Marka İletişimi Tasarımı ve Uygulamaları Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tüketici-marka ilişkisi içerisinde “markanın farklılaşmış ve ilginç olduğunu hisseden ancak markayı iyi tanımayan” tüketici profili aşağıdakilerden hangisi ile tanımlanmaktadır?
Arkadaşlık |
Hayranlık |
Romantizm |
Sevgisizlik |
Yol Arkadaşlığı |
Marka ile ilgilenmeyen tüketici profili sevgisizlik; markanın diğerlerinden farklılaştığını ve heyecan verici olduğunu düşünmekle birlikte kendilerini ona yakın hissedemeyen tüketici profili hayranlık; markayı kendileri ile özdeşleştiren ve kendilerine yakın hisseden ancak markayı heyecan verici bulmayan tüketici profili arkadaşlık; hem kendilerini markaya yakın hisseden hem de markanın diğer seçeneklere göre öne çıktığını düşünen tüketici profili romantizm olarak tanımlanmaktadır. Markanın farklılaşmış ve ilginç olduğunu hisseden ancak markayı iyi tanımayan” tüketici profili yol arkadaşlığı olarak tanımlanmaktadır. Doğru cevap E’dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “marka duygu anayasası” nın ilkelerinden biridir?
Sırdaşlık |
Tutku |
Bağlılık |
Adanmışlık |
Sadakat |
Sırdaşlık, tutku ve bağlılık, Aşkın Üçgen Kuramı’na göre mükemmel aşkın üç ana bileşenidir. Sadakat ise müşterinin tükettiği malı satın alma konusunda gösterdiği sürdürülebilirliktir. Marka duygu anayasasının ilkeleri; duygusallık, samimiyet, adanmışlık, empati ve yakınlık olarak sıralanabilir. Doğru cevap D’ dir.
3.Soru
Hedonizmin türkçe karşılığı hangi seçenekte yer almaktadır?
Yenilik |
Hazcılık |
Retro |
Deneyim |
Denge |
“Hazcılık” olarak da bilinen hedonizm, Türk Dil Kurumu sözlüğüne göre; “Hazza, fiziksel zevke hastalık derecesinde düşkünlük” veya “Ekonomik etkinliğin, hazzın en yüksek derecesine varacak biçimde geliştirilmesi öğretisi” şeklinde tanımlanmaktadır.
4.Soru
“İnsanlar birkaç ay içinde ne dediğinizi unutacaklardır, ancak onlara kendilerini nasıl
hissettirdiğinizi daima hatırlayacaklardır." ilkesi neyi amaçlar?
Marka duyarlılığı |
Gerçeklik |
Marka inandırıcılığı |
İkna |
Somutlaştırma |
Tüketiciler bir ürünü satın alırken, ürünün fiyatı, ambalajı, kalitesi, garantisi veya satış sonrası hizmetleri dikkate alabilirler. Hatta bunlara ilaveten, markaya ait özelliklerin tüketiciler tarafından algılanma şekli, uygulanan pazarlama stratejileri de tüketicilerin satın alma kararlarında önemli bir rol oynayabilmektedir. Bu nedenlerden dolayı, marka konusu gerek işletmeler, gerekse tüketiciler açısından önemlidir. İşte bu faktörlerde yapılan değişimler, talebe yansır. Buna marka duyarlılığı denir. Bu önemli bir terimdir. Önemli bir kavramdır. Çünkü bugün markalar dünyasında genel eğilim, bir markanın insani özelliklere sahip olması gerekliliği üzerinedir.“İnsanlar birkaç ay içinde ne dediğinizi unutacaklardır, ancak onlara kendilerini nasıl hissettirdiğinizi daima hatırlayacaklardır.” İlkesi marka yaratmada çok önemlidir.
5.Soru
Pazarlama imajları etkisiyle, kendini özne olmaktan ziyade, nesneleşmenin parçası olarak bulan birey tipi aşağıdakilerden hangisidir?
Üretici birey |
Tüketici birey |
Üreten-tüketici birey |
Tüketen- tüketici birey |
Üretici deneyim tasarımı |
Üreten-tüketici birey bugün pazarlama imajları etkisiyle, kendini özne olmaktan ziyade, nesneleşmenin parçası olarak bulan birey tipini işaret ediyor. Böylece ürünlerin/hizmetlerin, yani markaların anlamı ve onlarla kullanıcıları arasındaki ilişki, öznenin hareketlerinde artık belirleyici durumdadır. Doğru cevap C seçeneğidir.
6.Soru
I. Marka dikkat çekici olmalıdır
II. Markalaşmanın ileri evresinde bulunan markalar, arzuların dışavurumu olmalıdır.
III. Marka net olmalıdır
IV. Marka adı uzun olmalıdır
Yukarıdakilerden hangisi bir markanın gerçek ve bütüncül bir estetiğe sahip olabilmesi için gerçekleşmesi gereken şartlardandır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Oxford Üniversitesi’nden Prof. Dr. Douglas Holt, çok satan kitabı “How Brands Become
Icons” adlı kitabında, bir markanın gerçek ve bütüncül bir estetiğe sahip olabilmesi için bazı şartların gerçekleşmesi gerektiğini iletir (Holt, 2004):
• Marka dikkat çekici olmalıdır. Net olmalıdır. O estetik, sadece ona ait olmalıdır. Onu sevenler ve sevmeyenler olmalıdır. Bu, markanın “tartışmalı ama karakter sahibi” olduğunu gösterir. Bir tüketici “hikâye ve vaatlerinden” örnekler verirlerse, artık markanın sunduğu “duygusal fayda”, “fonksiyonel ve rasyonel fayda”sının ötesindedir. İkonlaşan marka, “kültürel iletişim değeri olan bir mesaja” durumuna ulaşmıştır.
• Markalaşmanın ileri evresinde bulunan markalar, arzuların dışavurumu olmalıdır. Bu
arzuları ifade eden toplumsal efsaneleri ve ustaca kurgulanmış vaatleri yoluyla, bizi
çevreleyen hayatın gerçekliğinden kaçış imkânları sunmaya başlar; hayal dünyamızda
“sığınak evrenler” yaratmamıza yardımcı olurlar. Arzu gerçek bir estetik ifadesidir.
• Süreç içinde markanın kendisi bir efsane halini alır. Bir rüya âlemidir. Özel bir anlamsallıktır. Herhangi bir kategorinin markası olmaktan çok daha şeyi temsil eden
fikir ve değerleri, tek kelimeyle anlatan pratik bir sembol haline gelir.
• Tüketicinin sahipleneceği, kafasındaki konsepti karşılayacak bir marka estetiğinin
oluşturulması önemlidir. Bu amaçla artık farkındalık yaratmak ve tüketici beklentilerini ürünün fiziksel özellikleri dışında farklı şekilde karşılayabilmek, kendilerine sadık bir tüketici kitlesi yaratabilmek için işletmeler ikonlardan yararlanmaya başlamıştır. Bu ikonlar, zamanla marka estetiğinin parçası haline gelir.
Doğru cevap C'dir.
7.Soru
Tüketici deneyimleri üzerine bina edilmiş, tüketiciyi uyaran, eğlendiren, tüketiciye duygusal olarak da dokunan pazarlama biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Deneyimsel pazarlama |
Doğrudan pazarlama |
Geleneksel pazarlama |
Retro pazarlama |
Viral pazarlama |
Viral pazarlama, ürün ya da hizmetin ağızdan ağıza, kişiden kişiye ulaşmasının sağlanması; Retro pazarlama, nostaljinin ya da geçmişin bir pazarlama unsuru olarak kullanılmasıdır. Tüketici deneyimleri üzerine bina edilmiş, tüketiciyi uyaran, eğlendiren, tüketiciye duygusal olarak da dokunan pazarlama biçimi deneyimsel pazarlama olup tüketiciye verdiği önemle geleneksel ve doğrudan pazarlamadan ayrılmaktadır. Doğru cevap A’dir.
8.Soru
Aşağıdaklerden hangisi varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalar anlamına gelmektedir?
Marka aşkı |
Sezon markası |
Ünlü marka |
Kült marka |
Dünya markası |
Kült markalar: Kült markalar, varlıklarını uzun yıllardır sürdüren,
tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalardır. Kült
markalar günümüzde tüketim eğilimlerini de değiştirmektedir.
Bu markalar aracılığı ile bireylere düşleri satılırken, ikonla girdiği
ilişki modeli bireyin diğer ilişkilerini de etkilemektedir.
9.Soru
Bir simge, ticari marka, nesnenin görünüşünü yansıtırken görsel bir plan veya istenen kaliteyi ortaya koymaya ne denir?
Sözel iletişim |
Logo |
Ürün |
Tasarım |
Slogan |
Tasarım, bir simge, ticari marka, nesnenin görünüşünü yansıtırken görsel bir plan veya istenen kaliteyi tasarlamak, ortaya koymaktır; görsel öğelerinin düzenlenmesi, magazin katalog, broşür gibi... Günümüzde oldukça sık kullanılan, etkileyici bir sözcüktür. Bir tasarım kendi içinde bir yapıya ve bu yapı arkasında bir planlamaya sahip olmalıdır. Bütün sanatların temelinde bir tasarım olgusu bulunmaktadır. Dizayn olarak da adlandırılır. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Artık, günümüzde kime kendi isteği dışında bir şeyler dayatma dönemi sona erdi?
Annelere |
Babalara |
Çocuklara |
Tüketiciye |
Gençlere |
Artık, günümüzde tüketiciye kendi isteği dışında bir şeyler dayatma dönemi sona erdi. Bu nedenle doğru yanıt D seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi markalar için yapılan yaratıcı çalışmaların unsurlarından biri değildir?
Slogan |
Ses |
Marka adı |
Fiyat |
Logo |
Tüketici ve pazar tarafından tanınan, tüketicilerle güven, tatmin ve sadakat temelli bir ilişki kuran ve müşteri saygısını kazanan ve güçlü bir marka olabilmek için markaların belli bileşenlere sahip olması gerekmektedir. Bu bileşenler bir markayı diğerlerinden ayıran özelliklerdir. Markalar için yapılan yaratıcı çalışmalar; slogan, ses, cıngıl, marka adı, logo, sembol ve işaretçikler ile diğer unsurlardan oluşur. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Tüketicinin ürüne ilişkin hatırladığı, ürünü tanıtan, tanımlayan ve diğer ürünlerden farklı kılan tek öğe olan tüketicinin zihnindeki değere ne ad verilir?
Patent |
Logo |
Marka |
Tescil |
Faydalı model |
Tüketicinin ürüne ilişkin hatırladığı, ürünü tanıtan, tanımlayan ve diğer ürünlerden farklı kılan tek öğe olan tüketicinin zihnindeki değere marka adı verilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi marka iletilerinin etkililiğini sağlamak konusunda sıkça başvurulan AIDA formülünü oluşturan bileşenlerden biri değildir?
Arzulamak |
Dikkat çekme |
Etkileme |
Eylem |
İlgi |
Marka iletilerinin etkililiğini sağlamak konusunda sıkça başvurulan AIDA (Attention + Interest + Desire + Action); Türkçe olarak şöyle formüle edilebilir: dikkat çekme + ilgi/merak+ arzulamak + eylem(satın alma). Doğru cevap C’dir.
14.Soru
Bonus ürün, fiyat indirimi gibi unsurların ya da dikkat çekici bir pazarlama mesajının ürün ambalajı üzerine basıldığı paket biçimi aşağıdaki ambalaj türlerinden hangisine girer?
Bonus ürün, fiyat indirimi gibi unsurların ya da dikkat çekici bir pazarlama mesajının ürün ambalajı üzerine basıldığı paket biçimi aşağıdaki ambalaj türlerinden hangisine girer?
Ekonomik ambalaj |
C¸oklu ambalaj |
Aile boyu ambalaj |
Flaş ambalaj |
Ambalaj içi promosyon |
Aşağıda ambalaj türleri ve ambalajla ilgili bazı kavramları kısaca tanımlanmıştır.
-
Ekonomik ambalaj: U¨rün satış formasyonuyla ilgili olan ve her türlü tüketici gereksinimine her türlü fiyatta karşılık vermek için düşünülmüş olan ve bu nedenle ürün satışlarını artırmak için aynı orandaki ürünlerin farklı bir ambalajla düşük fiyattan satıldığı paket.
-
C¸oklu ambalaj: İndirimli fiyatlarla satışa sunulan, birkaç ürünün bir arada satışa sunulduğu ambalaj türü.
-
Aile boyu ambalaj: Aile ambalajlama kavramı çerçevesinde büyük boy ürünlerin daha uygun fiyata satışa sunulması.
-
Flaş ambalaj: Bonus ürün, fiyat indirimi gibi unsurların ya da dikkat çekici bir pazarlama mesajının ürün ambalajı üzerine basıldığı paket biçimi.
-
Ambalaj içi promosyon: U¨rün ambalajının içine yerleştirilen ve ancak tüketicinin ürünü satın alıp açmasıyla sahip olabileceği hediye ve bu tür hediyeli promosyonlara verilen ad.
-
Ambalaj bağı: Ambalajlama tekniklerinden biri olup, ka^ğıt bir şeridin üzerine basılmış, paketin çevresine sarılmış reklam, promosyon teklifi, indirim ya da başka bir duyuru.
-
Ambalaj görseli: Ambalajlama tekniklerinden biri olup, yapımcının satış temsilci- leri tarafından ortak çalışan dağıtıcılara, perakende reklamcılık için sağladığı, bir paketi ya da kartonu gösteren reklam görselidir.
-
Ambalaj yorgunluğu: Oluşturulan ambalajın özellikle yıllar içinde artık zamanın tasarım trendlerine uymaması durumu.
-
Ambalaj tanıma testleri: Bir araştırma terimi olup, tüketicinin daha önceden gör- müş olduğu için ürünü ambalajından tanıması, bilmesi durumunu ifade eder.
-
Ambalaj üniforma: Bir kimsenin, tasarımı gördükten sonra hatırlamasını sağlayan, ambalajın en anahtar grafikleridir. Bir ambalajın üzerindeki görsel tasarım unsur- ları. O¨rneğin bir kolonya kutusu üzerinde baskı olmasa da o kolonya şişesini taşır. Baskılı kısım ürünün üniformasıdır.
-
15.Soru
Varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalara ne ad verilir?
Kült markalar |
Süper markalar |
Lider markalar |
Top markalar |
Klasik markalar |
Kült markalar, varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalardır.
16.Soru
Müşteriye odaklanarak müşteri için yüksek değer taşıyacak unsurları ön plana çıkarmayı hedefleyen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
değer inovasyonu |
hiper rekabet |
marka yönetimi |
marka vaadi |
markalaşmak |
Değer inovasyonu için rekabete değil, müşteriye odaklanmak ve müşteri için yüksek değer taşıyacak unsurları ön plana çıkarmak veya yaratmak gerekmektedir.
17.Soru
Hangi seçenekte, Synovate araştırma şirketinin Censydiam adlı araştırmasında reklamlarda yer alan turuncu rengin anlamına ilişkin bulgu ortaya konulmuştur?
Eğlence |
Kontrol |
Zevk |
Enerji ve Canlılık |
Güç |
Söz konusu araştırmanın bulguları reklamlarda kullanılan renklerin anlamlarını açıklamaktadır. Bu bulgulara göre; Turuncu, zevki; sarı, eğlenceyi; kahverengi, aidiyeti; mavi, güvenliği; siyah, kontrolü; yeşil, statüyü; mor, gücü; kırmızı, enerji ve canlılığı; beyaz ise temizlik ve saflığı temsil etmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir firmanın iyi bilinen bir markasının ismini başka kategorideki bir üründe kullanması olarak tanımlanan bir pazarlama stratejisidir?
Marka değeri |
Marka farkındalığı |
Marka imajı |
Marka genişlemesi |
Marka aşinalığı |
Marka genişlemesi bir firmanın iyi bilinen bir markasının ismini başka kategorideki bir üründe kullanması olarak tanımlanan bir pazarlama stratejisidir.
19.Soru
Tüketici seçim süreçleri açısından önemli bir değişken olan ve “tüketicinin psikografik özelliklerinin rafine edilmesi” anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hiper rekabet |
İçgörü |
Markaaşkı |
Marka imajı |
Öngörü |
Marka aşkı(brandlove):özel bir marka ölçüm endeksi, öngörü: bir konu hakkında araştırmalar ve bulgularla tahmin edilebilen çıkarımlardır. Hiper-rekabet: pazarlama tarihinde tüketici ile üreticinin rol değiştirdiği her şeyin tüketici için yapıldığı dönem, marka imajı: bir ürün ya da hizmetin, toplamda ise markanın tüketicide yarattığı çağrışım, duygu ve fikirlerin tümüdür. Tüketici seçim süreçleri açısından önemli bir değişken olan ve tüketicinin psikografik özelliklerinin rafine edilmesi anlamına gelen kavram “içgörü(insight)’dür. Doğru cevap B’dir.
20.Soru
Tüketicinin daha yakınına yaklaşılarak elde edilen veriye ne denir?
Marka sadakati |
Aşk markaları vizyonu |
Hayranlık |
İçgörü |
Değer inovasyonu |
içgörü: Yeni tüketiciler“kullandıklarına değecek” ürüntecrübeleri ve kendileri için daha anlamlı markalarla bağlantı kurmak istemektedirler. Tüketici içgörüsü tüketicinin psikografik özelliklerinin rafine edilmesi anlamına gelmektedir. Ancak
araştırma raporlarından elde edilmeleri mümkün değildir.
Tüketicinin daha yakınına yaklaşılarak elde edilirler. İçgörü ancak böyle sağlanan bir veridir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ