Mimarlik Tarihi Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye Cumhuriyeti'nde "Modern mimarlık düşüncesi ve uygulamalarıyla ilk kez karşılaşılan dönem" olarak nitelendirilen dönem aşağıdakilerden hangisidir?
1923-1927 yılları arası |
1927-1933 yılları arası |
1933-1937/38 yılları arası |
1937-1939 yılları arası |
1939-1950 yılları arası |
İlk Evre (1927-1933), modern mimarlıkla ilk kez karşılaşılan, yabancı mimarların hâkim olduğu, yerli mimarların geri planda olduğu hazırlık ve deneme evresidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "geç modern" yaklaşımın özelliklerinden biri değildir?
1960’larda ülke gündemine girmiş, 1980 sonrasında da çeşitlenerek varlığını sürdürmüştür. |
İleri teknoloji gerektiren modernist yapılar, birer prestij simgesi olarak |
Yapılar Modern ilkelere sahip olmakla birlikte, parçalı, eğrisel, köşeleri kırık geometrilerden oluşturulmuştur. |
Kültürel kimlik arayışlarına ait biçimlerin mimari yorum çeşitlemeleri olarak kendini göstermiştir. |
Le Corbusier’nin beş ilkesi ve beyaz mimarisi yeniden yorumlanmıştır. |
Geç modern yaklaşımlar, 1960’larda ülke gündemine girmiş, 1980 sonrasında da çeşitlenerek varlığını sürdürmüştür. Özellikle ileri teknoloji gerektiren modernist yapılar, birer prestij simgesi olarak tercih edilmiş ve giderek artış göstermiştir. Modern ilkelere sahip olmakla birlikte, parçalı, eğrisel, köşeleri kırık geometrilerden oluşan yapılar, Le Corbusier’nin beş ilkesini ve beyaz mimarisini yeniden yorumlayan modernist yaklaşım ile Brütalizm ve Ekspresyonizm, bu dönemde uygulanan geç modern yaklaşımlar olmuştur.
3.Soru
Şıklardan hangisinde kuruluş adı ve kuruluş tarihi doğru eşleştirilmiştir?
1927 - Mimarlar Odası |
1934 - Türk Mimarlar Cemiyeti |
1956 - Türk Yüksek Mimarlar Birliği |
1927 - Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği |
1956 - Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Mimarlar Odası 1954'te kurulmuştur. 1927’de Ankara’da kurulan Türk Mimarlar Cemiyeti’nin 1934’te Türk Yüksek Mimarlar Birliği adını alarak çok şubeli hale getirilmesinin ardından 1954’te, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu’nun yasalaşmasıyla Türk Yüksek Mimarlar Birliği yetki ve olanaklarının büyük bir kısmını Mimarlar Odası’na devretmiştir. Bu dönemde mimarlık eğitimi konusundaki tek gelişme ise, 1956 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nin kurulması olmuştur
4.Soru
Bir Türk mimarın elinden çıktığı bilinen ilk modern bina olan Bekir Bey Evi, Sırrı Arif
Bey tarafından hangi tarihte tasarlanmıştır?
1926 |
1927 |
1928 |
1929 |
1930 |
Bir Türk mimarın elinden çıktığı bilinen ilk modern bina, İstanbul’da Sırrı Arif Bey tarafından 1929’da tasarlanan Bekir Bey Evi’dir.
5.Soru
İstanbul’da, deniz kenarında bulunan en büyük cami olan Yeni Cami’nin temellerini atmış dolayısıyla plan şemasını belirlemiş olan Türk mimar aşağıdakilerden hangisidir?
Mimar Sinan |
Mimar Davud Ağa |
Mimar Hayreddin |
Sedefkâr Mehmed Ağa |
Mimar Kemaleddin |
Davud Ağa, İstanbul’da, deniz kenarında bulunan en büyük cami olan Yeni Cami’nin temellerini atmış dolayısıyla plan şemasını belirlemiştir.
6.Soru
Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisinde kare ya da çokgen gövdeli mezar yapısının, konik bir külah ile örtülen türüne ne ad verilir?
Mukarnas |
Kurgan |
Kümbet |
Mescid |
Türbe |
Kümbet
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Post-modern mimarlığın Türkiye’deki nitelikli örneklerinden biridir?
Demir Evleri |
Altunizade Konakları |
Akmerkez |
Capitol Alışveriş Merkezi |
Dış Ticaret Kompleksi |
Reklamevi (Haydar Karabey, 1988), Yüksek İhtisas Hastanesi (Semra-Özcan Uygur, 1988-90), Garanti Bankası Genel Müdürlüğü (Şaziment-Neşet-Emre Arolat, 1989-1993), Klassis Resort Hotel (Şefik Birkiye, 1989), Capitol Alışveriş Merkezi (Mutlu Çilingiroğlu, Adnan Kazmaoğlu, 1990-93), Doğan Şirketler Grubu Holding Binası (Shell Genel Md.) (Nevzat Sayın, Gökhan Avcıoğlu, 1991-93), Maslak’taki (eski) Bank Ekspres (Sandy & Babcock Int., 1999), Hyatt Regency Oteli (Weidelplan Gmbh, 1991-94) Post-modern mimarlığın Türkiye’deki nitelikli örneklerindendir. Konut tasarımlarında da postmodern örneklerle karşılaşılmaktadır. Mercan ve Platin Siteleri (Behruz-Altuğ Çinici, 1993-95), Eryaman’da Konut Grubu (Tuncay Çavdar), Günay Çıtal Evi (Han Tümertekin, Bodrum, 1991- 1993) bu örneklerden bazılarıdır.
8.Soru
Osmanlı mimarlığında Fransız Barok ve Neo-klasik tarzların bir dini yapıda uygulandığı ilk önemli örneği teşkil eden ve yenileşmenin temsilcisi olarak ele alınan cami aşağıdakilerden hangisidir?
Nuru-u Osmaniye Camii |
Ortaköy Camii |
Şah Sultan Camii |
Şemsi Paşa Camii |
Piyale Paşa Camii |
Bu yüzyılda Avrupa tarzlarının giderek klasik Osmanlı mimarisinin yerini daha güçlü bir biçimde aldığını gözlemliyoruz. Çemberlitaş’ta, Kapalıçarşı’nın kapısının karşısında yer alan Nuru-u Osmaniye Camii ve Külliyesi bu değişimin önemli örneklerinden biridir. Bu cami, I. Mahmut’un batılı tarzda bir yapı istemesi üzerine 1749-1755 tarihleri arasında Simyon Kalfa tarafından inşa edilmiş ve III. Osman döneminde tamamlandığından Nur-u Osmaniye adını almıştır (Goodwin, 1987: 383-386). Caminin yanı sıra, medrese, imaret, kütüphane, türbe, çeşme, sebil ve dükkânlardan oluşan külliye, Osmanlı mimarlığında Fransız Barok ve Neo-klasik tarzların bir dini yapıda uygulandığı ilk önemli örneği ve yenileşmenin temsilcisidir.
9.Soru
I. Piyasa Mimarisi II. Resmi Mimari III. Seçkin Mimari IV. Rejyonalizm Mimari V. Organımsı Mimarlık Yukarıdakilerden hangileri 1980 sonrası dönemin mimarisi olarak sınıflandırılır?
I-II-III |
I-II-IV |
I-II-V |
I-III-IV |
I-III-V |
1980 Sonrası Mimari Yaklaşımlar
Ekonomideki köklü değişiklikler, yeni bir kültürel ve toplumsal dönüşümü de başlatmıştır. Materyalist değerlerin ön plana çıkması, yüzeysel bakış açısını da beraberinde getirmiş, toplumsal ve insani değerleri erozyona uğratarak kültürel yozlaşma ortamını hâkim kılmıştır. Küreselleşmenin de olumsuz etkileriyle
dünyada ve Türkiye’de etik değerlerin aşınıma uğraması nedeniyle mimarlık, her şeyin bilinçli-bilinçsiz denendiği bir kargaşaya sürüklenmiştir (Hasol, 2003: 54). Mimari uygulamalar da homojen bir yapıya sahip değildir. Bu dönemin yapıları mimari yaklaşımları açısından değerlendirildiğinde, farklı
yaklaşımların ayrı ayrı kullanımının yanısıra, bir yapının tek bir akıma bağlı kalmadan, birden fazla
anlayışı bünyesinde barındıracak şekilde tasarlanması da yaygın olarak görülen tutumdur (Karasözen, 2005). Dönemin mimarisi, üç başlık altında sınıflanabilir:
• Piyasa mimarisi
• Resmi mimari
• Seçkin (elitist) mimari (Yücel, 1989: 30)
10.Soru
I. Gecekondu II. Yapsatçılık III. Restorasyon Uygulamaları IV. Dinsel Yapılar Yukarıdakilerden hangileri, 1960-1980 döneminde mimarların katılma veya yönlendirmelerine açık olmayan yapım süreçleridir?
I ve II |
II ve IV |
I ve III |
III ve IV |
Yalnız IV |
1970'li yıllarda , yönetim yapıları, sosyal nitelikli kamu yapıları, eğitim ve kültür yapıları, turizm yapıları, dinsel yapılar, restorasyon uygulamaları ve konutlar, bu dönemde mimarlık etkinliğinde ağırlık kazanan alanlar olmuştur.
Bu dönemde mimarlar, ekonomik dönüşümün ortaya çıkardığı kentleşme süreci içinde, toplumun kendi dinamiğiyle oluşturduğu yaşam çevresini çok az etkileyebilmişlerdir. Yeni çevrenin oluşumunda egemen olan başlıca iki yapım süreci, gecekondu ve yapsatçılık olmuştur. Her iki süreç de, mimarların katılma veya yönlendirmelerine açık değildir. 1960’lara doğru başlayıp ve sonrasında hızla artan ve günümüze dek süregelen bir sorun olan gecekondu yapımı, mimar ve kent plancıların öngörülerini bozan, dengeleri değiştiren, altyapı ve görünüm olarak kentsel çevreyi denetlenemez kılan bir olgu olmuştur. 60’lara doğru başlayıp 70’lerdan sonra yaygınlaşacak olan yapsatçılıkta ise mimar, yapsatçı adına tasarım yaparak, kullanıcıyı büyük ölçüde tasarım sürecinin dışında tutan bir düzen içinde yer almıştır. Bu düzende mimarın tasarım özgürlüğü, yapsatçı ile mal sahibinin bilgi, görgü ve beğeni düzeyi ile sınırlı kalmaktadır.
11.Soru
Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’da yaptırdığı ilk eser aşağıdakilerden hangisidir?
Rumeli Hisarı |
Eyüb El-Ensari Mezarı |
Topkapı Sarayı |
Kapalıçarşı |
Fatih Külliyesi |
Rumeli Hisarı
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modernite projesinin boyutlarından biri değildir?
Sanayi üretimine dayanmaktadır. |
Bilgiye, ahlaka ve estetiğe yaklaşımı, akılcı ve evrenselci bir aydınlanma geleneği içindedir. |
Mimarlık alanında modernizm 19.yüzyıl içinde oluşturulmuştur. |
Gelenekselliğin sınırlamalarından kurtulmuş, kendi aklıyla karar alabilen bireylerin varlığıdır. |
Ulus devlet olarak örgütlenmiş toplumun demokrasi içinde temsil edilmesidir. |
Modernite projesinin dört boyutu bulunmaktadır:
• Sanayi üretimine dayanmaktadır.
• Bilgiye, ahlaka ve estetiğe yaklaşımı, akılcı ve evrenselci bir aydınlanma geleneği içindedir.
• Gelenekselliğin sınırlamalarından kurtulmuş, kendi aklıyla karar alabilen bireylerin varlığıdır.
• Ulus devlet olarak örgütlenmiş toplumun demokrasi içinde temsil edilmesidir.
Sanatın diğer dallarında modernizm 19. yüzyıl içinde oluşmuş olmasına karşın, mimarlık alanında ortaya çıkması 20. yüzyıl
başlarını bulmuştur. Doğru yanıt C seçeneğidir.
13.Soru
Mimarlar Odası kaç yılında kurulmuştur?
1953 |
1954 |
1955 |
1956 |
1957 |
Bu dönemde mimarlar açısından ortaya çıkan bir diğer önemli gelişme, 1954’te Mimarlar Odası’nın kurulmasıdır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Modern Amerikan mimarlığının etkisi altında Türkiye’de 1950’lerde ortaya çıkan modernizmin ikinci evresini oluşturan başlıca mimari özelliklerden biri değildir?
Kare veya dikdörtgen gibi asal geometrik biçimler kullanılmıştır. |
Genellikle yatay konumda bir dikdörtgenler prizmasından oluşan kütle üzerinde yükselen tek bir prizmatik kütle en belirgin özelliktir. |
Sağladığı saydamlık, hafiflik gibi özellikler nedeniyle geniş cam yüzeylere önem verilmiştir. |
Prizmatik kütleden oluşan yapıların teras çatılarında, Le Corbusier tasarımlarına benzer eğrisel biçimlerden oluşan plastik öğeler, parabolik veya tonozlu eğrisel örtülü hacimler düzenlemek oldukça yaygındır. |
Teras çatı yerine saçak kullanılmıştır. |
Modern Amerikan mimarlığının etkisi altında Türkiye’de 1950’lerde ortaya çıkan modernizmin ikinci evresinde başlıca mimari özellikler şöyle sıralanabilir:
• Kare veya dikdörtgen gibi asal geometrik biçimler kullanılmıştır.
• Genellikle yatay konumda bir dikdörtgenler prizmasından oluşan kütle üzerinde yükselen tek bir prizmatik kütle en belirgin özelliktir.
• Saçak yerine teras çatı kullanılmıştır.
• Prizmatik kütleden oluşan yapıların teras çatılarında, Le Corbusier tasarımlarına benzer eğrisel biçimlerden oluşan plastik öğeler, parabolik veya tonozlu eğrisel örtülü hacimler düzenlemek oldukça yaygındır.
• Cephelerde betonarme karkas strüktür sistemini ve pencere bölmelerini ızgara sistemde dik açılı kafes örgü biçiminde dışlaştıran cephe dokusu, tasarımın en önemli özellikleri arasındadır.
• Dönemin en gözde cephe kaplama malzemesi, markasının adı (BeTeBe) ile anılan cam mozaiktir.
• Sağladığı saydamlık, hafiflik gibi özellikler nedeniyle geniş cam yüzeylere önem verilmiştir.
15.Soru
Aşağıdaki dönemlerin hangisinde başlangıçtaki dinamizmin ortadan kalktığı, dönemin modern mimarlık anlayışına ait belirgin özelliklerin terk edilmeye başlandığı dönemdir?
Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı |
Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi |
İkinci Ulusal Mimarlık Dönemi |
Modern Mimarlığın Üçüncü Evresi |
Modern Mimarlığın İlk Evresi |
Modern Mimarlığın Üçüncü Evresi
16.Soru
“Modernite” kavramı aşağıdakilerden hangisini ifade etmektedir?
Uygarlık |
Gelişmişlik |
Batılılık |
Çağdaşlık |
Medeniyet |
“Modernite”, çağdaşlık anlamına gelmektedir. Gelenekten ve geleneksel olandan kopuşu ve toplumun birçok alanındaki dönüşüm ya da değişimi ifade eden bir dünya görüşüdür.
17.Soru
İstanbul Adliye Sarayı hangi mimarlar tarafından tasarlanmıştır?
Emin Onat ve Sedad Hakkı Eldem |
Turgut Cansever ve Abdurrahman Hancı |
ABD’li SOM ve Sedad Hakkı Eldem |
Enver Tokay ve İlhan Tayman |
Nevzat Erol ve Emin Onat |
1950’ler modernizminin Türkiye’deki ilk örnekleri de İstanbul’da gerçekleştirilmiştir. Emin Onat ve Sedad Hakkı Eldem’in tasarladığı İstanbul Adliye Sarayı (1948-1978), İkinci Ulusal Mimarlık üslubu ile Uluslararası üslup özelliklerini birlikte bünyesinde barındıran bir geçiş yapısıdır. Doğru cevap A seçeneğidir.
18.Soru
Osmanlı Mühendis ve Mimar Cemiyeti kaç yılında oluşturulmuştur?
1906 |
1907 |
1908 |
1909 |
1910 |
1908 yılında İkinci Meşrutiyet kurulduğunda oluşan Osmanlı Mühendis ve Mimar Cemiyeti’nde kayıtlı 11 mimardan ancak 3’ü Türk’tü. Doğru yanıt C seçeneğidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 18. yüzyıl Osmanlı mimarisinin genel özelliklerinden birisi değildir?
Batılı mimari tarz |
Dağılan tipolojik süreklilik |
Bitki motifleri |
Eğrisel çizgiler |
Modüler mimari |
18. yüzyılın boyunca mimarlık alanında gerçekleşen uygulamaların incelenmesi sonucunda hanedanın Avrupa’nın üstünlüğünü kabul edip değişimin modeli olarak kabul ettiği gözlenmektedir.
Rasyonel, geometrik, simetrik, modüler, kütlesel ve anıtsal klasik mimari dilin yerini alan eğrisel çizgiler, bitki motifleri, dağılan tipolojik süreklilik ve her yeni yapıda farklı kurgulanan Batılı mimari tarz 18. yüzyıl mimarisinin genel özellikleri olarak belirtilebilir.
20.Soru
Aşağıdaki mimari yaklaşımlardan hangisi ulusallığı bölgesel-folklorik öğelerle rasyonalist ilkelerin ve biçimlerin bileşiminde arayan eğilimdir?
Klasik yaklaşım |
Nostaljik yaklaşım |
Anıtsal yaklaşım |
Modernist yaklaşım |
Popülist yaklaşım |
Popülist yaklaşım
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ