden beri operalara götürülüp evinde piyano ile klasik müzik parçalarını çalan ebeveynler tarafından yetiştirilen bir çocukla bu imkânlara sahip olmayan ailenin çocuğu, büyüdüklerinde gelir düzeyleri ekonomik sermaye olarak yakın seviyelerde bulunsa da, kültür sermayeleri bağlamında beğeni ve tercihlerinin farklı olacağını ifade etmektedir.
Bu nedenle doğru yanıt B'dir.
12.Soru
Teknoloji ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Kültürün bileşenlerinden biridir |
İnsanın doğayı dönüştürmesidir |
İçinde geliştiği toplumun kısıtlılıklarıyla belirlenir |
İdeolojiden bağımsızdır |
Enformasyon çağında toplumsalın merkezide yer alır |
Teknoloji, kendisini, toplumsalın yega^ne gerçek kaynağı olarak dayatmaktadır. Zaten teknoloji, sadece yordam ve gereçler değil, aynı zamanda teknik hakkındaki meşrulaştırıcı bir söylem yani bir ideolojidir. Bu ideolojik özelliği, teknolojinin toplumsal yaşamda tasavvurunda üç yönlü bir algılama yaratır: (1) Toplumsal ilişkinin neredeyse bütünüyle teknoloji sayesinde var olabileceği fikri. (2) Teknolojinin bir değer içermediği, sadece işlevsel nedenlerle var olduğu, dolayısıyla kullanmanın doğal ve kaçınılmaz olduğu vurgusu. (3) Teknolojinin, teknik nesneler ve onların tüketiminden ibaret olduğu varsayımı. Bu üç boyutlu algılama, teknolojinin, gündelik yaşamı saran söyleminin başlıca özelliğidir. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Devletin ve yönetici sınıfın, sivil toplum içinde inançları düzenleme yetisi aşağıdaki terimlerden hangisi ile ifade edilmiştir?
Hegemonya |
Çatışma |
Statü |
Marksizm |
Aydınlanma |
Devletin ve yönetici sınıfın, sivil toplum içinde inançları düzenleme yetisi hegemonya terimi ile ifade edilmiştir.
14.Soru
Felsefe tarihinde "Bilgi nedir?" sorusu hangi akımla başlamıştır?
Sofistler ile
|
Stoacılar ile
|
Nihilistler ile
|
Septikler ile
|
Hedonistler ile
|
15.Soru
- Teknolojinin, toplumsalın merkezine taşınması onun kültürden kopuşunu imler.
- Sosyal medya, işlevinin artmasıyla ilişkiler sistemini siberuzaya taşınmaktadır.
- Günümüzde teknoloji, kendi kendini var eden bir olgudur.
Yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnızca I |
Yalnızca II |
II ve III |
I ve III |
I ve II |
Teknolojinin, toplumsalın merkezine taşınması, onun kültür bileşenleri içindeki yerini olduğundan fazla vurgular. Diğer bir deyişle, teknolojiyle kültür, bu şekilde özdeş kabul edilir olmuştur. Günümüzün enformasyon toplumundaysa, teknoloji, kendini var eden bir olgu olarak yaşanmaktadır. İnsanlar, daha eski dönemlere oranla çok daha fazla birbirleriyle ve genel olarak enformasyon dünyasıyla ilişki kurmakta, ancak bu, dolaylı ve temsilî bir etkileşim içinde gerçekleşmektedir. Diğer bir deyişle insan ilişkisi, hem çok yoğun bir hal almakta, hem fizikî temastan uzaklaşmaktadır. Etkileşimsel sanal ortamların toplumsallaştırıcı işlevi arttıkça (sosyal medya), ‘toplum’ adını verdiğimiz ilişkiler sistemininde önemli ölçüde siberuzaya taşınmaktadır.
16.Soru
............., finansal kaynakları ifade ederken, ............., kişiler arası ilişkiler ve her çeşit toplumsal bağları ifade eder. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerleri uygun şekilde doldurunuz.
Ekonomik sermaye/kültürel sermaye
|
Kültürel sermaye/sosyal sermaye
|
Sosyal sermaye/ekonomik sermaye
|
Sosyal sermaye/kültürel sermaye
|
Ekonomik sermaye/sosyal sermaye
|
17.Soru
Düşüncelerin sistematik analizi anlamına gelen ideoloji kavramı ilk kez aşağıdaki isimlerden hangisi kullanmıştır?
Destutt Tracey
|
Voltaire
|
Rousseau
|
d'Holbach
|
Condillac
|
18.Soru
"Bir olgunun gelenek olarak nitelenebilmesi için; en az üç kuşak boyunca sürüyor/ tekrar ediyor olması, açık bir biçimde olmasa da bir değer yargısını taşıması, yani yaptırımcı/ kural koyucu olması ve geçmişle şimdiki zaman arasında devamlılık duygusunu vermesi gerekiyor" sözleri aşağıdakilerden hangisine aittir.
Seymour - Smith
|
Glassie
|
Özbudun
|
Hobsbawm
|
Gross
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Lyoard’ın “Postmodern Durum” adlı eserinde büyük anlatılar ya da üst-anlatılar olarak adlandırdığı ve modernist düşüncenin yapıtaşları olan olgulardan biri değildir?
İrrasyonellik
|
Evrensellik
|
İlerleme
|
Aydınlanma
|
Akılcılık
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültür ile dili birbirine benzeyen paralel kavramlar olarak ele alan “post-yapısalcı” düşünürlerden biri değildir?
Ferdinand de Saussure
|
Roland Barthes
|
Claude Lévi-Strauss
|
Michel Foucault
|
Raymond Williams
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ