Mitoloji ve Din Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mitler’in işlevleri kaç ana noktada toparlanır ?
6 |
3 |
4 |
5 |
2 |
Mitler’in işlevleri dört ana noktada toparlanabilir.
2.Soru
Dinler, insanlığın mutlu olabilmesi için doğal ve toplumsal dünya kaynaklı sorunları aşmak için, insanları hangisine çağırmaktadır ?
Dinler, insanlığın mutlu olabilmesi için doğal ve toplumsal dünya kaynaklı sorunları aşmak için, insanları hangisine çağırmaktadır ?
Sevgiye ve kardeşliğe |
Yardımlaşmaya |
Dayanışmaya |
Fedaka^rlığa |
Hepsi |
Dinler, insanlığın mutlu olabilmesi için doğal ve toplumsal dünya kaynaklı sorunları aşmak için, insanları sevgiye, kardeşliğe, yardımlaşmaya, dayanışmaya ve fedaka^rlığa çağırmaktadır. Doğru yanıt E'dir.
3.Soru
Hangisi Gılgamış ve Yaşayanlar Ülkesi Destanında geçer?
Ejder Huwawa |
Huluppu Ağacı |
İmdugud-kuşu |
Davul ve davul tokmağı |
Abzu Tapınağı |
b,c,d şıkları Gılgamış, Enkıdu ve Ölüler Diyarı Destanında geçer. E şıkkı Enmerkar ve Aratta Beyi Destanında geçer. Cevap A şıkkıdır.
4.Soru
Sümer mitolojisinde ilk defa Fara tanrı listelerinde karşımıza çıkan, bütün Lagaş kralları tarafından tapınım görmüş, yalnızca sınırları korumakla kalmamış, ovalara bereket getiren bir özelliğe sahip, adına kanallar ve su yolları yapılmış, festivaller düzenlenmiş Lagaş şehrinin baş tanrısı aşağıdakilerden hangisidir?
Ningişzida |
Usumi |
Ningirsu |
Lugalbanda |
Dumuzi |
Ningirsu: Lagaş şehrinin baş tanrısıdır. İlk defa Fara tanrı listelerinde geçer.Bütün Lagaş kralları tarafından tapınım görmüştür.Bir şehir tanrısı olarak yalnızca sınırları koruyan biri olmayıp ayrıca ovalara bereket getiren bir özelliğe sahiptir. Adına kanallar ve su yolları yapılmış, festivaller düzenlenmiştir.
5.Soru
Hangisi donuna giren Türk Müslüman dervişlerinden biridir?
Yunus Emre |
Ahmet Yesevi |
Mevlana |
Şemsî |
Sa‘dî |
İlk Türk Müslüman dervişleri de zaman zaman kuş donuna girmişlerdir. Ahmet Yesevi turna donuna; Hacı Bektaş Veli güvercin donuna, Abdal Musa ise geyik donuna bürünmüşlerdir.
6.Soru
Hitit efsanelerinde ana konunun; Kumarbi ve Fırtına Tanrısı Teşup’un tanrılar üzerinde bir krallık elde etmek için verdiği mücadelenin oluşturduğu efsanelerin kökeni olan kültür aşağıdakilerden hangisidir?
Hatti |
Hurri |
Sümer |
Lidya |
Frig |
Hurriceden Hittitçeye uyarlanmış mitler ve efsaneler birbiriyle ilişkilidir. Bu efsanelerin ana konusunu; Kumarbi ve Fırtına Tanrısı Teşup’un tanrılar üzerinde bir krallık elde etmek için verdiği mücadele oluşturmaktadır.
7.Soru
Hangisi derin geçmişe sahip devletlere ait hikayelerdir?
Destan |
Totem |
Masal |
Kutsal |
Kut |
Destan derin geçmişe sahip devletlere ait hikayelerdir. Çünkü savaş yaşamayan, doğal afetlerle karşılaşmayan milletlerde destan unsuru bulunmaz. Destanlar bir kavmin yada ulusun yurt edinme ve kimlik kazanma mücadelesini ihtiva eder.
8.Soru
Türkler tarafından toprak kadar kutsal sayıla, bereket ve kuvvet kaynağı olarak görülen kült hangisidir?
Atalar kültü |
Taş ve kaya kültü |
Dağ ve tepe kültü |
Ağaç kültü |
Su kültü |
Eski Türk inançlarında, yer gibi su da ıdık, yani kutsaldır. Bu kavramın içine bütün ırmaklar, göller, coşkun akan bütün sular ve pınarlar da dahil edilmektedir. Türkler suyu, kuvvet ve bereket kaynağı olarak kabul etmişlerdir. Bereket özelliği ile hayat kaynakları içinde yer aldığına inanılan su, çok sık söylenmese de toprak gibi ana (temel) olarak kabul edilmektedir. Yağmur şeklinde gökten nazil olması sebebiyle kutsallık ifade etmektedir.
9.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisi dinin kaynağını sosyolojik teoriler yerine ‘psikolojik’ teorilere dayandırmaktadır?
Din, tecrübe ile beslenen sosyal bir olgudur. |
Din büyük ölçüde totemizmden beslenmiştir. |
Din, yapmamız gerekene dair öğütlerle inançların tamamıdır. |
Din, mevcudiyetimizle iyiliğin tam gerçeğini anlatma çabasıdır. |
Dindeki tanrılar, kişileştirilmiş tabiat olgularından ibarettir. |
Dinin kaynağı hususunda batılı araştırmacılar psikolojik ve sosyolojik teoriler ileri sürmüşlerdir. Psikolojik teoriler esin kaynağını tabiat mitolojilerinden almıştır. Bu yaklaşıma göre tanrılar, kişileştirilmiş tabiat olgularından ibarettir. J. G. Frazer dini, ruhların kaprisine teslim edilmiş bir olgu olarak tanımlamaktadır. Sosyoloji teorisyenlerden Emile Durkheim’e göre “Din, sosyal bir olgudur.” Bu sosyal olguyu besleyen faktörlerden biri de tecrübedir. E. Durkheim, her ne kadar dinin kaynağını toplumda arıyorsa da dayandığı argümanlar büyük oranda totemizmden beslendiği görülmektedir. H. Bradley, “Din daha çok bütün mevcudiyetimizle iyiliğin tam gerçeğini anlatma çabasıdır.” şeklinde ifade eder. Michel Mayer ise, “Din, Allah’a insanlara ve kendimize karşı yapmamız gerekene dair öğütlerle inançların tamamıdır” tarzında tarif etmektedir. Doğru yanıt E’dir.
10.Soru
Mitlerin günümüze kadar sanatın pek çok dalında etkili olmalarının nedeni hangisidir ?
Mitler, insanın sezgi gücü ve doğasında var olan zaaf ve tutkuları ortaya koymasıyla çağlar üstü bir geçerliliğe, çok yönlü bir kullanışa kapı aralamışlardır. |
İlkçağın miti insan merkezli olmaları bir sanatçının uğraşı olması neden olmuştur. |
Mitlerin anlatımlarında sanatın karakteri olan bir çoğulluk, çeşitlilik ve özgürlük vardır. |
Sözlü, yazılı edebiyat ve sanat kollarının hemen hepsinde yer alan ve işlendikçe değişen mitler, ne kadar şair, yazar ya da sanatçı varsa, o kadar çeşitlidir. |
Hepsi |
Seçeneklerin hepsi sanat ve mit ilişkisinin günümüze değin ulaşmasını anlatır. Doğru yanıt E'dir.
11.Soru
Hurrice Savaş Tanrısı’nın adı nedir?
Alalu |
Aştapi |
Aranzah |
Ea |
Anu |
Hurrice Savaş Tanrısı’nın adı Aştapi’dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Aristo’nun diliyle, insanı tanımlayan “zoon politikon” terimini karşılamaktadır?
Siyasal-sosyal bir varlık |
Yalnız yaşayan bir varlık |
Olağan üstü özellikli varlık |
Doğa güçleri canlı varlık |
Daha üst bir varlık |
İnsan, kendi başına yaşayan bir varlık değildir ve o ancak doğal ve toplumsal çevresiyle var olabilir. Aristo’nun diliyle, insan zoon politikon’dur; yani siyasal-sosyal bir varlıktır. O’na göre, ‘yalnız yaşayan ya Tanrıdır, ya da hayvandır’.
Mitler, doğaüstü varlıklarla doğal, toplumsal varlıklar arasında var olduğuna inanılan ilişkilerinin dinsel veya yarı dinsel özellikler taşıyan, insan biçimci, antropomorfik, bir düşünce yapısının ifadesidir. Bu düşünüş tarzında, doğa güçleri olağan üstü özelliklere sahip canlı varlıklar, yani tanrılar olarak algılanır ve onların Olympos Dağı’nda tanrılar Pentaon’unda yaşadıklarına inanılır. mitolojik düşünce, ilk olarak, insanın hayatın içinde deneyimlediği olgu ve olaylar silsilesine göndermede bulunan benzetmelere ve analojiye dayanan bir düşünme biçimidir. Örneğin, ‘güneşin batması ile insan hayatının geçiciliği’ arasında kurulan ilgi analojiktir. Tümevarımcı ve tümdengelimci değildir. Bu düşünüşte doğa güçleri canlı varlıklar(tanrılar), insan-doğa, insan-insan ilişkileri ve doğal-toplumsal olaylar onların düşünce ve eylemlerinin ürünü kabul edilerek, mitlerle açıklanmaya çalışılır. Sati, eski bir Hindu adetidir. Ölmüş kocasının cesedinin yığılmış odunlarla yakılması esnasında, dul kalan eşi ateşin içine canlı olarak atlayarak kocasının cesediyle birlikte kendisini de yakmasıdır. Toplumsal olarak kabul gören ve ritüel olarak da onaylanan bu davranışla, kadın, aileye sadakati, dul bir kadının ailesi için ne büyük bir onur kaynağı olduğunu göstermiş ve ölüm sonrası kendisinin daha üst bir varlık konumuna yükseltileceği inancına uygun davranmış olmaktadır.
13.Soru
Eski Türkçede fırsat, hayır, bereket anlamına gelen “tapınılacak, yolunda can verilecek mukaddes veya karşı çıkılmaması gereken, Tanrıya adanmış olan, Tanrısal içerikli olan” şeklinde tarif edilen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Kült |
Efsane |
Kutsal |
Totem |
Şaman |
Kutsal kelimesi, ‘kut’ kelimesine “-sel-sal” eklenerek oluşturulmuş bir kelimedir. “Kut” ise eski Türkçede fırsat, hayır, bereket anlamındadır. Kutsal kelimesi Türk Dil Kurumu’nun yayımladığı Türkçe Sözlük’te “tapınılacak, yolunda can verilecek
mukaddes vaya karşı çıkılmaması gereken, Tanrıya adanmış olan, Tanrısal içerikli olan” şeklinde tarif edilmektedir.
14.Soru
Kült merkezi Kargamış olan, Hurrilerde baş tanrıça, Phryg ve Roma döneminde de Kybele olarak panteondaki yerini alan, Hitit Mitolojisinin Ana Tanrıçası aşağıdakilerden hangisidir?
Hepat |
Ninatta |
Kulitta |
Şauşga |
Kubaba |
Hitit Mitolojisinde Kubaba Ana Tanrıça’dır. Hitit öncesi dönemde de baş tanrıçadır. Hurri panteonunda da görülen bu tanrıçanın kült merkezi Kargamış’tır. Bu tanrıça Phryg ve Roma döneminde de Kybele olarak panteondaki yerini almıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hatti (Anadolu) Kökenli Mitlerden biri değildir?
İlluyanka |
Deniz’in Kızı ve Telipinu |
Kamruşepa |
Ullikummi Şarkısı |
Ebedi Olan İnsan Ruhunun Yolculuğu |
Ullikummi Şarkısı, Hurri Kökenli Mitlerden biridir. Doğru yanıt D'dir.
16.Soru
Tufan olayı hangisinde anlatılır?
Gılgamış Destanı |
Adapa Miti |
Enuma Miti |
Cennet Miti |
Enki ve Ninhursag Miti |
a şıkkı ilk insanı; c şıkkı insanın yaratılışını, d şıkkı evrenin düzene konulmasını, e şıkkı insanın çamurdan yaratılmasını anlatır. Cevap A şıkkıdır.
17.Soru
Mezopotamyada bereketi simgeleyen karısının ismi Damkina olan tanrı aşağıadikerden hangisidir?
Ea. |
Anu. |
Alau. |
Aştapi. |
Kaşku. |
Ea.Cevap A'dır.
18.Soru
Hurililer tarafından Bilge Kral ve Tanrıların Babası olarak nitelendirilmiş ve tanrılar arasında üçüncüsü sırada kabul görmüş Bitki Tanrısı, aşağıdakilerden hangisidir?
Kumarbi |
Mukişanu |
Lama |
Hedammu |
Hepat |
Kumarbi, Hurililer tarafından Bilge Kral ve Tanrıların Babası olarak nitelendirilmiş ve tanrılar arasında üçüncüsü sırada kabul görmüş bir Bitki Tanrısı’dır. Aynı zamanda Mezopotamya kökenli EN.LIL ve Dagan ile eşitlenir. Doğru yanıt A'dır.
19.Soru
Hangisi mitlerin sorguladıkları konulardan biri değildir?
âlemin yaradılışı |
insanların yaradılışı |
hayvanların geçmişi |
bitkilerin geçmişi |
toplum liderleri |
Mitler konu bakımından âlemin yaradılışı, insanların yaradılışı, hayvanlar ve bitkilerin geçmişini sorgulamaktadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hatti kökenli mitlerden biridir?
İlluyanka. |
Gümüşün şarkısı. |
Hedammu şarkısı. |
Ullikummi şarkısı. |
Kumarbi. |
Ulliyanka. Cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ