Moders Felsefe 1 Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Locke, zihnin, basit idelerden birleştirme, birbiriyle kaynaştırma, yan yana getirme ve soyutlama yoluyla oluşturduğu kompleks ideleri nasıl gruplar?
Cisimler-tözler, Özellikler, Bağıntılar |
Kipler, Özellikler, Bağıntılar |
Kipler, Cisimler-tözler, Bağıntılar |
Kipler, Cisimler-tözler, Özellikler |
Kipler, Cisimler-tözler, Özellikler, Bağıntılar |
Zihin karmaşık ideleri, basit idelerden, kendi etkinliğiyle oluşturur ve bu etkinlik üç türlüdür: İdeleri birleştirmek, birbiriyle kaynaştırmadan yan yana getirmek ve soyutlamak. Zihnin bu yollarla basit ideler üzerinde yaptığı işlemler farklı ide grupları oluşturur. Locke bunları kipler, cisimler-tözler ve bağıntılar olarak gruplar.
2.Soru
David Hume'a göre zihnin içerikleriyle ilgili düşüncelerden hangisi doğru değildir?
Zihin içeriği duyular ve deneyimeler aracılığıyla oluşmaktadır. |
Zihnimizde bulunanların tümü algılardır. |
Algılar, izlenimler ve ideler olmak üzere iki formda bulunur. |
Düşüncenin orijinal ham maddesi izlenim ve idedir. |
İdeler izlenimlerden oluşmaktadır. |
Hume’a göre zihinde bulunan tüm algılar iki form içinde bulunurlar: izlenimler ve ideler. Hume’un idelerden kastı; düflünce, kavram, imge gibi zihin içerikleridir.
3.Soru
Locke’a göre aşağıdakilerden hangisi özel mülkiyet hakkının temel koşuludur?
Ahlak yasası |
Yurttaşlık |
Tanrı buyruğu |
Doğa yasası |
Emek |
Locke’un Ahlaksal ve Siyasal Görüşleri
4.Soru
“Fizik, kimya, biyoloji gibi doğa bilimlerinin sağladığı bilginin kesinliği kuşkuludur” ifadesi, Hume’un bilgibiliminin hangi özelliği ile ilgilidir?
Nedensellik |
Zihnin içerikleri |
İdelerin çağrışımı |
Dış dünya gerçekliği |
Birleştirici ilke |
Olgu konularına gelince; doğadaki olgular arasında zorunlu bir neden etki olduğunu gösterir bir kanıt bulunamadığına göre bu alanda kesin bilgiden söz edilemeyeceği sonucuna vardı. “Var olmaya başlayan her ne varsa bir nedeni olmalıdır” inancını kabul etmek için ortada hiçbir neden kalmamıştır. Çünkü bu alandaki tüm bilgilerimiz deneyime ya da algıya dayanmaktadır. Deneyim bize nesneler arasında zorunlu bağlantılar bulunduğunu kanıtlamamaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Rousseau’nun kültür eleştirisi ile ilgili bilgileri doğru bir şekilde verir?
I. Sanat ve bilimde ilerleme, ahlakta çöküşe sebep olur.
II. Topluluğu bir arada tutan bilgi değil inançtır.
III. İstikrarlı bir toplum, çoğunluğun kabul ettiği değerler üzerinde yükselir.
IV.Sanat ve yazın, duygu ve davranışlarımızdaki doğallığı yansıtır.
I, II, III |
I, III, IV |
II, III |
I, IV |
II, III, IV |
IV. İfade Rousseau’nun, sanat ve bilim hakkındaki düşüncelerinin tersini göstermektedir. Çünkü o “Sanat ve yazın davranışımızı biçimlendirmeden, duygularımızdan yapay bir dille söz etmeyi bize öğretmenden önce, ahlaklarımız belki kaba saba, inceliksiz ama doğaldı” demiştir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hobbes'un savunduğu düşüncelerden değildir?
Bilgiyi olgu bilgisi ve sonuç bilgisi olmak üzere ikiye ayırmaktadır. |
Felsefi yöntem bir ölçüde tümevarımlı, bir ölçüde tümdengelimlidir. |
Bilgi, iki ide arasındaki bağlantı ve uyuşmanın ya da çatışma ve uyuşmamanın algılanmasıdır. |
Cisimleri doğal cisim ve devlet olmak üzere ikiye ayırır. |
İmgelenebilir olan ile tasarımlanabilir olan özdeştir. |
Locke'a göre bilgi, iki ide arasındaki bağlantı ve uyuşmanın ya da çatışma ve uyuşmamanın algılanmasıdır der. Bu uyuşma ya da uyuşmama dört başlıkta incelenir: 1. Özdeşlik ya da başkalık, 2. Bağıntı, 3. Birlikte varoluş ya da zorunlu bağlantı, 4. Gerçek varoluş. Doğru cevap C'dir.
7.Soru
Diderot, metafizik açıdan (I).............. savunmakla birlikte etik görüşleri bakımından(II)........... bir çizgideydi.
Yukarıdaki boşluklara sırası ile hangi ifadeler getirilmelidir?
I. İdealizm-II. Maddecilik |
I. Rasyonalizm-II.Metaetik |
I. Maddecilik-II.İdealizm |
I. Bilinmezcilik -II. Metaetik |
I. Empirizm-II.İdealizm |
Diderot, metafizik açıdan maddeciliği savunmakla birlikte etik görüşleri bakımından idealist bir çizgideydi. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Berkeley'in metafizik görüşleriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Şeylerin varoluşu Tanrı'nın varoluşuna bağlıdır. |
Tanrı doğadaki şeylerin düzenliliğin nedenidir. |
Her zaman algılanmak için hazır olan dışsal bir zihin vardır. |
Zihnimizde bulunan ideler Tanrı'dan bağımsız elde ettiğimiz idelerdir. |
Spirütüalizm ve idealizm terimleriyle nitelenebilir. |
Bizim zihnimizde bulunan ideler, Tanrı’nın bize bildir mifl olduğu idelerdir. Böylece bizim günlük deneyim içinde algıladığımız nesnele rin nedeni madde ya da töz değil, Tanrı’dır. Sınırlı zihinlerin tüm deneyimlerini, dü zenliliği ve deneyime bağımlılığı garanti ederek, koordine eden de yine Tanrı’dır; bir baflka deyiflle O, bizim doğa yasalarının terimleri içinde düflünmemizi sağlar.
9.Soru
I. Bilim önermeleri II. Ahlak yargıları III. Tanrı
Locke, doğuştan idelerle ilgili yukarıdakilerden hangisini/hangilerini örnek vermiştir?
I ve III |
Yalnız I |
II ve III |
Yalnız II |
Yalnız III |
John Locke’un Yöntem ve Bilgi Anlayışı
10.Soru
Locke, algılama, düşünme, inanma, bilme gibi, nesnelerden edinilmeyen; ancak bilincine varıldığında seçik hale gelen ideler kategorisi için aşağıdaki adlandırmalardan hangisini kullanır?
Duyum |
Deneyim |
İde |
Düşünüm |
İstenç |
John Locke’un Yöntem ve Bilgi Anlayışı
11.Soru
"Eğer sarının maviden ayrı olduğu yargısında bulunuyorsak bunun nedeni ‘sarı’ dediğimiz rengin gözlerimizi ‘mavi’ dediğimiz rengin etkileyişinden daha farklı bir yolda etkilediğini algılamaktır"
Helvetius bu durumu nasıl açıklamaktadır?
Yargıda bulunmak salt bir algılamadır |
Renkler farklı algılanabilmektedir |
İnsan beyni algılama işlevine sahiptir |
Bir nesnede ilk algılanan renklerdir |
Algılama iki seçenek arasında gerçekleşmektedir |
Helvetius’a göre yargıda bulunmak, bireysel düşünceler arasındaki benzerlikleri ve benzemezlikleri algılamaktan başka bir şey değildir. Söz gelimi, eğer sarının maviden ayrı olduğu yargısında bulunuyorsak bunun nedeni ‘sarı’ dediğimiz rengin gözlerimizi ‘mavi’ dediğimiz rengin etkileyişinden daha farklı bir yolda etkilediğini algılamaktır. Yargıda bulunmak şu halde salt bir algılamadır.
Doğru cevap A seçeneğidir.
12.Soru
Ruhtaki isteme ile bedendeki devinim arasındaki ilişkinin Tanrı tarafından kurulduğu ve Tanrı'nın tek gerçek neden olduğu görüşüne dayanan felsefi yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Monad |
Vesilecilik |
Natura naturans |
Modus |
Paralelizm |
Vesilecilik, ruhtaki isteme ile bedendeki devinim arasındaki ilişkinin Tanrı tarafından kurulduğu ve Tanrı'nın tek gerçek neden olduğu görüşüne dayanan bir felsefi yaklaşımdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Berkeley’in felsefesi için bir başlangıç noktası oluşturur?
Duyum-düşünüm ayrımını reddetme |
Maddeyi varlıktan dışlama |
Bilincin rolünü görmezden gelme |
Bilinç ve maddeyi ilişkilendirme |
Maddi tözün varlığını kabul etme |
George Berkeley
14.Soru
Berkeley’in “uzam” algısının görme ve dokunma duyularına dayalı olduğunu ilk kez göstermeye çalıştığı yapıtı, aşağıdakilerden hangisidir?
Alcipron |
Hylas İle Philonous Arasında Üç Diyalog |
Yeni Bir Görme Kuramına Doğru |
İnsan Bilgisinin İlkeleri Üzerine Bir Deneme |
İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme |
George Berkeley
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi George Berkeley'in duyum ve düşünüm arasındaki farkı reddetme nedeni olarak gösterilebilir?
Sadece ikincil nitelikleri benimsemesi |
Ne olduğunu bilmediği şeyin varlığını kabul etmemesi |
Madde tözünün varlığını kabul etmesi |
Duyum ve düşünümün birbirini tamamlayan deneyimler olarak görmesi |
Bilgisine sahip olamadığı şeyi yok sayması |
Berkeley her şeyden önce duyum ve düşünüm ayrımını eleştirerek bunlar arasında köklü bir farklılık olmadığını savunmuştur. Bunlar birbirlerini bütünle yen edimlerdir; duyuların sağladığı verileri zihnin düşünme yetisi kuşkusuz işlemek zorundadır. Aksi takdirde zihnimizde hiçbir ide kavram ve düşünce oluşa mazdı
16.Soru
“Bilgi iki ide arasındaki bağlantı ve uyuşmanın ya da uyuşmama ve karşıtlığın algılanmasıdır. Bu türden bir algının bulunduğu yerde bilgi vardır, bulunmadığı yerde imgeleyecek, varsayacak inanacak bir şeyler bulsak da bilgi bulamayız” diyen filozof kimdir?
Locke |
Hobbes |
Leibniz |
Kant |
Voltaire |
Locke’a göre bilgi de ideler-arası ilişkilerden doğar: “Bilgi iki ide arasındaki bağlantı ve uyuşmanın ya da uyuşmama ve karşıtlığın algılanmasıdır. Bu türden bir algının bulunduğu yerde bilgi vardır, bulunmadığı yerde imgeleyecek, varsayacak inanacak bir şeyler bulsak da bilgi bulamayız” Doğru cevap A'dır.
17.Soru
- Uslamlamanın ve bilimin temelini oluşturma
- Kendiliğinden açık olma
- Kökensel ve doğal yargılar olma
- Tanıyarak öğrenilme
- Doğanın insana verdiği donanımın parçası olma
Yukarıdakilerden hangisi Thomas Reid'in sağduyu ilkelerinin özellikleri arasında yer almaz?
I |
II |
III |
IV |
V |
Thomas Reid'in sağduyu ilkeleri kendiliğinden açık olma, kökensel ve doğal olma, uslamlamanın ve bilimin temelini oluşturma, doğanın insana verdiği donanımın bir parçası olma özelliklerine sahiptir. Ancak bu yargılar tanıyarak öğrenilmez, tanıtılmaya ihtiyacı yoktur.
18.Soru
Seçeneklerden hangisi John Locke'un toplumsal sözleşmesiyle alakalı bir bilgi değildir?
İnsanlar doğa durumunda da aile ve topluluklar halinde yaşarlar. |
İnsanın yeryüzünde eşit ve bağımsız olduğunu, kimsenin bir başkasının yaşamına, sağlığına, özgürlük ve kazanımlarına zarar vermemesi gerektiğini öğretir. |
Hak ve özgürlüklerin etkili bir biçimde korunabilmesi için örgütlü bir toplum oluşturmak gerekir. |
Doğal yasayı tanımlayacak ve çekişmeleri bir karara bağlayacak yazılı bir yasanın olması şarttır. |
İnsanların devlet kurmalarının ve kendilerini hükümet altına koymalarının temel amacı mülkiyetlerinin korunmasıdır. |
B şıkkı Locke'un Doğa Durumu ile ilgili bir şıktır. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
I. Sezgisel bilgi
II. Tarihsel bilgi
III. Bilimsel bilgi
IV. Duyusal bilgi
Locke'a göre yukarıdakilerden hangisi veya hangileri bilginin derecelerinden oluşur?
I. Sezgisel bilgi
II. Tarihsel bilgi
III. Bilimsel bilgi
IV. Duyusal bilgi
Locke'a göre yukarıdakilerden hangisi veya hangileri bilginin derecelerinden oluşur?
I ve IV |
I ve III |
II ve III |
III ve IV |
II ve IV |
Locke, üç bilgi derecelendirmesi yapar: sezgisel, tanıtlamalı ve duyusal bilgi.
20.Soru
Hobbes’a göre yüklemi, öznesini çözümlemekte olan önermelere ne denir?
Felsefe |
Ussal bilgi |
Tanım |
Çıkarım |
Olgu önermeleri |
Çıkarımın başlangıç noktası tanım önermeleridir. Tanımlar sözcüklerin açıklanmasıdır. Yüklemi öznesini çözümleyen önermeye tanım denir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ