Kültür Sosyolojisi Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye’de toplumsal yapı hangi tarihten sonra keskin bir değişim yaşamıştır?
1940 |
1950 |
1960 |
1970 |
1980 |
Türkiye’de toplumsal yapı 1950'den sonra keskin bir değişim yaşamıştır.
2.Soru
Günümüzde gerçekliğin dayanağının fizik gerçekliği aşarak inşa edilebilir bir şey olabileceğini vurgulayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Günümüzde gerçekliğin dayanağının fizik gerçekliği aşarak inşa edilebilir bir şey olabileceğini vurgulayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hipergerçeklik |
RTU¨K |
Küresel Kültür |
Küresel Düzlem |
Finans kapitalizmi |
Bu kavram, günümüzde gerçekliğin dayanağının fizik gerçekliği aşarak inşa edilebilir bir şey olabileceğini vurgular. Fizik gerçekliğin herhangi bir düzeydeki temsili, gerçekten daha gerçek olarak algılanabilir. Bu duruma bir başka örnek de haber programlarıdır. Bir değeri taşıyan gelişmeler, bizlere sevindirici ya da üzücü, yatıştırıcı ya da korkutucu olmaları üzerinden aktarılır.
3.Soru
Osmanlı İmparatorluğu'nun yüksek öğretim kurumu olan Darülfünun'da ilk sosyoloji kürsüsünü kuran sosyolog kimdir?
Behice Boran |
İbrahim Yasa |
Ziya Gökalp |
Prens Sabahattin |
Bahattin Akşit |
Osmanlı İmparatorluğu’nun yüksek öğretim kurumu olan Darülfünun’da ilk sosyoloji kürsüsünü kuran Ziya Gökalp’in (1875-1924), hem sosyolojinin hem de Cumhuriyet’in kuruluş dönemi politikalarının parçası olması ve kültürün, bu süreçte politik bir misyon yüklenmesinin nedenleri de burada aranmalıdır. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'yi kateden fay hatlarından biri değildir?
Zengin-fakir |
Erkek-kadın |
Sermaye sahipleri-emekçiler |
Kentte yaşayanlar-köyde yaşayanlar |
Suçlu-şuçsuz |
Belli ki Türkiye toplumunu kat eden birinci fay hattı/ikili karşıtlık ekseni ya da toplumsal kimlik çifti, zengin-fakir. İkincisi, erkek-kadın. Üçüncüsünü siz söyleyin,
Türk-Kürt olsun mu? O zaman bir dördüncüsü, kentte yaşayanlar-köyde yaşayanlar. Beşincisi, kent merkezindekiler-varoştakiler. Altıncısı, belki de Sünniler-Aleviler. Yedincisi, dinin toplumsal yaşamdaki yerinin artmasını isteyenler-istemeyenler. Herhalde bir de sekizinci eksen için sermaye sahipleri-emekçiler diyebiliriz. Değerlerde değişmeyi olumlu karşılayanlar-muhafazakârlar karşıtlığını dokuzuncu eksen olarak koymamıza fazla itiraz eden olmaz. Onu da koyalım. Batılı-doğulu karşıtlığına ne dersiniz? Burada da bir gerilim yatmıyor mu? Yanıtınız evetse, onuncu ekseni de koydunuz. İsterseniz son olarak on birinci fay hattı ile bu işi kapatalım. On birinci eksen olarak sağcı-solcu ayrımını koyalım haritamıza. Doğru yanıt E seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Özal'ın Türkiye'ye getirdiği bakış açısına bağlı fikirlerden biri arasında gösterilemez?
Bireyin daha fazla ne çıkması. |
"Ben"in haklarının saygı görmesi. |
Bireycilikle bencillik birbirinden ayrılmamıştır |
Farklılıklarla kabul edilme isteği. |
Devlet her dediği kabul edilen bir patron olmaktan çıkması. |
Diğer dört seçenekte verilen yorumlar Özal'ın görüşleriyle uyumludur. Fakat Özal'ın söylemlerinde bireycilikle bencillik arasındaki ciddi farkın sık sık gözden kaçırıldığı vurgulanmaktadır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
6.Soru
“Medeniyetler Çatışması” kavramıyla uluslararası ittifakların kurulmasında, medeniyetlerin belirleyici olacağı, bu sebeple olası çatışmaların, medeniyetler arasında gerçekleşeceği görüşünü savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Antonio Gramsci |
Immanuel Wallerstein |
Destutt Tracey |
Samuel Huntington |
Louis Althusser |
Yeni dünya düzeni değerlendirmesiyle ilgili olarak, Samuel Huntington “Medeniyetler Çatışması” kavramıyla uluslararası ittifakların kurulmasında, medeniyetlerin belirleyici olacağı, bu sebeple olası çatışmaların, medeniyetler arasında gerçekleşeceği görüşünü savunmaktadır. Huntington, 1996 yılında yayınlanan “Medeniyetler Çatışmas›” (Clash of Civilizations) adlı eserinde, kimlik ve medeniyet unsurlarının ön plana çıkarak, yirmibirinci yüzyıl uluslararası ilişkiler ve politika arenasında rol oynayacağını belirtir. Doğru cevap D şıkkıdır.
7.Soru
Hangi sanat dalı, diğerlerinin aksine başlangıcından itibaren endüstriyle içiçe olmuştur?
Müzik
|
Sinema
|
Mimari
|
Resim
|
Heykel
|
8.Soru
George Ritzer kültürel ürünlerin dünyanın her yerine, hatta kasaba ve köylere kadar yayılması durumuna hangi ismi vermiştir?
Mcdonaldslaştırma |
Küreselleşme |
Finans kapitalizmi |
Bezginlik davranışı |
Gösterge |
George Ritzer’in Mcdonaldslaştırma dediği bu olgu, dünyanın hemen hemen her yerinde var olan bu restoranın, yeme içme beğenileri dışında da tüm kültürel pratiklerin standartlaşması anlamına gelir. Bu durumun diğer örneklerini kot pantolon, tişört, kola gibi kültürel ürünlerin dünyanın her yerine, hatta kasaba ve köylere kadar yayılması oluşturur.
9.Soru
Finans kapitalizmi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi veya hangileri söylenebilir?
I. Üretim, kaynağını sanayiden alır
II. Esneklik, sistemin temel özelliklerindendir
III. Somut meta üretimi üretimin temel nesnesidir
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
Finans kapitalizmi: Kapitalist üretim biçiminin XX. yy’ın başları itibariyle gelişmiş olan bu safhasında üretim, kaynağını sanayiden değil, varsayımsal değerlerin işlenmesi olan finansal hareketlilikten alır. Ekonominin artı değerini oluşturan üretimin nesnesi, sanayi kapitalizminde olduğu gibi somut metâ üretimi olmaktan çok, esnek pazarın koşullarına uyum sağlayan varsayımsal bir üretimdir.
10.Soru
Roman, resim gibi sanat dallarında dahi sanat etkinliğinin sadece sanatçının değil, malzeme sağlayıcılar, aracı kişi ve kurumlar ve alımlayıcıların ortak ürünü olduğu fikri sanatın hangi temel özelliğini işaret eder?
Sanat kolektif bir etkinliktir.
|
Sanat estetik bir anlayışla üretilir.
|
Sanat işlevsel bir değere sahiptir.
|
Erken dönemde sanat zanaatla eş anlamlıdır.
|
Sanat tarihsel koşullarla doğrudan bağlantılıdır.
|
11.Soru
“Science Sociale” okulunun kurucularından olan, toplumlarda dengeyi, barışı ve sabitliği sağlamak için, uyulması gereken temeller üzerinde duran ve bütünlüğü, toplumun temel yapılarından biri olan aile kurumunun yapısı üzerinden çözümleyen toplumbilimci hangisidir?
Frédéric Le Play |
Victor Turner |
Mary Douglas |
Max Weber |
Raymond Aron |
19.yüzyılın ilk yarısında, Fransa’da devrim sonrası yeniden yapılanma çalışmaları sırasında, toplumbilime yön veren isimlerden Frédéric Le Play (1806-1882) “Science Sociale” okulunun kurucularından olup, toplumlarda dengeyi, barışı ve sabitliği sağlamak için, uyulması gereken temeller üzerinde durmuştur. Bu bütünlüğü, toplumun temel yapılarından biri olan aile kurumunun yapısı üzerinden çözümlemektedir. İşlevselci yaklaşımla kültürün yaşadığı, yeniden üretildiği en küçük birimlerden biri olan ailenin yapısı ne kadar düzenli ve uyum içindeyse toplumun da, o denli uyum içerisinde olacağı öngörülmektedir.
Bu nedenle doğru yanıt A'dır.
12.Soru
"Kültürel Sermaye" kavramı aşağıdaki kuramcılardan hangisine aittir?
Pierre Bourdieu
|
Jean Baudrillard
|
Mary Douglas
|
Thorstein Veblen
|
Stuart Hall
|
13.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi egemen güçlerin, birey ve gruplar üzerindeki etkisine işaret etmez?
Hegemonya
|
Kimlik
|
Kültür endüstrisi
|
İdeoloji
|
Propaganda
|
14.Soru
Günümüzde sanatın sınıflandırılma biçimi aşağıdakilerden hangisine göre gerçekleşmektedir?
Kullanılan malzemenin niteliği ve etkinlik biçimine göre |
Kültürel sermayenin kıstaslarına göre |
Yüksek ve aşağı kültür kavramlarına göre |
Sanatın alımlanmasına göre |
Endüstriyel üretim ve tüketim ilişkilerine göre |
Günümüzde sanatın sınıflandırılma biçimi, kullanılan malzemenin niteliğine ve etkinlik biçimine göre yapılmaktadır. Doğru cevap A'dır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi veya hangileri Türk filolojisinin temellerini atan ve Türk dili ve tarihi üzerine ürün veren ilk araştırmacılar arasında sıralanabilir?
I. Süleyman Paşa
II. Ziya Gökalp
III. Mustafa Celaleddin Paşa
IV. Niyazi Berkes
I ve II |
I ve III |
II, III ve IV |
II ve IV |
III ve IV |
Türk filolojisinin temellerini atan Leh asıllı Mustafa Celaleddin Paşa (1826-1876), gerekse onun çağdaşı askeri okullar nâzırı Süleyman Paşa (1838-1892), Türk dili ve tarihi üzerine ürün veren ilk araştırmacılardandır.
16.Soru
Türk Derneği hangi tarihte kurulmuştur?
1905 |
1917 |
1920 |
1908 |
1913 |
Türk Derneği 1908'de kurulmuştur
17.Soru
Türkiye ve benzeri toplumların hem geleneksel hem modern unsurları bir arada taşımalarından kaynaklanan sorunların ileride modern topluma geçişle ortadan kalkacağını savunan görüş, bu gibi toplumları aşağıdakilerden hangisi ile ifade etmektedir?
Geleneksel toplumlar |
Modern toplumlar |
Geçiş toplumları |
Tarım toplumları |
Sanayi toplumu |
Türkiye ve benzeri toplumların birtakım sorunları ve çelişkileri yaşamaları, onların hem geleneksel hem modern unsurları bir arada taşımalarından kaynaklanmaktadır. "Geçiş toplumları"
düşüncesine göre, geçici olan bu durum, onların tam anlamıyla modern toplumlara dönüşmeleriyle
sona erecektir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kapitalizmin sanatçının yaratıcılığına kısmen daha geniş alan açmasına sebep olmuş olabilir?
Alıcı olan aristokrat sayısının artması
|
Sanat ürünü alıcısının çeşitlenip çoğalması
|
Sanat destekçisi kiliselerin daha saygın hale gelmesi
|
Devletlerin en büyük alıcı haline gelmesi
|
Sanatçı sayısının artması
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumların küresel bütünleşmesinin bir sonucu değildir?
Toplumsal hareketlerin örgütlenebilmesi |
Farklı kimliklerin seslerini duyurabilmesi |
Yeni kültürel bileşimlerin ortaya çıkması |
Küresel olaylarla ilgi farkındalık artışı |
Ülke bütünlüğünün artması |
Dünya üzerinde yaşanan, hatta yaşanmakta olan her olayı takip etmemiz, farklı ülkelerden insanlarla iletişim halinde olmamız mümkün hale gelmiştir. Bu durum, bireysel etkileşimleri artırdığı gibi, toplumların küresel düzenle bütünleşip dünyaya açılmasına, toplumsal hareketlerin örgütlenebilmesine, farklı kimliklerin seslerini duyurabilmelerine ve yeni kültürel bileşimlerin ortaya çıkmasına olanak tanımaktadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklâmların işleyiş mekanizmasını tanımlamaktadır?
Reklâmların toplumsal düzeni bire bir yansıtarak, toplumsal bir ayna işlevi görmesi.
|
Reklâmların toplum inşası sürecindeki en temel unsur olarak salt kültürel anlamlar üretmesi.
|
Reklâmların yalnızca ürün ve hizmetlerle ilgili bilgi aktarımında bulunması.
|
Reklâmların basmakalıp kimlik ve yaşam biçimi şablonları üreterek bireylere kestirme biçimler sunması.
|
Reklâmlar ürünler ve gereksinimleri ilişkilendirerek tüketicilere seçenekler sunmaktadır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ