Moders Felsefe 1 Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
'Zihin, duyular ve deneyim tarafından verilen materyali yerini değiştirme, eksiltme, birleştirme gibi edimlerle birleşik ya da karmaşık idelere dönüştürür.' Hangi empirik düşünür tarafından öne sürülmüştür ?
'Zihin, duyular ve deneyim tarafından verilen materyali yerini değiştirme, eksiltme, birleştirme gibi edimlerle birleşik ya da karmaşık idelere dönüştürür.' Hangi empirik düşünür tarafından öne sürülmüştür ?
Berkley |
Locke |
Condillac |
Reid |
Hume |
Hume'e göre her ide için ilksel bir izlenim bulunmalıdır. Bununla birlikte her idenin bir izlenimi olmayabilir. Sözgelimi biz hiçbir uçan at ya da denizkızı görmedik ama bu ideler-fikirler bizim zihnimizde var: Hume bunun duyular ve deneyim tarafından verilen materyalin zihin tarafından yerini değiştirme, eksiltme, birleştirme gibi edimlerinin bir ürünü olarak gerçekleştiğini açıklar. Bu şekilde biz birleşik ya da karmaşık idelerimizi oluştururuz. Doğru yanıt E'dir.
2.Soru
Ahlâkın en temel ilkesini "Kamu iyiliği en yüksek yasadır." diyerek dile getiren Fransız Aydınlanma düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Montesquieu |
Helvetius |
Voltaire |
Diderot |
D'Alembert |
Helvetius'a göre ahlâkın en temel ilkesi kamu iyiliğinin en yüksek yasa oluşudur.
3.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi deist bir tanrıtanırdı ve kötülüğünde bir bakıma Tanrı'dan çıktığını savlıyordu ?
Montesquieu
|
Rousseau
|
Diderot
|
Voltaire
|
d'Alembert
|
4.Soru
Ansiklopedinin birinci cildi hangi Aydınlanma çağı düşünürü tarafından yayımlanmıştır?
Denis Diderot |
Claude Adrian Helvetius |
Montesquieu |
Jean le Rond d’Alambert |
Jean Jacques Rousseau |
Ansiklopedinin birinci cildi, düşün ve ülkü arkadaşı D’Alambert yayımlamıştır.
5.Soru
Hangi düşünüre göre, doğal düzende tüm bilginin duyumlardan doğar ve insanın tüm zihinsel işlemleri dönüşmüş duyumlardır?
Hangi düşünüre göre, doğal düzende tüm bilginin duyumlardan doğar ve insanın tüm zihinsel işlemleri dönüşmüş duyumlardır?
Berkley |
Locke |
Reid |
Hume |
Condillac |
Duyumlar U¨zerine İnceleme’ nin ulaştığı genel sonuç; “doğal düzende tüm bilginin duyumlardan doğduğu” sonucudur. İnsanın tüm zihinsel işlemleri “dönüşmüş duyumlar” olarak açıklanabilir. Doğru yanıt E'dir.
6.Soru
Metafizik anlamda şeylerin nedenlerini bilemeyiz. Bilimsel felsefenin görevi fenomenleri metafizik anlamda değil, sistematik anlamda betimlemek ve ilişkilendirmektir. Bu görüşleriyle, hangi aydınlanma çağı düşünürü pozitivizmin öncülerinden biridir?
Metafizik anlamda şeylerin nedenlerini bilemeyiz. Bilimsel felsefenin görevi fenomenleri metafizik anlamda değil, sistematik anlamda betimlemek ve ilişkilendirmektir. Bu görüşleriyle, hangi aydınlanma çağı düşünürü pozitivizmin öncülerinden biridir?
Cabanis |
d’Holbach |
Lametrie |
Voltaire |
d’Alembert |
Metafizik anlamda şeylerin nedenlerini bilemeyiz. Bilimsel felsefenin görevi fenomenleri metafizik anlamda değil, sistematik anlamda betimlemek ve ilişkilendirmektir. Bu görüşleriyle,d’Alembert pozitivizmin öncülerinden biridir. Doğru yanıt E'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanma Çağı'nın özellikleri arasında yer almaz?
Çağ dışı kalmış dinsel uygulamalara ve yozlaşmış dini kurumlara karşı bir tavır mevcuttur. |
Bu dönem düşünürlerinin çoğu John Locke'un düşüncelerinden etkilenmişlerdir. |
Aydınlanma düşünürlerine göre aklın kullanımı fenomenlerin özüne inmektir. |
Geleneksel olanı sahiplenme ve yüceltme söz konusudur. |
Temel hak ve özgürlükler için mücadele, bu dönemin önemli yönelimlerindendir. |
Aydınlanma Çağı, çağ dışı kalmış dinsel uygulamalara ve yozlaşmış dini kurumlara karşı bir tavrın sergilendiği; temel hak ve özgürlükler için mücadele etmeye önem verilen bir dönemdir. Bu dönemde çoğu düşünür John Locke'un düşüncelerinden etkilenmiş ve aklın kullanımını fenomenlerin özüne inmek olarak belirtmişlerdir. Ancak geleneği yüceltme ve koruma bu dönemin özelliklerinden değildir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Ahlak tüm ötekilerden çok bizi ilgilendiren konudur" sözünün sahibi olabilir?
Berkeley |
Newton |
Socrates |
Hume |
Galileo |
"Ahlak tüm ötekilerden çok bizi ilgilendiren konudur" sözünün sahibi Hume'dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rousseau’nun eserlerinden biri değildir?
Toplum Sözleşmesi |
Emile |
Yasaların Ruhu |
Yeni Heloise |
İtiraflar |
Toplum Sözleşmesi, Emile, Yeni Heloise ve İtiraflar Rousseau’nun eserleri; Yasaların Ruhu ise Montesquieu’nin eseridir. Doğru cevap C’dir.
10.Soru
D'Alambert'in neden pozitivizmin öncüsü olarak görüldüğünü hangisi en iyi şekilde açıklamaktadır?
Olgucu açıklamalarına bakarak bir maddeci olarak nitelendirildiği için |
Newton'un deneysel yönteminden fazlasıyla etkilendiği için |
Diderot gibi ilerlemenin doğal olduğunu ve zihinsel aydınlanmanın ahlaksal ilerlemeyi de beraberinde getireceğine inandığı için |
Bilimsel felsefenin görevinin fenomenleri metafizik anlamda değil, sistematik anlamda betimlemek ve ilişkilendirmek olduğunu savunduğu için |
Metafizik kuramların felsefenin kaçınılmaz unsurlarından olduğunu savunduğu için |
A, B ve C seçeneklerinde D'Alambert'le ilgili olarak doğru bilgiler verilmesine rağmen, bu ifadeler pozitivizmin öncüsü olarak görülmesinin nedenini açıklamamaktadır. D'Alambert'e göre bilimsel felsefenin görevi fenomenleri metafizik bir anlamda değil, daha sistematik bir anlamda betimlemek ve ilişkilendirmektir. Eğer metafizik yola, yani bir öz araştırılmasına sapılırsa, sözcüğün gerçek anlamında bilgi olarak adlandırılabilecek şeyin çok ötesine geçilmiş olur. Bu açıklamalarıyla d’Alambert, pozitivizmin öncüsü olark görünmektedir. Bilimin metafiziksel anlamda gizemli ve anlaşılmaz nitelikler ya da tözler ile hiçbir işi olamaz. Bilim salt fenomenlerle ilgilidir ve kaldı ki felsefe de böyledir. Bu bilgiye dayanarak E seçeneği düşünürün görüşleriyle örtüşmeyen bir ifadedir.
11.Soru
...... insanın doğal durumunun bir savaş ortamı olduğunu savunurken, ...... insanın özündeki iyiliğe dikkat çekerek doğal durumu bir özgürlük ve iyilik durumu olarak betimlemiştir.
Yukarıdaki boşluklara aşağıdaki düşünürlerden hangileri gelmelidir?
Voltaire-Diderot |
Hobbes-Rousseau |
Rousseau-d'Alembert |
Voltaire-Hobbes |
Diderot-Hobbes |
Hobbes insanın doğal durumunun bir savaş ortamı olduğunu savunurken, Rousseau insanın özündeki iyiliğe dikkat çekerek doğal durumu bir özgürlük ve iyilik durumu olarak betimlemiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aydınlanma çağı düşünürlerinden biri değildir?
Diderot |
Rousseau |
Montesquieu |
Bayle |
Kant |
Başlıca aydınlanma düşünürleri Bayle, Montesquieu, Voltaire, Condillac, Helvetius, Diderot, d’Alembert, Lametrie, d’Holbach Cabanis ve Rousseau’dur. Bunlar arasında Kant yer almaz.
13.Soru
Rousseau'ya göre bir parça toprağı çitle çevirdikten sonra "Burası benimdir" diyen ilk insan aşağıdakilerden hangisinin ortaya çıkmasına neden olmuştur?
Mülkiyet |
Özgürlük |
Toplumsal Refah |
Eşitlik |
İlkel Toplum |
Rousseau, Eşitsizlik Üzerine Söylev’in ikinci bölümünde doğa durumundan örgütlü topluma geçişi ele alır, kuşkusuz bu olgu önce toprağa yerleşme biçiminde olmuştur: Ona göre, bir parça toprağı çitle çevirdikten sonra “Burası benimdir” diyen ve kendisine kolayca inanan bireyleri bulan ilk insan uygar toplumun gerçek kurucusu olmuştur. Bu gelişmenin sonucunda mülkiyet ortaya çıkmış, eşitlik yok olmuş, ormanlar tarlalara dönüşmüş, tahıl üretimine koşut olarak kölelik ve sefalet ortaya çıkmıştır.
Doğru cevap A seçeneğidir.
14.Soru
"Seçik olarak anımsadığım şeyler gerçekten olmuşlardır." ilkesi aşağıdakilerden hangisine aittir?
Berkeley |
Hume |
Reid |
Locke |
Etienne Bonnot De Condillac |
"Seçik olarak anımsadığım şeyler gerçekten olmuşlardır." ilkesi Reid'e aittir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rousseau'nun bilime bakış açısını yansıtmaktadır?
Bilim toplumu birarada tutar |
Bilim geniş kitlelere yayılmalıdır |
Bilim öğrenmek zorunlu olmalıdır |
Bilim ruhu yurtseverliğin aleyhindedir |
Bilim kişinin inancını güçlendirir |
Rousseau’ya göre, topluluğu bir arada tutan bilgi değil, inançtır. Oysa bilginin peşinde olan bilim insanı da filozof da inançtan kaçınır. İnançtan uzun süreli kaçınmanın belirli sayıda kişi ile sınırlı kaldığı sürece çok fazla bir zararı yoktur ama kuşkuculuk akımında doruğuna ulaşan kuşkucu ruhun halk arasındaki yayılımı tarafından verilen zararı gidermek hiç de kolay olmaz; kuşkuculuk böylece kamusal erdemin zayıflamasına neden olacaktır. Rousseau, kamusal erdem derken başlıca yurtseverlik erdemini düşünmektedir. Ona göre bilimin ruhu yurtseverliğin de aleyhinedir, çünkü bilim kişisi genelde bir dünya yurttaşı olmaya doğru yönelir, oysa ki yurtsever kendi toplumu ile çok güçlü bir ilişki içindedir. Toplum içinde böyle parçalayıcı yönelimleri azaltabilmek için güçlü yönetimler zorunlu olur ve bu da Rousseau’ya göre despotizme giden yolu açar.
Doğru cevap D seçeneğidir.
16.Soru
Zihin kendi içinde akıp giden eylemlerini gözlemlediğinde ilk ortaya çıkan şey nedir?
Zihin kendi içinde akıp giden eylemlerini gözlemlediğinde ilk ortaya çıkan şey nedir?
Haz |
Acı |
Zevk |
Keyif |
Düşünme |
Düşünme
17.Soru
- İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme
- Etik ve Politik Denemeler
- İnsan Anlığı Üzerine Bir Araştırma
- Ahlâk İlkeleri Üzerine Bir Araştırma
- Politik Söylemler
Yukarıdaki yapıtlar hangi düşünüre aittir?
George Berkeley |
John Locke |
Thomas Reid |
David Hume |
Condillac |
Sözü edilen yapıtlar David Hume'a aittir.
18.Soru
Hobbes'a göre felsefenin konusu "oluşumunu tasarlayabileceğimiz birleşme ve çözülme özelliği taşıyan her türlü cisimsel şeydir ve bu yüzden oluşturucu süreçlerde var olmamış olan Tanrı ve tinsel varlıklar felsefeden dışlanmalıdır". Buradan yola çıkarak, Hobbes, felsefenin ilgi alanı olarak aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
Nedensel açıklama |
Metafizik açıklama |
Tarihsel gelişim |
Yapısalcılık |
Akılcılık |
Hobbes'a göre felsefe nedensel açıklama ile ilgilenir. Felsefenin konusu "oluşumunu tasarlayabileceğimiz birleşme ve çözülme özelliği taşıyan her türlü cisimsel şeydir ve bu yüzden oluşturucu süreçlerde var olmamış olan Tanrı ve tinsel varlıklar felsefeden dışlanmalıdır
19.Soru
J.J. Rousseau'ya göre hayvan ve insan arasındaki ayrımı oluşturan şey nedir?
Akıl |
Özgürlük |
Şefkat |
Dil |
Ahlâk |
J.J. Rousseau'ya göre insan ve hayvan arasındaki türsel ayrımı oluşturan şey özgürlüktür.
20.Soru
Hume’a göre adalet ilkesinin yararı aşağıdakilerden hangisidir?
İyi ve kötüyü ayırması |
Sempati duyarlılığı |
Duygudaşlık |
Kişisel kazancı koruması |
Yararlılık |
A, B, C ve E şıkları, Hume’un etiğe ilişkin düşünceleriyle ilgilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ