Moders Felsefe 1 Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aydınlanma çağı deviniminin ana yurdu aşağıdaki ülkelerden hangisidir?
İngiltere |
Almanya |
Amerika |
Fransa |
Rusya |
Aydınlanma çağının ana yurdu Fransa'dır. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Hobbes, düşünüp taşınmadaki son istek/kaçınma için aşağıdaki adlandırmalardan hangisini kullanır ?
Conatus |
Zihin |
İştah |
İstenç |
Haz |
Hobbes’un Ahlak ve Siyaset Anlayışı
3.Soru
Kartezyen düşüncenin önemli bir temsilcisi olan Geulincx'e göre ruh-beden ilişkisinin gerçekleşmesini sağlayan asıl neden aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı |
Dıştan gelen uyarım |
İçten gelen istek |
Ruh ve beden arasındaki karşılıklı etkileşim |
Bilinç |
Tanrı
4.Soru
Hobbes’a göre evrendeki İLK tümel neden aşağıdakilerden hangisidir?
Varlık |
Tanrı |
Tin |
Cisim |
Devinim |
Thomas Hobbes’un Yöntem ve Bilgi Anlayışı
5.Soru
I. Düşünce II. Kavram III. Uzam IV. İzlenim
Hume’a göre yukarıdakilerden hangisi/hangileri “ide” kavramına karşılık gelir?
I ve III |
I ve II |
II ve IV |
Yalnız III |
Yalnız IV |
David Hume
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Voltaire için öne çıkan kimliklerden birisi değildir?
Filozof |
Tarihçi |
Oyun Yazarı |
Şair |
Ressam |
Voltaire çok yönlü bir kalem insanıydı; filozof, tarihçi, oyun yazarı, roman yazarı ve şair kimliğiyle bilindi.
Doğru cevap E seçeneğidir.
7.Soru
David Hume'e göre tüm zihin içeriği insana aşağıdakilerden hangisi aracılığı ile verilmektedir?
Duyular ve öngörüler |
Duyular ve seziler |
Seziler ve deneyimler |
Duyular ve deneyimler |
Deneyimler ve önseziler |
Tüm zihin içeriği insana duyular ve deneyimler aracılığı ile verilmektedir.
8.Soru
Reid'e göre aşağıdakilerden hangisi sağduyu ilkelerinin özelliklerinden değildir?
Kendiliğinde açık olması |
Tanıtlanmalarına gerek olmaması |
Kökensel yargılar olması. |
Doğal yargılar olması. |
Uslanma ve bilimi açıklamada yetersiz kalması. |
Reid’e göre sağduyu ilkeleri kendiliğinden açık, tanıtlanmalarına gerek olmayan, uslamlamanın ve bilimin temelini oluşturan kökensel ve doğal yargılardır.
9.Soru
Locke üç çeşit yasadan söz eder:
- Kutsal yasa
- Yurttaşlık yasası
- Ahlak yasası
Buna göre aşağıda verilen bilgi ve eşleştirildiği yasalar bakımından hangi seçenek doğru değildir?
Kutsal Yasa - İnsanlar günah ve sevap olarak Tanrı’dan mutluluk mu mutsuzluk mu geleceğine eylemlerini bu yasayla ölçüştürerek karar verirler. |
Ahlak Yasası - Yasayı belirleyen ‘erdem’ ve ‘kötülük’ terimleridir. |
Yurttaşlık Yasası - Toplum içindeki öteki insanlarla ilişkiler açısından suçluluk ve suçsuzluğun ölçüsüdür. |
Kutsal Yasa - Tanrı’nın yasa koyma hakkı olduğunu savunur. |
Yurttaşlık Yasası - Yaptırım gücü övme ve yermedir. |
Ahlak Yasası: Buna düşünce ve saygınlık yasası da denebilir. Burada yasayı belirleyen ‘erdem’ ve ‘kötülük’ terimleridir. Tüm toplumlarda erdem ve kötülük adlarının beğenilen ve beğenilmeyen eylemlere verildiğini görebilmekteyiz. İnsanlar beğenilen ve övülen erdemlere erdem, beğenilmeyen ve yerilen eylemlere de kötülük gözüyle bakarlar. Erdem ya da kötülük olduğu söylenen şeylerin ölçütü açık ya da örtük bir uzlaşmayla yerleşmiş olan onaylama ya da beğenmeme, övme ya da yermedir. Erdem her yerde övülmeye değer görülen şeydir. Kötülük de her yerde yerilmeyle birlikte giden şeydir. Şu halde ahlak yasasının yaptırım gücü övme ve yermedir. Gerçekte ötekilere göre en etkili olan bu yasadır. İnsanlar yerilmek yerine kendilerine iyi ün sağlayacak işler yapmak, bir başka deyişle beğenilmek ve övülmek isterler. Ahlak, eylemlerimizin bu etik kurallarla bağlantısını dile getiren bir terimdir. Doğru cevap E'dir.
10.Soru
İnsan toplu halde yaşasa da neyin iyi neyin kötü olduğunu kendi istenciyle belirler. Buna göre Hobbes'un psikoloji ve ahlak görüşleri hangi kavrama/görüşe dayanmaktadır?
Toplumculuk |
Gerçekçilik |
Atomsal Bireycilik |
Akılcılık |
Metafizik |
Atomsal bireycilik insanın toplu halde yaşasa da neyin iyi neyin kötü olduğunu kendi istenciyle belirlemesi esasına dayanır.
11.Soru
Berkeley felsefesi çerçevesinde “nesne/obje” için verilebilecek en uygun tanım aşağıdakilerden hangisidir?
Bilinçten bağımsız gerçeklik |
Üç boyutlu uzamı olan bilinç dışındaki şey |
Algımızı belirleyen ve biçimlendiren şey |
Uzay-zamanda karşımıza çıkan şey |
Algılanmış niteliklerin toplamı |
George Berkeley
12.Soru
Thomas Hobbes hangi filozof gibi bilim ve felsefenin pratik yararcılığını savunur?
Descartes |
Gassendi |
Mersenne |
Leibniz |
Bacon |
Hobbes da tıpkı Bacon gibi bilim ve felsefenin pratik yararcılığını savunur. Felsefenin görevi insanı dogmatik düşüncelerden kurtarıp yeni düşüncelerin kapılarını açmak ve teoloji karşısında bir duruş kazandırmaktır. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
I. Yöneticiye yurttaşları yönetmesi için mutlak güç verilmelidir.
II. İdeal düzen demokrasi ile de gerçekleşebilir.
III. Egemenlik kişiler ya da kurumlar arasında paylaştırılmalıdır.
IV. Halkın egemenlikte payı olmalıdır.
Üsttekilerden hangileri Hobbes'un savunduğu fikirlerdir.
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
II, III ve IV |
Doğa durumundan çıkarak sivil toplum düzenine geçmeyi sağlayan toplum sözleşmesi, bireyler arasında gerçekleşen bir uzlaşmadır. Bireyler, bu uzlaşmayla haklarının bir bölümünü kendilerini yönetmesi için bir yöneticiye devrettikleri hususunda sözleşirler. Bu sözleşme egemen güçle yurttaşlar arasında değil, yurttaşların kendi aralarındadır. Bu esas üzere yöneticiye yurttaşları yönetmesi için mutlak güç verilir. Yönetici tek kişi de olabilir, bir topluluk da. Hobbes, egemenliği herhangi bir özel hükümet formu ile özdeşleştirmez. Mutlak güce sahip tek bir yöneticiyi yeğlese de ideal düzenin demokrasi ile de gerçekleşebileceğini savunur. Yöneticiye aktarılan yönetme hakkı mutlaktır ve geri alınamaz. Egemenlik asla kişiler ya da kurumlar arasında bölünemez. Mesela bir meclisin, eğer yönetim tekerklik ise, tekerkten bağımsız bir hakkı olamaz. Aynı şekilde, egemenlik bir meclise verilmişse halkın egemenlikte payı olamaz çünkü egemenlik meclise devredilmiştir ve geri alınamaz. Devlet, bireylerin istençlerini tek bir istence dönüştürür. Böylece yurttaşın yöneticiye karşı gelmesi iki kez mantıksızdır. Birincisi kendisine karşı gelmiş olur, ikincisi bağımsız yargıya karşı gelmiş olur. Bu şekilde anarşiye ya da doğa durumuna dönülmüş olacaktır. Yasal durumu korumak için yöneticinin gücünü mutlak kabul etmek şarttır.
14.Soru
Helvetius'a göre tüm ahlaksal eylemler kişinin hangi olgusuna indirgenir?
Güç istemi |
Tanrı sevgisi |
Ben-sevgisi |
Güdü |
Özgürlük |
Helvetius’a göre insanın fiziksel ve zihinsel tüm edimleri doğa yasaları tarafından yönetilmektedir. Bu çerçeve içinde ahlaksal eylemlerimiz de yer alır; ahlaksal eylemlerimiz de doğal yasaların zorunlu bir ürünü olarak gerçekleşir. Helvetius etik alanda da indirgemeci bir yol tutarak tüm ahlaksal eylemlerimizi, kişinin ben-sevgisine indirger. Tüm insanların kendilerini sevdiklerini ve mutlu olmayı istediklerini ve eğer kendileri için her türlü hazzı üretmek için yeteri kadar güç sahibi olsalardı, hazlarını ya da mutluluklarını sonul noktaya dek gerçekleştirmekten geri durmayacaklarını belirtir. Bu durumda güç istemi gibi olgular ikincil düzeyde kalmaktadır. Sadece temel haz sevgisinin dönüşüme uğramış biçimleridir.
15.Soru
Condillac aşağıdakilerden hangisinin emprist savlarından etkilenmiştir?
David Hume |
Berkeley |
John Locke |
Spinoza |
Thomas Reid |
David Hume, John Locke'un emprist görüşlerinden etkilenmiştir.
16.Soru
Hume’un doğa bilimlerinin kesin bilgi vermediği yönlü görüşü, aşağıdakilerden hangisine dayanır?
Sintetik a priori bilginin deneyimle elde edilememesine |
Deneyimin, açık ve kesin bilgi elde etmedeki yol göstericiliğine |
Deneyimin, nesneler arasında zorunlu bağlantılar olduğunu kanıtlayamamasına |
İdeler arası ilişkilere dayalı bilimlerin kesinlik sunmamasına |
Varlık hakkında bilginin olgu sorunlarına ilişkin bilimlere yaslanılmaması gerektiği düşüncesine |
David Hume
17.Soru
Devletin başındaki kişinin halkın efendisi değil, sadece halkın seçtiği bir görevli olduğunu savunan ve "halk egemenliği" düşüncesine kesin formunu kazandıran ilk kişi olarak bilinen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Nicolo Machiavelli |
Francis Bacon |
Johannes Althusius |
Hugo Grotius |
Jean Bodin |
Althusius, insanların bağımsızlığının yöneticilere devredilemeyeceği görüşündeydi. Çünkü ona göre devletin başındaki kişi halkın efendisi değil, sadece halkın seçtiği bir görevliydi. Biricik egemen güç halkın kendisiydi. Althusius bu görüşleriyle “halk egemenliği” düşüncesine kesin formunu
kazandıran ilk düşünür oldu
18.Soru
I. Hobbes cismi olmayanların varlığını kabul eder.
II. Locke yasanın önemine vurgu yapar.
III. Hobbes mutlak monarşiyi benimsemiştir.
Yukarıdaki önermelerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
Locke yasanın önemine vurgu yapar. Hobbes mutlak monarşiyi benimsemiştir.
19.Soru
Berkeley'in görüşüne göre aşağıdakilerden hangisinde bir cisimde olmayan bir şeydir?
Renk |
Tat |
Şekil |
Doku |
Büyüklük |
Berkeley, tüm öteki niteliklerden soyutlanan büyüklük, biçim ve devi nimin kavranılamaz olduğunu öne sürer. Böylece duyularla algılanan renk, tat koku gibi niteliklerin dışında biçim, büyüklük gibi daha başka birincil nitelikler denen şeyler yoktur.
20.Soru
“Nesnelerin bağımsız varoluşuna ilişkin Berkeley’in zihninde kuşkuya yol açan, ______ olmuştur” ifadesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Hobbes’un deneyimciliği |
Spinoza’nın bilgi kuramı |
Descartes’ın metafiziği |
Locke’un felsefesi |
Leibniz’in Monadolojisi |
George Berkeley
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ