Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Thomas Aquinas’ın tanrıya yönelik görüşleri açısından aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kendi kendini var etmiştir |
Kendi kendisi ile özdeştir |
Birdir |
Varlığı nedensizdir |
Varlığı fizik kanunlarının dışındadır |
Thomas Aquinas’a göre Tandırnın varlığı fizik kurallarının dışındadır ve maddi bir varlığı yoktur.
2.Soru
Thomas Aquinas Tanrı kanıtlamasının 1.ci yolunda hangi kanıtlamayı kullanmıştır?
Sıcaklık
|
Soğukluk
|
Durağanlık
|
Hareketlilik
|
Zamansızlık
|
3.Soru
Boethius'un özellikle hangi dilden yaptığı çeviriler paha biçilmez katkılar sağlamıştır?
Latince
|
Italyanca
|
Grekçe
|
İspanyoca
|
Almanca
|
4.Soru
Boethius felsefeyi mantık, etik ve fizik şeklinde sınıflandırırken aşağıdaki düşünce ekollerinden hangisinden etkilenmiştir?
Peripatetik
|
Stoik
|
Platonik
|
Yeni Platoncu
|
Hıristiyan
|
5.Soru
Augustinus'a göre bilmenin ilk şartı nedir?
İman etmek |
Düşünmek |
Ahlak sahibi olmak |
Gözlem yapmak |
Hayal etmek |
Augustinus'a göre, insan aklı kendi başına bırakıldığında hakikate ulaştıran bir etkinlik gerçekleştiremez. Bu bakımdan, aklın birincil ödevi olan bilmek inanmaktan sonra gelmelidir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Tanrıdan geldik ve tanrıya gideceğiz ifadesindeki yaratılış döngüsü aşağıdaki kavramlardan hangileri ile ifade edilmektedir?
Varlık/ yokluk |
Birlik/ çokluk |
Edim/ edinim |
Analiz/ sentez |
Fizik/ metafizik |
Belirtilen durumda tanrının idealar dünyasından varlık boyutuna geçme analiz ve tekrar tanrıya dönme durumu sentez olarak ifade edilmektedir.
7.Soru
Boethius’un Stoavari bölümlendirmesinde felsefe hangi üç kısımda sınıflandırılmıştır?
Etik - Ekonomi - Siyaset
|
Mantık - Etik – Fizik
|
Etik – Fizik - Siyaset
|
Fizik – Siyaset – Mantık
|
Mantık – Etik - Siyaset
|
8.Soru
Eriugena’ya göre bütün bir yaratılış beş parçaya ayrılmıştır, aşağıdakilerden hangisi bunlardan değildir?
Akılsal varlık |
Duyulanabilir varlık |
Görülen varlık |
Canlı varlık |
Beden |
Eriugena’ya göre bütün bir yaratılış beş parçaya ayrılmıştır: bir yaratılan ya bir bedendir; ya bir canlı varlık; ya duyulanabilir varlık; ya akılsal varlık veya zihinsel varlık.
9.Soru
Eriugena insanın tanımını nasıl yapmaktadır?
İnsan bir hayvandır |
İnsan tanrının yeryüzündeki izdüşümüdür |
İnsan ilahi varlıkla vakit geçiren ilahi bir varlıktır. |
İnsan Tanrının zihnindeki bir kavramdır |
İnsan akılsal bir hayvandır |
Eriugena, Periphyseon’da insanın tanımını şöyle yapmaktadır: “Öyleyse insanın tanımını şu şekilde yapabiliriz: İnsan Tanrı’nın Zihninde ezeli ebedi bir şekilde biçimlenmiş belli bir zihinsel kavramdır.”
10.Soru
Thomas Aquinas, Napoli’deki yedi özgür sanat (septem artes liberales) üzerinde yoğunlağan eğitimini kaç yaşına kadar sürdürmüştür?
Thomas Aquinas, Napoli’deki yedi özgür sanat (septem artes liberales) üzerinde yoğunlağan eğitimini kaç yaşına kadar sürdürmüştür?
19 yaşına kadar |
21 yaşına kadar |
18 yaşına kadar |
25 yaşına kadar |
26 yaşına kadar |
Thomas Aquinas sadece felsefi açıdan çığır açmış önemli bir kimlik olarak değil; fakat aynı zamanda döneminin önemli bir siyasal kişiliği olarak da dikkat çekmektedir. Bununla birlikte o, geçmişte pek çok filozofun yapmış olduğunu tekrarlayarak politikadan uzak bir yaşamı seçmiştir.Thomas Aquinas Napoli’deki bir okulda 19 yaşına kadar özellikle yedi özgür sanat (septem artes liberales) üzerinde yoğunlaşan bir eğitim aldı. Kendisine ders veren hocaları ağırlıklı olarak Aristotelesçiydiler. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Boethius'un yaşamı ve yapıtları ile ilgili olarak yanlıştır?
Pek çok Grek felsefe eserini Latinceye çevirerek bütün bir Ortaçağa çok ciddi bir katkı sağlamıştır. |
Devlete ihanetle suçlanan Albinus'u savunduğu için idama mahkum edilmiştir. |
Platon'un birçok eserini Latinceye çevirmiştir. |
Platonculukları ile ünlü Grekçe yazan filozofların etkileri eserlerine yansımamıştır. |
Mantık eserleri üzerine yoğunlaşmış, bazıları için iki ayrı yorum birden yazmıştır. |
Boethius, Aristoteles ile Platon’un eserlerinin tümünü çevireceğini ve böylelikle ikisinin aslında pek çok sorunda ortak düşündüğünü göstereceğini belirtmişse de bu dileğini gerçekleştirememiştir. Aristoteles’in neredeyse bütün mantık eserlerini çevirmiş; buna karşın Platon’dan hiçbir diyalogu çevirme şansını bulamamıştır.
12.Soru
Abelardus'un, tümeller ve bilgi anlayışı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
Abelardus temelde her şeyin tikel olduğunu düşünmekteydi. |
Abelardus, tümellerin sesler olduklarını ileri sürmektedir. |
Abelardus’a göre tümeller, şeyler/nesnelerdir. |
Abelardus, tümellerin sadece kelimeler olmadıklarını, onların anlamlarının da olduğunu düşünmektedir. |
Abelardus’a basit anlamda bir vocalist demek doğru olmaz; zira ona göre tümeller ses değil; fakat birer im gibi işlevi olan adlardır. |
Abelardus’a göre tümellerin şeyler/nesneler olmadıkları açıktır. Tümeller nesler hakkında düşünmeyi sağlayan kavramlardır. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Boethius’un düşüncelerini birleştirerek anlamaya çalıştığı pagan filozoflar kimlerdir?
Aristoteles - Platon
|
Aristoteles - Thales
|
Thales - Platon
|
Platon - Strato
|
Plotinos - Porphyrios
|
14.Soru
Ayrı akıl nitelendirmesini aşağıdaki filozoflardan hangisi aklın varlığı yorumuna kadar taşımıştır?
Ayrı akıl nitelendirmesini aşağıdaki filozoflardan hangisi aklın varlığı yorumuna kadar taşımıştır?
Thomas Aquinas |
İbn Sina |
Aristotales |
Sokrates |
Duns Scotus |
Ayrı Akıl anlayışı Aristoteles’in De Anima adlı eserinde geçmektedir: “Ve bu akıl ayrıdır (nous khoristos), ve etkiye açık değildir (apathes), ve katışıksızdır (amiges), edim halinde (energeia) varolan bir tözdür (ousia). Zira etkide bulunan etkide bulunulana ve ilke (arkhe) maddeye (hüle) nazaran daima daha üstündür.” Aristoteles bu düşüncesini, etkin aklın her türlü maddi olandan bağımsız olduğunu anlatmak için kullanmıştır. Ama bu düşünce sonraki bazı düşünürlerce yanlış değerlendirilmiştir.
15.Soru
Platon'un participio teriminin eski anlamını dirilterek terime yeniden işlerlik kazandıran düşünür hangisidir?
Demokrius |
Patroklos |
Proklos |
Perikles |
Peisistratos |
Proklos
16.Soru
Augustinus’un Yaratılış konusunda Plotinos’la anlaşamadığı konu hangisidir?
Plotinos için varolanların kendilerinde keşfettiği formlar Tanrı’nın zihninde bulunan ezeli-ebedi ideaların geçici yansımalarıdır. Oysa Augustinus için böyle bir kavram kabul edilebilir değildir.
|
Plotinos, evrenin zorunlulukla Bir’den türediğini söylemektedir. Oysa Augustinus için böyle bir zorunluluk söz konusu değildir.
|
Plotinos, Yaraılış konusunda Yeniplatoncuların anlayışını benimsemez, oysa Augustinus felsefesinde onlardan etkiler taşımaktadır.
|
Plotinos için Tanrı’nın bir zorunluluktan dolayı eylemini gerçekleştirmesi düşünülemez bir durumdur, oysa Augustinus için böyle bir zorunluluk mümkündür.
|
Plotinos için Tanrı daha üstünü veya daha iyisi asla düşünülemeyecek bir varlıktır, oysa Augustinus için böyle bir düşünce mümkündür.
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eriugena’ya göre tanımlanan bütün bir yaratılışın parçalarından biri değildir?
Bedendir; ya bir ; ya ; ya akılsal varlık veya zihinsel varlık
|
Canlı varlık
|
Duyulanamayan varlık
|
Akılsal varlık
|
Zihinsel varlık
|
18.Soru
Vahiy yardımından çok akıl yürütmedeki doğal süreçler aracılığıyla kavranabilecek Tanrı anlayışını betimleyen kavram hangisidir?
Tümeller Tartışması |
Doğal İlahiyat |
Tanrı Kanıtlaması |
Doğal Tanrı Kanıtlaması |
Ontolojik Tanrı Kanıtlaması |
Vahiy yardımından çok akıl yürütmedeki doğal süreçler aracılığıyla kavranabilecek Tanrı anlayışını betimleyen kavram doğal ilahiyattır.
19.Soru
Eriugena’nın Periphyseon isimli eserinin üçüncü kitabına göre aşağıdakilerden hangisi logos sözcüğüne karşılık gelecek şekilde kullanılabilecek kavramlardan biridir?
İlham
|
Dinginlik
|
Süreç
|
Madde
|
Neden
|
20.Soru
Thomas Aquinas'ın “ne’lik” (quidditas) veya “öz” (essentia) olarak tanımladığı kavram nedir?
Yaratılmış ve belirsiz her şey.
|
Varlık
|
Varoluş
|
Yaratılmış ve sınırsız olan her şey
|
Yaratılmış her şeyi sınırlayan ve belirleyen şey
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ