Moders Felsefe 1 Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bernardinus Telesius ile ilgili değildir?
Klasik kültür, felsefe ve bilim alanlarında çaıştı. Başyapıtı: De Rerum Natura Iuxta Propria Principia (Kendi İlkelerine Göre Şeylerin Doğası Üzerine) adını taşır. |
Soyut aklın yetkesini kabul edenleri protesto etmek için oluşturulan büyük Güney İtalyan Deviniminin başkanlığını üstlenmiştir. |
İtalya'nın güneyinde bulunan Cosenza’da doğmuştur. Milano, Roma ve Padua’da eğitim almıştır. |
Gezegen yörüngelerinin biçimi ve hızlarına ilişkin keşfettiği yasalarla bilim tarihinde kendine önemli bir yer sağlamıştır. |
Otoriteden ve soyut akıl yöntemlerinden deney yöntemine geçişte ısrar ederek felsefi empirizmin öncülerinden olmuştur. |
Gezegen yörüngelerinin biçimi ve hızlarına ilişkin keşfettiği yasalarla bilim tarihinde kendine önemli bir yer sağlayan kişi Johannes Kepler (1571-1630)'dir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Duyusallığın isteği bedenin iyiliğine eğilimli iken, düşünme yetisinin isteği, düzen sevgisi ya da isteği tarzında ruhun iyiliğine ve gelişimine eğilimlidir. Bu yönden olan gelişime Rousseau,............. adını vermektedir
Yukarıdaki boşluğa aşağıdaki ifadelerden hangisi getirilmelidir?
İrade |
Entite |
Duyunç |
Ben sevgisi |
Genel istenç |
Duyusallığın isteği bedenin iyiliğine eğilimli iken, düşünme yetisinin isteği, düzen sevgisi ya da isteği tarzında ruhun iyiliğine ve gelişimine eğilimlidir. Bu yönden olan gelişime Rousseau, duyunç adını vermektedir. Doğru cevap C'dir.
3.Soru
"Eğer bir yarayı düşünürsek onun çok acıyıp acımayacağını da düşünürüz." Hume'a göre bu durum hangi çağrışım mekanizması altında değerlendirilir?
Neden-etki bağı |
Bitişiklik |
Benzerlik |
İzlenim |
Düşünce |
Zihin sürekli olarak birbirini izleyen izlenimler arasında alışkanlık olarak neden-etki bağı kurar. O¨rneğin eğer bir yarayı düşünürsek ister istemez çok fazla acıyıp acımayacağını da düşünürüz; yani acımanın nedeni yaradır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Berkeley'in Locke'un ileri sürdüğü birincil nitelikler ve ikincil niteliklerin ayrımını reddetme sebebi olarak gösterilebilir?
Birincil niteliklerin gerçekte nesnede bulunuyor olması. |
Birincil niteliklerin insan zihninden bağımsız olduğunu düşünmesi. |
Tözü zihinden bağımsız devinimsiz bir madde olarak kabul etmesi. |
Nesnel oldukları düşünülen birincil niteliklerin de ikincil nitelikler gibi öznel olduğunu düşünmesi. |
Sahip olduğumuz tüm bilgilerin sadece algılarımızla açıklanamayacak olması. |
Berkeley'e göre görme ve dokunma duyumlarının bağlantıları mantıksal bir zorunluluk olmayıp sadece alışkanlıktan ileri gelir. Buradan çıkan sonuç Locke’ta nesnel oldukları kabul edilen birincil niteliklerin de ikincil nitelikler gibi öznel olduklarıdır ve Berkeley birincil nitelilerinde ikincil nitelikler gibi olduğunu düşünerek aradaki ayrımı reddeder.
5.Soru
Rousseau'nun bilim ve sanat alanındaki ilerlemenin ahlak üzerindeki bozucu ve yozlaştırıcı etkilerini savunduğu için aydınlanma çağı düşünürlerinin tepkisiyle karşılanan eseri hangisidir?
İtiraflar |
Yeni Heloise |
Toplum Sözleşmesi |
Emile |
Sanatlar ve Bilimler Üzerine Söylev |
Tüm seçeneklerde Rousseau'nun eserleri yer almasına rağmen, bilim ve sanatlara acımasız eleştiriler getirdiği yapıtı aynı zamanda Dijon Akademisi tarafından ödüllendirilen "Sanatlar ve Bilimler Üzerine Söylev"dir. Ama bilimler ve sanatlar alanındaki ilerlemenin ahlak üzerindeki bozucu ve yozlaştırıcı etkilerini savunduğu için ‘le philosophe’ların güçlü bir muhalefeti ile karşılaşmıştır. d’ Holbach’ın çevresinden de kopuş noktasına gelmiştir.
6.Soru
Locke'a göre bilgi, iki ide arasındaki bağlantı ve uyuşmanın ya da çatışmanın algılanmasıdır. Buna göre aşağıdaki başlıklardan hangisi Locke'un söz konusu uyuşma/çatışma durumunu açıklamak için kullanılmaz?
Özdeşlik ya da başkalık |
Bağıntı |
Birlikte varoluş ya da zorunlu bağlantı |
Gerçek varoluş |
Yabancılaşma |
Locke, söz konusu uyuşma/çatışma durumunu şu başlıklar altında incelemiştir:
- Özdeşlik ya da başkalık
- Bağıntı
- Birlikte varoluş ya da zorunlu bağlantı
- Gerçek varoluş
Diğer yandan, "yabancılaşma" şeklinde bir inceleme alanından bahsetmemektedir.
7.Soru
Aydınlanma düşünürlerine göre aklın kullanımı nasıl tanımlanmaz ?
Aklın kullanımı, doğuştan, düşüncelerden ya da kendiliğinden açık ilk ilkelerden türeyen büyük felsefi sistemlerin kurulması anlamına gelmez.
|
Aklın kullanımı, fizikten psikolojiye, ahlaka ve toplumsal yaşamın tüm alanlarında, bilimsel gelişmenin güçlü bir şekilde yayılması ile olur.
|
Fenomenlerin kendilerine gitmek, gözlem yoluyla onların yasa ve nedenlerini öğrenmektir.
|
Aklın kullanımı kurgusal metafizikle elele verilerek sağlanır.
|
Özgür aklın kullanımı ancak dinsel dogmaların engellerinden kurtularak sağlanır.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Thomas Hobbes'un siyaset felsefesinin temel yapıtlarından biri olarak kabul edilen kitabıdır?
İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine |
Yöntem/Metod Üzerine Konuşma |
Hükümet Üzerine İki Deneme |
Dinin Doğal Tarihi |
Leviathan |
Hobbes'un 1651’de yazdığı Leviathan adlı kitabı siyaset felsefesinin temel yapıtlarından biri olmuştur.
9.Soru
D’Alambert’in görüşleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Ahlak, teoloji ve metafizikten ayrı tutulmalıdır. |
Bilimsel felsefenin görevi, fenomenleri metafizik anlamda betimlemektir. |
Ahlak, öteki insanlara karşı ödevimizin bilincinde olmaktır. |
Zihinsel aydınlanma, toplumsal ve ahlaksal ilerlemeyi de beraberinde getirir. |
Metafizik anlamda, şeylerin nedenlerini bilemeyiz. |
Tam tersine, D’Alambert’in metafizik konularla hiç ilgisi yoktur. Ona göre, fenomenler, metafizik anlamda değil sistematik anlamda ilişkilendirilmelidir.
10.Soru
Platon’dan farklı olarak, eşitliği toplumun tüm katmanlarına yaygınlaştırmasıyla sınıfsız bir toplumsal yaşam modeli öngören Rönesans düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
More |
Campanella |
Bacon |
Erasmus |
Montaigne |
Doğru yanıt A'dır.
11.Soru
Metafizik anlamda şeylerin nedenlerini bilemeyeceğimizi, bilimsel felsefenin görevinin fenomenleri metafizik anlamda değil, sistematik anlamda betimlemek ve ilişkilendirmek olduğunu ileri süren düşünür hangisidir?
Condillac |
Helvetius |
Rousseau |
d'Holbach Cabanis |
d'Alembert |
Metafizik anlamda şeylerin nedenlerini bilemeyeceğimizi, bilimsel felsefenin görevinin fenomenleri metafizik anlamda değil sistematik anlamda betimlemek ve ilişkilendirmek olduğunu ileri süren d'Alembert'dir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Rousseau’nun demokrasi düşüncesinin temeli aşağıdakilerden hangisidir?
Genel istenç |
Duyunç |
Ussalcılık |
Ben-sevgisi |
Duyusallık |
: Genel istenç insanların ortak çıkarını ya da yararını temsil etmektedir. Bireylerin özgür olma hakkı sadece toplumun ahlak istenci ile sınırlanabilir. Genel istenç yasalarda temsil bulunca, insanların bu yasalara uyması, aynı zamanda özgür olmaları demektir. Kişinin istenci toplum çıkarları ile uyumlu olduğu sürece birey gerçek özgürlüğü de yakalamış olur. Rousseau’nun genel istenç kuramı, demokrasi düşüncesinin temelidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hume'un etik görüşleriyle ilgili yanlış bir ifadedir?
İyi ya da kötü yargısı eylemle ilgili tüm olgular bilindikten sonra verilir. |
Ahlâk yargıları, sempati - duygudaşlık duygusu tarafından düzenlenir. |
Bir eylem, beğenme duygusu veriyorsa erdem olarak betimlenebilir. |
Adaletin biricik kökenini kişisel çıkarlar oluşturur. |
Yararlılık doğal bir sonuca yönelimdir. |
Hume'a göre iyi ya da kötü yargısı eylemle ilgili tüm olgular bilindikten sonra verilir. Ahlâk yargıları, sempati - duygudaşlık duygusu tarafından düzenlenir. Bir eylem, beğenme duygusu veriyorsa erdem olarak betimlenebilir. Yararlılık doğal bir sonuca yönelimdir. Ancak adaletin biricik kökeni kişisel çıkarlar değil kamusal yarardır.
14.Soru
Thomas Hobbes’in toplum sözleşmesi kavramı hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Doğal durumdan sivil yasa durumuna geçişi sağlar |
Yurttaşla egemen güç arasında yapılan bir sözleşmedir |
Doğal yasanın buyruklarının izlenmesi sonucu ortaya çıkmıştır |
Devlet denen yapay unsurun ortaya çıkmasıyla sonuçlanır |
Bireylerin haklarının bir kısmının yöneticiye mutlak ve geri dönüşsüz biçimde devredilmesi |
Bu sözleşme egemen güçle yurttaşlar arasında değil, yurttaşların kendi aralarındadır.
15.Soru
Locke’a göre bilgi, iki ide arasındaki bağlantı ve uyuşmanın ya da çatışma ve uyuşmamanın algılanmasıdır. Bu uyuşma ya da uyuşmama dört başlıkta incelenir. Hangisi bu başlıklardan biri değildir?
Özdeşlik ya da başkalık |
Gerçek varoluş |
Kuramsal varoluş |
Birlikte varoluş ya da zorunlu bağlantı |
Bağıntı |
Locke’a göre bilgi, iki ide arasındaki bağlantıve uyuşmanın ya da çatışma ve uyuşmamanın algılanmasıdır. Bu uyuşma ya da uyuşmama dört başlıkta incelenir: 1. Özdeşlik ya da başkalık, 2. Bağıntı, 3. Birlikte varoluş ya da zorunlu bağlantı, 4. Gerçek varoluş. doğru cevap C'dir.
16.Soru
Zihin, “nedensellik” denen bileşik ideyi aşağıdaki etkinliklerden hangisi aracılığıyla meydana getirir?
Yan yana getirme |
Birleştirme |
Kaynaştırma |
Uslamlama |
Soyutlama |
Bu ideler zihin tarafından edilgin biçimde alınmazlar. Zihin bunları basit idelerden, kendi etkinliğiyle oluşturur ve bu etkinlik üç türlüdür: İdeleri birleştirmek, birbiriyle kaynaştırmadan yan yana getirmek ve soyutlamak
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hobbes’a göre felsefeden dışlanmalıdır?
Birleşime giren nesneler |
Tanrı ve tinsel varlıklar |
Devinim halindeki nesneler |
Çözülebilen nesneler |
Oluşum sürecine dahil olan nesneler |
Thomas Hobbes’un Yöntem ve Bilgi Anlayışı
18.Soru
Doğal ahlak yasalarına inanmakla birlikte, onların temelini aklın a priori buyruklarında değil, insan doğasında bulan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Diderot |
Rousseau |
d'Alembert |
Piaget |
Helvetius |
Diderot doğal ahlak yasalarına inanmakla birlikte, onların temelini aklın a priori buyruklarında değil, insan doğasında bulmuştur. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
I. Deliliğe Övgü,
II. Hristiyan şövalyenin El Kitabı,
III. Çocukların Terbiye Edilmesi Üzerine,
IV. Julius Exclusus,
V. Özgür istenç Üzerine Deneme
Yukarıdakilerden hangileri Erasmus'un eserlerindedir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
IV ve V |
Hepsi |
Doğru yanıt E seçeneğidir.
20.Soru
- Benzerlik
- Zamanda ve uzayda bitişiklik
- Yerini değiştirme
- Neden etki bağı
Hume'a göre zihnimizin çağrışım mekanizması yukarılardan hangisi / hangileri ile işler?
Yalnız I |
I ve III |
II ve III |
I, II, IV |
I, II, III |
Hume'a göre zihnimizin çağrışım mekanizması benzerlik, zamanda ve uzayda bitişiklik ve neden etki bağı olmak üzere üç biçimde çalışır. Değiştirme ise izlenimi olmayan idelerin oluşturulmasında kullanılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ