Mitoloji ve Din Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Geçmiş toplumlarda kutsallık atfedilen ve insanların onlardan türediği kabul edilen hayvan, ağaç, rüzgar gibi tabiat unsurlarına dayandırılan kutsiyet unsurlarına ne ad verilmiştir?
Esatir |
Mit |
Kam |
Totem |
Kült |
Geçmiş toplumlarda kutsallık atfedilen ve insanların onlardan türediği kabul edilen hayvan, ağaç, rüzgar gibi tabiat unsurlarına dayandırılan kutsiyet unsurlarına totem veya ongun adı verilmiştir. Doğru yanıt D’dir.
2.Soru
Mit, efsane, totem ve destan kavramları düşünüldüğünde aşağıdakilerden hangisi hepsi için ortak olarak söylenebilir?
Doğa üstü güçleri anlatmaktadırlar. |
Devlet hikayeleri ile ilgilidirler. |
Kutsal kabule edilen hayvan ve ağaçı konu edinirler. |
Geçmişten günümüze kadar aktarılagelmişlerdir. |
Seküler unsurlar içermektedirler. |
Şıklar incelendiğinde mit, efsane, destan ve totemlerin tamamı geçmişten günümüze kadar bir şekilde nesilden nesile aktraılmışlardır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eski Sümer'de ay tanrısı olarak bilinir?
Lugalbanda |
Dumuzi |
Ereşkigal |
Enkidu |
Nanna/Sin |
Ay tanrısı Nanna, Ur şehriyle alakalı olup, aynı zamanda ayın sembolik rakamı 30’dur. Nanna, Fara’da bulunan
Eski Sumer tanrı listelerinde geçmektedir.Nanna’ya en azından II.binyılın ikinci yarısına kadar Ur’da tapınılmıştır.
Onun tapınağı, É-kişnugal Sumer tapınak dualarında geçer.Akadca isimlerde geçmektedir. Onun
adına pek çok tapınaklar yapılmıştır. Ur-Nammu tarafından, Ur şehrinde yaptırılan Ziggurat en önemlileri
arasındadır.Sumer düşüncesinde, gecenin gündüzü getirdiğine inanılmaktadır. Gece bitkilerin büyümesi, Ay
tanrısı Nanna’nın bereket tanrısı olduğunu da göstermektedir. Nanna’nın Nippur’a yolculuğu isimli metinde
verimlilikle ilgilidir. Harran’da ise É-hulhul tapınağında tapınım görmektedir.Tanrı listelerinde Sin, Şamaş,
Adad ve İştar gibi büyük tanrılar arasında yer almaktadır.Astral tanrılar arasında tanrı Sin bereket ve bolluğun
sembolüdür.Pek çok dua bu tanrıya adanmıştır.Babil mitolojisinde önemli rol oynamaktadır.
4.Soru
Sarhoş olduğu bir şölende çekiciliğine kapıldığı tanrıçaya kutsal sözleri veren tanrının anlatıldığı, ardından da deniz ejderhalarının bu bilgileri almak için gönderildiği ve güvenli bir şekilde bilgilerin Uruk şehrine ulaştığı mit hangisidir?
Enlil ve Ninlil Miti |
Dumuzi ile İnanna Miti |
Enki ve Ninhursag Miti |
Enki ve Dünya Düzeni |
Enki ile İnanna Miti |
Soruda anlatılan hikaye Enki ve İnanna Mitine aittir. İnanna Uruk şehrinin gücünü arttırmak ister, bu nedenle de bilgelik tanrısı Enki’nin oturduğu şehre gider. İnanna’nın çekiciliğine kapılan Enki, şölen sırasında sarhoş olur ve kutsal bilgileri İnanna’ya verir. Bunu yaptığına pişman olur ve deniz ejderhalarını bilgileri alması için peşinden gönderir ve uzun bir mücadele sonrasında güvenli bir şekilde kutsal sözler Uruk şehrine ulaşır.
5.Soru
Hitit mitolojisinde yer alan tanrı ve tanrıçalar aşağıdakilerden hangisinden etkilenmemiştir?
Hatti |
Yunan |
Luwi |
Pala |
Hurri |
Hittitlerin yerel kült merkezlerinde çeşitli ayinler düzenledikleri pek çok tanrı ve tanrıçaları vardı. Panteonda tam bin tanrının olduğu bizzat Hititler tarafından çeşitli vesilelerle belirtilmiştir. Ancak şimdiye kadar çivi yazılı metin ciltlerinde altı yüzün üzerinde tanrı ismi ortaya çıkarılmıştır. Bunlar Mezopotamya, Hatti, Hurri, Luwi ve Pala orijinli tanrı ve tanrıçalardır. Doğru yanıt B'dir.
6.Soru
Sümer ağıtları şairlerin hangi konu üzerine yazdıkları şiirlerden oluşur?
Yaşantı tarzları |
Zaferler |
Şehirlerin düşman eline geçmesi |
Aşk ilişkileri |
Sonsuz sevgi |
Sümer ağıtları şairlerin yaşadıkları şehirlerin düşman eline geçmesi, halkın esir edilmesi, sarayların ve tapınakların yağmalanması üzerine yazdıkları şiirlerden oluşur. Sümer kentleri ilk defa Akad kralları tarafından ele geçirilmiş, yağmalanmış sonra Gutiler tarafından benzer şekilde insanlar öldürülmüş, şehirler yağmalanmıştır.
7.Soru
Mitolojik düşünce ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlış bir ifadedir?
Analojiktir |
İnsan biçimcidir |
Edildendir |
Tümevarımcıdır |
Çoğul bir yapıya sahiptir |
Mitolojik düşünce, ilk olarak, insanın hayatın içinde deneyimlediği olgu ve olaylar silsilesine göndermede bulunan benzetmelere ve analojiye dayanan bir düşünme biçimidir. Örneğin, ‘güneşin batması ile insan hayatının geçiciliği’ arasında kurulan ilgi analojiktir. Tümevarımcı ve tümdengelimci değildir.
Bu düşünüşte doğa güçleri canlı varlıklar(tanrılar), insan-doğa, insan-insan ilişkileri ve doğal-toplumsal olaylar onların düşünce ve eylemlerinin ürünü kabul
edilerek, mitlerle açıklanmaya çalışılır.
8.Soru
Hangisi Gılgamış ve Yaşayanlar Ülkesi Destanı'nda geçer?
Ejder Huwawa |
Huluppu Ağacı |
İmdugud-kuşu |
Davul ve davul tokmağı |
Abzu Tapınağı |
b, c ve d şıkkı Gılgamış, Enkıdu ve Ölüler DiyarıDestanında; e şıkkı, Enmerkar ve Aratta Beyi Destanında geçer. Cevap a şıkkıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi başarıya giden yolda motivasyon unsuru olarak tercih edilmiştir?
Kut |
Kam |
Kült |
Masal |
Türeyiş |
Masalların kahramanları olağanüstü yaratıklardır. Abartı unsurlarının bol olduğu ifade biçimleridir. İçeriği büyük oranda hayali unsurlarla doludur. Başarıya giden yolda motivasyon unsuru olarak tercih edilmiştir.
10.Soru
Aşağıdakilerden tanrı/tanrıçalardan hangisi Hitit mitolojisinde geçmemektedir?
Alalu |
Anu |
Dionysos |
Hepat |
İnara |
A, B, D ve E seçeneklerinde yer alan tanrı/tanrıçalar Hitit mitolojisinde yer alırken Dionysos daha çok Yunan mitolojisinde karşımıza çıkmaktadır.
11.Soru
Hangisi mitolojik düşünce için doğru değildir ?
İnsanın hayatın içinde deneyimlediği olgu ve olaylar silsilesine göndermede bulunan benzetmelere ve analojiye dayanan bir düşünme biçimidir. |
Edilgen bir düşünme biçimidir. |
Tümevarımcı ve tümdengelimcidir. |
İnsan biçimcidir. |
Tek bir formata sahip değildir, çoğul bir yapıya sahiptir. |
Mitolojik düşünce, ilk olarak, insanın hayatın içinde deneyimlediği olgu ve olaylar silsilesine göndermede bulunan benzetmelere ve analojiye dayanan bir düşünme biçimidir. İkinci olarak, mitolojik düşünce edilgen bir düşünme biçimidir. U¨çüncü olarak, insan biçimcidir. Dördüncü olarak, mitolojik düşünce tek bir formata sahip değildir, çoğul bir yapıya sahiptir. Fakat tümevarımcı ve tümdengelimci değildir. Doğru yanıt C'dir.
12.Soru
Sümer/Babil Tufan Mitinde bahsedilen Mezopotamya’da yaşanan Tufan olayının Orta Asya’da meydana geldiğini, burada bulunan bir büyük denizin taşması sonucu Sümerlerin bölgeden kaçarak Önasya’ya geldiklerini ve hafızalarından kaybolmayan bu olayı daha sonra yazıya geçirdiklerini söyleyen araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet ÖZDOĞAN |
M. İlmiye ÇIĞ |
Leonard WOOLLEY |
David George HOGARTH |
Halet ÇAMBEL |
Sümer/Babil Tufan Mitinde bahsedilen Mezopotamya’da yaşanan Tufan olayının M. İlmiye Çığ Orta Asya’da meydana geldiğini, burada bulunan bir büyük denizin taşması sonucu Sümerlerin bölgeden kaçarak Önasya’ya geldiklerini ve hafızalarından kaybolmayan bu olayı daha sonra yazıya geçirdiklerini söylemektedir.
13.Soru
Hitit Mitolojisindeki hangi hurri kökenli dev tanrı Grek dünyasında Atlas’a benzemekte ve yer altında oturarak omuzları üzerinde yeryüzü ile gökyüzünü taşımaktadır?
Upellur |
Teşup |
Taşmişu |
Kumarbi |
Hapantaliia |
Hitit Mitolojisinin Başlıca Tanrı ve Tanrıçalarından Upellur Grek dünyasında Atlas’a benzeyen ve Hurri kökenli dev tanrı olup yeraltında oturmakta ve omuzları üzerinde de yeryüzü ile gökyüzünü taşımaktadır.
14.Soru
Hangisi Sümerlerin baş tanrısı olan Anü'nün özelliklerinden biridir?
Tapınağının adı E-anna'dır |
Anlamı "yeryüzünün beyi"dir |
Ünvanlarından biri tanrıların babasıdır |
Ülkeye bolluk ve breket getiren tanrıdır |
Küt şehri Nippur'dur |
Diğerleri tanrı Enlil'in özellikleidir. Cevap A şıkkıdır.
15.Soru
Telipinu kimdir?
Fırtına Tanrısı |
Güneş Tanrısı |
Bitki ve Huhubat Tanrısı |
Gökyüzü Tanrısı |
İntikam Tanrısı |
Fırtına Tanrısının oğlu Telipinu Hitit bitki ve hububat tanrısıdır. Kızıp ortadan kaybolduğunda “sis etrafı kaplamış ve ahırdaki sığırlar, ağıldaki koyunlar sisin içinde kaybolmuştur. Koyun kuzusunu, inek buzağısını reddetmiş; bolluk ve bereket dolu tarlalar bozkıra dönüşmüş; arpa ve buğday olgunlaşamamış; sığır, koyun ve insanlar gebe kalamamış hatta hamile olanlar bile doğuramaz duruma gelmiştir. Dağlar, ağaçlar, otlaklar, pınarlar kurumuş; insanlar ve tanrılar açlıktan ölmektedir.” Doğru yanıt C’dir.
16.Soru
Mitlerle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır ?
Düşünme biçimi olarak da analoji’ye dayanır |
Mitler, doğaüstü varlıklarla doğal, toplumsal varlıklar arasında var olduğuna inanılan ilişkilerinin dinsel veya yarı dinsel özellikler taşıyan, insan biçimci, antropomorfik, bir düşünce yapısının ifadesidir |
Mitlerin kökeni MÖ 9. ve 8. yüzyıllara antik Mısır kültürüne dayandırılmaktadır |
Bilinebildiği kadarıyla mitik öykülerin geçmişi, ilk insan topluluklarına kadar uzanır |
Homeros’un İlyada ve Odysseia bir mit örneğidir |
Mitlerin kökeni MÖ 9. ve 8. yüzyıllara antik Mısır kültürüne dayandırılmaktadır yanlıştır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anadolu’da yaşayan kültlerdir?
I-III-IV-V |
I-II-III-IV |
II-III-IV-V |
III-IV-V |
I-II-IV-V |
Atalar Kültü, Ağaç Kültü, Dağ ve Tepe Kültü, Taş ve Kaya Kültü, Su Kültü ve Ateş Kültü Anadolu’da yaşayan kültlerdir.
18.Soru
Hitit mitolojisinde Anu ve Kumarbi’nin çocuğu, Fırtına Tanrısı ve Taşmişu’nun erkek kardeşi olan tanrı aşağıdakilerden hangisidir?
Alalu |
Aranzah |
Aştapi |
Ea |
Gökyüzünün Güneş Tanrısı |
Hitit mitolojisinde Anu ve Kumarbi’nin çocuğu, Fırtına Tanrısı ve Taşmişu’nun erkek kardeşi olan tanrı Aranzah'tır (Dicle Nehri). Doğru cevap B'dir.
19.Soru
İonia düşünürlerinin insan ve doğa gidişatında tanrı müdahalesinin kesinliğini tartışmaya başlamalarındaki asıl sebep aşağıdakilerden hangisidir?
Aristokrasinin çökmesi |
İnsanların ölmesi |
Duaların gerçekleşmemesi |
Doğa olaylarının kendiliğindenliği |
Düşünsel ilerleyiş |
Kent soylular, demokratik anlayışın gelişmesi sürecinde bazı sitelerde iktidara ortak olmuşlar, bazı sitelerde de tek başına iktidara gelmişlerdir. Bu durumda eski mitler fiili olarak yaşanan olguları açıklamada yetersiz kalmaya başlamıştır. Dolayısıyla mitlere ters düşen olaylar ve gelişmeler karşısında İonia düşünürleri mitolojik açıklamalara, mitolojik dünya görüşüne karşı bir kuşku beslemeye başladılar. İonia düşünürleri mitolojik inançların doğal-toplumsal gerçeğe uygun olup olmadıklarını tartışmaya kalkmadılar, ancak her değişim sürecinde olduğu gibi, onları bir yana bırakarak, başta doğa olayları olmak üzere, olgu ve olayları farklı biçimde açıklamaya çalıştılar. Onlara göre, doğa ve toplum tanrıların kontrolü altında olsaydı, onların irade ve istekleri dışındaki bu gelişmeler, aritokrasiden demokrasiye geçiş yaşanamazdı.
20.Soru
Kızgınlıkla iyi olan herşeyi alıp ormana gitmesiyle bolluk ve bereket yerine kıtlık, açlık ve susuzluğun baş gösterdiği; ancak en sonunda kendisini her yerde arayan bir arının ayaklarını sokmasıyla yeniden ülkesine geri dönen bir tanrının yer aldığı Hitit mitolojisi aşağıdakilerden hangisidir?
İlluyanka |
Telipinu'nun Kayboluşu |
Lihzina Kenti Fırtına Tanrısı |
Ullikummi Şarkısı |
Kumarbi |
Soruda bahsedilen olaylar Tanrı Telipinu ile ilişkilidir. Doğru cevap B seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ