Kültür Sosyolojisi Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye'yi katlettiği düşünülen fay hatttında ilk sıradaki karşıtlık nedir?
Türk- Kürt |
Sünni-Alevi |
Kadın - Erkek |
Zengin - Fakir |
Şehirli- Köylü |
Belli ki Türkiye toplumunu kat eden birinci fay hattı/ikili karşıtlık ekseni ya da toplumsal kimlik çifti, zengin-fakir. İkincisi, erkek-kadın. Üçüncüsünü siz söyleyin, Türk-Kürt olsun mu? O zaman bir dördüncüsü, kentte yaşayanlar-köyde yaşayanlar. Beşincisi, kent merkezindekiler-varoştakiler. Altıncısı, belki de Sünniler-Aleviler. Yedincisi, dinin toplumsal yaşamdaki yerinin artmasını isteyenler-istemeyenler. Herhalde bir de sekizinci eksen için sermaye sahipleri-emekçiler diyebiliriz. De¤erlerde de¤işmeyi olumlu karşılayanlar-muhafazakârlar karşıtlı¤ını dokuzuncu eksen olarak koymamıza fazla itiraz eden olmaz. Onu da koyalım. Batılı-do¤ulu karşıtlı¤ına ne dersiniz? Burada da bir gerilim yatmıyor mu? Yanıtınız evetse, onuncu ekseni de koydunuz. İsterseniz son olarak on birinci fay hattı ile bu işi kapatalım. On birinci eksen olarak sağcı-solcu ayrımını koyalım haritamıza. Buna göre doğru cevap D'dir.
2.Soru
Bir kültürel hakkın önündeki engelin ortadan kaldırılması niteliğindeki TRT-6’nın (TRT Şeş) Kürtçe yayını hangi tarihte başlamıştır?
3 Ağustos 2002 |
1 Ocak 2009 |
22 Ocak 2008 |
6 Eylül 2013 |
28 Haziran 2007 |
Yine de, 1 Ocak 2009 tarihinde yayına başlayan TRT-6’nın (TRT Şeş) Kürtçe yayınıyla, en azından devlet eliyle ve somut olarak yıllardan beri adeta bir tabu niteliğinde olan bir kültürel hakkın önündeki engel ortadan kaldırılmış oldu. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Adorno’nun kitle kültürü ürünlerinin standartlaşmasına dair fikirlerinden biri değildir?
Popüler müziğin, dinleyiciyi pasif bir konuma ittiği |
Popüler müziğin, dinleyiciyi tektipleştirmeye yönelttiği |
Popüler müziğin, gündelik çalışma temposundan sahte bir kaçışa hizmet ettiği |
Popüler müziğin, standartlaşmış olduğu |
Popüler müziğin, dinleyicinin farklı bir dünya tahayyülü oluşturmasına yardımcı olması |
Verilen şıklardan dördü Adorno’nun kitle kültürü ürünlerinin standartlaşmasına dair fikirleri arasında sıralanabilecek iken; düşünür popüler müziklerin farklı bir dünya tahayyülünü olanaksız kıldığını öne sürmektedir. Doğru cevap E’dir.
4.Soru
.........., göstergenin, ortakduyusal anlamına gönderme yaparken, ..........; göstergenin, kullanıcıların, duygularıyla ya da heyecanlarıyla ve kültürel değerleriyle buluştuğunda meydana gelen etkileşimi betimlemektedir. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerleri uygun şekilde doldurunuz.
Yananlam / düzanlam
|
Mit / işaret
|
Simge / işaret
|
Düzanlam / yananlam
|
İşaret / simge
|
5.Soru
Üretimin kaynağını sınai üretimden değil varsayımsal değerlerin dolaşımı ve işlenmesinden alan kapitalizm aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Sınai kapitalizm |
Endüstriyel kapitalizm |
Finans kapitalizmi |
Devlet kapitalizmi |
Kolonyal kapitalizm |
Kapitalist üretim biçiminin XX. yy’ın başları itibariyle gelişmiş olan finansal kapitalizm safhasında üretim, kaynağını sanayiden değil, varsayımsal değerlerin işlenmesi olan finansal hareketlilikten alır.
6.Soru
T. Adorno kültür endüstrisi kavramını ilk kez hangi eserinde kullanmıştır?
Sanatın Kuralları
|
Aydınlanma'nın Diyalektiği
|
Minima Moralia
|
Popüler Müzik Üzerine
|
Küresel Köy
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Appadurai'nin küreselleşmeyi ulusların kendi içinde ve uluslararası planda yaşadığı sosyo-kültürel açıdan ele aldığı mekânlar arasında yer almaz?
Etno-mekân
|
Medya-mekân
|
Tekno-mekân
|
Finans-mekân
|
Küre-mekân
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültür endüstrisinin ürünlerinden birisi değildir?
Müzik |
Resim |
Tiyatro |
Edebiyat |
Roman |
Kültür endüstrisinin ürünleri, ister müzik, resim, ister tiyatro ya da edebiyat olsun, her biri aynı sistemin ürünleridirler; bireye aynı mesajı iletirler. Bu açıdan bakıldığında, kültür endüstrisi, ortak bir kültür yaratan bütünleşik bir sistemdir. Ancak, kültür endüstrisi kavramı, kitle kültürü kavramsallaştırmasından ciddi ölçüde ayrılır.
9.Soru
Web tabanlı ve mobil teknolojilerin interaktif iletişime imkan veren ortamları için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İnternet sanatı
|
Telekonferans
|
Sosyal medya
|
Web 1.0
|
Kültürel sermaye
|
10.Soru
Popüler kültüre yaklaşımında "kültür bir ittifak ve direniş arenasıdır" görüşünü benimseyen kuramcı aşağıdakilerden hangisidir?
Guy Debord
|
Stuart Hall
|
Antonio Gramsci
|
John Fiske
|
Roland Barthes
|
11.Soru
İnsanların işyeri ortamını kendi istediği gibi tasarlamaya çalışması hangi özelliğinden dolayıdır?
Kimlik sahibi olması |
Aidiyet duygusu |
Ego duygusu |
Görsellik duygusu |
Fırsatı değerlendirme |
Çalışan insanlar yeni bir ofise taşındıkları andan itibaren masalarına, eğer uygun durumda ise, ofis duvarlarına özünde işle ilişki olmayan süsler, hatıra eşyaları, eş veya çocuklarının fotoğraflarını neden koyarlar? Koyarlar; çünkü ofis doğası gereği soğuk, belli bir kişiye değil bir kuruma ait olan, adı üstünde, içinde iş üretilsin diye tasarlanmış bir mekândır. ‹nsanlar bu soğuk mekâna elbette yalnızca işle ilişkili kimliklerini değil, özel yaşamlarına (örneğin aile hayatına) dair kimliklerini de taşırlar. Ofis mekânını, kimliklerinin bu diğer boyutuna uygun kılmak, bu mekânı sadece bir kuruma değil, aynı zamanda kendilerine de ait kılmak için bu tip küçük değişiklikler yaparlar. Peki, bunu neden yaparlar? Çünkü aidiyet, insan varoluşunun en vazgeçilmez unsurlarından biridir. Adeta bir yere, bir kişiye, bir inanca, bir futbol takımına, bir mesleğe vb. ait olmak zorundayızdır ve bu, çok temel ihtiyaçlarımızdan biridir. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
Tüketim toplumunun var olmak için nesnelere gereksinim duyduğunun altını çizen teorisyen aşağıdakilerden hangisidir?
Stuart Hall
|
Theodor W. Adorno
|
Guy Debord
|
Jean Baudrillard
|
Ferdinand de Saussure
|
13.Soru
Geniş çaplı bir bant sistemi üzerinde kitlesel ve standartlaşmış tüketime yönelik kitlesel ve seri üretim yapmak amacıyla gerçekleştirilen üretim biçimine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Fordizm |
Keynesçilik |
Toyotaizm |
Taylorizm |
Postfordizm |
Fordizm, Henry Ford tarafından 1908 yılından itibaren kullanılmaya başlanan, büyük fabrikalarda ve üretim bantları üzerinde en kısa sürede en yüksek verimi, kitlesel üretim ve kitlesel tüketimi hedefleyen ve bu sebeple de bir yönetim modeli olarak Frederick Taylor'un yönetim modelinden faydalanan bir üretim biçimidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kültür olgusunun toplumsal yaşamın dinamizmi içindeki ikili kullanımlarına örnek teşkil etmez?
Ana akım kültür - Alt-kültür
|
Yüksek kültür - Popüler kültür
|
Ciddi müzik - Hafif müzik
|
Halk kültürü - Folk kültür
|
Küresel kültür - Yerel kültür
|
15.Soru
Kültürel C¸alışmalar, hangi düşünceleri nedeniyle, Frankfurt Okulu’yla karşıt bir konuma yerleşmektedir?
Kültürel C¸alışmalar, hangi düşünceleri nedeniyle, Frankfurt Okulu’yla karşıt bir konuma yerleşmektedir?
Popüler olana değer atfetmesi |
Sınıfsal farklılıklar gözetmesi |
Kültürel temelli olması |
Statik bir düşünce yapısında olması |
Klasik sanatı savunması |
Kültürel C¸alışmalar, kitle kültürünün ele alınışında popüler olana değer atfetmesi açısından, Frankfurt Okulu’yla karşıt bir konuma yerleşir. Bu alana giren çalışmalarda kültür, yalnızca ekonomik altyapı tarafından belirlenmez; aynı zamanda, kültürün alımlayıcıları tarafından şekillendirilen, dinamik bir yapı gösterir. Doğru cevap A’dır.
16.Soru
Bütün kültürlerin “ikili karşıtlıkların" oluşturduğu dokular ürettikleri savı aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
Levi Strauss |
Saussure |
Durkheim |
Bacon |
Montesquieu |
Bütün kültürlerin “ikili karşıtlıkların" oluşturduğu dokular ürettikleri fikri Levi-Strauss'a aittir. Kültür hemen her yerde, çiğ-pişmiş, aydınlık-karanlık, doğal olan-doğal olmayan, batı-doğu, uhrevi-dünyevi, beyaz-siyah, eril-dişil ve benzeri gibi sizin de bir durup düşünseniz onlarcasını üretebileceğiniz ikili karşıtlıklar üzerinden kuruluyor.
17.Soru
Günümüz toplumlarını anlamada çok önemli olan Etzioni'nin vurguladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçek dışılık |
Sanal gerçeklik |
Steorotipleşme |
Direnen kimlik |
Kitle kültürü |
Küreselleşme deneyiminin mümkün kıldığı bu kimlik inşa sürecinde aynı zamanda Etzioni’nin vurguladığı direnen kimlik kavramsallaştırması, günümüz toplumlarını anlamada çok önemlidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "belirli bir mekâna, çoğu kez gündelik yaşama dair nesnelerin özel olarak yerleştirilmesiyle oluşan, mekânın olanaklarını kullanan, izleyicinin katılımıyla anlam kazanan çağdaş bir sanat uygulaması" olarak tanımlanır?
Birleştirme
|
Yerleştirme
|
Gerçekleştirme
|
Parçalama
|
Bütünleştirme
|
19.Soru
Yalnızca kaba kuvvet aracığıyla değil, bir tür ikna yöntemiyle toplumu kontrol altına alınmasına ne denir?
Yalnızca kaba kuvvet aracığıyla değil, bir tür ikna yöntemiyle toplumu kontrol altına alınmasına ne denir?
Egemen ideoloji |
Hegemonya |
İkna kabiliyeti |
Toplumsal kurallar |
Dinsel kurallar |
Egemon ideoloji yalnızca kaba kuvvet aracığıyla değil, bir tür ikna yöntemiyle toplumu kontrol altına alınmasına denir.
20.Soru
Marksizm’e göre kültürel çalışmalar aşağıda verilen hangi iki ana boyuta göre ele alınmaktadır?
Tarihi ve güncel |
Milattan Önce ve Milattan Sonra |
Kültürel ve modern |
Konu ve uygulama |
Yazılı ve sözel |
Kültürel çalışmaların günümüzde Marksizm’e dayandırılmakta olduğu görülür. Marksizm, kültürel çalışmaları iki ana boyutta ele alır. Bu bakış açısına göre, bir kültürel konu (text) ve uygulamanın (practice) kavranabilmesi için bunların, toplumsal ve tarihsel üretim ve tüketim koşulları içerisinde analiz edilmesi gerekir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ