Müzecilik ve Sergileme Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müzebilim çalışmaları kapsamında yer almamaktadır?
Ziyaretçi araştırmaları |
Koleksiyonlar |
Müze mekanları |
Arkeoloji |
Finans kaynakları |
Genellikle müzecilikte meslek etiği ve standartları, koleksiyonlar, sergiler, yorumlama biçimleri, ziyaretçi araştırmaları, eğitim programları, müze mekânları, yönetim, finans kaynakları gibi çalışmaları içerir.
Doğru cevap D seçeneğidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi koleksiyon kataloğunun olması, nesnelerin tanımlanması, belirli bir düzene göre yerleştirilmeleri açısından koleksiyonların müzeye dönüştürülmesi sürecine örnektir?
Uffizi Galerisi |
Ashmolen Müzesi |
Christ Church College |
Pitt Rivers Müzesi |
Bodleian Kütüphanesi |
Ashmolean Müzesi soru kökünde ifade edilen uygulamaları ilk defa gerçekleştirmesi bakımından müzeciliğe dönüş sürecinde ilk olma özelliği taşımaktadır.
Doğru cevap B seçeneğidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi koleksiyonculuktan müzeciliğe geçiş açısından kabul edilebilir bir tarihtir.
1560'lar |
1680'ler |
1710'lar |
1750'ler |
1800'ler |
17. yüzyıl koleksiyonculuktan müzeciliğe geçiş açısından önemli bir dönemdir. 1680'li yıllar ise 17.yüzyıldır.
4.Soru
İstanbul’da bulunan Rahmi M. Koç Müzesi hangi müze türüne girer?
Sanat |
Arkeoloji |
Tarih |
Bilim |
Endüstri |
Türkiye’de ise ulaşım, endüstri ve iletişim tarihi konulu ilk sanayi müzesi İstanbul’daki Rahmi M. Koç Müzesi’dir. Doğru seçenek E’dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bağlı olduğu idari birime göre müzeler arasındadır?
Endüstri Müzeleri |
Sanat Müzeleri |
Etnografya Müzeleri |
Bilim ve Teknoloji Müzeleri |
Üniversite Müzeleri |
Üniversite müzeleri bağlı olduğu idari birime göre müzeler arasındadır. Doğru cevap E' dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Orta Çağ boyunca oluşturulan koleksiyonların korunduğu yerlerden biri değildir?
Kilise |
Manastır |
Tapınak |
Saray |
Müze |
Orta Çağ’da devlet yöneticileri ve kilisenin yanı sıra soylular da dönemin koleksiyonculuk anlayışına uygun olarak değerli, az rastlanır, farklı ve ilginç buldukları her türlü nesne ile sanat eserlerini toplamış, koleksiyonlar oluşturmuşlardır. Orta Çağ boyunca oluşturulan bu koleksiyonlar da, Antik Yunan ve Roma’da olduğu gibi henüz, dinî mekânlar (tapınak / kilise, manastır) ya da malikane, saray gibi özel mülklerde korunan hazinelerdir
7.Soru
Osmanlı döneminde Dârü’l- Eslihâ denilen koleksiyon nerede bulunmaktaydı?
Aya İrini |
Dolmabahçe Sarayı |
Çinili Köşk |
Yedikule Hisarı |
Aya Sofya |
Topkapı Sarayı’nın birinci avlusunda yer alan- Aya İrini (Hagia Eirene) Kilisesi’nde çeşitli silahların, savaş ganimetlerinin, kutsal eşyaların toplandığı bilinmektedir. 1730 yılında bu binada gerçekleştirilen bir onarımın ardından depodaki eserler Dârü’lEslihâ adıyla ilk kez resmi olarak sergilenmeye başlamıştır.
8.Soru
- Mutlaka bir vizyon ve misyon benimsenmesi,
- Benimsenen vizyon ve misyon bağlamında bir politika belirlenmesi,
- Bu politikaları gerçeğe dönüştürecek planın hazırlanması,
- Planların ne kadarının gerçekleştirilebildiğini görmek için performans ölçümü ve değerlendirme,
- Ziyaretçi ihtiyaçları ve hizmetlerine verilen önemi yansıtacak bir pazarlama stratejisi,
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri günümüzde müze yönetiminin sahip olduğu prensipler arasında yer almaktadır?
I, II ve III |
Yalnız IV |
Yalnız V |
Hiçbiri |
Hepsi |
Bugün müzelerde temel olarak beş prensibe dayalı bir yönetim anlayışı söz konusudur:
- Mutlaka bir vizyon ve misyon benimsenmesi,
- Benimsenen vizyon ve misyon bağlamında bir politika belirlenmesi,
- Bu politikaları gerçeğe dönüştürecek planın hazırlanması,
- Planların ne kadarının gerçekleştirilebildiğini görmek için performans ölçümü ve değerlendirme,
- Ziyaretçi ihtiyaçları ve hizmetlerine verilen önemi yansıtacak bir pazarlama stratejisi
Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Endüstriyelleşme karşısında hızla gerileyen geleneksel üretim metotlarının tanıtıldığı, uygulama yoluyla canlı tutulmaya çalışıldığı, koruma, araştırma, sergileme
dışında ticari bir eylemin de gerçekleştirildiği müzelere ne ad verilmektedir?
Endüstri Müzesi |
Ekonomüzeler |
Devlet Müzesi |
Çağdaş Sanat Müzesi |
Arkeoloji Müzesi |
Endüstriyelleşme karşısında hızla gerileyen geleneksel üretim metotlarının tanıtıldığı, uygulama yoluyla canlı tutulmaya çalışıldığı, koruma, araştırma, sergileme
dışında ticari bir eylemin de gerçekleştirildiği müzelere Ekonomüzeler denilmektedir
10.Soru
Şarap Müzesi, Kağıt Müzesi, Kukla Müzesi, Oyuncak Müzesi, Guguklu Saat Müzesi, Müzik Müzesi, Organik Tarım Müzesi, İşkence Müzesi, Spor Müzesi, Pul Müzesi gibi müzeler hangi müze türü içinde değerlendirilmektedir?
Yerel Yönetim Müzeleri |
Bilim ve Teknoloji Müzeleri |
Uzmanlık Müzeleri |
Endüstri Müzeleri |
Ekonomüze |
Ele aldığı konuyu çeşitli bilim dalları açısından inceleyen müzelerdir. Şarap Müzesi, Kaâğıt Müzesi, Kukla Müzesi, Oyuncak Müzesi, Guguklu Saat Müzesi, Müzik Müzesi, Organik Tarım Müzesi, İşkence Müzesi, Spor Müzesi, Pul Müzesi gibi müzeler bu tür müzelere örnek gösterilebilir.
11.Soru
Sultan Abdülaziz döneminde Sadrazam Ali Paşa'nın yeniden düzenlediği bir kurumun ismini değiştirmesiyle verilen Müze-i Hûmayun adı ne anlama gelmektedir?
Devlet Müzesi |
Hakimiyet Müzesi |
Himaye Müzesi |
İmparatorluk Müzesi |
Halk Müzesi |
1869 yılında Sultan Abdülaziz’in Avrupa gezisinin ardından Sadrazam Ali Paşa (1815-1871) bu kurumu yeniden düzenletmiş ve adını Müze-i Hûmayun (İmparatorluk Müzesi) olarak değiştirmiştir.
12.Soru
...... yüzyıl, müzecilik kavramının oluşması açısından farklı bir başlangıç oluşturur: Koleksiyonların çeşitlenmesi ile birlikte, topluma açık olmayan bu birikim
zevk objeleri olmaktan çıkarak, toplumsal paylaşıma ve bilgi aktarımına yönelik
olarak değerlendirilmeye başlar?
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
17 |
18 |
16.yüzyılın ikinci yarısı |
19 |
19.yüzyılın ikinci yarısı |
17. yüzyıl, müzecilik kavramının oluşması açısından farklı bir başlangıç oluşturur: Koleksiyonların çeşitlenmesi ile birlikte, topluma açık olmayan bu birikim
zevk objeleri olmaktan çıkarak, toplumsal paylaşıma ve bilgi aktarımına yönelik
olarak değerlendirilmeye başlar
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müzecilik açısından müze mimarisinin amaçlarından biri değildir?
Koleksiyonlar ve ziyaretçiler için uygun ortamların oluşturulması |
Yıpratıcı dış etkenlerin zararlarının en aza indirilmesi |
yangına ve doğal afetlere dayanıklı olması |
hırsızlığa karşı güvenlik önlemleri tam olması |
Sadece ziyaretçiler için ideal ortam oluşturulması |
Müzecilik açısından müze mimarisinde temel amaç, gerek koleksiyonlar gerekse ziyaretçiler için uygun ortamların oluşturulmasıdır. Yıpratıcı dış etkenlerin zararlarının en aza indirildiği, yangına ve doğal afetlere dayanıklı, hırsızlığa karşı güvenlik önlemleri tam olan müze mekanları; koleksiyonlar açısından ideal bir ortam yaratırken, ziyaretçiler ve müzenin amaçları açısından yetersiz kalabilir.
14.Soru
Hangisi 18. yy dönemine aittir?
Palazzo Medici |
Asmolean Müzesi |
Pitt Rivers Müzesi |
Bodleian Kütüphanesi |
British Museum |
E şıkkı 1759'da açılmıştır. Cevap E şıkkıdır.
15.Soru
Ülkemizde kurulan ilk özel müze aşağıdakilerden hangisidir?
Pera Müzesi |
Rahmi M. Koç Müzesi |
Santralistanbul |
Sadberk Hanım Müzesi |
Pera Müzesi |
Türkiye’de 1980’li yılların başından itibaren özel müzelerin kurulmaya başlaması çağdaş müzeciliğin tarihsel gelişiminde önemli bir aşamayı daha başlatmıştır. 14 Ekim 1980 tarihinde İstanbul’da kurulan Sadberk Hanım Müzesi ülkemizde kurulan ilk özel müzedir. Vehbi Koç’un eşi Sadberk Koç’un hayatı boyunca topladığı kişisel koleksiyonunu sergilemek üzere Sarıyer’deki Büyükdere-Azaryan Yalısı’nda açılan bu müzeye 1988 yılında, Avrupa çapında sivil toplum kuruluşlarını birleştiren ve uluslarararası kültürel miras koruma örgütleri federasyonu olan Europa Nostra (Avrupa Kültürel Miras Kuruluşları Federasyonu) ödülü verilmiştir.
16.Soru
Stüdyoların ilk örnekleri nerede ortaya çıkmıştır?
Fransa |
Almanya |
İtalya |
İngiltere |
Türkiye |
Stüdyo: İlk örnekleri Fransa’da görülen daha sonra Germen toprakları ve İtalya’da yaygınlaşan; koleksiyonun ya da bir parçasının korunmaya alındığı, mücevher kutusu niteliğinde, mimari değeri olan, sahibinin kültür anlayışına göre düzenlenmiş, herkesten uzak, düşünmeye (tefekküre) ve çalışmalara adanmış özel ve ayrı bir mekândır.
17.Soru
Müzecilikte koleksiyon nesnelerinin yazılı ve görsel yöntemlerle kayda geçirilmesi, belirli bir sistematik içinde sınıflandırılması ve bu malzemenin dökümünü oluşturan envanterin hazırlanması sürecine ne isim verilmektedir?
Toplama |
Koruma |
Belgeleme |
Yenileme |
Sergileme |
A, B, D ve E seçenekleri başka süreçleri tanımlamaktadır. Sadece C seçeneğinde yer alan "belgeleme" kayda geçirmeye ilişkin bir süreçtir.
Doğru cevap C seçeneğidir.
18.Soru
Türkiye’de Avrupa’daki gibi planmış Açık Hava Müzesi olmamakla birlikte bazı kentsel sit alanları sahip oldukları yapısal özellikleriyle (kentsel doku, bölgenin yaşam tarzı gibi) birer
Açık Hava Müzesi özelliği taşımaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bu alanlara örnektir?
Balıkesir |
Mardin |
Aydın |
Merzifon |
Kırklareli |
Türkiye’de Avrupa’daki
gibi planmış Açık Hava Müzesi olmamakla beraber, bazı kentsel sit alanları sahip oldukları yapısal özellikleriyle (kentsel doku, bölgenin yaşam tarzı gibi) birer
Açık Hava Müzesi özelliği taşımaktadır. Ürgüp, Safranbolu, Mardin gibi kentsel
sit alanları örnek verilebilir.
19.Soru
Ülkemizde şahıs koleksiyonundan oluşturulan ilk müze hangisidir?
Rahmi Koç Müzesi |
Sadberk Hanım Müzesi |
Rezan Has Müzesi |
Baksı Müzesi |
Doğançay Müzesi |
Ülkemizde müzeye dönüştürülen ilk şahıs koleksiyonu 1980 yılında İstanbul’da açılan Sadberk Hanım Müzesi’dir
20.Soru
Cumhuriyetin ilk yıllarında kültürel miras ile ilgili etkin olarak çalışan, 1932 yılında kurulmuş olan ve 1950’li yıllara kadar eski eserlerin korunması ve toplanması, tarih ve folklor araştırmaları gibi pek çok alanda çalışmalar sürdürülmüş olan kurum hangisidir?
Türk Tarih Kurumu |
Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü |
Halkevleri |
Güzel Sanatlar Akademisi |
Ankara Etnografya Müzesi |
Cumhuriyetin ilk yıllarında kültürel miras ile ilgili etkin olarak çalışan diğer bir kurum, 1932 yılında kurulmuş olan halkevleridir. 1950’li yıllara kadar halkevleri kapsamında eski eserlerin korunması ve toplanması, tarih ve folklor araştırmaları gibi pek çok alanda çalışmalar sürdürülmüştür. Bazı sergi hareketlerine de halkevleri yön vermiştir. 1938 yılından itibaren ressamlar yurt gezilerine gönderilmiş, cumhuriyet ideolojisini yansıtan eserlerini bu kurumlar vasıtasıyla halka ulaştırmışlardır. Halkevlerinin müzecilik kolları da çeşitli el sanatları çalışmalarını teşvik ederek eski eserleri koruma bilincini oluşturmanın yanında yine cumhuriyet ilkelerini halkın benimsemesini amaçlayan önemli bir rol üstlenmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ