Kültür Sosyolojisi Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tek bireyin tek başına bir anlam ifade etmediği için söz konusu olduğu bir kavramdır?
Geleneksel toplum |
Modern anlayış |
Liberalizm |
Hümanizm |
Kapitalizm |
Geleneksel toplum
2.Soru
Kültür kuramında, araçsal eylem ve verimlilik normlarıyla yürütülmesine ne denir?
Kültür kuramında, araçsal eylem ve verimlilik normlarıyla yürütülmesine ne denir?
Doğa bilimi |
Amaç rasyonel eylem |
İnsani bilim |
değer rasyonel eylem |
Anlama |
Zweckrational (amaç rasyonel eylem) kültür kuramında, araçsal eylem ve verimlilik normlarıyla yürütülür.
3.Soru
Tüketim Kültürü kitabının yazarı aşağıdaki sosyologlardan hangisidir?
Jean Baudrillard
|
Pierre Bourdieu
|
Louis Althusser
|
Roland Barthes
|
Claude Levi-Strauss
|
4.Soru
Glassie'nin gelenek konusunu işlediği çalışmasında kavramın üç zamanlılığına işaret ederken kast ettiği aşağıdakilerden hangisidir?
Gelenek sadece geçmişle değil, bugün ve gelecekle ilgili bir olgudur. |
Üzerinde sistemli inceleme yeterince yapılmamış bir kavramdır. |
Günümüz sosyal biliminde bu kavrama pek sıcak bakılmamaktadır. |
Gelenek kavramını kültür ve modern terimleri ile beraber düşünmelidir. |
Gelenek, günümüzde de yaptırım gücü olan kültürel kalıntıları taşır. |
Glassie'nin gelenek konusunu işlediği çalışmasında kavramın üç zamanlılığına işaret ederken kast ettiği: Gelenek sadece geçmişle değil, bugün ve gelecekle ilgili bir olgudur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Malinowski'ye göre toplumların temel gereksinimlerini karşılamak üzere geliştirdiği kurumlardan biri değildir?
Din
|
Sosyal medya
|
Sanat
|
Hukuk
|
Aile
|
6.Soru
Yoğun betimleme örneği ile kişinin hem kendi hem de ötekilerin kültürünü anlamasına olanak tanıdığına inanır. Ona göre kültür insanın deneyimlerine anlam yüklediği simgesel bir sistem olduğu için kültürel süreçler okunmalı ve yorumlanmalıdır.Yukarıda görüşleri açıklanan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Clifford Geertz
|
Talcott Parsons
|
Claude Lévi-Strauss
|
Erving Goffman
|
Louis Althusser
|
7.Soru
Gurvitch'e göre aşağıdakilerden hangisi teolojik-karizmatik bünyeli toplumlarda teknik bilgi en önemli sıradayken bilimsel bilginin en alt sırada yer almasının nedenidir?
Bu toplumda liderler tekniğin gelişimine bilimin gelişmesinden daha fazla önem verir.
|
Teknik bilgi bilimsel bilgiye göre daha kavramsaldır.
|
Teknik bilgi, liderlerin karizmatik niteliklerini kullanabilmeleri için önemliyken, bilimsel bilgi çok sınırlı bir grubun tekelindedir.
|
Toplumsal yaşamın örgütlenmesinde dinsel ve mitolojik bilgiye karşı teknik bilgi kullanılırken, bilimsel bilgi çok kavramsal kalmaktadır.
|
Bu toplumlarda nüfusun fazla olması bilimden çok teknik bilgiyi gerektirir.
|
8.Soru
Günümüzde teknolojinin toplumsal yaşamın merkezinde konumlanması, aşağıdakilerden hangisinin göz ardı edilmesi anlamına gelir?
Teknolojinin yanlış kullanımları olabileceğinin
|
Teknolojinin doğa ile savaşmak demek olduğunun
|
Teknolojinin kültürü oluşturan unsurlardan yalnızca bir tanesi olduğunun
|
Teknolojinin hayatı kolaylaştırmadığının
|
Teknolojinin toplumları birbirinden uzaklaştırdığının
|
9.Soru
Toplumsal tabakalaşmaya dair aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Toplumsal düzen ve çatışmanın temel getirilerinden biri olarak değerlendirilebilir |
Kültür incelemesi bağlamında, yüksek ve popüler kültür olarak bir ayrım vardır |
Bir toplumdaki sınıf ve statü gruplarına işaret eder |
Toplumsal tabakalaşma yalnızca ekonomik yapıya işaret eder |
Kitle kültürü ve popüler kültür aynı kavramlar değildir |
Toplumsal tabakalaşma yalnızca ekonomik yapıya işaret eder
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal bilimlerde “geleneksel toplum” olarak düşünülen toplumların özelliklerinden biri değildir?
Geleneksel toplumların kentleşmemiş olması
|
Yüz yüze ilişkilerin ön planda olması
|
Geleneksel düşünce ve değerlerin egemen olması
|
Belirgin bir uzmanlaşmanın görüldüğü toplumlar olması
|
Esas olarak iş bölümünde cinsiyet ve yaşa dayanan toplumlar olması
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hobsbawm’ın ileri sürdüğü görüşlerden biri değildir?
Uzun bir geçmişe dayandığını sandığımız pek çok gelenek aslında yakın dönemlere aittir.
|
Kimi toplumlar gelenek icat ederken kimileri var olan geleneklerini sürdürmeye çalışırlar.
|
Toplumlar tarihlerinin belli bir döneminde belli gelenekleri “icat” ederler.
|
İcat edilmiş gelenek, geçmişle doğal bir süreklilik anıştırır şekilde tekrarlara dayanır.
|
İcat edilmiş gelenekler, belli değerler ve davranış normlarını aşılamaya çalışan bir pratikler kümesi olarak düşünülebilir.
|
12.Soru
Geleneğin bir bütün olduğu ve tümüyle ‘benzer’ bir gruba dayandığı düşüncesi, hangi gerçeği görmemizi engellemektedir?
Geleneğin sadece geçmişle değil, bugün ve gelecekle ilgili olduğunu. |
Geleneğin yaratıcı, taşıyıcı ve aktarıcısının insanlar olduğunu. |
Geleneğin saygın tutulup kuşaktan kuşağa iletildiğini. |
Geleneğin “âdet haline gelmiş düşünme, eylem veya davranış” örüntüleri olmasını. |
Geleneğin geçmişle şimdiki zaman arasında devamlılık duygusunu vermesini. |
Geleneğin yaratıcı, taşıyıcı ve aktarıcısının insanlar olduğunu.
13.Soru
Yazının MÖ3300-3200 lerde icat edildiği yer aşağıdakilerden hangisidir?
Mezopotamya |
Çin |
Rusya |
Amerika |
Avrupa |
Mezopotamya
14.Soru
Kültür ve medeniyet arasında bir ayrım yaparak kültürü tanımlayan Türk sosyoloğu aşağıdakilerden hangisidir?
Niyazi Berkes
|
Şerif Mardin
|
Hilmi Ziya Ülken
|
Ziya Gökalp
|
Mümtaz Turhan
|
15.Soru
Maddi güçlerle kültür arasındaki ilişkiyi, birleşik görgül dünyanın analitik düzeyleri üzerinden kavramsallaştıran kimdir?
Maddi güçlerle kültür arasındaki ilişkiyi, birleşik görgül dünyanın analitik düzeyleri üzerinden kavramsallaştıran kimdir?
Weber |
Play |
Durkheim |
Pareto |
Parsons |
Talcott Parsons,maddi güçlerle kültür arasındaki ilişkiyi, birleşik görgül dünyanın analitik düzeyleri üzerinden kavramsallaştırmaktadır.
16.Soru
Aşağıdaki önermelerden hangisi küreselleşme retoriğinin ana tezleri arasında gösterilemez?
Dünya giderek küçülmektedir |
Dünya "tek" bir yerdir |
Küreselleşme belli bir bilince karşılık gelir |
Küreselleşme, küresel ölçekte bir kültürel sistemin ortaya çıkmasıdır |
Gelenekler belirli kesimler tarafından yeniden üretilemezler |
Günümüzde sosyal bilimlerde pek çok çalışmada küreselleşme kavramı, modernlik, kültür ve gelenek kavramlarında da olduğu gibi, açıklayıcı ve analitik bir biçimde değil, yaygın ve açıklayıcı olmayan bir biçimde kullanılmaktadır. Küreselleşme sürecinde gelenekler eğer farklılıklar olarak görülüyorsa, yukarıda ifade edildiği üzere bu süreçte de geleneklerin her zaman bir seçime tabi tutulduğu, belli kesimler ve gruplar tarafından sürekli yeniden oluşturulduğu söylenebilir.
17.Soru
Bir teknik nesne, sadece gördüğü işlevi yerine getiren mutlak bir araç değildir; aynı zamanda, içinde biçimlendiği tarihsel, toplumsal ve ekonomik koşul ve ilişkilerin bir izdüşümüdür tanımlaması ile anlatılmak istenilen aşağıdakilerden hangisidir?
Teknolojinin algılanması ve kullanımı tamamen işlevsel nedenlere bağlı olarak düşünülebilir. |
Teknolojinin ideolojisi, bize sürekli olarak, onun ne kadar vazgeçilmez olduğunu hatırlatmaktadır. |
Teknoloji kültürel bir olgudur ve kültürün temelinde yatan inançlar ve değerlerden ayrı düşünülemez. |
Teknolojinin, toplumsalın merkezine taşınması, onun kültür bileşenleri içindeki yerini olduğundan fazla vurgulamaktadır. |
Teknoloji, geçmişten günümüze insanın doğayı dönüştürme etkinliklerinde gerekli olan bilgi ve gereçleri sunar. |
Bir teknik nesne, sadece gördüğü işlevi yerine getiren mutlak bir araç değildir; aynı zamanda, içinde biçimlendiği tarihsel, toplumsal ve ekonomik koşul ve ilişkilerin bir izdüşümüdür tanımlaması ile anlatılmak istenilen, teknolojinin kültürel bir olgu olduğu ve kültürün temelinde yatan inançlar ve değerlerden ayrı düşünülemeyeceği gerçeğidir.
18.Soru
"Bilinç yaşantılarının ya da durumlarının, kişinin benliğini oluşturduğunu varsayan düşünsel, duyumsal ve etik yetilerin bütünü" şeklinde ifade edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tin
|
Epistemoloji
|
Ontoloji
|
Skolastik düşünce
|
Töz
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneğin özelliklerinden biri değildir?
Kuşaktan kuşağa aktarılan âdet ve inançlar
|
Âdet haline gelmiş düşünme, eylem veya davranış örüntüleri
|
Eskiden kalan, değişmeyen âdet, inanç ve alışkanlıklar
|
Belirli bir toplumdaki toplumsal tutum, âdetler ve kültürel süreklilikler
|
Bir topluluk içinde toplumsallaşma yoluyla aktarılan değer, davranış, bilgi ve uzmanlık örüntüleri
|
20.Soru
Düşünme becerisinin sonunda ortaya çıkan bir simge üretme etkinliği aşağıdakilerden hangi kavramla ifade edilir?
Kültür |
Biyoloji |
Antropoloji |
Sosyoloji |
Psikoloji |
Kültür
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ