Moders Felsefe 1 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Tanrı yasası-belirleyici kavramlar: günah ve sevap
II.Yurttaşlık yasası- belirleyici kavramlar: erdem ve kötülük
III. Ahlak yasası-belirleyici kavramlar: ödül ve ceza
Locke’un görüşleri çerçevesinde, yukarıdaki eşleştirmelerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve II |
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
Yalnız III |
Locke’un Ahlaksal ve Siyasal Görüşleri
2.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi, Berkeley’nin bilgi kuramına ters düşer?
Var olmak, algılanmış olmaktır. |
Cisim, duyumlar kompleksidir. |
Töz ya da madde algılanabilir. |
Sadece duyulanan nitelikler gerçektir. |
Sadece tinsel şeyler var olur. |
Gerçekte obje ve duyum aynı şeydir, bunları birbirinde soyutlayamayız. Bundan dolayı bir obje algılanmış niteliklerin bir toplamıdır. Sonuç olarak var olmak algılanmış olmaktır (esse est percipi). Şu halde töz ya da madde asla algılanmamakta ya da duyulanamamaktadır. Bu durumda var olduğu söylenemez.
3.Soru
Hume’un izlenim ve ideler arasındaki derece farkını ortaya koyarken temel aldığı ölçüt, aşağıdakilerden hangisidir?
Zamansallık
|
Gerçeklik
|
Mutlaklık
|
Canlılık
|
Mantıksallık
|
5.Soru
Duyum ve düşünüm arasındaki ayrımı reddetmiş, bunların birbirlerini bütünleyen edimler olduğunu savunan İngiliz empiristi hangisidir ?
Duyum ve düşünüm arasındaki ayrımı reddetmiş, bunların birbirlerini bütünleyen edimler olduğunu savunan İngiliz empiristi hangisidir ?
Locke |
Berkeley |
Hume |
Condillac |
Reid |
O¨nemli bir İngiliz empiristi olan Berkeley, Locke’un düşüncesindeki tutarsızlık- ları eleştirerek yola çıkmış ama empirizmini bir öznel idealizme ve immateryalizme sürüklemiştir. Her şeyden önce duyum ve düşünüm ayrımını eleştirerek bunlar arasında köklü bir farklılık olmadığını savunmuştur. Bunlar birbirlerini bütünleyen edimlerdir; duyuların sağladığı verileri zihnin düşünme yetisi kuşkusuz işlemek zorundadır. Aksi takdirde zihnimizde hiçbir ide kavram ve düşünce oluşamazdı. Doğru yanıt B'dir.
6.Soru
Şıklardan hangisi, bedensel organların devinimleri, uslamlama, adlar ve imgelem arasındaki ilişkiyi Hobbes'a göre doğru olarak ifade etmektedir?
Uslamlama adlara, adlar imgeleme, imgelem ise bedensel organların devinimlerine bağımlıdır. |
İmgelem adlara, adlar uslamlamaya, uslamlama ise bedensel organların devinimlerine bağımlıdır. |
Uslamlama adlara, adlar bedensel organların devinimlerine, bedensel organların devinimleri ise imgeleme bağımlıdır. |
İmgelem adlara, adlar bedensel organların devinimlerine, bedensel organların devinimleri ise uslamlamaya bağımlıdır. |
bedensel organların devinimleri Uslamlamaya, uslamlama adlara, adlar ise imgeleme bağımlıdır. |
Hobbes’a göre; “uslamlama adlara, adlar imgeleme, imgelem ise bedensel organların devinimlerine bağımlıdır.” Yani uslamlama yalnızca sözcükler arasındaki bağıntıları dile getirir
7.Soru
I. Halk'ı ayaktakımı olarak adlandırıyordu
II. Despotik, baskıcı otokrasiden nefret ediyordu
III. Ona göre, özgürlük ve hoşgörü için daha iyi koşullar ve her alandaki sorunları çözecek araçlar tek erkin yönetimi altında da sağlanabilirdi
IV. Onun ideali filozofların etkileriyle aydınlanmış iyiliksever bir tek erk idi.
Yukarıda düşünceleri belirtilen Fransız Aydınlanma filozofu aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Montesquieu |
Voltaire |
Diderot |
Condillac |
d'Alambert |
Voltaire, despotik, baskıcı otokrasiden nefret ediyordu. Onun ideali filozofların etkileriyle aydınlanmış iyiliksever bir tek erk idi. Halkı ‘ayaktakımı’ olarak adlandırıyordu, ona göre ayaktakımı her zaman ayaktakımı olarak kalacaktı. Özgürlük ve hoşgörü için daha iyi koşullar ve her alandaki sorunları çözecek araçlar tek erkin yönetimi altında da sağlanabilirdi. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hume’a göre zihnin çağrışım mekanizmasının çalışma biçimlerinden biri değildir?
Yerini değiştirme |
Benzerlik |
Neden-etki bağı |
Zamanda bitişiklik |
Evrende bitişiklik |
Evrende bitişiklik Hume’a göre zihnin çağrışım mekanizmasının çalışma biçimlerinden biri değildir.
9.Soru
i.Nesnenin eylemi ii.Bedendeki duyusal düzenek iii.Ruhsal duygusal paralellik iv.Ruhtaki algı v.Ruhun ortaya koyduğu yargı
Üsttekilerden hangileri Malebranche'a göre duyumda bulunan ögelerdir?
i, ii, iii, iv |
ii, iii, iv, v |
i, iii, iv, v |
i, ii, iii, v |
i, ii, iv, v |
Malebranche duyum üzerinde ayrıntılı biçimde durmuştur. Ona göre bir duyumda dört öge bulunur. Bunlar nesnenin eylemi (örneğin parçacıkların devinimi), bedendeki duyusal düzenek (duyu organları, sinirler ve beyin), ruhtaki duyum ya da algı ve buna ilişkin ruhun ortaya koyduğu yargıdır.
10.Soru
Yasama, yürütme ve yargı güçlerinin kesinlikle birbirlerinden ayrılması gerektiğini savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Montesquieu |
Piaget |
Voltaire |
Rousseau |
Diderot |
Montesquieu'ya göre politik özgürlük, güçlerin ayrılığı ilkesini gerektirir. Buna göre
yasama, yürütme ve yargı güçleri kesinlikle birbirlerinden ayrılmalıdır. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
Thomas Reid’e göre “sağduyu ilkeleri”nde aşağıdaki niteliklerden hangisi bulunmaz?
Tanıtlanmaya gereksinme |
Kendiliğinden açık olma |
Kökensel ve doğal olma |
Uslamlamanın temeli olma |
Bilimlerin temeli olma |
Diğer Başka Empiristler
12.Soru
Hobbes’a evrendeki ilk tümel neden nedir?
Devinim |
Tanrı |
Töz |
Sayı |
Zaman |
Hobbes’a göre tikel şeylerin çözümlemelerini yaparak en tümel ilkelere ulaşabilir, böylece onların nedenlerini bilebiliriz. Evrendeki ilk tümel neden devinimdir. Felsefe doğal ve politik cisimlerin devini ve eylem biçimlerini açıklamak durumunda olduğu için, insan doğası, zihinsel dünya ve Devlet, tıpkı fiziksel cisimler ve doğa oluşumları gibi düzeneksel olarak, yani etki tepki terimleri içinde açıklanabilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fransız aydınlanmasının yazınsal simgesi durumunda olan Ansiklopediye katkıda bulunan düşünürler arasında yer almaz?
Diderot |
D'Alambert |
Holbach |
Bayle |
Turgot |
Fransız aydınlanmasının yazınsal simgesi durumunda olan ve aydınlanma sürecinin temel düşünce ve ideallerini yansıtan büyük kültür hazinesi Ansiklopedinin değişmez editörü olarak kendisine özgün bir yer yapan Diderot (1713-1784), felsefi görüşleriyle de aydınlanmanın önde gelen düşünürlerinden biri olmuştur. Birinci cildi düşün ve ülkü arkadaşı D’Alambert yayımlamıştır. Ansiklopediye katkı verenler içinde, Voltaire, Holbach, Helvetius, Montesquieu ve ekonomist Turgot da bulunuyordu. Ancak Bayle Ansiklopediye katkıda bulunmamıştır.
14.Soru
Hangisi töz idesini tamamen reddetmiştir ?
Locke |
Berkley |
Hume |
Berkley ve Locke |
Hiçbiri |
Locke maddi ve ruhsal tözleri kabul etmiş ama bilinemeyeceklerini savunmuştu. Berkeley maddi tözü reddetmiş ruhsal tözü benimsemişti. Hume ise tözü tamamen reddetti. Doğru yanıt C'dir.
15.Soru
Salt realizm yaklaşımına hangisi daha yakındır ?
Salt realizm yaklaşımına hangisi daha yakındır ?
Reid |
Condillac |
Berkley |
Locke |
Hume |
Reid'e göre, ayrıntılı bir şekilde dökümünü yaptığı sağduyusal ilkeler, temelinde, dışımızda yer alan varlıkları algıladığımız biçimiyle bildiğimiz ya da kavradığımız ana sav olarak karşımıza çıkarlar ve salt realizm denebilen bu yaklaşım onları algılamadığımız zamanlarda da onlar var olduğunu savlar. Doğru yanıt A'dır.
16.Soru
Düşünceleri bakımından dinamik bir görünüm sergileyen, deist, ateist ya da panteist mi olduğu bilinemeyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Helvetius |
D’Alambert |
Diderot |
Lamarck |
Montesquieu |
Diderot’un, kararlı bir felsefi görüşe sahip olduğunu söylemek kolay değildi. Doğal dinlerin belli bir zaman sonra yok olacağını, ama bunların temeli olan doğal dinin her zaman varlığını sürdüreceğini savunurdu. Bunları söyleyen Diderot, bir zaman sonra bu görüşü terk ederek, inşalara her türlü dinin boyunduruğundan kurtulmaları gerektiğini söylüyordu.
17.Soru
I. Zihin denen şey de beyindeki bir devinimdir.
II. Yalın tutkular duygular, arzu, sevgi, korku, tiksinme, nefret sevinç ve üzüntüdür.
III. İstençli edimler hayvanlarda bulunmaz.
IV. İyi ve kötü arasında ayrım yapmak için nesnelerin kendilerinden alınan ortak bir ölçüt bulunmaz.
Hobbes’a göre yukarıdaki öncüllerden hangileri doğrudur?
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
I, II ve IV |
Hepsi |
Hobbes’a göre zihin denen şey de beyindeki bir devinimdir; imge ve idealar bu devinim sonucu doğarlar. Beyin ve kalpteki devinimler maddesel bir tözün devinimleridir. Bu açıdan Hobbes bir maddeci olsa da, zihinsel oluşumlar konusunda farklı bir maddecilik sergiler; burada bilinçlilik durumları artık devinim değil, devinimin etkileridir.
Yalın tutkular duygular, arzu, sevgi, korku, tiksinme, nefret sevinç ve üzüntüdür ve bunlar değişik biçimlere bürünürler.
Hobbes, istenç konusunda ise insanların belli eylemleri düşünüp taşınarak gerçekleştirdiklerinin farkındadır ama bu düşünüp-taşınmayı duyguların terimleri içinde ele alır: “Şeyin ya yapılmasına ya da olanaksız olduğunun düşünülmesine dek sürdürülen istekler, tiksinmeler, umutlar ve korkuların toplamı düşünüp taşınma dediğimiz şeydir. Hobbes’a göre istençli edimler hayvanlarda da vardır.
Hobbes’a göre insanda hoşlanmaya ya da mutluluğa yol açan şey iyi, hoşnutsuzluğa ya da mutsuzluğa yol açan şey kötüdür. Bir insanın isteğinin ya da arzusunun nesnesi ne olursa olsun onun tarafından iyi olarak adlandırılacak, nefretinin ya da tiksinmesinin nesnesi kötü ve değersiz olacaktır. Yani iyi ve kötü göreli kavramlardır; mutlak iyi ve kötü yoktur. İyi ve kötü arasında ayrım yapmak için nesnelerin kendilerinden alınan ortak bir ölçüt de bulunmaz. Bu konuda ölçüt bireyin kendisidir. İyi ve kötü bireyin istençli edimlerine bağlıdır.
18.Soru
Doğal dinlerin belli bir tarihte ortaya çıkıp belli bir zamanda yok olacağını, oysa bunların tümünün temeli olan doğal dinin her zaman varlığını sürdüreceğini savunan düşünür hangisidir?
Turgot |
Diderot |
d'Alembert |
d'Holbach Cabanis |
Lametrie |
Diderot, doğal dinlerin belli bir tarihte ortaya çıkıp belli bir zamanda yok olacağını, oysa bunların tümünün temeli olan doğal dinin her zaman varlığını sürdüreceğini savunuyordu. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Hobbes’a göre felsefe doğal felsefe ve yurttaş felsefesi olmak üzere ikiye ayrılır. Çünkü felsefe yalnızca cisimler ve onların özellikleriyle ilgilenir. Hobbes, cisimden sadece maddesel cisimleri anlamaz. Ona göre iki tür cisim vardır: Doğa tarafından yapılan doğal cisim ve insanların istenç ve anlaşmalarıyla oluşan cisim. Buna göre, aşağıdakilerden hangisi Hobbes’un insanlar tarafından oluşturulan cisme verdiği ad olabilir?
Yapay cisim |
Devlet |
Toplum |
Kültür |
Ahlak |
Hobbes’a göre cisimler doğal cisim ve devlet olmak üzere ikiye ayrılır. Doğal felsefe doğal cisimleri, Yurttaşlık felsefesi devleti ele alır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hnagisi John Locke ile ilgili doğru bir bilgi değildir?
Modern çağda empirizmin gerçek kurucusudur. |
Toplumsal ve politik görüşleriyle Avrupa’daki aydınlanmanın öncüsü olmuştur. |
Oxford’da Skolastisizm ve Aristoteles dersleri almıştır. |
Kartezyen karşıtı Gassendi’den etkilenmiştir. |
Tıp eğitimi alarak pratisyen doktor olmuştur. |
Oxford’da Skolastisizm ve Aristoteles dersleri alan kişi Thomas Hobbes'tur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ