Mimarlik Tarihi Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1937-1939 yılları arasındaki Türkiye mimarisinin genel özellikleri arasında yer almaktadır?
Sürekli, kesintisiz denizlik çizgileri |
Köşeleri dönen pencere grupları |
Saçağın yeniden kullanılmaya başlanması |
Kaplama yerine edelputz sıva kullanılması |
Katları ayıran yatay bant pencereler |
Modern Mimarlığın Üçüncü Evresi (1937-1939)
Bu dönem, başlangıçtaki dinamizmin ortadan kalktığı, dönemin modern mimarlık anlayışına ait belirgin özelliklerin terk edilmeye başlandığı dönemdir. Genel özellikler:
-
Önceki evrelerin biçimsel repertuarında erime
-
Ölçek ve oranlarda değişme
-
Simetrik düzenlemelere yönelme
-
Cephede yataylık yerine düşey etki veren düzenlemeler, iki, üç kat yüksekliğinde kolonlardan oluşan revaklı alanların tasarımı
-
Saçağın yeniden kullanılmaya başlanması
-
Edelputz sıvanın yerini taş kaplamanın alması.
2.Soru
Nizam-ı Cedid ordusunun ihtiyaçları için 1793-4 yılında silah fabrikası ve ardından üniformalar için bir tekstil fabrikası ile Boğaz’da Hünkâr İskelesi yakınında kâğıt fabrikası hangi Osmanlı Padişahı tarafından kurulmuştur?
Sultan III. Selim |
II. Mahmut |
II. Abdülhamid |
Sultan Abdülaziz |
III. Ahmet |
Sultan III. Selim, Nizam-ı Cedid ordusunun ihtiyaçları için 1793-4 yılında silah
fabrikası ve ardından üniformalar için bir tekstil fabrikası ile Boğaz’da Hünkâr İskelesi yakınında kâğıt fabrikası kurdu. Sultan II. Mahmut, sanayi yapıları inşa etmeye devam ederek Eyüp’te Haliç kıyısında bir iplik fabrikası ile 1835’de Feshane’yi, Beykoz’da askeri bot yapılması için ayakkabı fabrikasını kurdu. Marmara kıyılarında Zeytinburnu, Bakırköy, Yeşilköy ve Küçükçekmece’de yeni fabrikalar kurulmaya devam etti. Kentsel alanda ortaya çıkan bu durum bir
yandan kentin geleneksel yapısının çözülmesine yol açarken bir yandan da geleceğini de etkileyecek olan yeni bir mekânsal dağılımı oluşturdu.
3.Soru
Modern mimarlığın tüm ilkelerini bünyesinde toplayan ilk modern mimarlık yapısı olarak kabul edilen Walter Gropius tarafından tasarlanan Fagus Ayakkabı Fabrikası hangi tarihte tasarlanmıştır?
1910 |
1911 |
1912 |
1913 |
1914 |
Modern mimarlığın tüm ilkelerini bünyesinde toplayan ilk modern mimarlık yapısı ise, 1914 yılında Walter Gropius tarafından tasarlanan Fagus Ayakkabı Fabrikası olarak kabul edilmektedir.
4.Soru
Aşağıdaki Birinci Ulusal Mimarlık Dönemi yapılarından hangisinin mimarı yanlış verilmiştir?
II. TBMM Binası-Vedat Tek |
Ankara Palas-Mimar Kemalettin |
Etnoğrafya Müzesi-Arif Hikmet Koyunoğlu |
Türk Ocağı Binası-Theodor Jost |
Ziraat Bankası-Giulio Mongeri |
Birinci Ulusal Mimarlık akımı, Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde, 1908’de II.
Meşrutiyet’in ilan edilmesiyle birlikte, Batılılaşmaya karşı oluşan ulusalcı söyleme paralel olarak ortaya çıkmıştır. Bu anlayış, temelde tarihsel mimari elemanların seçilip yapılarda kullanılması anlayışına dayanan Batı kaynaklı seçmeci ve yeniden canlandırmacı üslupların yerli versiyonudur. Seçilen Batıya ait mimari biçimler yerine, Selçuklu, Osmanlı ve İslami anıtsal mimarisine ait biçimler olmuştur. Cumhuriyetin kurulduğu ilk yıllarda da mimarlıkta Birinci Ulusal Mimarlık üslubu hâkim olmuştur. Cumhuriyet kurulduğunda yeni başkent Ankara’nın ilk yapıları bu üslupta inşa edilmiştir. Bu dönemde Birinci Ulusal Mimarlık üslubu ile yapılan başlıca örnekler arasında; II. TBMM Binası (Vedat Tek, 1924), Ankara Palas (Vedat Tek, Mimar Kemalettin 1924-1927), Etnoğrafya Müzesi (Arif Hikmet Koyunoğlu, 1925-1928), Türk Ocağı Binası (Arif Hikmet Koyunoğlu, 1927-1930), Ziraat Bankası (Giulio
Mongeri, 1926-1929) (Resim 3.1) sayılabilir.
5.Soru
Mimarlar Odası hangi tarihte kurulmuştur?
1955 |
1956 |
1954 |
1952 |
1953 |
Bu dönemde mimarlar açısından ortaya çıkan bir diğer önemli gelişme, 1954’te Mimarlar Odası’nın kurulmasıdır.
6.Soru
“Uluslararası Üslup” nerede ortaya çıkmıştır?
Almanya |
Belçika |
Rusya |
Amerika |
Türkiye |
Avrupa modern mimarlık anlayışının ABD koşullarında yeniden yorumu olan “Uluslararası Üslup” ortaya çıkmış ve buradan tüm dünyaya yayılmıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 18.yüzyılda gelen batılılaşmanın getirdiği mimari özelliklerden biridir?
Pragmatik |
Rasyonel |
Dini |
Geleneksel |
Sivil |
Pragmatik, rasyonel, dini ve geleneksel klasik dönem fiziksel çevre anlayışı yerine gösterişli, anıtsal ve sivil bir fiziksel çevre anlayışının dolayısıyla da bunu sağlayan yeni bir mimarlığın ortaya çıktığı görülmektedir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1914 yılında Walter Gropius tarafından tasarlanan modern mimarlığın tüm ilkelerini bünyesinde toplayan ilk modern mimarlık yapısı olarak kabul edilmektedir?
Fagus Ayakkabı Fabrikası |
Gropius Bau |
İngiltere Parlemento Binası |
Sidney Opera Binası |
Sagrada Familia |
Fagus Ayakkabı Fabrikası
9.Soru
İstanbul’un ilk ölçekli haritası kim tarafından hazırlanmıştır?
Piri Reis |
Matrakçı Nasuh |
Katip Çelebi |
Vasco Da Gama |
Kauffer |
Kauffer
10.Soru
Türkiye’nin ticari ofis mekanı olarak tasarlanan ilk gökdeleni aşağıdakilerden hangisidir?
Tercüman Gazetesi Binası |
Ankara Anadolu Kulübü |
Etibank Genel Müdürlük Binası |
Ulus İşhani ve Çarşısı |
Kızılay Emek İşhani |
Kızılay Emek İşhanı (Enver Tokay, İlhan
Tayman, 1959), Türkiye’nin ticari ofis mekânı olarak tasarlanan ilk gökdelenidir ve ilk giydirme cepheli yapıdır. Yapıda kullanılan betonarme teknolojisi, sonraki dönemde yapılacak olan yüksek yapılar için örnek oluşturmuştur. Doğru yanıt E seçeneğidir.
11.Soru
Mimar Sinan’ın kalfalık eserim olarak adlandırdığı, gelişmiş cephe düzeni, sadeleşmiş bezeme olgunluğu ile Klasik Osmanlı mimarisinin en önemli başyapıtlarından biri olan yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Şehzade Cami, İstanbul |
Süleymaniye Cami, İstanbul |
Selimiye Cami, Edirne |
Üç Şerefeli Cami, Edirne |
Sokollu Mehmet Paşa Cami, İstanbul |
Süleymaniye Cami, İstanbul
12.Soru
Kurtuluş Savaşı sırasında varlığını sürdüren 1923 yılında kurulan Cumhuriyet döneminin erken yıllarında kabul görmüş olan ve yeni Başkent Ankara’nın imarı için yapılan ilk binalarda da hâkim olan üslup aşağıdakilerden hangisidir?
Barok Mimari |
Neoklasik Mimari |
I. Ulusal Mimari Dönem |
II. Ulusal Mimari Dönem |
Modern Mimari |
I. Ulusal Mimari Dönem
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrası dönemin üç ana mimari sınıflandırmadan biri olarak kabul edilmektedir?
Seçkin (elitist) mimari |
Yapsat mimarisi |
Neoklasik mimari |
Gotik mimari |
Eklektik mimari |
1980 sonrasında, Dönemin mimarisi, üç başlık altında sınıflanabilir: Piyasa, resmi ve seçmim mimari. Doğru cevap A’dır.
14.Soru
Savaş sonrası yeni dönem ve 1950'ler modernizmi döneminde mimarlar açısından ortaya çıkan önemli gelişme aşağıdakilerden hangisidir?
Mimarlar Odası'nın kurulması |
Türk Mimarlar Cemiyeti'nin kurulması |
Türk Yüksek Mimarlar Birliği'nin kurulması |
I. Ulusal Mimarlık Hareketi |
II. Ulusal Mimarlık Hareketi |
Mimarlar Odası'nın kurulması
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960-1980 dönemindeki hakim eğilimlerden biri değildir?
Yeni Brütalizm |
Organımsı Mimarlık |
Fonksiyonalizm |
Ekspresyonizm |
Yeni Rejyonalizm |
Post-modern akımın örneklerinin Türkiye’de
uygulanmaya başlaması ise, 1980 sonrasını bulacaktır. 1960-80 döneminde denenen değişik eğilim ve biçimler içinde, görünürdeki çeşitliliğe karşın, birkaç eğilimin öne çıktığı görülmektedir. Bir yandan Uluslararası Üslup uygulamaları devam ederken, diğer yandan parçalı prizmaların
kompozisyonuna dayanan yaklaşım, Yeni Brütalizm, Organımsı Mimarlık ve Ekspresyonizm ile Yeni Rejyonalizm hâkim eğilimler olmuştur. Doğru yanıt C seçeneğidir.
16.Soru
Mimar Sinan’ın mimarbaşılık kariyerindeki ilk binası aşağıdakilerden hangisidir?
Haseki Külliyesi |
Şehzade Mehmet Cami |
Mihrimah Sultan Külliyesi |
Süleymaniye Camii |
Fındıklı Cami |
Mimar Sinan’ın mimarbaşılık kariyerindeki ilk binası Hürrem Sultan adına 1538’de yapılan
Haseki Külliyesidir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
17.Soru
Türk göçebe kültürünün önemli bir yapısı olan ve beraberinde dokuma, halı, kilim ve
küçük sanatsal üretimleri de geliştirmiş olan "çadır"ı ifade eden sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Hane |
Konut |
Ev |
Yurt |
Mesken |
Göçebe kültürünün diğer önemli yapısı olan Çadır beraberinde dokuma, halı, kilim ve
küçük sanatsal üretimleri de geliştirmiştir. Yurt adı da verilen yuvarlak planlı ve üstünde deliği olan bu çadırların daha sonraki yapı formları üzerinde etkili olduğu konusunda görüşler vardır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kervansaraylar için kullanılan bir ifadedir?
Ribat |
Medrese |
Türbe |
İnka |
Aztek |
Ticaret yolları üstünde, kervanların konaklamaları ve ihtiyaçları için kesme taştan, kale gibi yapılan kervansaraylar, han ya da ribat adlarıyla da anılırlar.
19.Soru
Malzemenin doğal doku ve rengiyle bırakılması ve yapının içinde yer alan işlevlerin estetik amaçlı olarak dışa yansıtılması ilkelerine ne denir?
Malzemenin doğal doku ve rengiyle bırakılması ve yapının içinde yer alan işlevlerin estetik amaçlı olarak dışa yansıtılması ilkelerine ne denir?
Organımsı Mimarlık |
Ekspresyonizm |
Yeni Rejyonalizm |
Parçalı prizmaların kompozisyonuna dayanan yaklaşım |
Yeni Brütalizm |
Yeni Brütalizm, malzemenin doğal doku ve rengiyle bırakılması ve yapının içinde yer alan işlevlerin estetik amaçlı olarak dışa yansıtılması ilkelerine dayanmaktadır.
20.Soru
Çankaya ve Florya köşklerini tasarlayan önemli Türk mimar aşağıdakilerden hangisidir?
Seyfi Arkan |
Bekir İhsan |
Şekip Akalın |
Sırrı Arif Bey |
Arif Hikmet |
Seyfi Arkan, yerli mimarlar arasında en çok dikkati çeken isimlerin başında gelmektedir. Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümü’nden mezun olduktan sonra burslu olarak Almanya'ya gitmiş; dönemin önde gelen modernist mimarlarından Poelzig ile çalışmıştır. 1933 yılında ödül kazandığı Hariciye Köşkü tasarımı ile Atatürk'ün övgüsünü kazanmış ve Cumhurbaşkanı'nın Florya'daki yazlık konutu ile birçok devlet yapısını tasarlamıştır. Çankaya ve Florya köşkleri gösterişsiz, Bauhaus etkileri sergileyen, farklı işlevlerin kütleye yansıtıldığı parçalı bir plana ve geniş cam açıklıkların bulunduğu dış cephelere sahip, yalın ve özenli tasarımlardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ