Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Thomas Aquinas "maddesiz tözler" tanımıyla aşağıdakilerden hangisini ifade etmiştir?
İnsanlar |
Melekler |
Hayvanlar |
Bitkiler |
Hava |
Melekler
2.Soru
Eriugena'nın yaşamı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
İsmini, Dublin başpiskoposu yaklaşık olarak 845 yılında vermiştir. |
Duns Scotus'un yakın akrabasıdır. |
Kraliyet okulunda tıp dersleri vermiştir. |
Ortaçağ'ın yegane İrlandalı filozofudur. |
Savaşta öldüğü için bazı metinlerde şehit olarak anılmaktadır. |
Eriugena, Ortaçağın yegane İrlandalı filozofudur. Aslında bu isim ona çok geç bir tarihte, Dublin başpiskoposu Ussher tarafından 1632 yılında verilmiştir. Eriugena isminin ayrıcalığı, Ioannes Scotus’un, on üçüncü yüzyılda doğmuş olan Duns Scotus ile karıştırılmasını engellemek düşüncesi olmuştur. Yaklaşık olarak 845 yılında Carolus II’nin himayesindeki kraliyet okulunda görev almıştır. Bu görevinde özellikle özgür sanatlar üzerine dersler vermiştir. Bu sürede müzik ve tıp ile de ilgilenmiştir. Birtakım tarihçilerin kuvvetle inandıkları şey, Eriugena’nın bir ders esnasında öğrencileri tarafından kalem saplanarak öldürüldüğüdür. Bazı metinlerde şehit olarak anılması bundandır.
3.Soru
Eriugena’ya göre Tanrı-dünya ilişkisi, en temelde, aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?
Doğa-insan ilişkisi
|
Varlık-yokluk ilişkisi
|
Ruh-beden ilişkisi
|
Birlik-çokluk ilişkisi
|
Sevap-günah ilişkisi
|
4.Soru
Thomas Aquinas’a göre aşağıdakilerden hangisi doğal yasanın akıl sahibi varlıkları yönlendirirken kullandığı doğal eğilimlerden biri değildir?
Sağlığı korumak
|
Çoğalmak
|
Mülk ve servet edinmek
|
Sosyal erdemle büyümek
|
Akılsal hayatı geliştirmek
|
5.Soru
" Varlık, akıl veya duyular aracılığıyla kavranılan herhangi bir şeydir. Bununla birlikte, akılla veya duyularla algılanamayacak olan türden var olanlar da bulunmaktadır. Bu varolanların en başında da Tanrı gelmektedir. "Yukarıdaki Tanrı tanımını yapan ortaçağ filozoflarından hangisidir?
Augustinus
|
Thomas Aquinas
|
Ioannes Scotus Eriugena
|
Albertus
|
Ioannes Duns Scotus
|
6.Soru
Augustinus’un kaleme aldığı eseri Soliloquia’da iki temel karakter aşağıdakilerden hangisidir?
Augustinus ve akıl.
|
Augustinus ve tanrı
|
Tanrı ve akıl
|
Akıl ve arzu
|
İman ve arzu
|
7.Soru
Yazmış olduğu Felsefenin Tesellisi Hakkında isimli eseri, felsefe tarihinin en önemli eserlerinden birisi haline gelmiş olan düşünür, aşağıdakilerden hangisidir?
Platon |
Boethius |
Aristoteles |
Plotinos |
Porphyrios |
Boethius, Felsefenin Tesellisi Hakkında (De Consolatione Philosophiae) kitabını hapisteyken kaleme almıştır. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Anselmus'un Tanrı kanıtlamasını ortaya koyduğu eseri hangisidir?
Tanrı Niçin İnsan Oldu? |
Monologion |
Proslogion |
Hakikat Hakkında |
İmkan ve İmkansızlık Hakkında |
Anselmus, ünlü Tanrı kanıtlamasını sergilemiş olduğu "Proslogion" adlı çalışmasında şunları söylemektedir: “Zira inanayım diye anlamayı gözetmiyorum; fakat anlayayım diye inanıyorum. Çünkü aynı zamanda şuna inanıyorum ki inanmadıkça anlamayacağım da.”
9.Soru
Thomas Aquinas’ın Varlık anlayışı ile ilgili açıklamalarından hangisi doğrudur?
Yaratılmış her şeyi sınırlayan ve belirleyen Tanrı’dır.
|
Yaratılmış olanların, varoluşları ile özleri özdeştir.
|
Tanrı, fizik harekete tabidir.
|
Tanrı’nın özü ile varoluşu arasında bir geçiş vardır.
|
Tanrının yarattığı sıradüzende, Melekler insandan sonra gelirler.
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hıristiyanlığın felsefeye getirdiği yeni ve önemli kavramlardan biridir?
Varlık
|
Yaratılış
|
Yokluk
|
Oluş
|
Ruh
|
11.Soru
Abelardus’un tümellik anlayışı hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Tümeller kavramlar olarak sadece zihnimizde bulunurlar.
|
Tümeller gerçek şeyleri imlerler.
|
Tümeller sözcükler olarak kaldıkları sürece cisimseldirler.
|
Tümeller birbirine benzeyen birçok bireyseli imlemeleri bakımından cisimsizdirler.
|
Tümeller hiçbir şekilde duyulanabilir olanın ötesinde yer almazlar.
|
12.Soru
Anselmus ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Ona göre düşünce içerikleri ile şeyler alakasız kavramlardır. |
Adcı (nominalist) bir filozof olarak karışımıza çıkmaktadır. |
İmmanuel Kant onun tanrı kanıtlamasını benimsemiştir. |
Görüşlerinde, sadece düşünce içeriklerine yer vermiştir. |
Görüşleri Leibniz tarafından değiştirilerek benimsenmiştir. |
Anselmus’ un düşünceleri kendisinden sonra gelen pek çok filozof tarafından dikkate alınmıştır. Bu yaklaşıma sıcak bakanlar olduğu gibi bu anlayışı benimsemeyen, reddedenler de ortaya çıkmıştır. Bonaventura, Duns Scotus, Rene Descartes, Gottfried Wilhelm Leibniz ve Georg Wilhelm Friedrich Hegel gibi filozoflar; bazı değişiklikler ve eklerle birlikte Anselmus’ un Tanrı kanıtlamasını benimsemişlerdir. Gaunilon ile aynı düşüncede olup kanıtlamayı reddedenlerin arasında, Thomas Aquinas, John Locke ve Immanuel Kant gelmektedir. Anselmus, tümeller tartışması çerçevesinde gerçekçi bir filozof olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yüzden bazılarının düşündüğü gibi sadece düşünce içerikleri ile ilgilenmemiş; fakat aynı zamanda bu içeriklerin şeylerle olan ilgisi üzerinde de durmuştur. Düşünce içerikleri ile şeyler arasında doğrudan ilgi olması gerektiğini söyleyen Anselmus, aksi hâlde, fizik dünyayı ilgilendiren yargılarda kolaylıkla hata yapılabileceğini dile getirmiştir. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tümellerin gerçekte var olmayan şeyler olduklarını düşünmüştür?
Roscelinus
|
Augustinus
|
Anselmus
|
Abelardus
|
Platon
|
14.Soru
Eriugena'ya göre şeyler üzerine en temel ayrım hangisidir?
Açık-kapalı ayrımı |
Önce-sonra ayrımı |
Ben-öteki ayrımı |
Özne-nesne ayrımı |
Olan-olmayan ayrımı |
olan-olmayan ayrımı
15.Soru
Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) çok önemli filozoflardan dersler aldığı tarikat hangisidir?
Dominiken |
Karmel |
Fransisken |
Cizvit |
Benedikten |
Thomas Aquinas (Aquinolu Thomas ; Aquino : İtalya'da bir şehir), 1244 yılında girdiği Dominiken tarikatında çok önemli filozoflardan dersler almıştır. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anselmus’un Ontolojik Tanrı Kanıtlamasını reddeden düşünürlerden biridir?
Bonaventura
|
Locke
|
Descartes
|
Hegel
|
Leibniz
|
17.Soru
Thomas Aquinas'a göre doğal nesneler haricindeki yapay nesneler nasıl ortaya konulurlar?
Yaratılarak
|
Seçilerek
|
Üretilerek
|
Benzerinden ortaya konularak
|
kendi kendine yaratarak
|
18.Soru
"Yaratılmış olan dünyanın bilgisi ile o dünyanın varoluş nedeni birbiriyle örtüşmek zorundadır." Yukarıdaki cümleye göre Thomas Aquinas hangi ikisi arasında var oluşu anlamak bakımından derin bir ilişki olduğunu vurgulamaktadır?
Varlık ve Hakikat |
Varlık ve Pay alma |
Pay alma ve Hakikat |
Yaratıcı ve Hakikat |
Varlık ve Üretici |
Varlık Hakikat
19.Soru
Tümeller tartışması konusundaki başlıca iki kaynak, hangi şıkta doğru biçimde verilmiştir?
Boethius-Porphyrios |
Boethius-Augustinus |
Augustinus-Epiktetos |
Epiktetos-Seneca |
Porphyrios-Plotinos |
Boethius-Porphyrios
20.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangileri Thomas Aquinas için doğrudur?
I- Aristoteles’i en iyi şekilde yorumlamış filozof olarak haklı bir üne sahiptir.
II-Eserlerinin tamamının yaklaşık olarak on üç milyon kelimeden oluştuğunu ileri süren felsefe tarihçileri bulunmaktadır.
III-Çalışmalarında ilahiyat ve felsefe konuları birbiriyle iç içe geçmiştir.
IV-Thomas Aquinas’a göre birbirinden farklı varoluşlar ve birbirinden farklı formlar yoktur.
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
II-III-IV |
I-II-III-IV |
İlk üç sırada ki bilgiler Thomas Aquinas için doğru iken IV. sırada verilen bilgi yanlıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ