Mimarlik Tarihi Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Modern mimarlık, 1927 sonrasında öncelikle kurum yapılarında Birinci Ulusal Mimarlık üslubunun yerini almaya başlamıştır. Bu bağlamda aşağıdakilerden hangisi İlk önemli modern yapı olarak bilinmektedir?
Ziraat Bankası Binası - Giulio Mongeri |
Sağlıık Bakanlığı Binası - Theodor Jost |
II. TBMM Binası - Vedat Tek |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi- Bruno Taut |
Merkez Bankası Binası - Clemens Holzmeister |
Sağlıık Bakanlığı Binası - Theodor Jost
2.Soru
Sosyokültürel yapı çerçevesinde insana ait en erken yerleşik yaşam buluntuları aşağıdakilerden hangisine tarihlendirilmektedir?
M.Ö. 12.000 |
M.Ö. 10.000 |
M.Ö. 8.000 |
M.Ö. 6.000 |
M.Ö. 4.000 |
İnsanın yeryüzündeki varlığına dair kanıtlar yaklaşık bir milyon yıl önceye kadar uzansa da bir sosyokültürel yapı olarak yerleşik yaşam buluntuları ancak M. Ö. 10.000’li yıllara aittir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1950'lerden sonra Türkiye'nin mimarlık geleneklerinde meydana gelen değişikliklerden biri değildir?
Önceki dönemlere göre daha az kamu yapısı inşa edilmiştir. |
İş çevrelerinin istekleri mimarlık alanında egemen olmaya başlamıştır. |
Mimarlığa ofis-büro gibi yeni yapı tipleri katılmıştır. |
Kentlerin fizik yapısı değişmeye başlamıştır. |
İnşaat malzemesi dışalımı kolaylaşmıştır. |
Uluslararası sisteme açılış ve benimsenen model, toplumsal yapıda yol açtığı gelişmelerin yanında, Türkiye’nin mimarlık geleneklerini de değişikliğe zorlamış ve değiştirmiştir. Bu değişiklikler şöyle sıralanabilir:
• Osmanlı’dan beri yapı talebinin kaynağı, kamu yapıları aracılığıyla daima devlet iken,
1950’lerden sonra mimarlığı yönlendirmede artık gelişmeye başlayan iş çevrelerinin istekleri, beğenileri ve değer yargıları da egemen olmaya başlamıştır. Ancak, özel
sektörün güçlenmeye başlamasına ve verdikleri işler aracılığıyla yapılardaki beğeniyi saptamaya çalışmalarına karşın, bu dönemde önceki dönemlerden daha fazla kamu yapısı inşa edilmiştir. Dolayısıyla, Türk mimarlığındaki biçim tercihleri, kamu kurumları için yapılan binalar ile belirlenmiştir.
• Türkiye mimarlığının tipolojik programına, yeni ekonominin ve genişleyen iş hacminin
gereksinimleri doğrultusunda ofis-büro, market vb. gibi yeni yapı tipleri katılmıştır.
• Marshall Yardımı’nın tarımda makineleşmeye yöneltmesiyle, işgücünü kırsal alandan kentlere göçe zorlayan süreç başlamıştır. Böylelikle, Türkiye’nin toplumsal coğrafyasıyla birlikte kentlerin fizik yapısı da değişime uğramaya başlamış ve mimarlığın geleceği dramatik biçimde etkilenmiştir.
• Dış yardımın yerli yapı endüstrisini yalnızca kaba inşaat malzemesi (çimento, tuğla, kiremit, cam) ile sınırlandırmış olması ve serbest ticaret rejimi, inşaat malzemesi dışalımını kolaylaştırmıştır. Böylece, 50’li yıllar Türkiye’sinde yapı sektörü hızla canlanmış, büyük ölçüde ve lüks yapı malzemesi dışalımı gerçekleşmiş, ithal edilen malzemeler bağlı oldukları kullanım,
biçim ve bunların gerisindeki düşünce kalıplarını da beraberinde getirmişlerdir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anadolu Selçuklu Mimarisine ait eserlerden biri değildir?
Niğde Alaeddin Camisi |
Kayseri Huand Hatun Külliyesi |
Erzurum Çifte Minare |
Kubad Abad Saray |
Niksar Yağbasan Medresesi |
Danişmentliler tarafından 12. Yüzyılda yapılan Niksar Yağbasan medresesinde olduğu gibi yapının orta
avlusu büyük bir kubbeyle örtülmüştür. Doğru yanıt E seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi savaş sonrası yeni dönemde ülkemizin 1956 yılında kurulan mimarlık fakültesidir?
ODTÜ Mimarlık Fakültesi |
İTÜ Mimarlık Fakültesi |
Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Erciyes Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Mimarlık eğitimi konusundaki tek gelişme ise, 1956 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nin kurulması olmuştur. Doğru cevap A’dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mimar Sinan'ın son eseridir ve III. Murad’ın annesi olan Nur-Banu Sultan adına yapılmıştır?
Ortaköy Camii |
Atik Valide Sultan Külliyesi |
Şah Sultan Camii |
Sultanahmet Camii |
Nur-u Osmaniye Camii |
Sinan’ın son eseri olarak tanımlanan Üsküdar, Atik Valide Sultan Külliyesi, 1579-83 yılları arasında, II. Selim’in eşi, III. Murad’ın annesi olan Nur-Banu Sultan adına yapılmıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960-1980 arası dönemde Türkiye'de uygulanan mimari özelliklerden biridir?
Kare veya dikdörtgen gibi asal geometrik biçimler kullanılmıştır. |
Prizmanın kendi geometrisini korurken onu işlevsel biçimde parçalayan ve tekdüzelikten uzaklaştırarak sürprizli hacim ve mekân etkileri elde edilmiştir. |
Saçak yerine teras çatı kullanılmıştır. |
Genellikle yatay konumda bir dikdörtgenler prizmasından oluşan kütle üzerinde yükselen tek bir prizmatik kütle en belirgin özelliktir. |
Sağladığı saydamlık, hafiflik gibi özellikler nedeniyle geniş cam yüzeylere önem verilmiştir. |
1960-1980 arası dönemde bir yandan Uluslararası Üslup uygulamaları devam ederken, diğer yandan parçalı prizmaların kompozisyonuna dayanan yaklaşım, Yeni Brütalizm, Organımsı Mimarlık ve Ekspresyonizm ile Yeni Rejyonalizm hâkim eğilimler olmuştur. Parçalı prizmaların kompozisyonuna dayanan yaklaşım, ülkedeki mimarlar tarafından diğer tüm yaklaşımlar içinde en yaygın biçimde kabul edilen ve kullanılan eğilim olmuştur. Prizmanın kendi geometrisini korurken onu işlevsel biçimde parçalayan ve tekdüzelikten uzaklaştırarak sürprizli hacim ve mekân etkilerinin elde edilmesini amaçlayan bir tasarlama yöntemine dayanmaktadır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fonksiyonalizm kavramının tanımıdır?
Malzemenin doğal doku ve rengiyle bırakılması ve yapının içinde yer alan işlevlerin estetik amaçlı olarak dışa yansıtılması ilkelerine dayanmaktadır. |
Yapıların biçimlerinin geometrik formlardan oluşması anlayışına dayanır. |
Dik açılardan oluşan prizma mimarisini ifade etmek için kullanılmaktadır. |
Avrupa Modernizmi’nin toplumsal-politik içeriğinden soyutlanmış ve ABD gökdelen mimarlığının teknik ve ticari deneyimi ile birleşip yenilenmiş bir versiyonudur. |
Modern mimarlığın temelini oluşturan, yapıların işlevden yola çıkarak tasarlanması anlayışına dayanmaktadır. |
Fonksiyonalizm Modern mimarlığın temelini oluşturan, yapıların işlevden yola çıkarak tasarlanması anlayışına dayanmaktadır.
9.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Türkiye'de modern eğilimin mimariye getirdiği özelliklerden biri değildir?
Süslemeden arınmıştır. |
Düz çatılıdır. |
Geniş cam yüzeyler vardır. |
Kübik kütle anlayışı hakimdir. |
Dikey şerit pencereler vardır. |
Modern eğilimin tamamıyla geçerlilik kazanmasında önemli bir faktör olmuştur. Bu dönemde tasarlanan yapılarda, Birinci Ulusal Mimarlık akımın tarihselci anlayışının terk edilerek uluslararası etkilerin hâkimiyetinin söz konusu olduğu görülmektedir. Süslemeden arınmış, yalın, biçimişlev birliği içinde tasarlanmışlardır. Betonarme iskelet sistemi tek katlı yapılarda bile kullanılmaya başlanmış, getirdiği olanaklardan yararlanılmıştır. Uluslararası üslubu belirleyen düz çatı, serbest planlama, kübik kütle anlayışı, simetriden kaçış, geniş cam yüzeyler ve özellikle yatay şerit pencereler bu yapıların karakteristik özellikleridir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
10.Soru
İstanbul'da elektrikle çalışan tramvaylar ulaşım sistemine hangi tarihte katıldı?
1904 |
1914 |
1924 |
1934 |
1944 |
1914 yılından itibaren elektrikle çalışan tramvaylar ulaşım sistemine katıldı.
11.Soru
M.S. 8. Yüzyılda yazıldıkları düşünülen Orhun Yazıtları aşağıdakilerden hangisi hakkında bilgi vermektedir?
Sultan Sancar Türbesi |
Beylikler Dönemi |
Eski Mısır |
Göktürkler |
Paleolitik Çağ |
Türklerin tarih içindeki varlığına ait ilk yazılı kaynaklar M.S. 8. Yüzyılda yazıldıkları düşünülen Orhun Yazıtları’dır ve bilinen ilk Türk devleti olan Göktürkler hakkında bilgi verir.
12.Soru
1960’ların başından itibaren Türkiye’de görülen geleneksel mimarlık değerlerinin yeniden yorumlanmasına dayanan üslup aşağıdakilerden hangisidir?
Brütalizm |
Yeni Brütalizm |
Yeni Rejyonalizm |
Organımsı Mimarlık |
Ekspresyonizm |
Yeni Rejyonalizm
13.Soru
Modern Mimari’nin rasyonel-fonksiyonalist ilkelerini klasik ve anıtsal biçimlendirmeler için kullanan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Anıtsal yaklaşım |
Modernist yaklaşım |
Nostaljik yaklaşım |
Popülist yaklaşım |
İkinci Ulusal Mimarlık akımı |
Anıtsal yaklaşım: Modern Mimari’nin rasyonel-fonksiyonalist ilkelerini klasik ve anıtsal biçimlendirmeler için kullanan yaklaşımdır.
14.Soru
Türk mimarlığının dış yayınlarla ve dış etkilerle beslendiği, evrensel bir tutumun ifadesi olan dönem ne zamandır?
1940’ların başına kadar süren dönem |
1930’ların başına kadar süren dönem |
1970’lerin başına kadar süren dönem |
1960’ların başına kadar süren dönem |
1990’ların başına kadar süren dönem |
1960’ların başına kadar süren bu dönem, Türk mimarlığının dış yayınlarla ve dış etkilerle beslendiği, evrensel bir tutumun ifadesi olan bir dönemdir. Doğru cevap D seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Le Corbusier’nin tarafından ortaya atılan ve beton malzemenin kapatılmadan kullanılması ilkesine dayanan akımdır?
Parçalı prizma kompozisyonu |
Organımsı Mimarlık |
Yeni Brütalizm |
Ekspresyonizm |
Yeni Rejyonalizm |
Le Corbusier’nin ortaya attığı “Brütalizm” akımı, beton malzemenin kapatılmadan kullanılması ilkesine dayanmaktadır. Doğru cevap C’dir.
16.Soru
Orta Asya’da görülen anıtsal mezar yapılarının en erken tipolojilerinden olan, yer altında ahşap kütüklerle inşa edilmiş bir mezar odasının üstüne taş ya da toprak yığılmasıyla oluşturulmuş, alçak ve yayvan tepelere ne ad verilir?
Tümülüs |
Kurgan |
Höyük |
Kümbet |
Türbe |
Kurgan
17.Soru
Orta Asya mimari geleneğinin en özgün yapı türü aşağıdakilerden hangisidir?
Kervansaray |
Cami |
Hamam |
Anıt mezar |
Çeşme |
Anıt mezar
18.Soru
I. 1908’de II. Meşrutiyet’in ilan edilmesiyle birlikte ortaya çıkmıştır.
II. Bu akım 1939 yılına kadar etkisini sürdürmüştür.
III. Selçuklu, Osmanlı ve İslami anıtsal mimarisine ait biçimler kullanılmıştır.
IV. Ankara Palas bu akımın başlıca örnekleri arasındadır.
Birinci Ulusal Mimarlık Akımı ile ilgili yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve III |
II ve III |
I ve IV |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
Birinci Ulusal Mimarlık akımı, Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde, 1908’de II. Meşrutiyet’in ilan edilmesiyle birlikte, Batılılaşmaya karşı oluşan ulusalcı söyleme paralel olarak ortaya çıkmıştır. Bu anlayış, temelde tarihsel mimari elemanların seçilip yapılarda kullanılması anlayışına dayanan Batı kaynaklı seçmeci ve yeniden canlandırmacı üslupların yerli versiyonudur. Seçilen Batıya ait mimari biçimler yerine, Selçuklu, Osmanlı ve İslami anıtsal mimarisine ait biçimler olmuştur. Cumhuriyetin kurulduğu ilk yıllarda da mimarlıkta Birinci Ulusal Mimarlık üslubu hâkim olmuştur. Cumhuriyet kurulduğunda yeni başkent Ankara’nın ilk yapıları bu üslupta inşa edilmiştir. Bu dönemde Birinci Ulusal Mimarlık üslubu ile yapılan başlıca örnekler arasında; II. TBMM Binası (Vedat Tek, 1924), Ankara Palas (Vedat Tek, Mimar Kemalettin 1924-1927), Etnoğrafya Müzesi (Arif Hikmet Koyunoğlu, 1925-1928), Türk Ocağı Binası (Arif Hikmet Koyunoğlu, 1927-1930), Ziraat Bankası (Giulio Mongeri, 1926-1929) sayılabilir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern mimarlığın öncü mimarlarından biri değildir?
Frank Lloyd Wright |
Walter Gropius |
Mies van der Rohe |
Le Corbusier |
Frank Gehry |
Frank Gehry
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Paleolitik Çağ olarak da bilinmektedir?
Eski Taş Çağı |
Yeni Taş Çağı |
Klasik Dönem |
Rönesans Dönemi |
Romantik Dönem |
Paleolitik Çağ’da (Eski Taş Çağı) avcılık ve toplayıcılıkla geçinen göçebe kavimlerin barınakları olan mağaralar ve geçici kulübeler kalıcı ve sürekli bir toplumsal yaşamın gelişmesine olanak sağlamamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ