Optik Bakış Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Özellikle portre fotoğrafçılığında tercih edilen objektif aşağıdakilerden hangisidir?
4 mm objektif |
8 mm objektif |
24 mm objektif |
35 mm objektif |
105 mm objektif |
85 mm., 105 mm., 135 mm. ve 180 mm. sabit odak uzaklıklarından ve bunlara yakın mm. ölçülerine sahip olan objektiflerden oluşan grup, özellikle portre fotoğrafçılığında tercih edilmektedir. Bu tercihin temelinde yatan başlıca iki nedenden söz edilebilir. İlki, bu gruptaki objektiflerin ayıklama özelliğiyle modelin etkili bir çerçeve içinde görüntülenebilmesine olanak sağlamasıdır. İkincisi ise, net alan derinliğinin çok düşük olması sayesinde zemini netsiz görüntüleyerek modeli zeminden ayırma konusunda sağladığı başarıdır. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
"Parasoley" neden kullanılıar?
Flarein yok edilmesi ya da azaltılması için |
Filtre kullanımındaki et kalınlığını düşürmek için |
Çok geniş açılı objektiflerin ön mercek formlarını korumak için |
küresel dışbükey objektiflere filtre takılabilmesi için |
Raw uzantılı çekilen fotoğrafların işlenmesi için |
İç yansıma (flare) olarak adlandırılan bu durum, zaman zaman fotoğrafı olumlu yönde etkileyerek özel bir estetik oluşturabildiği için özellikle görüntüye alınabilmektedir. Bu sorunun ortadan kaldırılabilmesi için yansımayı önleyen ek malzemeler kullanılması gerekir. Parasoley, sözünü ettiğimiz yansıma sorununun azaltılması ya da yok edilmesi için sıklıkla kullanılan yardımcı araçlardan biridir.
3.Soru
Teknik bir konu olarak tanımlanan, “konudan uzaklaşmadan, konuyu uzaklaştırmak”, geniş açı objektifin hangi etkisinin bir sonucudur?
Optik etkisinin |
Parlaklık etkisinin |
Çözünürlük etkisinin |
Bokeh etkisinin |
Yığılma etkisinin |
Teknik bir konu olarak tanımlanan, “konudan uzaklaşmadan, konuyu uzaklaştırmak”, geniş açı objektifin optik etkisinin bir sonucudur.
4.Soru
Görüntülemede bazı nesnelerin ön plana çıkarılması, arka ya da ön planın netsizleştirilmesi gereken durumlarda hangi tür objektifler etkilidir?
Geniş açılı objektifler |
Uzun odaklı objektifler |
Makro objektifler |
Balıkgözü objektifler |
Lensbaby objektifler |
Görüntülemede bazı nesnelerin ön plana çıkarılması, arka ya da ön planın netsizleştirilmesi gereken durumlarda uzun odak uzaklıklı objektifler etkili çözüm sunarlar.
5.Soru
Yukarıda verilen menu hangi sorunu düzeltmek için kullanılır?
Renkseme |
Köşe kararması |
Küresellik |
Perspektif |
Distorsiyon |
6.Soru
İki tarafında ağaçlar sıralanmış bir yolu görüntülerken objektifin odak uzaklığını arttırdıkça görüntüde elde edilen değişim aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Odak uzaklığı arttıkça, ağaçlar çoğalır |
Odak uzaklığı arttıkça, ağaçlar silikleşir |
Odak uzaklığı arttıkça, ağaçlar arasındaki boşluk artar |
Odak uzaklığı arttıkça, ağaçlar arasındaki boşluk yok olur |
Odak uzaklığı arttıkça, ağaçlar hareketliymiş gibi gözükür. |
Uzun odak uzaklıklı objektifler, söz konusu ağaçların arasında kalan boşlukları azaltır, olduğundan daha dar gösterirler. Bu durumda odak uzaklığı arttıkça, ağaçlar arasındaki boşluğun yok olmaya doğru gittiği söylenebilir.
7.Soru
Hareketli nesneyi, hareketinden kaynaklanan bir netsizlikle göstererek fotoğrafına canlılık, hareket ve dinamizm etkisi katmak isteyen fotoğrafçı öncelikle aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır?
ISO duyarlılığı arttırılmalıdır |
Diyafram değeri yükseltilmelidir |
Örtücü hızı düşürülmelidir |
Konudan uzaklaşılmalıdır |
Flaş gücü yükseltilmelidir |
Fotoğrafçı hareketli nesneyi, hareketinden kaynaklanan bir netsizlikle göstererek fotoğrafına canlılık, hareket ve dinamizm etkisi katmak isteyebilir. Bu durumda nesne hareketine ve hareketin yönüne göre seçeceği örtücü hızıyla görüntülemeyi gerçekleştirir. Burada önemli olan, hareketten kaynaklanan netsizliğin kullanıldığı bir fotoğrafta, net bölümlerin de yer alması gerektiğidir. Bir nehir akıntısında hareket netsizliğine yer verilirken, nehir yatağındaki sabit nesne olan taşların net kaydedilmesi buna örnek verilebilir. Nesne hareketi ve hızının oluşturabileceği netsizliğin önüne geçebilmek için yüksek örtücü değerleri kullanmak, beraberinde yüksek duyarlık değerlerini ve görüntü sabitleme sistemlerini devreye sokmak, sorunun çözümüne katkı sağlayabilecek yöntemler olarak görünmektedir.
8.Soru
Film kullanan standart ve sayısal tam kare fotoğraf makineleri söz konusu olduğunda normal bakış açısında görüntü veren objektiflerin odak uzunluğu yaklaşık kaç milimetredir?
12 |
18 |
30 |
50 |
85 |
Film kullanan standart ve sayısal tam kare fotoğraf makineleri söz konusu olduğunda normal bakış açısında görüntü veren objektiflerin odak uzunluğu yaklaşık 50 milimetredir. Söz konusu odak uzunluğunu kısalttıkça bakış açısının genişlediği görülür. Doğru cevap D'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir fotoğrafçının elindeki fotoğraf makinesinin sınırlıkları içinde kullanabildiği öğelerden değildir?
Duruş Noktası |
Konuya Olan Uzaklık |
Görüş Noktası |
Seçilen Objektifin Bakış Açısı |
Mise-en-scene |
Mise-en-scene sinemaya özgü bir kavramdır. Doğru cevap E' dir.
10.Soru
50 milimetrelik bir objektif çarpan faktörü x1.5 olan bir fotoğraf makinesinde kaç milimetre objektifin açısına benzer bir fotoğraf ortaya koyar?
50 milimetrelik bir objektif çarpan faktörü x1.5 olan bir fotoğraf makinesinde kaç milimetre objektifin açısına benzer bir fotoğraf ortaya koyar?
30 |
50 |
75 |
90 |
120 |
Doğru cevap C' dir.
11.Soru
Görüntüyü oluşturan ardışık biçimde sıralanmış, yerleşmiş nesnelerin birbirlerinin üstüne binmesi, aralarındaki boşluğun yok olması ya da yok denecek kadar azalması olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Boşluk |
Yığılma |
Perspektif |
Bakış açısı |
Net alan derinliği |
Yığılma, görüntüyü oluşturan ardışık biçimde sıralanmış, yerleşmiş nesnelerin birbirlerinin üstüne binmesi, aralarındaki boşluğun yok olması ya da yok denecek kadar azalması olarak tanımlanabilir. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
Boşluk etkisi nedir?
Ardışık objeler arasında yer alan boşlukların gerçekte olduğundan daha fazlaymış gibi algılanması. |
Konu mesafesi azaldığında net alan derinliğinin çoğalması. |
Ardışık objeler arasında yer alan boşlukların gerçekte olduğundan daha azmış gibi algılanması. |
Konu mesafesi azaldığında net alan derinliğinin azalması. |
Odak uzaklığı arttığında bokeh etkisinin azalması. |
Boşluk; ardışık objeler arasında yer alan boşlukların gerçekte olduğundan daha fazlaymış gibi görünmesi ya da algılanması etkisidir.
13.Soru
Uzun odak uzaklıklı objektiflerde derinlik algısının yok olmasının sebebi nedir?
Tele objektifin boyutunun uzun olması. |
Aradaki mesafelerin kısa görünmesi. |
Diyafram açıklığının yüksek olması. |
ISO duyarlığının yüksek olması. |
Görüntü sabitleyicisinin açık olması. |
Nesnelerin boyutlarının birbirlerine yakın olarak algılanması durumu, derinlik algısının yok olmasının sonucudur.
14.Soru
Görüntü işleme programlarında, 3:2 olan görüntü düzlemini 16:9 yapmak için hangi işlem uygulanır?
Kırpma |
Boyutlandırma |
Biçimbozumu düzeltme |
Parlama |
Vignette |
Aydınlık odada, yine görüntü işleme programlarında yer alan kırpma aracı yardımıyla hem bilinen standart ölçülerde (3:2, 4:3, 16:9) hem de serbest seçimle istenilen oranda boyutlandırmak mümkündür. Aynı araçla fotoğrafı sağa veya sola açılandırarak yatırmak, geriye veya öne eğmek görüntü düzenlemesi adına
yapılabilecek uygulamalardır.
15.Soru
I. Odak uzaklığı
II. Konu mesafesi
III. Diyafram değeri
IV. Ayıklama etkisi
Yukarıdakilerden hangileri net alan derinliğini belirleyen etkenlerdir?
I-IV |
II-III-IV |
I-II-III-IV |
I-II-III |
I-II-IV |
Net alan derinliğini belirleyen üç etkenden, “diyafram değeri”ni bir
kenara bırakırsak, geriye “odak uzaklığı” ve “konu mesafesi” kalır. Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Altmış derecelik bir görme açısıyla düşünüldüğünde her iki gözün birleştirilmiş çözünürlüğü kaç megapikseldir?
Altmış derecelik bir görme açısıyla düşünüldüğünde her iki gözün birleştirilmiş çözünürlüğü kaç megapikseldir?
22 |
32 |
42 |
52 |
62 |
Altmış derecelik bir görme açısıyla düşünüldüğünde her iki gözün birleştirilmiş çözünürlüğü 52 megapikseldir. Doğru cevap D' dir.
17.Soru
Yüksek hızla giden bir arabayı dondurarak, zemini de hareket ediyormuş gibi çekmek istersek aşağıdaki tekniklerden hangisini kullanmamız gerekir?
Uzun pozlama |
Tilt - Shift |
Pan tekniği |
Double exposure |
Zoom |
Kaydedici aygıtın hareketli olması mesafe katetmek amacıyla değil de, aynı yerde kalarak hareket eden nesneyi izlemek amacıyla yapılıyorsa, bu durumda örtücü hızının düşük tutulması da gerekebilir. Bu yöntem, hareketli nesneyi dondurarak çekerken, zemine hareket etkisi vermek amacıyla yapılan çekimlerde kullanılır. “Pan tekniği” olarak adlandırılan bu yöntem, spor, vahşi yaşam gibi alanlarda çok kullanılır. Buna göre doğru cevap C'dir.
18.Soru
Gözlerimizle gördüğümüz etkili alan kaç derecelik açılara karşılık gelir?
10-30 |
120-140 |
40-60 |
90-110 |
30-45 |
Bizim etkili olarak gördüğümüz alan gözümüzün ortasına denk gelen yaklaşık
40-60 derecelik bir açıdır. Bu açı göz hareketimizle birlikte taşınır. Görülen bu açı,
standart tam kare fotoğraf makinelerinin 50 mm ve x1,6 çarpan faktörüne sahip
fotoğraf makinelerinin 27 milimetre odak uzunluğuna sahip objektiflerinin gördüğü (fotoğrafçılar tarafından normal kabul edilen) açıya yaklaşık olarak eşittir. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir savaş fotoğrafçısının güvende olduğu bölgeden görüntü almak için tercih ettiği objektif türlerinden biri değildir?
100 mm objektif |
180 mm objektif |
200 mm objektif |
300 mm objektif |
28 mm objektif |
Savaş, çatışma gibi konular, yakında bulunmayı, olayın içinde yer almayı engelleyensıra dışı olgulardır. Böyle bölgelerde çalışan fotoğrafçılar can güvenliklerini sağlayabilmek için sıcak çatışmaların, olabildiğince uzağında olmak zorundadırlar. Bu yüzden de daha güvenli buldukları bölgelerden, uzun odak uzaklıklı objektifler kullanarak görüntü elde etmeye çalışırlar. Sözünü ettiğimiz objektifler 100ya da 180 mm. gibi objektifler olabileceği gibi, yerine ve çalışma koşullarına göre 200 veya 300 mm. gibi daha uzun odak uzaklıklarına sahip objektifler de olabilir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uzun odak uzaklıklı objektiflerin temel özelliklerinden biridir?
Yaklaşmada tehlike yaratan konular, patlama, yangın vs. gibi alanlarda kullanılır. |
Uzun odak uzaklığı, perspektif algısını artırır. |
Uzun odak uzaklığı, net alan derinliğini artırır. |
Uzun odak uzaklığı, ayıklama konusunda yetersizdir. |
Geniş bir alan gösterilmek istendiğinde kullanılır. |
Yaklaşmada tehlike yaratan konular, patlama, yangın, nükleer deneme ve kimyasal etki vs. uzun odak uzaklıklı objektif gerektiren alanlar olarak tanımlanabilir. Yaklaşılması durumunda görüntü almanın tehlikeye düşebileceği durumlar, vahşi hayvan ve kuş gözlemciliği ve fotoğrafçılığı gibi çalışma alanları; objeye kendini hissettirmeden görüntü almanın gerektirdiği durumlar casusluk, stratejik konular, magazin ve gizli çekim çalışmaları da tele objektif gerektiren durumlardır. Görüntülemede herhangi bir objenin ön plana çıkarılması istendiğinde net alan derinliğini azaltılması ve zemini flulaştırması nedeniyle özellikle uzun odak uzaklığı tercih edilebilir. Ayıklama etkileri sayesinde gereksiz ayrıntıların çerçeve dışında kalmasını sağlama konusunda da etkin olabilir. Uzun odak uzaklıklı objektiflerin temel özelliklerinden biri de, perspektif üzerinde yarattığı etkidir. Uzun odak uzaklığı, perspektif algısını azaltır, nesnelerin perspektif bozulmalarını önemli ölçüde engeller. Fotoğrafın aktardığı bilgi ve mesaj içeriğinin gerektirdiği durumlarda; yakın temas, duygusal yakınlık, kalabalık ve dolu dolu bir çerçeve göstermek gerektiği zaman da en etkili objektifler uzun odak özelliği taşıyanlardır. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ