Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Augustinus’un düşüncelerinde aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Tanrı, evreni hiçlikten akılla ve özgür iradesiyle yaratmıştır.
|
Evren, zorunlulukla Bir’den türemiştir.
|
Tanrı, ezeli ve ebedi bir Varlıktır.
|
Tanrı, değişmez ve kendisiyle özdeş olan bir Varlık’tır.
|
Tanrı, varolanlarla birlikte maddeyi de yaratmıştır.
|
2.Soru
Augustinus'a göre Tanrı'nın bütün bir evren karşısındaki gücünü simgeleyen kavram hangisidir?
Ruh |
Tin |
Varoluş |
Seminal ilkeler |
İnsan |
Seminal ilkeler
3.Soru
Erigena’nın Periphyseon veya Doğanın Bölümlenmesi Hakkında başlıklı eseri bütün bir Ortaçağ boyunca çok rağbet gören bir çalışma olmuştur. Papa III. Honorius zamanında bazı maddeler nedeniyle suçlanmış ve yargılanmıştır. Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri bu maddelerdendir? I - Her şey Tanrıdır II - İlahi idealar yaratılmıştır ve yaratırlar III - Tanrı ölümsüz ve bozulmazdır IV - Dünyanın sonunda (kıyamette) cinsiyet farkı ortadan kalkacaktır V - Tanrı'nın özü bilinemez
I, II, III |
I, III, IV |
II, IV, V |
I, II, IV |
I, VI, V |
Erigena’nın Periphyseon veya Doğanın Bölümlenmesi Hakkında başlıklı eseri bütün bir Ortaçağ boyunca çok rağbet gören bir çalışma olmuştur. Papa III. Honorius zamanında özellikle içindeki şu üç madde nedeniyle suçlanmış ve yargılanmıştır. Bunlar: 1) Her şey Tanrı’dır; 2) ilahi idealar yaratılmıştır ve yaratırlar; 3) Dünyanın sonunda (kıyamette) cinsiyet farkı ortadan kalkacaktır
4.Soru
Bi Ortaçağ filozofu olan Anselmus, insani bilginin kaynağının ne olduğunu düşünüyordu?
Sadece akıl
|
Akıl ve iman
|
Akıl ve sağduyu
|
Sadece sağduyu
|
Sağduyu ve iman
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Augustinus'un eserlerinden değildir?
Düzen Hakkında |
Müzik Hakkında |
Öğretmen Hakkında |
Felsefenin Tesellisi Hakkında |
Şüphecilere Karşı |
D seçeneği hariç, diğer seçeneklerde verilenlerin hepsi Augustinus'un eserlerindendir. "Felsefenin Tesellisi Hakkında" isimli eser Boethius tarafından kaleme alınmıştır.
6.Soru
Anselmus ilk kimler tarafından eğitilmiştir?
Hocası Lanfranc
|
Benedikten tarikatının rahipleri
|
Rahip Eadmer
|
Gundulf ve Ermenberga
|
Bec Manastırı rahipleri
|
7.Soru
Eriugena’ya göre, Tanrı 'nın “anarkhos” ve “anaitios” özellikleri onu tarif edilemez kılmaktadır.Bu özellikler ne anlama gelmektedir?
Tanrının ötekilik özelliği bulunmakatadır |
Tanrı sınırları belli olmayandır |
Tanrı nüfüz ve tarif edilemezdir |
Tanri başlangıcı olmayan ve nedensiz bir yapıdadır |
Tanrının özü kavranamayacak yapıdadır |
Eriugena’ya göre, O’nun “anarkhos” ve “anaitios” özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Başka kelimelerle ifade edecek olursak Tanrı, “zamanda başlangıcı olmayan” ve kendi varoluşu için “nedensiz” bir yapıdadır. (Periphyseon, 688C) Tanrı’nın, kendisinden önce ilişki içinde olduğu herhangi bir varlık söz konusu değildir.
8.Soru
Thomas Aquinas hangi fikri kabullenerek Augustinus’un illuminatio’su ile bir ortaklık kurmaktadır?
Thomas Aquinas hangi fikri kabullenerek Augustinus’un illuminatio’su ile bir ortaklık kurmaktadır?
Soyutlama |
Etkin Akıl |
Edilgen Akıl |
Töz |
Bilgi |
Soyutlama etkinliğinin gerçekleşebilmesi için, aklın, ayırdığı şeylerin birbirlerine bağlı bir varoluş sergilemediklerini anlaması zorunludur. Bunun için de aklın, birbirinden ayırdığı şeylerin neliği üstüne bir donanımı olması gerekir. Platon’a göre, aklın böyle bir donanımının olması, onun ideal formlara hiç olmazsa onların izlerine doğuştan sahip olmasıyla açıklanabilir. Oysa Thomas Aquinas’a göre, akıl doğuştan herhangi bir nesneye sahip değildir (tabula rasa). Bununla birlikte etkin akıl, tanrısal aklın şığından pay alan bir özelliğe sahiptir ve bu ışıkla, nesnenin taşıdığı hakikat ile aklın hakikati arasındaki ilginin gözlenebileceği bir nesnenin ak- tüelleştirilmesi etkinliğini ortaya koyar. Thomas Aquinas böyle bir ışığı kabul ederek, Augustinus’un illuminatio’su ile bir ortaklık kurmaktadır.
9.Soru
I. Yaratan ve yaratılmayan doğa.
II. Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa.
III. Ne yaratan ne de yaratılan doğa.
Yukarıdakilerden hangileri Eriugena'nın doğa bölümlemesinde yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Eriugena, Periphyseon adlı eserde doğayı dörde ayrmaktadır:
1) Yaratan ve yaratılmayan doğa (Creat et non Creatur),
2) Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa (Creatur et creat),
3) Yaratılan ve yaratmayan doğa (Creatur et non creat),
4) Ne yaratan ne de yaratılan doğa. (Nec creat nec creatur).
İfadelerin hepsi burada yer aldığı için doğru yanıt E seçeneğidir.
10.Soru
Tanrı’nın yarattıklarından ve onların niteliklerinden yola çıkılarak anlaşılabileceğini savunan ve böylece yaratılandan yaratana doğru bir nitelik aktarımına dayanan disiplin aşağıdakilerden hangisidir?
Olumsuz ilahiyat
|
Negatif ilahiyat
|
Pozitif ilahiyat
|
Doğal ilahiyat
|
Vahiy esaslı ilahiyat
|
11.Soru
Felsefe tarihi içinde rastlanan ender otobiyografilerden biri olan "Benim Felaketimin Tarihi" kim tarafından yazılmıştır?
Suarez |
Abelardus |
Anselmus |
Augustinus |
Descartes |
Bazı felsefe tarihçilerinin dediğine göre Abelardus bir şövalye karakterine sahipti. Gizlice evlendiği Heloise’e yazdığı mektuplar ve kendi hayat hikâyesi olan Historia Calamitatum Mearum (Benim Felaketimin Tarihi), felsefe tarihi içinde rastlanan ender otobiyografilerdendir.
12.Soru
Petrus Abelardus, aşağıdaki hangi eserinde sadece kendi düşüncelerini yer vermiştir.
Dialectica |
Logica (Ingredientibus) |
Nostrorum Petitioni Sociorum |
Periermeneias |
Categoriae |
Petrus Abelardus, Dialectica adlı çalışmasında herhangi bir eseri yorumlamayıp sadece kendi düşüncelerine yer vermiştir. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
Tarihçiler Eriugena’nın nasıl öldüğüne inanmaktadır?
Arkadaşları ile tartışırken
|
İrlandalı filozoflar tarafından
|
II.Carolus tarafından
|
Avrupaya göçü sırasında
|
Ders esnasında öğrencileri tarafından
|
14.Soru
Boethius varlık ve bilgi anlayışı ile hangi ki filozofu uzlaştırmayı amaçlamıştır?
Augustinus ile Platon
|
Porphyrios ile Augustinus
|
Aristoteles ile Porphyrios
|
Aristoteles ile Descardes
|
Platon ile Aristoteles
|
15.Soru
Augustinus'a göre en yüksek düzeydeki var olan hangisidir?
Tanrı |
Doğa |
Evren |
İnsan |
Ruh |
Tanrı
16.Soru
Anselmus’a göre iradenin anlamına dair aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İrade, isteme gücünün etkilenimidir. |
İrade, isteme gücü anlamına gelmektedir. |
İradenin ilahi dayanağı vardır. |
İrade, isteme gücünün eğilimidir. |
İrade, bazen ahlaki yanlışı tercih edebilir. |
Anselmus’a göre iradenin üç anlamı vardır. İrade, her şeyden önce isteme gücü veya yetisi anlamına gelmektedir. İkinci olarak irade, isteme gücünün eğilimi veya etkilenimi olarak anlaşılabilir. İradenin üçüncü anlamı ise isteme eylemidir. Bu eylemlerden bir tanesi, kendisi bir yargı (judicium) olan tercihte bulunma veya karar almadır. İrade, aynı zamanda bir güç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bununla birlikte o, herhangi bir güç değildir. İrade, her zaman ahlaki olarak doğru kabul edilen şeyleri tercih etmek için kullanılan bir güçtür. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Yaratılandan Yaratan’a doğru bir nitelik aktarımı neticesinde ortaya çıkan kavrayışın biçimlendirdiği ilahiyata ne ad verilmektedir?
Negatif ilahiyat |
Pozitif ilahiyat |
Yaratıcı ilahiyat |
Yaratılan ilahiyat |
Eski ilahiyat |
Yaratılandan Yaratan’a doğru bir nitelik aktarımı neticesinde ortaya çıkan kavrayışın biçimlendirdiği ilahiyata “pozitif/olumlu ilahiyat” ne adı verilmektedir.
18.Soru
Hangisi Augustinus'un bilgiye yaklaşımını açıklar?
İman yolundaki akıl |
Aklı arayan iman |
Sonuna kadar şüphe |
Doğa yolundan git |
Toplumsal kurallara uy |
Aklı arayan iman
19.Soru
Anselmus'un Tanrı kanıtlamasına "Ontolojik Tanrı Kanıtlaması" denmesinin sebebi nedir?
Basit bir yol izleyen yaklaşımı |
İradeye önem veren yaklaşımı |
İyiliğe olan inancı |
Tümeller tartışmasındaki görüşleri |
Aşırı gerçekçi yaklaşımı |
Anselmus’un Tanrı kanıtlamasına Ontolojik Tanrı Kanıtlaması denmesinin nedeni, onun aşırı gerçekçi yaklaşımıdır.
20.Soru
Eriugena'nın el attığı en temel sorun nedir?
Peygamberlik |
Tanrı'nın ululuğu |
Tanrı ile dünya arasındaki bağlantı |
Bilgi |
Kilise hukuku |
Tanrı ile dünya arasındaki bağlantı
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ