Modern Felsefe 2 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mill'e göre uygulama tarzı olarak ideal olan demokrasi türü hangisidir?
Temsili demokrasi |
Doğrudan demokrasi |
Yarı doğrudan demokrasi |
Katılımcı demokrasi |
Parlamenter demokrasi |
Uygulanış tarzı olarak ideal olanı doğrudan demokrasidir, ancak belli bir nüfus genişliğine ulaşmış toplumlarda bunun uygulanması nerede ise olanaksız olduğundan temsili olanından başka bir almaşık yok gibidir. Doğru cevap B'dir.
2.Soru
I. Öz
II. İvme
III. Kuvvet
IV. Edimsellik
V. Gözlem
Varlık mantığının antitezi olan öz mantığı hangi diyalektik üçlüden oluşur?
I, II ve III |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve V |
II, III ve V |
Varlık mantığının antitezi olan öz mantığı şu temel diyalektik üçlüden oluşur: öz, kuvvet ve edimsellik. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisine göre ahlak, insana istencin tiranlığından daha uzun süreli bir kurtuluş imkânı sağlar ve ancak istencin yadsınmasıyla başarılabilir?
Schopenhauer |
Fichte |
Schleiermacher |
Schelling |
Hegel |
Schopenhauer’e göre ahlak insana istencin tiranlığından daha uzun süreli bir kurtuluş imkânı sağlar ve ancak istencin yadsınmasıyla başarılabilir.
4.Soru
I. Fichte
II. Schelling
III. Beethoven
IV. Goethe
V. Hölderlin
Yukarıdakilerden hangileri Hegel'in çağdaşlarındandır?
I ve II |
III ve IV |
III ve V |
IV ve V |
Hepsi |
Doğru yanıt E seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hegel'in üçe ayırdığı tarih yazım türlerinden birisidir?
Düşünsel tarih |
Kesin tarih |
Belgeci tarih |
Eğitimci tarih |
Dolaylı tarih |
Hegel’e göre üç türlü tarih yazımı vardır: dolaysız tarih yazımcılığı olayları, eylemleri, durumları betimler. İkinci tarih yazımı türü düşünsel tarihtir ve öğretici niteliktedir. Üçüncü tarih yazımı türü ise felsefi tarih ya da tarih felsefesidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mutlak tinin kendisini açımladığı aşamalardan birisidir?
Hukuk |
Politika |
Sanat |
Psikoloji |
Spor |
Mutlak tin kendisini üç aşamada açımlar: sanat, din ve felsefe. Doğru cevap C'dir.
7.Soru
Hegel'e göre en temel sanat türü hangisidir?
Heykel |
Resim |
Müzik |
Şiir |
Mimari |
Hegel’e göre en temel sanat türü mimaridir ve insanların ilk denediği sanat türü de budur. C¸ünkü onun materyali tinsiz-zihinsizdir ve onun formu bu tinsiz aracın fiziksel özelliklerine ve ağırlığına bağlıdır. İlk insanların mimari ürünü, onların bir araya gelerek tanrılara tapınabilmeleri için yapılan tapınaklardır, bu tapınaklar ayrıca topluluklarına birlik getirmeye de hizmet etmişlerdir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeterli neden ilkesinin uzay ve zamanla ilişkili olan geometri ve aritmetikle karşılaşılan unsurudur?
Fiziksel Nesneler |
Matematiksel Objeler |
Soyut Kavramlar |
Ben Bilgisi |
Sen Bilgisi |
Matematiksel Objeler: Burada uzay ve zamanla ilişkili olan geometri ve aritmetikle karşılaşırız. Geometri uzay parçalarının çeşitli konumlarını yöneten ilke üzerinde temellenir. Aritmetikse zaman parçalarını içerir; zaman parçalarının bağlanışı saymayı ve tüm sayıları doğurur. Uzay ve zaman parçalarına ilişkin yasa, yeter neden ilkesinin bir başka biçimini, yani varlık dediğimiz ilkeyi ortaya çıkarır. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Tek evrensel gerçeklik olduğu için hem bilginin hem de felsefenin biricik konusu olan varlığın adı nedir?
Ontolojik varlık |
Mutlak varlık |
Tarihsel varlık |
Gerçek varlık |
Düşünülen varlık |
Mutlak varlık (bundan böyle kısaca mutlak diyebiliriz,) tek evrensel gerçeklik
olduğu için hem bilginin hem de felsefenin biricik konusudur. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ben ile onun istenç edimleri arasındaki ilişkinin bilgisini yöneten ilkedir?
Zihin |
Tasarımlama |
Sağduyu |
Güdülenme |
İmgelem |
Ben-kendilik (self) isteyen, istekte bulunan, istemde bulunan öznedir. Bu isteyen ya da davranan özne, bilen özne için konudur. Biz buna öz-bilinçlilik diyebiliyoruz. Ben ile onun istenç edimleri arasındaki ilişkinin bilgisini yöneten ilke, eylemin yeterli nedeni olarak, kısaca güdülenme (motivasyon) yasası olarak adlandırılabilir.
11.Soru
I. Sivil Toplum
II. Yasa
III din
IV. Aile
V devlet
Yukarıdakilerden hangileri nesnel tinin açınım evrenlerdindendir?
I, II ve III |
Yalnız II |
Yalnız I |
I, II, IV ve V |
Hepsi |
Doğru yanıt D seçeneğidir.
12.Soru
Mill, savunduğu nitel hazcı yaklaşımı temellendirebilmek için neye yönelir?
Niceliksel yasalara |
Niteliksel ilkelere |
Hazlara |
İnsan doğasına |
Empirist anlayışa |
Mill, savunduğu nitel hazcı yaklaşımı temellendirebilmek için insan doğası kavramına yönelir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’a göre toplumsal üst yapıyı oluşturan değerlerden biri değildir?
Ekonomi |
Politika |
Kültür |
Sanat |
Din |
Ekonomik alt yapı üzerinde toplumsal üst yapı olarak, insan topluluklarının politik yaşamı, devlet ve hukuk düzeni, ahlak, din, sanat, felsefe gibi kültür etkinlikleri yer alır. Bu şekilde kültürel üst yapı, ekonomik alt yapıya bağımlı olarak varlık kazanmış olur. Bir başka deyişle ekonomik alt yapı toplumsal üst yapıyı koşullandırmış olur. Ne var ki bu koşullandırmayı mutlak biçiminde almamak gerekir. Marx da, Engels de bu koşullandırmayı ekonomik yapının katı bir yansıması olarak düşünmediklerini belirtme yoluna giderler. Aslında politik ve yasal yapılar, alt yapı tarafından din ve felsefe gibi ideolojik üst yapılara göre daha doğrudan olarak belirlenirler. Bazı düşüncelerden etkilenmiş olan kişiler onları koşullandırmış olan alt yapıya tepki gösterebilirler. Eğer devrimcilik kabul ediliyorsa bu tür tepkilere de izin verilmesi gerekir.
14.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Nietzsche'ye aittir?
Eğer istenç kendine döner ve kendini ortadan kaldırırsa geriye yokluk kalır. |
İstencin nedenselliğine inanıyorsak biricik nedensellik biçimi olarak bu varsayımın yol göstericiliğine inanmamız gerekir. |
Varolmak algılanmış olmaktır. |
İnsan, kökeni bakımından korku yaratan yabanıl bir hayvandır. |
Dünya benim tasarımımdır. |
Güç istenci kavramı Nietzsche felsefesinin merkezinde yer alır. Kavram, aforizmatik yapıtlarında yer alan insan davranışının tüm çeşitlerine ilişkin değerlendirmelerinde karşımıza çıkmaktadır. Zerdüşt Böyle Buyurdu’da, güç istencinin insanın temel güdüsü olduğu ve tüm canlı varlıklarda etkili olduğu söylenir. Örneğin hayvan içgüdüleri arasında birinci sırada yer alanı güç istencidir. Sonraki yapıtlarında inorganik doğada bile güç istencinin etkili olduğu öne sürülür. Kısacası Nietzsche’ye göre dünya ve tüm içindekiler güç-istencinden başka bir şey değildir. İnsan yaşamı baştan sona gücü istemekten başka bir şey değildir. Bu söylenenlerden anlaşıldığına göre, bu kuram a priori metafizik bir sav olmaktan çok, geniş kapsamlı empirik bir varsayımdır. Nietzsche, "İstencin nedenselliğine inanıyorsak biricik nedensellik biçimi olarak bu varsayımın yol göstericiliğine inanmamız gerekir." söyleminde bulunur. Gerçekten de tüm farklı fenomen sınıflarını bu varsayımın ışığında birleştirme girişiminde bulunduğu söylenebilir.
15.Soru
Nietzsche'ye göre insanın temel güdüsü aşağıdakilerden hangisidir?
Kendini koruma |
Nihilizm |
Saldırganlık |
Ahlak |
Güç istenci |
Nietzsche'ye göre insanın ve tüm canlıların temel güdüsü güç istencidir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
16.Soru
Bentham için yararlılık ilkesinin tam bir uygulanışı ne ile mümkündür?
Çıkar özdeşliği ile |
Sistematik düşünce ile |
Demokratik bir model ile |
Doğru yasalar ile |
İyi bir eğitim ile |
Yarar ilkesinin tam bir uygulanışı, Bentham’ın gördüğü kadarıyla monarşinin ve onun tüm benzerlerinin ya da uzantılarının yadsınmasını gerektirmektedir. Bunun için kral, aristokrasi ve kurumsal kilise işbaşından uzaklaştırılmalıdır, Birleşik Devletlerdeki gibi demokratik bir model yapılaştırmak tercih edilmelidir. Mademki “Tüm yönetim biçimleri kendinde kötüdür.” kötüyü uygulamanın tek haklılığı, daha büyük bir kötüyü önlemek ya da devre dışı bırakmak için olabilir.
17.Soru
Hangisi Hegel'in ölümünden sonra, verdiği derslerin metinlerine ve belli ölçüde öğrencilerinin karşılaştırmalı notlarına dayalı olarak yayımlanmış olan eserlerindendir?
Din Felsefesi |
Fichte ve Schelling’in Felsefi Sistemleri Arasındaki Ayrım |
Tinin Fenomenolojisi |
Mantık Bilimi |
Ana C¸izgileriyle Hukuk Felsefesi |
1801 yılnda Hegel, Jena U¨niversitesinde önemli bir konumda bulunan Fichte’nin desteğiyle bu üniversiteye öğretim üyesi olarak atanmıştır ve burada ilk yayımlanan kitabı, "Fichte ve Schelling’in Felsefi Sistemleri Arasındaki Ayrım başlığını" taşımaktadır. Hegel 1807’de ise en büyük ve etkili yapıtı "Tinin Fenomenolojisi"ni ve 1812 yılında yine büyük bir çalışması olan Mantık Bilimi’ni (Wissenschaft der Logik) yayımlamıştır. Heidelberg Üniversitesi'nde göreve başladıktan sonra "O¨zet Olarak Felsefi Bilimler Ansiklopedisi"ni yayımlamıştır (1818). Bu yapıtta felsefi sisteminin üç ana bölümünü oluşturan Mantık Bilimi, Doğa Felsefesi ve Tin Felsefesi başlıklı bölümleri özetlemiştir. Estetik üzerine derslerini de ilkin Heidelberg’de vermiştir. Aynı yıl Berlin U¨niversitesi'ne geçmiş, ölüm tarihine kadar kaldığı bu üniversitede yoğun biçimde çalışmaya ve yazmaya devam etmiştir. 1821’de Ana C¸izgileriyle Hukuk Felsefesi, 1827 ve 1830’da Ansiklopedi’nin yeni düzenlemeleri yayımlanmıştır. Verdiği derslerin metinleri, belli ölçüde öğrencilerinin karşılaştırmalı notlarına dayalı olarak ölümünden sonra yayımlanmıştır. Bu şekilde yayımlanan yapıtları arasında Tarih Felsefesi, Din Felsefesi, Sanat Felsefesi ve Felsefe Tarihi yer alır. 1831 yılında baş gösteren kolera salgınında altmış bir ya şında yaşamdan ayrılmıştır.
18.Soru
Nietzsche, daha yüksek insan tipini temsil etmek üzere hangi kavramı öne sürmüştür?
Süper insan |
Üst-insan |
İyi insan |
Doğru insan |
Akıllı insan |
Nietzsche, daha yüksek insan tipini temsil etmek üzere Üst-insan (der Übermensch) kavramını öne sürer. Buna göre hedef insanlık değil, üst-insandır. İnsan aşılması gereken bir şeydir, hedef değil, hedefe vardıran bir köprüdür. Nietzsche’nin burada öne sürdüğü üst-insan miti, kaçınılmaz bir süreç yoluyla insanın üst-insana evrimleşeceği anlamında değil, daha çok istenç için ulaşılmak istenen bir amaçtır, hedeftir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
I. Tümellik
II. Evrensellik
III. Tikellik
IV. Bireysellik
Yukarıdakilerden hangisi dinsel bilincin geçtiği üç ana evre arasında sayılabilir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
I, II ve IV |
I, III ve ıv |
Dinsel bilinç üç ana evreden geçmiştir: Birincisi tümellik, ikincisi tikellik, üçüncüsü bireysellik evresidir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
I. Sıradan insanlar kültürün gelişmesi için gereklidir.
II. İnsan aşılması gereken bir şeydir.
III. Üst-insan, karakterine biçim verebilen bir varoluşa sahiptir.
Nietzsche'ye göre yukarıdakilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
Yalnız III |
I, II ve III |
Bahsi geçen görüşlerin hepsi Nietzsche'ye göre doğrudur. Bu nedenle doğru yanıt E seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ