Kültürlerarası İletişim Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Almanya'da "Sonderschule" denilen özel eğitim okullarının amacı aşağıdakilerden hangisidir?
Öğrencilerin kendi kültürünü ayrıntılarıyla tanıyabilmek
|
Öğrenme güçlüğü çeken çocukları eğitebilmek
|
Yabancı dilin ayrıntılarını iyi bilmek
|
Özel mesleki eğitim vermek
|
Okul öncesi temel eğitim vermek
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sözsüz iletişim davranışlarından birisi değildir?
Tonlama |
Duruş, oturuş |
Yüz ifadesi |
Bakışlar |
Dış Görünüş |
Sözsüz iletişimde ses işin içine girmediği için tonlamaya dikkat etmeye gerek yoktur ve bu sözsüz iletişim davranışı değildir.
3.Soru
Aşağıdaki cümlelerin tanımladığı düşünce biçemi hangisidir? I. Bu kültürlerin üyeleri elde ettikleri verilerle bulundukları ortamı bütün olarak kavramaya çalışırlar.II. Bu kültürlerin üyeleri tek tek parçalar üzerinde düşünmezler. III. Bu kültürlerin üyeleri parçaların bütün içindeki yerini saptamaya çalışır ve bütünün nasıl işlediğini, onun tamamını görerek anlamak isterler.
Ortama bağımlı
|
Ortamdan bağımsız
|
Tümevarımsal
|
Dar bağlamlı
|
Pragmatik
|
4.Soru
Bernstein tarafında ortaya atılan kültür dil kodları aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Alt-Üst Kod |
Basit-Karmaşık Kod |
Uzun-Kısa Kod |
Sınırlandırılmış-Genişletilmiş Kod |
İçsel-Dışsal Kod |
Bernstein sınırlandırılmış ve genişletilmiş olmak üzere iki kültür-dil kodundan bahsetmektedir. Bernstein, bireylerin konuşma biçemlerinin, yaşadıkları toplumsal bağlam tarafından belirlendiğini ileri sürmektedir. Toplumsal bağlam, iki kişi arasında sözel iletişimin gerçekleşti¤i bireylerarası ortamı değil, kültürel çevre ve toplumu içeren daha geniş bir toplumsal yapıyı ifade etmektedir. Bernstein’a göre, konuşmada “sınırlandırılmış” ve “genişletilmiş” olmak üzere iki tür kod kullanılır.
5.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Dil, iletişimin en önemli araçlarından biridir. |
Öğrendiklerimizin çoğu dille ifade edilen veri ve kavramlardır. |
Gündelik yaşamda iletişim denilince akla hemen konuşulan dil gelir. |
Dil, yalnız anlam aktarımını sağlamak için kullandığımız bir araç değildir. |
Anlamlandırma evresi bilişsel etkinlikleri kapsar ve kültürden bağımsızdır. |
Sözlü iletişim davranışlarının belirlenmesiyle ilgili önemli bir kuramsal katkı da Basil Bernstein tarafından yapılmıştır. Bernstein, insanların kullandığı sözel davranış kalıplarının nasıl olup da kültürden kültüre değişiklik gösterdiğini anlamaya yarayacak kuramsal bir çerçeve oluşturmuştur. Bernstein’a göre, sözlü iletişim biçemleri, o biçemleri kullanan bireylerin içinde yaşadıkları toplumsal bağlam tarafından belirlenir.
6.Soru
Ekonomide küreselleşme ile kültürel açıdan bağlantı hangi boyutta olmaktadır?
Kültürlerarası iletişim |
Kültürlerarası gerileme |
Kültürlerarası uyumsuzluk |
Kültürlerarası pazar |
Kültürlerarası biliş |
Küreselleşme öncelikle ekonomik alanda ortaya çıkan bir olgudur. Başlangıçta ham madde, emek, taşıma ve pazarlama maliyetlerini azaltmak amacıyla üretim tesislerinin pazar olarak görülen ülkelere taşınmasıyla başlayan bu eğilim daha sonra kültürlerarası alışverişe de imkân sağlamıştır.
7.Soru
Sözsüz iletişimin işlevleri için hangisi doğrudur?
Bireylerin duygu ve gerçek tutumlarıyla ilgili iletileri göndermek |
Sözlü iletileri sınırlandırmak |
Bireylerin duygu ve gerçek tutumlarıyla ilgili iletileri engellemek |
Sözlü iletilerin anlamını daraltmak |
Anlam karmaşasına yol açmak |
Bireylerin duygu ve gerçek tutumlarıyla ilgili iletileri göndermek sözsüz iletişimin işlevlerinden biridir.
8.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde sözsüz iletişimin tanımı doğru bir şekilde verilmiştir?
Beden dili kullanılarak yapılan iletişim şeklidir |
Yazı ile kurulan iletişime sözsüz iletişim denir |
Söz kullanmadan anlam aktarma etkinliğine sözsüz iletişim adı verilir |
İşaret dili ile kurulan iletişimdir |
İletilerin jest ve mimiklerle aktarılmasıyla kurulan iletişimdir |
Söz kullanılmadan anlam aktarma etkinliğine genel olarak sözsüz iletişim adı verilir. Herhangi bir anlamın aktarılması amacıyla gösterilen ve konuşulan dilden söz içermeyen her türlü davranış da sözsüz iletişim davranışı adı altında incelenir.
9.Soru
Bireyci kültürlerde dilin yapısı şahıs zamirlerinin hemen her cümlede kullanılmasını zorunlu kıldığı için, ilk öğrenilen ve en çok kullanılan sözcüklerden biri hangisidir?
Onlar |
Sen |
Ben |
O |
Biz |
Bireyci kültürlerde çocukluktan itibaren bireye kendi ayaklar› üzerinde durmas›, davran›fllar›ndan tek bafl›na sorumlu olaca¤›, haklar›n› kullan›p kullanmama konusunda karar›n kendine ait oldu¤u ö¤retilir. Bireyci kültürlerde dilin yap›s› flah›s zamirlerinin hemen her cümlede kullan›lmas›n› zorunlu k›ld›¤› için, ilk ö¤renilen ve en çok kullan›lan sözcüklerden biri “ben” olur.
10.Soru
Hangisi sözsüz iletişimin işlevlerinden değildir?
Sözlü iletilerin değişimini sağlamak |
İletişim sürecinde zamanı yönetmek |
Bireylerin duygu ve gerçek tutumlarıyla ilgili iletileri göndermek |
Anlam aktarmak |
Taraşar arasındaki söz sırasını belirlemek |
Sözsüz iletişimin temel işlevi anlam aktarmaktır. Ancak iletişim sürecinde, sözlü iletişimden farklı olarak, anlam aktarımı yanında sürece katılanlar arasındaki ilişkileri istemsiz de olsa bir düzene koyar. Bu düzenleme her zaman tarafların arzu ettiği sonuçları doğurmayabilir. Bu da sözsüz iletişimin kontrol edilemeyen niteliğinin sonucudur. Sözsüz iletişimin temel işlevler;
- anlam aktarmak,
- bireylerin duygu ve gerçek tutumlarıyla ilgili iletileri göndermek,
- sözlü iletileri tekrarlama da dâhil, işleyip anlamı güçlendirmek,
- sözlü iletileri tamamlamak ve genişletmek,
- iletişim sürecinde zamanı yönetmek,
- taraflar arasındaki söz sırasını belirlemek olarak sıralanabilir. Sözsüz iletişim sözlü iletileri işleyip anlamını güçlendirir.
11.Soru
Aşağıdaki örneklerden hangisi ortaklaşa davranışçı kültürlerde gözlemlenemez?
İmece usulu ile komşunun kışlık makarnasını kesmek.
|
Buz dolabında kalan son pasta dilimini kimseye sormadan alıp yemek.
|
Komşusu gördüğü için bahçesindeki meyve ağacının ürününden komşusuna göz hakkı diye vermek.
|
Mahallenin delikanlılarının mahallenin kızlarına sahip çıkarak onları korumaları.
|
Aferin delisi olup herkesin yaptıklarını onaylamasını beklemek.
|
12.Soru
Kültür endüstrisi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Eski olanla tanıdık olanı yeni bir nitelikte birleştirir |
Kasıtsız olarak tüketicilere uyum sağlar |
Tüketim yapısını belirleyen ürünler az bir plana göre üretilir |
Tüm sektörler yapısal olarak benzerdir |
Tüm sistemler birbirlerinin açıklarını kapatarak bir sistem oluşturur |
Kültür endüstrisi kasıtlı olarak tüketicileri kendisine uydurur.
13.Soru
Hall’e göre, Kuzey Amerika kültürlerinde, her bir sosyaldurum için karakteristik olan mesafe bölgeleri nelerdir?
Gizli mesafe,Kişisel mesafe,Sosyal mesafe,Kamusal mesafe.
|
Açık mesafe,Kişisel mesafe,Sosyal mesafe,Kamusal mesafe.
|
Gizli mesafe,Kişisel mesafe,Sosyal mesafe,Özel mesafe.
|
Gizli mesafe,Kişisel mesafe,Sosyal mesafe,Kamusal mesafe.
|
Siyasi mesafe,Toplumsal mesafe,Sosyal mesafe,Kamusal mesafe.
|
14.Soru
Toplulukta kurumlardan söz edilmediği halde toplumlar açısından kurumlar çok önemlidir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bir kurum olarak görülemez?
Aile
|
Hukuk
|
Bilgisayar
|
Din
|
Eğitim
|
15.Soru
Yaşamı renklendirmeye yarayan en önemli ortak insan etkinliği aşağıdakilerden hangisidir?
Çalışma |
Gezme |
Oyun |
Konuşma |
İzleme |
İnsanların yaşamı renklendirme amaçlı ortak kullandıkları etkinlik oyundur.
16.Soru
“Dürüstlük” kavramı aşağıdakilerden hangisinde daha çok önem verilen bir değer olmaktadır?
Dar bağlamlı kültür |
Geniş bağlamlı kültür |
Öz biçem |
Dolaylı iletişim |
Dolaysız iletişim |
Dar bağlamı kültürlerde önem verilen değerlerden biri olan “dürüstlük” yüz yüze etkileşimde ve özellikle tartışmalarda iletişim biçemini de etkilemektedir. Bu nedenle sözlü mesajlar dar kapsamı ve doğrudan amaca yöneliktir.
17.Soru
Dünyanın, güneşin ve ayın da dünyanın çevresinde dönmesinden kaynaklanan gün, ay, mevsimler ve yılın sürekli olarak tekrarlanmasından kaynaklanan algılama biçemi nedir?
Döngüsel zaman algısı |
Noktasal zaman algısı |
Çizgisel zaman algısı |
Uzamsal zaman algısı |
Mekânsal zaman algısı |
İnsanlığın başlangıç evrelerinden beri en yaygın olan zaman algısı döngüsel zaman algısıdır. Döngüsel zaman; dünyanın güneşin, ayın da dünyanın çevresinde dönmesinden kaynaklanan gün, ay, mevsimler ve yılın sürekli olarak tekrarlanmasından kaynaklanan bir algılama biçemidir. Zamanı döngüsel olarak algılayan kültürlerin üyeleri, zamanın günlük, aylık, mevsimlik ve yıllık dönemlerden ibaret olduğunu ve aynı zamanın kendi dönemi bitince yeniden dönüp geri geldiğini varsaymaktadırlar.
18.Soru
Kültürlerarası iletişim yeterliği edinme sürecinden olan bilişsel donanımla ilgili hangisi doğrudur?
Açıklık ve sezgi gücüne sahip olması |
Kültürlerrasılık bilincini kazanmak |
Belirsizliğe karşı toleranslı olmak |
İletişim sürecinde karşıdakine saygı göstermek |
Etnomerkezcilik düzeyinin düşük olması |
Kültürlerarası iletişim yeterliği edinme süreçlerinden olan bilişsel donanımda; kültürlerarasılık bilincini kazanmak, kendinin ve kendi kültürünün farkında olmak ve kültürlerarası karşılaşmalarda gerçekçi beklentilere sahip olmak gerekir.
19.Soru
İletişimde uygunluk kavramı çerçevesinde nitelik ne alma gelmektedir?
Bağlamın gerektirdiği kadar ileti |
İletilerin konuya bağlantısı |
Amaçlanan anlamı aktaran ileti |
Bağlamın gerektirdiği biçem |
Beden dilini kullanarak biçem oluşturma |
Miktar; bağlamın gerektirdiği kadar iletiyi, nitelik; amaçlanan anlamı aktaran iletiyi, ilişkinlik; iletilerin konuyla bağlantısını, iletişim biçemi; bağlamın gerektirdiği biçemi; beden dili kullanarak biçem oluşturma; sözsüz iletişimden yararlanmayı ifade etmektedir.
20.Soru
Güç aralığının büyük olduğu kültürlerde ne beklenir?
Aile küçüklerine koşulsuz sevgi |
Aile büyüklerine koşulsuz yardım |
Aile büyüklerine koşulsuz bakım |
Aile büyüklerine koşulsuz hürmet |
Aile büyüklerine koşulsuz itaat |
Güç aralığının büyük olduğu kültürlerde aile büyüklerine koşulsuz itaat edilmesi beklenir. Babanın söz ve kararları tartışılmaz. Buyruklar, nedenleri sorulmadan yerine getirilir. Buyruğa karşı gelme ya da onu eleştirme saygısızlık olarak görülür. Saygı, itaat ve sadakat en önemli erdemlerdir. Bir kişi hakkında konuşulurken, “çok saygılı, başına vur, ekmeğini al” ya da “çok saygılı, ağzı var, dili yok” ifadeleri olumlu, “saygısız, dik başlı”, ya da “saygısız, her söze karışır” ifadeleri olumsuz görüş bildirir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ