Moders Felsefe 1 Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangi aydınlanma çağı düşünürü, istikrarlı bir toplum, çoğunluğun kendi düşünce ve davranışları için kural olarak kabul ettikleri bir fikirler ya da değerleri dizisi üstünde yükselir düşüncesini savunmuştur ?
Hangi aydınlanma çağı düşünürü, istikrarlı bir toplum, çoğunluğun kendi düşünce ve davranışları için kural olarak kabul ettikleri bir fikirler ya da değerleri dizisi üstünde yükselir düşüncesini savunmuştur ?
Rousseau |
Montesquieu |
Voltaire |
Condillac |
Helvetius |
Kısmen aydınlanmaya karşı, kısmen aydınlanmadan yana, kendine özgü bir düflünür olan Rousseau, bir toplum, çoğunluğun kendi düşünce ve davranışları için kural olarak kabul ettikleri bir fikirler ya da değerleri dizisi üstünde yükselir düşüncesini savunmuştur. Doğru yanıt A'dır.
2.Soru
Montesquieu'nun "yönetim biçimleri ve onların etik ilkeleri" sınıflandırması aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru verilmiştir?
Cumhuriyetçi Yönetim-Yurttaşlık erdemi |
Monarşik Yönetim-Korku |
Despotik Yönetim-Onur |
Cumhuriyetçi Yönetim-Onur |
Monarşik Yönetim-Yurttaşlık Erdemi |
Cumhuriyetçi hükümetin etik ilkesi yurttaşlık erdemidir. Monarşik hükümetin ki onur, despotizmin ki ise korkudur. Montesquieu’ya göre, bu hükümet biçimleri ve bunların ilkeleri verildiğinde belli yasal sistem tarzları yürürlükte olacaktır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Hangi düşünür empirizmi sağduyu yaklaşımına taşımıştır ?
Hangi düşünür empirizmi sağduyu yaklaşımına taşımıştır ?
Condillac |
Locke |
Berkley |
Hume |
Reid |
Reid’e göre olumsal gerçekliklerin ilk ilkeleri arasında söz edilen fikirler, “Seçik olarak anımsadığım şeyler gerçekten olmuşlardır,” “duyularımız aracılığıyla seçik olarak algıladığımız şeyler gerçekten vardır ve onları algıladığımız gibidirler,” “gerçeği yanlıştan ayırmamızı sağlayan doğal yetiler yanıltıcı değildir,” gibi. Reid 'in oldukça ayrıntılı bir sağduyusal ilkeler dökümü yapmış olduğunu gösterir. Doğru yanıt E'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Hume’un epistemolojisiyle örtüşmez?
Zihnin içeriği izlenim ve idelerden oluşur. |
Çağrışım mekanizması insan doğasında verilidir. |
Her idenin bir izlenimi olmayabilir. |
İnsanın zihninin işleyişi, bilimsel yöntemle anlaşılabilir. |
İdeler, izlenimlerin soluk versiyonlarıdır. |
Hume, insan zihninin mekanizmini tasvir etmek için bilimsel yöntem kullanma düşüncesini doğrulama olanağı olmadığını keşfetti. Böylece, akla gösterdiği güveni terk edip sağduyu yöntemine bel bağladı.
5.Soru
- Bir yaratıcı mevcuttur.
- İnsanda bir ruh bulunur.
- İnsan seçimlerinde hiç bir şekilde özgür değildir.
- Aydınlanmış tek bir erkin yönetimi gereklidir.
Yukarıdakilerden hangileri Voltaire'nin düşüncelerini yansıtır?
I ve II |
II ve III |
I ve IV |
I, II ve IV |
I, III ve IV |
Voltaire, bir yaratıcı olduğunu kabul eder ancak maddi olmayan tözsel bir varlık olarak ruh kavramını gereksiz bulur. İlk zamanlarda insanın seçimlerinde tamamen özgür olduğu düşüncesine sahiptir ancak ilerleyen zamanlarda daha belirlenimci bir noktaya gelmiştir. Bu nedenle seçim özgürlüğünü tamamen reddettiği söylenemez. Aydınlanmış tek bir erkin yönetiminin gerekliliğini savunur. Dolayısıyla II ve III numaralı öncüller Voltaire'nin düşüncelerini tam olarak yansıtmaz diyebiliriz.
6.Soru
Rousseau’ya göre doğa durumundaki insan hangi düşünürün insanı ile tam bir zıtlık içerisindedir?
Bayle |
Kant |
Herder |
Hobbes |
Schiller |
Rousseau’ya göre doğa durumundaki insan Hobbes’un doğal insanıyla tam bir zıtlık içindedir. Hobbes’un ilkel insanı toplum koşuluna geçerek etik değerleri kazanırken Rousseau’nun doğal insanı toplumsallaştığı ölçüde kötüleşme yoluna girmiştir. Doğru cevap D'dir.
7.Soru
'Esse est percipi' nedir ?
'Esse est percipi' nedir ?
Biçim ve büyüklüğün bir nesnenin tözüyle ilişkisi. |
İkincil niteliklerin arkasında varolan ve bundan dolayı zihinden bağımsız olan devinimsiz maddedir. |
Var olmak algılanmış olmak demek değildir. |
Bir obje, algılanmış niteliklerin bir toplamıdır ve var olmak algılanmış olmaktır. |
Hiçbiri. |
Berkley'e göre, gerçekte obje ve duyum aynı şeydir, bunları birbirinden soyutlayamayız. Bundan dolayı bir obje algılanmış niteliklerin bir toplamıdır. Sonuç olarak var olmak algılanmış olması 'esse est percipi' olarak tanımlanmıştır. Doğru yanıt D'dir.
8.Soru
“İnsan toplu halde yaşasa da neyin iyi neyin kötü olduğunu bireysel istenciyle belirler” düşüncesi, Hobbes’ta, aşağıdakilerden hangisi için bir dayanak noktasıdır?
Atomsal bireycilik |
Negatif özgürlük |
Maddecilik |
Pragmatik bireycilik |
Toplumsal özgürlük |
Hobbes’un Ahlak ve Siyaset Anlayışı
9.Soru
- Özgürlük
- Serbest dolaşabilme
- Aile kurma
- Yaşamını savunma
- Mülkiyet
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Locke'a göre insanın doğuştan sahip olduğu haklar arasındadır?
I, II ve III |
I, IV ve V |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
Yalnız V |
Locke'a göre insanın doğuştan sahip olduğu haklar: Kendini koruma, yaşamını savunma, özgürlük ve mülkiyet haklarıdır.
10.Soru
Hobbes'a göre evrendeki ilk tümel neden aşağıdakilerden hangisidir?
Oluşum |
Devinim |
Başkalaşım |
Dönüşüm |
Karışım |
Hobbes’a göre tikel şeyler çözümlenerek en tümel ilkelere ulaşılabilir. Bu esas üzere evrendeki ilk tümel neden devinimdir.
11.Soru
Jean Jacques Rousseau'ya ait olan ve henüz uygarlaşmamış doğa durumunda yaşayan insanın bir portresinin çizildiği eser aşağıdakilerden hangisidir?
Doğa Üzerine Bir Deneme |
Duygular ve Düşünceler Üzerine Değerlendirme |
İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kökeni ve Temeli Üzerine Söylev |
Sınıflar Arası Ekonomik Dengesizliklerin Çözümü |
Toplumsal Normlar Üzerine Bir Tartışma |
Rousseau karşı çıkışlardan yılmayarak, bu kez de Dijon Akademisinin insanlar arasındaki eşitsizliğin kökeni nedir ve doğal yasa tarafından haklı gösterilebilir mi? biçimindeki sorusuyla açtığı yarışmaya katıldı: İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kökeni ve Temeli U¨zerine Söylev başlıklı çalışması ödül kazanamadı ama 1758’te yayımlandı. Bu yazıda henüz uygarlarmamış doğa durumunda yaşayan insanın bir portresi çizilir; insan do¤al olarak iyidir, ama uygarlaşma, eşitsizliği ve buna bağlı olarak bir dizi kötülükleri de beraberinde getirmiştir.
Doğru cevap C seçeneğidir.
12.Soru
"Voltaire de Newton gibi evrendeki düzenden yola çıkarak Tanrı inancına ulaşmaktaydı"
Bu durum Voltaire'in kiliseye karşı verdiği mücadeleyi nasıl etkilemiştir?
Kilisenin buyruklarına teslim olmuştur |
Kilisenin görüşlerini savunmaya başlamıştır |
Din adamlarının görüşlerini önemsemiştir |
Kiliseye karşı mücadelesi daha kolay ve inandırıcı olmuştur |
Kilisenin etkisi altına girmiştir |
Voltaire gerçekte bir tanrıtanır idi. O da Newton gibi evrendeki düzenin Tanrı inancını haklı kıldığını düşünmekteydi. Bu durum Kilise'ye karşı savaşını daha kolay ve inandırıcı biçimde sürdürmesini sağlamıştır.
13.Soru
Condillac'ın empirist felsefesine göre aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Duyum ve düşünüm arasında bir fark yoktur. |
Tüm ide ve kavramlarımızın tek kaynağı duyumlarımızdır. |
Duyumlar ve imgeler bizim dışımızda oluşturulmuş maddesel imgelerdir. |
Duyumların, anıların, yargıların ve usavurmaların toplamı anlama yetisini ortaya koyar. |
İnsanın tüm duyumsal işlemleri dönüşmüş duyumlar olarak tanımlanabilir. |
Condillac duyumların ya da izlenimlerin bizim dışımızdaki maddesel şeyler tarafından oluşturulan imgeler oldukları iddiasını yadsımış oluyordu. Onun amacı, salt zihinsel yapılı olan duyumlar aracı lı¤ıyla zihnimizin dışında maddi bir dünyanın varoluşunu kanıtlamaya çalışmaktı.
14.Soru
I. İdeler basit ve karmaşık ideler olmak üzere ikiye ayrılır.
II.Basit ideler dış duyum ve iç duyum ideleri olarak ayrılır.
III. Karmaşık idelerle basit ideler birbiriyle ilişkilendirilemez.
Locke’un ideleri sınıflandırmasıyla ilgili yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve II |
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
John Locke’un Yöntem ve Bilgi Anlayışı
15.Soru
Locke hangi yasa türünde, iyi ve kötüyü yasaya uyup uymadığımıza göre yargıç kararıyla gelen iyi ya da kötü, haz ya da acıyı da ödül ve ceza olarak değerlendirmektedir?
Doğa yasası |
Kutsal yasa |
Yurttaşlık yasası |
Ahlak yasası |
Hepsi |
Locke'a göre yurttaşlık yasası, toplum içinde yaşadığımıza göre öteki insanlarla ilişkiler açısından suçluluk ve suçsuzluğun ölçüsü yurttaşlık yasasıdır. İnsanların eylemlerinin suç olup olmadığını saptamak üzere bunların karşılaştırıldığı bir başka yasa türüdür. Buradaki iyi ve kötü, yasaya uyup uymadığımıza göre yargıç kararıyla gelen iyi ya da kötüye haz ya da acıya ödül ve ceza denir.
16.Soru
Hangi aydınlanma çağı düşünürü, doğal dinlerin belli bir tarihte ortaya çıkıp belli bir zamanda yok olacaklarını, oysa bunların tümünün temeli olan doğal dinin her zaman varlığını sürdüreceğini savunmaktaydı ?
Bayle
|
Voltaire
|
Diderot
|
Cabanis
|
d’Alambert
|
17.Soru
Amacı salt zihinsel yapılı olan duyumlar aracılığıyla zihnimizin dışında maddi bir dünyanın varoluşunu kanıtlamak olan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Condillac |
Adam |
Paley |
Smith |
Bentham |
Condillac, yazdığı Duyumlar Üzerine İnceleme’de, bilgimizin tüm ide ve kavramlarımızın tek kaynağı olduğunu ilan etmiştir.
18.Soru
Hobbes’a göre “A doğru ise B de doğrudur” türünden bir bilgi nasıl bir bilgidir?
Sonuç bilgisi |
Vahiy bilgisi |
Duyu bilgisi |
Tecrübe |
Olgu bilgisi |
Sonuç bilgisi ise, örneğin A doğru ise B de doğrudur türünden bir bilgidir, yani koşullu ya da varsayımlıdır.
19.Soru
Toplumsal ve politik görüşleriyle Avrupa’daki aydınlanmanın öncüsü olmuş, temel hak ve özgürlükleri, akla dayalı yaşam biçimini savunarak kendi çağı için eğitici bir rol oynamıştır. 1632’de İngiltere’de doğan empirizmin modern çağdaki gerçek kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal ve politik görüşleriyle Avrupa’daki aydınlanmanın öncüsü olmuş, temel hak ve özgürlükleri, akla dayalı yaşam biçimini savunarak kendi çağı için eğitici bir rol oynamıştır. 1632’de İngiltere’de doğan empirizmin modern çağdaki gerçek kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Hobbes |
Spinoza |
Freud |
Locke |
Descartes |
Locke
20.Soru
Rousseau’ya göre, aşağıdakilerden hangisi, özel mülkiyet kurumunun yerleşmesiyle ortaya çıkan kavramlardan değildir?
Sözleşme yapma |
Güvensizlik |
Uygar toplum |
Eşitsizlik |
Hukuk sistemi |
C şıkkı harici tüm şıklar, özel mülkiyetin yerleşmesiyle ortaya çıkan durumlardır. Özel mülkiyet, insanın toprağa yerleşmesi ve uygar toplumun kurulmasıyla ortaya çıkmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ