Kültürlerarası İletişim Ara 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İletişim sürecinde istenilen anlamın karşı tarafta oluşması durumuna ne ad verilir?
Etkin iletişim |
Kodaçımı |
Geri besleme |
Algılama |
Yorumlama |
Etkin iletişim
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iletişimin işlevleri arasında sayılamaz?
Bilgi ya da enformasyon aktarma işlevi
|
Sosyal ilişkileri etkileme işlevi
|
Öznel ve duygusal işlev
|
Yararcı işlev
|
Davranışçı işlev
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi algı kavramını en iyi açıklar?
Algı, gözle görünen, kulakla işitilen her şeydir. |
Algı, duyu organlarımız tarafından çevreden alınan her türlü enformasyondur. |
Algı, gerçeğin birey tarafından kendi kültürüne göre yeniden oluşturulmasıdır. |
Algı, çevrenin süzgeçten geçirilerek istenenin alınmasıdır. |
Algı, her kültürün kendine göre oluşturduğu çevrenden gelen enformasyondur. |
Algı kavramı, gerçek olanın birey tarafından olduğundan farklı şekilde görüldüğünü ifade eder. Birinci bölümde öğrendiğimiz gibi, insan bilişi ya da zihni, doğumdan itibaren kültürce şekillenir ve bireyin neyi algılayıp neyi algılamayacağı ya da neyi nasıl algılayacağı kültür tarafından belirlenir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hofstede’nin Kültürel Boyutlarından biri değildir?
Güç aralığı |
Bireycilik- ortaklaşa davranışçılık |
Erillik-dişillik |
Bağlam |
Belirsizlikten sakınma |
Hofstede, kendinden önce yapılan araştırmalarda saptanmış olan, toplumların ortak temel sorun alanlarını farklı terimlerle kültürel boyut olarak ifade eder:
• birey otorite ilişkisi: Güç aralığı,
• birey ile grup arasındaki ilişkiler: Bireycilik- ortaklaşa davranışçılık,
• erkek ya da kız olarak dünyaya gelmenin toplumsal etkileri: Erillik-dişillik,
• bilinmeyen karşısında tutum: Belirsizlikten sakınma.
Kurama göre, bütün kültürlerin bu boyutları ölçülebilir.
5.Soru
Ekonomik faaliyetlerle kültürel farklılıklar arasındaki bağlantı hangi ortak insan etkinliğiyle doğrudan ilgilidir?
Etkileşim
|
İki cinsiyetlilik
|
Mekânı kullanma
|
Geçinme
|
Zamanı kullanma
|
6.Soru
Toplumlar insanlardan ve insanların oluşturduğu kurumlardan ibaret olduğu halde ne dilleri ne yemekleri ne de gelenekleri birbirine uyar. Bir toplumun bireyleri bu yüzden, kültürel paylaşım derecelerine göre, toplumsal yaşam içinde alanlar belirleyerek bu alanın dışında kalanları kendilerinden saymazlar. Bu durum da “ biz ve “diğerleri” olarak iki ayrı grup meydana gelir.
Aşağıdakilerden hangisini “biz” ve “diğerleri” kavramlarını karşılamaktadır?
Sınıfın uzun ve kısa boyluları |
Sınıfın kızları ve erkekleri |
Sınıfın gözlüklü ve gözlüksüzleri |
Sınıfın çalışkanları ve tembelleri |
Sınıfın öğrencileri ve farklı sınıfın öğrencileri |
E hariç diğer şıklarda bir gruba mensup olma durumu söz konusu iken E şıkkında ise grubun içinde ve dışındakiler yer almaktadır.
7.Soru
Hofstede’ye göre, kendi mensuplarına belirli düşünce duygu ve dış dünyayla ilgili anlayış modelleri sağlayan kültür ne olarak adlandırılır?
Duygusal yazılım |
Amaçlı yazılım |
Bilişsel yazılım |
Doğrusal yazılım |
Teknik yazılım |
Hofstede’ye göre, her kültür kendi mensuplarına belirli düşünce duygu ve dış dünyayla ilgili anlayış modelleri sağlar. Bu modeller bireyin nasıl düşüneceğini, nasıl hissedeceğini ve dünyayı nasıl anlamlandıracağını gösteren, uygulaması kolay, bireyin alışkın olduğu davranış kalıpları ya da davranış örüntüleridir. Hofstede bu nedenle kültürü zihnî (bilişsel) yazılım (mental programming) olarak adlandırmaktadır. Kültür aileden başlayıp, akrabalık ilişkileri, arkadaşlık ortamı, okul dönemi, iş yaşamı ve evlilik süresinde devam eden, yaşam boyu öğrenme sürecinde gerçekleşir, kalıtımla geçmez, öğrenilir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “kodlama” terimi ile ilgili değildir?
İçsel bir eylemdir. |
Sözlü ve sözsüz sembollerin anlam oluşturacak şekilde bir araya getirilmesini ifade eder. |
Bir kültür topluluğu içindeki daha küçük grup kültürlerini ifade eder. |
Kodlar, topluluğun kullandığı dilin kurallarına uygun olarak düzenlenir. |
Kodlar, topluluk kültürünün normlarına uygun olarak düzenlenir. |
Bu anlamların istemli ya da istem dışı olarak bize aktarılmasının önemi yoktur. Eğer duyu organlarımızla bir şeyi algılıyorsak, bu algı zihnimizde anlamlandırılır. Önemli olan, algılama, o algının kodları ve bu kodların açılma sürecinde bulduğu karşılıklardır. Kodlama içsel bir eylemdir ve sözlü ve sözsüz sembollerin anlam oluşturacak şekilde bir araya getirilmesini ifade eder. Söz gelişi matematikte kullandığımız semboller koddur. Kodlar, topluluğun kullandığı dilin kurallarına veya topluluk kültürünün normlarına uygun olarak düzenlenir. C şıkkı ise kodlama ile ilgili değildir ve alt kültürün tanımını ifade etmektedir.
9.Soru
Bağlam farklılığı nedeniyle ortaya çıkan yanlış anlamalar yüzünden aşağıdakilerden hangisi gerçekleştirilemez?
Etkin iletişim |
Kültürel iletişim |
Bireylerarası iletişim |
Sözsüz iletişim |
Dengeli iletişim |
Görüldüğü gibi, algılanan iletinin şekli, kullanılan kodların niteliği ve içeriği açısından geniş ve dar bağlamlı kültürlerde farklılaşmaktadır. Bu farklılık kültürlerarası iletişimde niyetlenilen anlamın aktarılmasında önemli sorunlara neden olur. Bağlam farklılığı nedeniyle ortaya çıkan yanlış anlamalar yüzünden etkin iletişim gerçekleştirilemez. Kültürler arasındaki bağlam farklılığı yaşamın bütün alanlarında kendini gösterir. Bu yüzden, çok kültürlü gruplarda etkin iletişim gerçekleştirmek için bağlam farklılıkları dikkate alınmalıdır.
10.Soru
Kültürün sözsüz bileşenlerini açıklamaya çalışan ve iletişim üzerindeki etkilerini ortaya koymaya çalışan kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Kültürel Boyutlar Kuramı |
Enformasyon Sistemleri Kuramı |
Matematiksel İletişim Kuramı |
Kullanımlar – Doyumlar Kuramı |
Sessizlik Sarmalı Kurmalı |
Enformasyon Sistemleri Kuramı kültürün sözsüz bileşenlerini açıklamaya ve iletişim üzerindeki etkilerini ortaya koymak amacıyla geliştirilmiştir.
11.Soru
Sözel kültüre yatkın olan kültürde aşağıdakilerden hangisi daha az önemlidir?
İmla hatası |
Tonlama |
Konuşma akıcılığı |
Sözler arası uyum |
Hitabet |
Dilin kuralları, yazılı dildeki imla hataları sözel kültürde daha az önemlidir. Önemli olan hitabet, tonlama, akıcılık, sözler arası uyumdur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumdaki yaygınlıklarına, içerdikleri yaşam alanlarına, ömürlerine ve yaptırım güçlerine göre kullanılan normlardan değildir?
Örf |
Kültür |
Moda |
Gelenek |
Âdet |
Normlar toplumdaki yaygınlıklarına, içerdikleri yaşam alanlarına, ömürlerine ve yaptırım güçlerine göre farklı adlar alırlar. En kısa süre etkili olan ve en az yaptırım gücü bulunandan başlayarak en güçlü yaptırımla toplumun bütününü kapsayan normlara doğru alışkanlık, moda, âdet, görenek, gelenek, örf ve yasa şeklinde sıralanabilir.
13.Soru
Duygu ve düşüncelerimizi bir başkasına doğrudan aktaramadığımız iletimizi aktarabilmek için kullandığımız sembollerden bazıları nelerdir?
Yaş
|
Meslek
|
Cinsiyet
|
Ses, hareket
|
Sosyal konum
|
14.Soru
Toplumun bütünü için geçerli olan uygulanmasında bireysel, etnik, kültürel farklılıkların dikkate alınmadığı kurumsallaşmış normlara ne ad verilir?
Adet
|
Kültür
|
Yasa
|
Gelenek
|
Örf
|
15.Soru
I. Planlama
II. Sınıflandırılma
III. Tartışma
IV. Hesaplama
Yukarıda verilenlerden hangileri monokronik kültürlerde etkinlikleri oluştururken yapılması gerekenlerdendir?
I ve II |
Yalnız II |
I, II, III |
I, II ve IV |
Yalnız III |
Bu tür kültürlerde etkinliklerin planlanması, sınıflandırılması ve genel olarak hesaplama büyük önem taşır.
16.Soru
“XVII. ve XVIII. yüzyıllar düşünülürse, bu dönemde “kültür” kavramı hangi kavramla hemen hemen aynı anlamda kullanılmaktaydı?
Felsefe |
Toplum |
Uygarlık |
Varoluş |
Feminizm |
Kültür, doğanın verdikleri dışında, insanoğlunun yarattığı her şey olarak tanımlandı. XVII. ve XVIII. yüzyıllarda “kültür” ve “uygarlık” hemen hemen aynı anlamda kullanılmaktaydı. Ancak zamanla kültür ve uygarlık kavramları birbirinden ayrılmaya başladı ve uygarlık daha çok insan ürünlerinin maddi tarafını kültür ise maddi olmayan tarafını kavramakta kullanıldı.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ortama bağımlı düşünme biçemine sahip kültür üyesinin özelliğidir?
Geniş bağlamlı algılama |
Dar bağlamlı algılama |
Tümevarımsal düşünme |
Basit karşılaştırmalarla değerlendirme |
İşlevsel değerlere önem verme |
Ortama bağımlı düşünme biçemine sahip kültürlerin üyeleri, çevrelerini "geniş bağlamlı algılama" biçemiyle algılarlar.
18.Soru
Hangisi sözsüz iletişimin bir başlığı değildir?
Anadilin kullanımı
|
Mekanın kullanımı
|
Zamanın kullanımı
|
Sesin kullanımı
|
Mesafenin kullanımı
|
19.Soru
“Bazı kültürler, ssınıflandırmalar sonunda gündelik yaşamda en çok karşılaşılan durumlarla ilgili, kendileri için önemli olan bilgileri biriktirir ve benzer alanda gelen enformasyonun güncel olan kısmını alarak bunlarla birleştirip anlamlandırır. Bu şekilde, her defasında sadece güncel enformasyonu alarak anlamlandırmak mümkün olur.”
Yukarıda açıklaması verilen sürece ne ad verilmektedir?
Çözümleme süreci |
Anlamlandırma süreci |
Bağdaştırma süreci |
Kararlaştırma süreci |
Bağlamlama süreci |
Enformasyon Sistemleri Kuramı, kültürlerin enformasyon yüküyle baş etme stratejileri açısından farklılaştırdığını ve bu farkın bireylerin iletişim davranışlarına yansıdığını ileri sürer. Buna göre, insanlar işleyebileceklerinden fazla enformasyona maruz kaldıklarında, yani sisteme giren enformasyon bireyin işleyip anlamlandıracağından fazla olduğu durumlarda, algılanan enformasyonu sınıflandırılır, önemine göre sıralanır. Bazı kültürler, ssınıflandırmalar sonunda gündelik yaşamda en çok karşılaşılan durumlarla ilgili, kendileri için önemli olan bilgileri biriktirir ve benzer alanda gelen enformasyonun güncel olan kısmını alarak bunlarla birleştirip anlamlandırır. Bu şekilde, her defasında sadece güncel enformasyonu alarak anlamlandırmak mümkün olur. Bu sürece bağlamlama süreci denir.
20.Soru
Yazılı kanal kullanan kültürlerde aşağıdakilerden hangisinin gelişmesi beklenir?
Hitabet |
Yazılı edebiyat ve dil |
Güzel sanatlar |
İletişim |
Dinleme |
Yazılı iletişim beraberinde yazılı edebiyatın ve dilin gelişimini getirecektir. Yazılı ürünler aktarılarak bu alan bir zenginlik yaratılabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ