Modern Sosyoloji Tarihi Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Adorno ve Horkheimer 1947’den itibaren “kitle kültürü” terimi yerine hangi kavramı kullanmayı tercih etmişlerdir?
Kitle toplumu
|
Popüler kültür
|
Kültür Endüstrisi
|
Yüksek kültür
|
Folk kültür
|
2.Soru
Habermas'ın, genel olarak Frankfurt Okulu geleneğini izlese de onu en çok eleştirdiği nokta nedir?
Emeğe merkezi bir önem atfetmesi
|
Rasyonalite kavramını çok dar kapsamda ele alması
|
Etkileşimi/iletişimi ise göz ardı ederek onu emeğe indirgemesi
|
Pozitivizm ve ampirizm eleştirisiyle alternatif bir epistemoloji-metodoloji geliştirme girişimi
|
Temel sorun olarak gerçekliğin bilgisinin nasıl elde edileceğinin görülmesi
|
3.Soru
Gündelik yaşamın temel yapısını oluşturan, kişisel, tekil, insanların birbirlerinin varlıklarının farkında olduğunu bilmelerini gerektiren ve karşılıklı olarak birbirlerine yöneldikleri ilişki, Schutz'un ilişki tiplerinden hangisidir?
Biz
|
Grup
|
Sen
|
Onlar
|
Siz
|
4.Soru
Schutz, eylemi açıklamaya çalışan güdüler olarak hangi kavramlardan bahseder?
Ama / Yani
|
Belki / Olabilir
|
Ya o / Ya o
|
Amacıyla / Çünkü
|
Hareketlilik / Durağanlık |
Schutz, eylemi açıklamaya çalışan güdülerden ilki, yani amacıyla güdüsü, gelecek yönelimli bir güdüdür ve eylemi amaç ya da proje açısından açıklar. İkincisi, çünkü güdüsü ise geçmişe yöneliktir, eylemin ortaya çıkmasına katkıda bulunan geçmiş deneyimleri tanımlamaya çalışır.
5.Soru
Dünyada deneyimlediğimiz bütün nesneler, olaylar ve eylemler içinde tipik olanları seçerek aynı tipteki şeyleri bir araya getirmemiz süreci aşağıdakilerden hangisidir?
Özneler arasılık
|
Sağduyu bilgisi
|
Bakış açılarının karşılıklığı
|
Tipleştirme
|
Sosyolojik imgelem |
Tipleştirme: Sağduyu bilgisi, tipleştirme süreciyle oluşur ve birikir. Yaşarken sayısız miktarda nesneyi, olayı ve eylemi deneyimleriz, ancak bütün bu deneyimlediğimiz şeyleri algılarken bir şekilde sınıflandırırız. İşte bu sınıflandırma süreci, diğer bir deyişle dünyada deneyimlediğimiz bütün nesneler, olaylar ve eylemler içinde tipik olanları seçerek aynı tipteki şeyleri bir araya getirmemiz süreci, tipleştirme olarak adlandırılır.
6.Soru
Schutz’un bireylerin öznel bilinçlerini kavramak değil, anlamanın ideal tiplerini oluşturmak olduğu diye tanımladığı görev alanı nedir?
Sosyolojinin görevi
|
Tarihin görevi
|
Sanatın görevi
|
Fen bilimlerinin görevi
|
Psikolojinin görevi |
Schutz, sosyolojinin görevinin bireylerin öznel bilinçlerini kavramak değil, anlamanın ideal tiplerini oluşturmak olduğunu belirtmektedir.
7.Soru
Frankfurt Okulu ve kuramcılarıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Adorno, tez-antitez-sentez ilişkisini reddederek bunun yerine "Negatif Diyalektik" görüşünü geliştirmiştir.
|
Aydınlanmanın Diyalektiği isimli önemli eserin yazarları Frankfurt Okulunun en önemli düşünürlerinden Adorno ve Marcuse'dir.
|
Frankfurt Okulu, 1933-1950 yılları arasında kapatılmış ve üyeleri sürgün edilmiştir.
|
Frankfurt okulunun kuramcıları genellikle kendilerini Marksist olarak değerlendirmekteydiler.
|
Bu okulun en önemli kuramcıları Horkheimer, Adorno ve Marcuse'dir.
|
8.Soru
Harold Garfinkel'le ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Garfinkel gözlemlenen olguyu güçlü bir şekilde etkileyen toplumsal gerçekler arar.
|
Garfinkel nesnel toplumsal olguların gerçekliğini reddeder.
|
Garfinkel eylemlerin üyeler tarafından önceden belirlenmiş kurallara göre gerçekleştiğini kabul eder.
|
Garfinkel gündelik yaşamın sürekli değişen, gelişen ve katılım gerektiren bir dünya olduğunu iddia eder.
|
Garfinkel bireylerin toplumsal olaylarla ilgili olarak amaçlarına ulaşmaya yetecek kadar anlam aradıklarını savunur.
|
9.Soru
Herhangi bir nesnenin ya da etkinliğin anlamının, kendi bağlamından türetildiği, yani belirli bir bağlama endekslendiğine ne denir?
Refleksivite
|
Dizinsellik
|
Belgeleme yöntemi
|
Toplumsal düzenin kırılganlığı
|
Etnometodoloji |
Dizinsellik veya Anlamın bağlama-gönderimliği, herhangi bir nesnenin ya da etkinliğin anlamının, kendi bağlamından türetildiği, yani belirli bir bağlama endekslendiği anlamına gelir.
10.Soru
Ayna benlik (looking-glass self) ve birincil grup kavramları ile etkileşimci bakış açısını kim vurgulamış ve aynı zamanda toplumun zihinsel olarak tasarlanması teorisini geliştirmiştir?
Mead
|
Parsons
|
Thomas
|
Weber
|
Cooley |
Cooley,ayna benlik (looking-glass self) ve birincil grup kavramları ile etkileşimci bakış açısını kim vurgulamış ve aynı zamanda toplumun zihinsel olarak tasarlanması teorisini geliştirmiştir.
11.Soru
Walter Benjamin hangi makalesinde mevcut teknolojik yeniliklerin ve popüler sanatın potansiyeli konusunda iyimser bir bakış açısına sahip olduğunu vurgulamaktadır?
Mekanik Yeniden Üretim Çağında Sanat Eseri
|
Akıl ve Devrim
|
Özgürlükten Kaçış
|
Estetik Boyut
|
Tek Boyutlu İnsan
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Garfinkel'in çalışmalarının temelini oluşturan kavramlardan biri değildir?
Refleksivite
|
Belgeleme yöntemi
|
Anlamın bağlama gönderimliliği
|
Meşrulaştırma
|
Dizinsellik
|
13.Soru
1923’te kurulan Toplumsal Araştırmalar Enstitüsü 1960'larda nasıl anılmaya başlamıştır ?
Berlin Okulu
|
Frankurt Okulu
|
Manchester Okulu
|
Paris Okulu
|
Londra Okulu
|
14.Soru
Eleştirel sosyal bilim olarak adlandırılan ve kökü Marx’a dayandırılan yaklaşımın hangi kuramcılar tarafından geliştirildiği kabul edilir?
Weber ve Weil
|
Blumer ve Marx
|
Berger ve Weber
|
Adorno ve Marcuse
|
Lear ve Garfinkel
|
15.Soru
Etnometodoloji ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Gündelik yaşam faaliyetlerini kendi başlarına fenomenler olarak ele alır.
|
Toplumu incelemenin en iyi yolunun, üyelerin anlam inşa etme yollarının nesnel bir şekilde dışarıdan gözlemlenmesi olduğunu savunur.
|
Kendi gerçekliğine sahip olan ve keşfedilmeyi bekleyen bir toplumsal gerçeklik anlayıflını reddeder.
|
Toplumu bir arada tutan şeyin, gündelik yaşamın rutinleri ve sağduyu bilgisi yoluyla paylaşılan anlamlar olduğunu ileri sürer.
|
Toplumsal düzenin kendi başına bir gerçeklik olmadığını, toplumun üyeleri tarafından yaratılan bir kurgu olduğunu ileri sürer.
|
16.Soru
“Sembolik Etkileşim” kavramını ilk kullanan etkileşimci düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
M. Weber
|
W. I. Thomas
|
H. Blumer
|
C. H. Cooley
|
G. H. Mead
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fenomenolojik yöntemi ayırt eden örneklerden biri değildir?
Nesneleri katılar, sıvılar ve gazlar olarak sınıflandırarak algılamak
|
Dünyayı duyularla ışık, renk, ses, koku ve dokunma öğeleriyle deneyimlemek
|
Katı maddeleri kendi içinde plastikler, metaller gibi sınıflandırmak
|
Bir anahtarın metal olduğunu bilmek
|
Nesneleri işlev özellikleriyle görebilmek
|
18.Soru
Frankfurt okulu temsilcilerini birbirlerine bağlayan nokta nedir?
İnsanların iç dünyasıyla ve istekleriyle ilgilenmeleridir.
|
Modern toplumun rahatsızlıklarını belirleyerek, adil ve demokratik bir toplum yaratmak için gerekli toplumsal değişmelerin doğasını değiştirmek istemeleridir.
|
İnsan özgürlüğüyle ve özgürlüğün modern dünyada farklı tahakküm ve toplumsal baskı biçimleriyle nasıl sınırlandırıldığı ile ilgilenmeleridir.
|
Farklı ilgi ve çalışma alanlarında eğitim ve öğretimin gerçekleştiği kuruma bağlı olunması gerçeğidir.
|
Felsefe ve sosyoloji alanlarındaki kavramları yeniden şekillendirmeye çalışmalarıdır.
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Etnometodoloji” kavramının en basit şekildeki açıklamasıdır.
İnsanların toplumsal düzenleri üretmek için kullandıkları yöntemlerin incelenmesidir.
|
İnsanların toplumsal düzeni sorgulamak için kullandıkları yöntemlerin düzenlenmesidir.
|
Toplumsal düzenin incelenmesi için üretilen sistemlerdir.
|
Toplumun incelenmesinde kullanılan yöntemlerin tamamıdır.
|
İnsanların üretim için kullandıkları toplumsal düzenin incelenmesidir.
|
20.Soru
Etnometodolojik çalışmalardan 1976 yılında çocuk suçluluğu ile yaptığı çalışmada, suçluluğun üyeler tarafından suçu tanımlarken kullanılan yöntemlerden ayrı olarak ele alınabilecek bir sosyolojik fenomen olmadığını savunun sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Alfred Schutz
|
Aaron Cicourel
|
Ralf Dahrendorf
|
Harold Garfinkel
|
Edmund Husserl |
1976 yılında çocuk suçluluğu ile yaptığı çalıflmada Cicourel, suçluluğun üyeler tarafından suçu tanımlarken kullanılan yöntemlerden ayrı olarak ele alınabilecek bir sosyolojik fenomen olmadığını savunur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ