Mimarlik Tarihi Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Almanya’daki rejimin baskısından kaçan sanatçı ve mimarlardan Türkiye’ye gelen mimarlık eğitimi ve uygulamasında etkili olan mimarlardan biri Değildir?
Theodor Jost |
Ernest Egli |
Giulio Mongeri |
Clemens Holzmeister |
Hermann Jansen |
Giulio Mongeri
2.Soru
Türkiye'de 1950’li yıllarda, “Uluslararası Üslup”, “Rasyonalizm” ya da “Fonksiyonalizm” diye adlandırılan eğilim, biçimlendirici bakımdan hâkim rol oynamıştır. Aşağıdaki mimarlardan hangisi bu eğilimi etkileyen isimlerden biri değildir?
Bruno Taut |
Le Corbusier |
Mies van der Rohe |
Frank Lloyd Wright |
Walter Gropius |
Savaş yıllarının içe kapanık ortamından sonra uluslararası sisteme açılış ve iletişim ortamı, Batı mimarlığına olan ilgiyi artırmıştır. 1930’larda Almanya ve Avusturya ile sınırlı kalan modern mimarlık anlayışı, özellikle ABD ile ortaya çıkan yeni ilişkiler sonucunda, bu ülkedeki modern mimarlık uygulamalarından güçlü bir biçimde etkilenmiştir. 1950’li yıllarda, “Uluslararası Üslup”, “Rasyonalizm” ya da “Fonksiyonalizm” diye adlandırılan eğilim, biçimlendirici bakımdan hâkim rol oynamıştır. Bunda, özellikle yabancı yayınların büyük rolü olmuştur. Genellikle Le Corbusier, Mies van der Rohe, Frank Lloyd Wright, Walter Gropius, Richard Neutra, Skidmore-Owings-Merrill (SOM) gibi ünlü mimarların dünyanın çeşitli ülkelerinde yaptıkları tasarımlarından etkilenilmiştir.
3.Soru
Modern mimarlık, 1927 sonrasında öncelikle kurum yapılarında aşağıdaki mimarlık üsluplarından hangisinin yerini almaya başlamıştır?
Birinci Ulusal Mimarlık |
Neo-klasik dönem |
Post-modern dönem |
Çoğulculuk dönemi |
İkinci Ulusal Mimarlık dönemi |
Modern mimarlık, 1927 sonrasında öncelikle kurum yapılarında Birinci Ulusal Mimarlık üslubunun yerini almaya başlamıştır.
4.Soru
Modern mimarlığın tüm ilkelerini bünyesinde toplayan ilk modern
mimarlık yapısı aşağıdakilerden hangisisdir?
Bauhaus Okulu |
Sağlık Bakanlığı Binası |
Merkez Bankası Binası |
Fagus Ayakkabı Fabrikası |
Ankara Mensucat |
Modern mimarlığın tüm ilkelerini bünyesinde toplayan ilk modern
mimarlık yapısı ise, 1914 yılında Walter Gropius tarafından tasarlanan Fagus Ayakkabı Fabrikası olarak kabul edilmektedir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
5.Soru
Mengücekliler’den günümüze kalan en önemli eser, Dünya Kültür Mirası ilan edilen, 1229 tarihli, anıtsal yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Divriği Ulu Cami |
Diyarbakır Ulu Cami |
Mardin Ulu Cami |
Karatay Medresesi |
Ak Medrese |
Divriği Ulu Cami
6.Soru
Osmanlı klasik dönem külliyeleri için bir başlangıç denemesi olarak Yıldırım Beyazıt’ın Bursa’da yaptırdığı Yıldırım İmareti içinde hangisi bulunmamaktadır?
Medrese, |
Şifahane, |
Osmanlı konağı, |
Hamam, |
Zaviye, |
Yıldırım Beyazıt’ın Bursa’da yaptırdığı Yıldırım İmareti, Osmanlı klasik dönem külliyeleri için bir başlangıç denemesi olarak değerlendirilebilir. Medrese, şifahane, hamam, zaviye, imaret, han ve bir türbeden oluşan külliyenin ana yapısı olan zaviyede tabhane odalarının varlığına rağmen cami fonksiyonunun daha çok önem kazandığı söylenebilir. Ana eyvan olan ibadet mekânının tonoz yerine kubbe ile örtülmesi önemli bir dönüşümün işaretidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrası mimari arayışların ve tasarım çeşitliliğinin yoğun olduğu dönemde görülmemiştir?
Batı ekonomik açıdan refaha kavuşmuştur. |
Batıda toplumsal tabulara başkaldırı ortaya çıkmıştır. |
Çeşitli grupların hak ve özgürlük arayışları gibi farklı talepler ortaya çıkmıştır. |
Batı’da bu dönemde Post-modern mimarlık ortaya çıkmıştır. |
Batı toplumunun farklı arayışlara yöneldiği, bunlara paralel olarak teknolojik gelişmelerin hız kazandığı, çoğulcu bir dönemdir. |
Savaş sonrası toparlanma sürecinin tamamlanmasının ardından mimari arayışların ve tasarım çeşitliliğinin yoğun olduğu dönem, 1960 sonrasıdır. 1960 sonrası, Batı’nın savaş yaralarını sardıktan sonra ekonomik açıdan refaha kavuştuğu, toplumsal tabulara başkaldırı, çeşitli grupların hak ve özgürlük arayışları gibi farklı taleplerin ortaya çıktığı, farklı arayışlara yöneldiği, bunlara paralel olarak teknolojik gelişmelerin hız kazandığı, çoğulcu bir dönemdir. Batı’da bu dönemde Post-modern mimarlık ortaya çıkmıştır. Sorunun cevabı değildir.
8.Soru
Avrupa modern mimarlık anlayışının ABD koşullarında yeniden yorumlanmasına ne denir?
Avrupa modern mimarlık anlayışının ABD koşullarında yeniden yorumlanmasına ne denir?
Modern Mimari |
Uluslararası Mimari |
Uluslararası Üslup |
Modern Üslup |
Post-modern Mimarlık |
Avrupa modern mimarlık anlayışının ABD koşullarında yeniden yorumu olan “Uluslararası Üslup” ortaya çıkmış ve buradan tüm dünyaya yayılmıştır.
9.Soru
Osmanlı mimarlığında Fransız Barok ve Neo-klasik tarzların bir dini yapıda uygulandığı ilk önemli örnek aşağıdakilerden hangisidir?
Ortaköy Camii |
Yeni Camii |
Fatih Camii |
Nur-u Osmaniye Camii |
Sultanahmet Camii |
Nur-u Osmaniye Camii
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sultan Abdülmecid tarafından yapılmıştır?
Dolmabahçe Sarayı |
Topkapı Sarayı |
Mısır Çarşısı |
Yıldız Sarayı |
Cerrahpaşa Külliyesi |
Dolmabahçe Sarayını yeni ikametgâh ve yönetim merkezi olarak yaptırır. Sultan Abdülmecid tarafından Boğaz kıyısında, 1842-56 yıllarında Grabet Balyan’a yaptırılan saray eklektik bir Avrupa mimarisi tarzında yapılmıştır.
11.Soru
Türklerin Anadolu'ya yerleşmeleri hangi yüzyıl ile başlamıştır?
9. Yüzyıl |
10. Yüzyıl |
11. Yüzyıl |
12. Yüzyıl |
13. Yüzyıl |
Bu bakış açısıyla ele alınan bu bölüm, Türkiye’de gelişen mimarlık tarihinin ilk dönemini ele
almaktadır. Bu dönem Türklerin Orta Asya’dan Anadolu’ya göç edip 11.Yüzyıl’dan itibaren yerleşmeye başlamasından, Osmanlı İmparatorluğu’nun Yükselme Devri olarak adlandırılan tarihsel döneminin sonuna kadar olan süreci kapsamaktadır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Modern akıma bir tepki olarak ortaya çıkmıştır?
Organik mimarlık |
Uluslararası üslup |
Fütürizm |
İkinci ulusal mimarlık akımı |
Birinci ulusal mimarlık akımı |
İkinci Ulusal Mimarlık akımı, Modern akıma bir tepki olarak ortaya çıkmasına karşın, Modernizmi hiçbir şekilde reddetmemiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi anıtsal Divriğ Ulu Camisinin plan şemasını anlatır.
I. Anadolu Ortaçağ mimarisinin en özgün yapılarından biri olan bu külliye, birbirine bitişik iki yapıdan oluşmaktadır.
II. Cami mihraba dik gelişen, çok ayaklı, mihrap önü kubbesi hem dışta hem de iç mekânda vurgulanmış, dikey ve yatay sahınların kesişme noktasında üstü açık bir ışıklık kubbesine sahiptir.
III. Caminin taşıyıcı ayakları arasında kalan her birim farklı biçimde tonozlarla örtülüdür.
IV. iki katlı, dört eyvanlı, avlulu Orta Asya geleneksel plan şemasına sahiptir. Kapalı avlunun üstü bir ışıklıkla açılmıştır. Tonoz üst örtülerinde, mihrabı ve minberinde görülen bezeme yetkinliği dört bir yanında bulunan taç kapılarında en yüksek noktaya ulaşır.
I.II.III |
I.II |
II.III. |
I.II.III.IV.V |
I.IV |
Divriğ ve çevresine yerleşen Mengücekliler’den günümüze kalan en önemli eser, Dünya Kültür Mirası ilan edilen, 1229 tarihli, anıtsal Divriğ Ulu Camisi ve Şifahanesidir. Anadolu Ortaçağ mimarisinin en özgün yapılarından biri olan bu külliye, birbirine bitişik iki yapıdan oluşmaktadır. Mimarı Ahlatlı Hürrem Şah’tır (Kuban, 2009). Caminin plan şeması, mihraba dik gelişen, çok ayaklı, mihrap önü kubbesi hem dışta hem de iç mekânda vurgulanmış, dikey ve yatay sahınların kesişme noktasında üstü açık bir ışıklık kubbesi ile 13. Yüzyıl’da Anadolu’da inşa edilen birçok cami ile benzer bir plan kurgusunu paylaşmaktadır. Caminin taşıyıcı ayakları arasında kalan her birim farklı biçimde tonozlarla örtülüdür.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fatih Sultan Mehmet tarafından yaptırılmıştır ve Topkapı Sarayı' nın ilk yapılarındandır?
Hazine Dairesi |
III. Murat Köşkü |
Revan Köşkü |
Bağdat Köşkü |
Mutfaklar |
İşlevlere göre bölümlere ayrılan Topkapı Sarayı’nda dış avlu ve iç avlu farklı kullanımlara ve tören düzenlerine göre anlam kazanmaktadır; 1472 tarihinde Fatih Sultan Mehmet tarafından yaptırılan Çinili Köşk ve Hazine Dairesi sarayın ilk yapıları olurken takip eden yıllar içinde yeni yapılar eklenmiştir.
Mimar Sinan tarafından yapılan III. Murat Köşkü ve mutfaklar ile IV. Murat’ın 1636 yılında yaptırdığı Revan Köşkü ve 1638 yılında yaptırdığı Bağdat Köşkü 17. Yüzyıl sonunda saraydaki önemli klasik dönem yapıları olarak dikkat çekmektedir. Daha sonra saray kompleksine eklemlenecek olan yapılar Osmanlı mimarlığında 18. Yüzyıldan itibaren gözlemlenecek olan yeni bir dönemin yani Batılılaşma sürecinin örnekleri olacaklardır.
15.Soru
17. yüzyılın hemen başında, 1609-1617’de Sultan I. Ahmet tarafından Mimarbaşı Sedefkâr Mehmet Ağa’ya yaptırılan ve gerek bu yüzyılın gerekse Osmanlı İmparatorluğu’nun son anıtsal sultan camisi olan cami aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni Cami |
Sultanahmet Camii |
Şehzade Camii |
Beyazıt Camii |
Süleymaniye Camii |
17. yüzyılın hemen başında, 1609-1617’de Sultan I. Ahmet tarafından Mimarbaşı Sedefkâr Mehmet Ağa’ya yaptırılan Sultanahmet Camii bu yüzyılın ve Osmanlı İmparatorluğu’nun son anıtsal sultan camisi olmuştur.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mimar Tahir Ağa tarafından 1777 yılında yapılan ve barok bezemeleri ile dikkat çeken eserdir?
Selimiye Camii |
Sultanahmet Camii |
Ortaköy Camii |
Zeynep Sultan Camii |
Şah Sultan Camii |
Mimar Tahir Ağa tarafından 1777 yılında yapılan Zeynep Sultan Camisinin
kubbe kasnağının öndülalı düzeni, cephesinde görülen pencere dizileri ile sütün başlıkları ve silmelerindeki barok bezemeler dikkat çekicidir.
17.Soru
Müslüman toplumun ilk matbaası İbrahim Müteferrika tarafından hangi tarihte kurulmuştur?
1727 |
1728 |
1729 |
1730 |
1731 |
Paris’e gönderilen Yirmisekiz Çelebi Mehmed Efendi’nin seyahati sırasındaki gözlemleri ve yanında getirdiği çizimler değişimin biçimini belirledi. Bu seyahatin ardından 1727 yılında İbrahim Müteferrika tarafından Müslüman toplumun ilk matbaası kuruldu.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Birinci Ulusal Mimarlık döneminin özelliklerinden biri değildir?
Batı kaynaklı seçmeci ve yeniden canlandırmacı üslupların yerli versiyonudur. |
Sanayi üretimine dayanmaktadır. |
Selçuklu, Osmanlı ve İslami anıtsal mimarisine ait biçimler olmuştur. |
Cumhuriyetin kurulduğu ilk yıllarda bu üslubu hakim olmuştur. |
Ankara'nın ilk yapıları bu üslupta inşa edilmiştir. |
Birinci Ulusal Mimarlık akımı, Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde, 1908’de II. Meşrutiyet’in ilan edilmesiyle birlikte, Batılılaşmaya karşı oluşan ulusalcı söyleme paralel olarak ortaya
çıkmıştır. Bu anlayış, temelde tarihsel mimari elemanların seçilip yapılarda kullanılması anlayışına dayanan Batı kaynaklı seçmeci ve yeniden canlandırmacı üslupların yerli versiyonudur. Seçilen Batıya ait mimari biçimler yerine, Selçuklu, Osmanlı ve İslami anıtsal mimarisine ait biçimler olmuştur. Cumhuriyetin kurulduğu ilk yıllarda da mimarlıkta Birinci Ulusal Mimarlık üslubu hâkim olmuştur. Cumhuriyet kurulduğunda yeni başkent Ankara’nın ilk yapıları bu üslupta inşa edilmiştir. Doğru yanıt B seçeneğidir.
19.Soru
Mimar Sinan’ın son eseri olarak tanımlanan ve Süleymaniye’den sonra yaptığı ikinci büyük külliye aşağıdakilerden hangisidir?
Kılıç Ali Paşa Külliyesi |
Gazanfer Ağa Medresesi |
Nişancı Mehmet Paşa Camisi |
Atik Valide Sultan Külliyesi |
Cerrahpaşa Külliyesi |
Sinan’ın son eseri olarak tanımlanan Üsküdar, Atik Valide Sultan Külliyesi, 1579-83 yılları arasında, II. Selim’in eşi, III. Murad’ın annesi olan Nur-Banu Sultan adına yapılmıştır (Kuban, 2007). Sinan’ın Süleymaniye’den sonra yaptığı bu ikinci büyük külliye, cami, medrese, hamam, imaret, türbe, tekke, sübyan mektebi, darül-kurra, darül-hadis, darüşşifa, tabhane ve kervansaraydan oluşmaktadır. Cami, mihrap duvarına paralel büyüyen dikdörtgen mekânın doğu-batı yönünde iki ayağa, kuzey-güney yönünde beden duvarlarına oturan altıgen bir merkezi kubbe ve onu destekleyen küçük yarım kubbelerle örtülmesi ile oluşmuştur.
20.Soru
İstanbul Sheraton Oteli, hangi mimari üslubun, Türkiye’deki ilk örneği olmuştur?
Organımsı Mimarlık |
Ekspresyonizm |
Yeni Brütalizm |
Yeni Rejyonalizm |
Uluslararası Üslup |
Organımsı Mimarlık
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ