Optik Bakış Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Uzun odaklı objektiflerin net çekilen modeli ön plana çıkarması hangi etkinin ileri düzeyde olduğunu ve bu etkiyi kendine özgü biçimde ortaya koyduğunu göstermektedir?
Yığılma |
Bokeh |
Boşluk |
Pan |
Blur |
Uzun odaklı objektiflerin net çekilen modeli ön plana çıkarması bokeh etkisinin ileri düzeyde olduğunu ve bu etkiyi kendine özgü biçimde ortaya koyduğunu göstermektedir.
2.Soru
Aşağıdaki odak uzaklıklarından hangisi, geniş açılı objektifler için kullanılabilir?
Kısa odak uzaklığı |
Değişebilir odak uzaklığı |
Makro odak uzaklığı |
Normal odak uzaklığı |
Uzun odak uzaklığı |
Geniş açılı objektifler, normal objektife göre daha kısa odak uzaklıklı objektiflerdir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uzun odak uzaklıklı objektiflerin tercih edildiği durumlardan biri değildir?
Göl, deniz, akarsu gibi engellerin görüntüye yaklaşmayı olanaksız hale getirmesi durumunda |
Büyük kitlelerin bulunduğu miting ve toplantı meydanlarında |
Patlama, yangın, nükleer deneme ve kimyasal etki gibi yaklaşmada tehlike yaratan durumlarda |
Vahşi hayvan ve kuş gözlemciliği gibi çalışma alanlarında |
Nesneden uzak kalmadan fotoğrafa pek çok şeyin sığdırılması gereken durumlarda |
Uzun odak uzaklıklı objektifler nesneye yaklaşmayı gerektirmez. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Portre fotoğrafçılığında tercih edilen sabit odak uzaklıklarından ve bunlara yakın odak uzaklıklarından oluşan grup aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
24, 50, 140, 200 mm |
85, 105, 135 ve 180 mm. |
100, 115, 200, 300 mm |
200, 205, 300, 400 mm |
125, 150, 200, 180 mm |
Portre fotoğrafçılığında tercih edilen sabit odak uzaklıklarından ve bunlara yakın odak uzaklıklarından oluşan grup 85, 105, 135, 180 mm'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uzun odak uzaklıklı objektif kullanımının sağladığı alanlardan biri değildir?
Casusluk |
Magazin |
Haber fotoğrafçılığı |
Kuş gözlemciliği |
Gizli çekim |
Uzun odak uzaklıklı objektiflerle çalışırken dar bir açıyla görüntüleme çalışması yapıldığı için, çekim anında etrafta olup bitten diğer etkinliklerin algılanması kolay olmaz. Bu durum zaman zaman bazı önemli an ve görüntülerin kaçırılmasına neden olabilmektedir. Özellikle haber fotoğrafçılığı alanında bu durumun önemli bir sakınca yarattığı düşünülebilir.
Uzun odak uzaklıklı objektiflerin makineden ayrılıp değiştirilmesi de önemli ölçüde sıkıntılar yaratabilmektedir. Bu da, özellikle haber fotoğrafçılığında zaman zaman sorun olabilir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uzun odaklı objektiflerin kullanımının getirdiği olumsuzluklardan biri değildir?
Çekim anında etrafta olup bitten diğer etkinliklerin algılanması kolay olmaz. |
Objektiflerin makineden ayrılıp değiştirilmesi sıkıntılar yaratabilmektedir. |
Ağır bir yapısı vardır. |
Işık kaybı fazladır. |
Perspektif algısını azaltır, nesnelerin perspektif bozulmalarını önemli ölçüde engeller. |
Uzun odak uzaklıklı objektiflerin temel özelliklerinden biri de, perspektif üzerinde yarattığı etkidir. Uzun odak uzaklığı, perspektif algısını azaltır, nesnelerin perspektif bozulmalarını önemli ölçüde engeller. Örneğin dikey bir dikdörtgen prizma biçimli nesne, üst veya alt açıdan görüntülendiğinde perspektif bozulur. Uzun odak uzaklığı ile uzaktan çekilen nesnede bu bozulma önemli ölçüde azalır, en az düzeye iner.
7.Soru
Kuş gözlemciliği ilgisi yapan kişi kaç kaç mm aralığında objektif seçerse odaklandığı kuşları net çekebilecektir?
75-100 |
100-200 |
100-300 |
200-400 |
400-800 |
Çok uzun odaklı olarak tanımlanan 400 ya da 800 mm aralığındaki odak uzaklıklı objektifler kuş gözlemciliğinde daha iyi sonuçlar ortaya çıkacaktır.
8.Soru
Görüntü sabitleme amacı taşıyan IS (Image Stabilization), VR (Vibration Reduction) ya da OS (Optic Stabilization) tanımlamalar, uzun odaklı objektiflerin hangi olumsuz özelliğini gidermek amacıyla uygulanmaktadır?
Ağırlığını azaltmak |
Işık kaybını gidermek |
Hareket algısını daha az yansıtmak |
Makineden ayrılıp değiştirilmesini kolaylaştırmak |
Daha uygun fiyat avantajı |
Hareket algısını çok fazla yansıtan uzun odak uzaklıklı objektiflerin bu sorununu, gidermek amacıyla yeni nesil objektiflerde özel uygulamalar yapılmaktadır. Bunlar markalara göre farklı tanımlamalarla gösterilmektedir. Görüntü sabitleme amacı taşıyan IS (Image Stabilization), VR (Vibration Reduction) ya da OS (Optic Stabilization) tanımlamaları bu uygulamanın örnekleri olarak verilebilir. Konica, Minolta gibi üretici firmaların algılayıcı üzerinde yaptığı “anti shake” ya da “shake reduction” ve Sony’nin kullandığı “steady shot” adı verilen uyarlamalar da optikten bağımsız olarak aynı amaca hizmet ederler.
9.Soru
"Kısa odak uzaklıklı objektifleri net alan derinliği" hakkındaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kısa odak uzaklıklı objektifler netleme sorununun en az yaşandığı objektif grubunu oluşturmaktadır. |
Geniş açı objektiflerde bakış açıları genişledikçe, net alan derinliğinin de arttığı görülür. |
Geniş açı objektiflerin netleme bileziklerinin üzerindeki mesafelerin arası çok uzundur. |
Çok küçük netleme hareketleriyle çok geniş derinlikte netlik görüntülenebilmektedir. |
Çekim yapılan alanda bulunan nesne ya da insanların küçük yer değiştirmeleri netlikte belirgin bir değişim yaratmaz. |
Kısa odak uzaklıklı objektifleri net alan derinliği bağlamında değerlendirdiğimizde, net alan derinliğini artıran etkiye sahip olduğunu söyleyebiliriz. Net alan derinliğini belirleyen üç önemli etkenden birinin odak uzaklığı olduğu bir çok başlık altında anlatılmaktadır. Normal odak uzaklıklı objektiflerden daha fazla net alan derinliği veren kısa odak uzaklıklı objektifler bu yüzden netleme sorununun en az yaşandığı objektif grubunu oluşturmaktadır. Geniş açı objektiflerde bakış açıları genişledikçe, net alan derinliğinin de arttığı görülür. Geniş açı objektiflerin netleme bileziklerinin üzerindeki mesafelerin arası bu nedenle çok kısadır. Çok küçük netleme hareketleriyle çok geniş derinlikte netlik görüntülenebilmektedir.
10.Soru
Uzun odak uzaklıklı objektiflerin hareket algısını çok fazla hissettirmesi fotoğrafı nasıl etkiler?
Fotoğrafın boyutu artar. |
Fotoğrafın netlik düzeyi bozulur. |
Bokeh etkisini bozar. |
AFS çalışmaz. |
Fotoğrafçının çalışması zorlaşır. |
Hareket algısını çok fazla hissettirdiği için küçük el hareketleri, hatta nefes alma eylemi bile, fotoğrafın netlik düzeyine etki edebilir.
11.Soru
Daha yüksek örtücü hızlarına ulaşmak için aşağıdakilerden hangisini yapmak gerekir?
Çekimi daha loş bir alanda sürdürmek. |
ISO değerini arttırmak. |
Perde hızını azaltmak. |
ISO değerini azaltmak. |
Diyafram ayarını arttırmak. |
Yeterli ışık koşulları altında yüksek örtücü hızlarında çalışmak mümkün olabileceği için fotoğraf makineleri açısından hareketi dondurmak söz konusu olabilir. Daha yüksek örtücü hızlarına ulaşabilmek için duyarlığı, yani ISO değerini arttırmak gerekir.
12.Soru
Bir çekim sırasında 24 mm. sabit odak uzaklıklı bir objektif kullanıldığında, sehpa kullanılmıyorsa, net bir fotoğraf elde etmek için örtücü hızının en az kaç olması önerilir?
1/1000 |
1/8 |
1/125 |
1/500 |
1/30 |
Kısa odak uzaklığını dikkate alarak tanımlarsak, 24 mm bir objektif kullanıldığında sehpa kullanılmıyorsa, örtücü hızı en az 1/ 30 veya daha yüksek değerlerde olmalıdır.
13.Soru
180 derecelik bir alanı görüntüleyebilecek objektif aşağıdakilerden hangisidir?
6 mm |
8 mm |
10 mm |
12 mm |
18 mm |
Çok geniş açılı objektiflerin bir adım ötesi ise, balıkgözü adıyla bilinen ve insan
algısıyla doğrudan örtüşmeyecek denli abartılı biçim bozuklukları yaratan objektiflerdir. Balıkgözü objektif için verebileceğimiz örnek, 6 mm., 8mm. ya da 10
mm. odak uzaklığına sahip bir objektif olabilir. 8 mm. objektifin bakış açısı, 180
derecelik bir alanı görüntüleyebilecek kadar geniştir. Doğru cevap B'dir.
14.Soru
Optik kaydırma hareketi kayıt sırasında yapılırsa aşağıdakilerden hangisi meydana gelir?
Değişen bakış açılarının tüm etkileri görüntüye yansır. |
Görüntülenen nesne küçülür. |
Çekime estetik katkı sağlar. |
Çekimdeki sarsıntı azalır, netlik çoğalır. |
Objektife doğrudan giren ışık parlamaya yol açar. |
Optik kaydırma hareketi kayıt sırasında yapılırsa değişen odak uzunluğuna bağlı olarak değişen bakış açılarının tüm etkileri görüntüye yansır. Kameraman zoom hareketi sırasında konuya olan uzaklığını değiştirmediği için perspektif özelliklerinde büyük bir değişiklik olmaz.
15.Soru
Hareketli bir nesneyi fotoğraflarken netlik bozulursa buna ne ad verilir?
Blur |
Bokeh |
Uzun pozlama |
Noise |
Ayırma |
Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Bir kuş gözlemcisinin uzak mesafedeki bir kuşun fotoğrafını yakındaymış gibi çekebilmesi için aşağıdaki objektiflerden hangisi gereklidir?
Uzak açılı |
Balık gözü |
Makro |
Dar açılı |
Geniş açılı |
Bahsedilen çekimde Uzun odak uzaklıklı objektif kullanmak gereklidir. Dar açılı objektif bunun bir diğer adı olduğundan doğru cevap D'dir.
17.Soru
Özellikle mimari çekimlerde önemli işleve sahip olan, eksen değiştirerek perspektif düzeltmeyi sağlayan objektiflere ne ad verilir?
Süper geniş açı objektif |
Perspektif objektifi |
Görüntü sabitleyici objektif |
Shift objektif |
Geniş açı objektif |
Kaydırma (Shift) özelliğine sahip olan bu objektifler, körüklü makinelerin, körükleri sayesinde yarattıkları kaydırma hareketiyle perspektif düzeltme etkilerini taklit ederler. Yüksek bina çekimlerinde özellikle kullanılan bu objektifler geniş bakış açısına sahip olmaları nedeniyle hem az perspektif bozukluğu yaratırlar, hem de kendi yapılarında kayma yaratılmasına izin vererek
perspektifin kontrol edilebilmesine olanak sağlarlar
18.Soru
Film kullanan standart ve sayısal tam kare fotoğraf makineleri söz konusu olduğunda normal bakış açısında görüntü veren objektiflerin odak uzunluğu yaklaşık kaç milimetredir?
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
Film kullanan standart ve sayısal tam kare fotoğraf makineleri söz konusu olduğunda normal bakış açısında görüntü veren objektiflerin odak uzunluğu yaklaşık 50 milimetredir.
19.Soru
Fotoğrafın köşelerinde görülen ışık azalmalarına verilen ad nedir?
Bokeh |
Fiziksel kaydırma |
Vignette |
Agrandisman |
Fikser |
Fotoğrafın köşelerinde görülen ışık azalmalarına vignette denir ve geniş açı objektiflerde vignette belirginleşir.
20.Soru
Uzun odaklı uzaklıklı objektif kullanımında görüntüye hakim olan nedir?
Derinlik |
Keskinlik |
Yığılma etkisi |
Boşluk |
Hareketsizlik |
Hiç şüphe yok ki, uzun odak uzaklıklı objektif kullanımında, yığılma etkisi genellikle görüntüye hâkim durumdadır. İki tarafında ağaçlar sıralanmış bir yolun yeterli bir uzaklıktan fotoğrafı çekildiğinde ağaçlar arasında bırakılan boşluklar, gerçekte olduğundan daha az algılanacaktır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ