Moda Tasarım Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Orta Çağda Gotik Dönem de aşağıdaki kıyafetlerin hangisinde iki renk kullanılmış ve kıymetli kürklerle astarlanmıştır?
Chaperon |
Cotta |
Kot-hardiler |
Scarcella |
Bliaud |
Kot-hardiler
2.Soru
Bir tasarım problemini çözümündeki ilk aşama aşağıdakilerden hangisidir?
Araştırma ve Bilgi Toplama |
Çözüm Bulma |
Yaratıcılık ve Buluş |
Problemin Tanımı |
Uygulama Süreci |
Bir tasarım problemini çözümündeki ilk aşama, problemi tanımlamaktır. Verilen konunun ne olduğunu tam olarak anlama ve o konuyu benimseyebilmektir. Bu sebeple cevap D seçeneğidir.
3.Soru
Şablon hazırlamadan, renk sınırlaması da olmadığından istenen her türlü desenin basılabildiği, baskı deseninin bilgisayarda oluşturulduğu, teknik olarak mürekkep püskürtmeli bilgisayar yazıcılarına benzer baskı tekniği hangisidir?
Filmdruck baskı |
Jet baskı |
Rotasyon baskı |
Rulo baskı |
Transfer baskı |
Jet baskı (dijital baskı) son yıllarda önemi gittikçe artan bir tekniktir. Bu baskı tekniğinde, bilgisayarda baskı desenleri oluşturulur ve baskı boyaları damlacıklar halinde çok ince düzelerden kontrollü bir şekilde kumaş üzerine püskürtülür. Teknik olarak mürekkep püskürtmeli bilgisayar yazıcılarına benzer. Bu yöntemde şablon hazırlamaya ihtiyaç yoktur. Renk sınırlaması da olmadığından istenen her türlü desen basılabilir. Daha ziyade numune, kupon kumaş ve halı baskıcılığında kullanılmakla beraber metraj baskıda da giderek kullanımı yaygınlaşmaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tekstil teknolojisinde kullanılan temel baskı yöntemlerinden değildir?
Rotasyon baskı
|
Rulo baskı
|
Transfer baskı
|
Jet baskı
|
Tampon baskı |
Tekstil teknolojisinde kullanılan temel baskı yöntemleri aşağıdaki gibidir: Filmdruck (şablon baskı), Rotasyon baskı, Rulo baskı, Jet baskı (dijital baskı) ve Transfer baskı.
5.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi tafta türü kumaştır?
Kamgarn
|
İpekli
|
Straygan
|
Alpaka
|
Pamuklu |
İpekli kumaş tafta türü bir kumaştır. Diğer seçeneklerde farklı türlerde standart kumaş çeşitleri verilmektedir.
6.Soru
Günümüzde hala sanatsal renk kompozisyonlarının temelini oluşturan “renk çemberi” aşağıdakilerden hangisi tarafından oluşturulmuştur?
Newton |
Munsell |
Runge |
Itten |
Goethe |
Goethe, Newton’ın tüm renklerin tek bir renkten ortaya çıktığını savunan indirgemeci yaklaşımının aksine, evrende var olan her olgunun fiziksel olarak bölünüp bir noktada birleştiğini savunmaktadır. Böylelikle tüm teorilerini zıtlık prensibi üzerine oturtmaktadır. Goethe; sarı, mavi, kırmızı yanında bunların karışımlarından oluşan mor, turuncu ve yeşil renkleri de tarif ederek, bu altı renkten oluşan (günümüzde de hâlâ sanatsal renk kompozisyonlarının temelini oluşturan), “renk çemberini” düzenlemiştir. Doğru seçenek E’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bitkisel liflerden yaprak lifleri grubunda yer almaktadır?
Jüt |
Abaka |
Rami |
Kapok |
Pamuk |
"Abaka" bitkisel liflerden yaprak lifleri grubunda yer almaktadır. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi manipüle kumaş tasarımı hazırlarken dikkat edilmesi gereken noktalar arasında yer almaz?
Elyaf türlerinin uygunluğu |
Kumaş türlerinin uygunluğu |
Boyama-baskının uygunluğu |
Aksesuarların uygunluğu |
Dokuma makinesi uygunluğu |
Manipüle kumaş tasarımı hazırlanırken dikkat edilmesi gereken noktalar; 1. Elyaf türlerinin fiziksel ve kimyasal uygunluğu , 2. Kumaş türlerinin yapısal mekanik uygunluğu, 3. Boyama ve baskı yöntemlerinin uygunluğu, 4. Aplike, dikiş, nakış gibi aksesuarların uygunluğu, 5. Konfeksiyon performansı üretime uygunluğu. Doğru seçenek E’dir.
9.Soru
Tasarımın genellikle 5 temel ilkesinden bahsedilmektedir. Aşağıdakilerden hangisi Becer’in (1999:64) isimlendirdiği bu 5 temel ilke den birisi değildir?
Denge |
Doku |
Orantı |
Görsel devamlılık |
Vurgulama |
Doku
10.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde verilen açıklamalardan hangisi drapaj yöntemi ile kalıp hazırlama ile ilişkilidir?
Bazı dergilerin ekinde yer alan hazır kalıplardan yararlanılarak ya da hazır giyim firmalarının sahip oldukları giysi kalıpları üzerinde değişiklikler yapması ile kalıpların elde edilmesi söz konusudur. |
Üretilmiş bir giysi üzerinden de kalıp elde edilmesidir. |
Giysi kalıplarının elde edilmesinde bazı bilgisayar yazılımlarının kullanılması ilkesine dayanmaktadır. |
Genellikle ölçülerin standardizasyonu ve formüller yardımı ile hesaplanması ve bu ölçüler kullanılarak ve sistemlere özgü kurallar izlenerek giysi kalıpları elde edilmesidir. |
Bu teknik, daha çok model özelliği karmaşık, asimetrik, drapeli ya da çok kesikli tasarımların kalıplarının hazırlanmasında kullanılmaktadır. |
Drapaj, Fransızca bir kelime olan ve giysilere yapılan çeşitli pililer, büzgüler ya da verilen şekil anlamına gelen drapeden türeyerek dilimize yerleşmiş bir sözcüktür. Bolluklar vermek ya da drape yapmak anlamındadır. Bu teknik, daha çok model özelliği karmaşık, asimetrik, drapeli ya da çok kesikli tasarımların kalıplarının hazırlanmasında kullanılmaktadır. Uzun süren bir uygulama olabileceği için genellikle cansız manken üzerine, amerikan, patiska, astar, tülbent gibi kumaşlar ya da mülaj kağıdı kullanılarak kalıplar uygulanmaktadır.
11.Soru
Vücut etrafında şekillendirilmiş kumaşın aldığı üç boyutlu formun dış konturlarına ne ad verilir?
Renk |
Siluet |
Doku |
Denge |
Ritim |
Siluet tam olarak vücut etrafında şekillendirilmiş kumaşın aldığı üç boyutlu formun dış konturları anlamına gelmektedir. Doğru cevap B seçeneğidir.
12.Soru
Üretim aşamasında oluşturulan kalıplar tasarımı yansıtmak ve ürünün parçalarını göstermek durumundadır. Kalıbın başarılı olması için gerekli şartlar hangi maddelerde verilmiştir?
I. Kalıplar tasarımcının çizimlerindeki oranlara uygun olarak hazırlanmalıdır.
II. Kalıplar vücut anatomisindeki detayları yansıtmalıdır.
III. Kalıplar beden büyüklüklerine göre vücut ölçülerine uyarlanabilmelidir.
IV. Kalıplar tasarımcıdan her beden büyüklüğüne göre her vücut ölçüsüne ayrı ayrı hazırlanmış olmalıdır.
V. Kalıplar her tür kumaşa uyarlanmalıdır.
I, V |
IV, V |
I, II, III |
II, III, IV |
I, II, III, IV, V |
Üretim aşamasında oluşturulan kalıplar tasarımı yansıtmak ve ürünün parçalarını göstermek durumundadır. Kalıbın başarılı olması için şu şartlar gerekmektedir:
- Kalıplar tasarımcının çizimlerindeki oranlara uygun olarak hazırlanmalıdır.
- Kalıplar vücut anatomisindeki detayları yansıtmalıdır.
- Kalıplar beden büyüklüklerine göre vücut ölçülerine uyarlanabilmelidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi antik Roma’da kullanılan giysi çeşitidir?
Şenti-Kalasiris |
Chiton-himasyon |
Toga-Stola |
Sagus-Tablion |
Chaperon-Zimarra |
Yunanlılardaki Himasyon’dan esinlenerek ortaya çıkan “toga” kostüm tarihinde yer alan Romalıların giydiği en önemli ve en çok bilinen kostüm olup kadın ve erkekler tarafından giyilmiştir. Romalı kadınlar “stola” diye adlandırılan, Yunan halkının giydiği chitona benzer bir tunik giymiştir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımın başlıca görevleri arasında değildir?
Tüm insanlara fayda ve özgürlük sağlamalı.
|
Geleneksel düşünce sistemi dışında kalmamalı.
|
Küresel sürdürülebilirlik ve çevre korumasını arttırmalı. |
Kültürel farklılıkları desteklemeli.
|
Ürün, hizmet ve sistemlere uyumlu ve anlamlı biçimler vermeli. |
Tasarım başlıca şu görevleri içermelidir: Tüm insanlara fayda ve özgürlük sağlamalı, Küresel sürdürülebilirlik ve çevre korumasını arttırmalı, Kültürel farklılıkları desteklemeli, Ürün, hizmet ve sistemlere uyumlu ve anlamlı biçimler vermeli, Zamanın artistik görüşlerini yansıttığı kadar, insan ihtiyaçlarını ve isteklerini de yansıtmalıdır.
15.Soru
1920'li yıllarda Bauhaus Ekolü’nün modaya yönelik en büyük katkısı ne olmuştur?
Feminen figürler öne çıkmıştır. |
Keskin ve net çizgiler belirmiştir. |
Estetik ve işlevsellik bir araya gelmiştir. |
Fütüristik çizgiler öne çıkmıştır. |
Kadın figürleri hareketlenmiştir. |
16.Soru
Vellum nedir?
Bir desen türü |
Bir illüstrasyon tekniği |
Bir kağıt türü |
Bir kumaş türü |
Bir boya türü |
Doğru seçenek C
17.Soru
- Manipüle
- Dokuma
- Örme
- Keçe
- Kesme
Yukarıdakilerden hangileri temel kumaş yapısını oluşturur?
I ve III |
II, IV ve V |
II, III ve IV |
II ve III |
I, IV ve V |
Günümüzde giysilikten ev tekstiline, yer döşemeliklerine, endüstriyel keçe ve bezlere kadar çok geniş alanlara yayılmış olan tekstil endüstrisinde, özellikle giysilik üretim amacına yönelik kumaşlara bakıldığında; dokuma, örme ve dokumasız (nonwoven) olarak tanımlanan üç ana üretim yöntemi kullanıldığı görülmektedir. Düzgün yüzey, incelik, esneklik, sağlamlık ve örtme özelliği olarak belirlenen temel nitelikler kumaş yapısına bağlı olarak önemli ölçüde değişim gösterirler. Dokuma, örme, keçeleştirme ya da benzeri başka yöntemler olmak üzere üç ana kumaş üretim yöntemi, temel kumaş yapısını oluşturmaktadır.
18.Soru
Tasarımda, değerler serbest bir tarzda yerleştirilmiş ise buna ne ad verilir?
Simetrik denge |
Asimetrik denge |
Görsel devamlılık |
Orantı |
Bütünlük |
Tasarımda, değerler serbest bir tarzda yerleştirilmiş ise, bu dengeye asimetrik denge denilmektedir. Bir tasarımda biçim, renk, değer, ışık-gölge, yön, hareket, aralık, miktar gibi unsurların birbirleri ile etkileşiminden göz ve beyinde oluşturduğu dengeler bütünü asimetrik dengedir. Doğru cevap B seçeneğidir.
19.Soru
Sırtın en geniş yerinden, mezura kürek kemikleri üzerinden geçecek şekilde iki kol arasından alınan ölçü türü aşağıdakilerden hangisidir?
Beden genişlik ölçüsü |
Bel genişlik ölçüsü |
Ön genişlik ölçüsü |
Kalça genişlik ölçüsü |
Arka genişlik ölçüsü |
Arka Genişlik Ölçüsü
Bu ölçü sırtın en geniş yerinden, mezura kürek kemikleri üzerinden geçecek şekilde iki kol arasından alınır
20.Soru
Kemer ve fermuar kullanılmaya başlandığı, pantolon askılarının özelliğini kaybettiği dönem aşağıdakilerden hangisidir?
1910 Yılları |
1920 Yılları |
1900 Yılları |
II. Rokoko (1850-1870) |
Kalkınma Yılları (1870-1890) |
1920 Yılları
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ