Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaşamı boyunca yaklaşık olarak 13 milyon kelimeyi bulan yapıtlar bırakmış Thomas Aquinas'ın eserlerinden birisi değildir?
Summa Thelogiae |
De Ente el Essentra |
In Libros De Anima |
Physicorum Exposition |
Primum Mobile |
Thomas'ın eserlerinin tamamının yaklaşık olarak on üç milyon kelimeden oluştuğunu ileri süren felsefe tarihçileri bulunmaktadır. Bu kadar çok yazmış olan bir filozofun eserleri de çok farklı alanlardadır. Bazıları aşağıda gösterilmektedir:
Liber de Veritate Catholicae Fidei contra errores Infidelium seu ‘Summa Contra Gentiles’, Summa Theologiae, Quaestiones Disputatae De Veritate, Quaestiones Disputatae De Anima, In octo libros Physicorum exposition, In libros De anima, De unitate intellectus contra Averroistas
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas'ın ahlak ve toplum anlayışı üzerine yanlış bilgi içermektedir?
Aristoteles felsefesi ile Hristiyanlığın akıcı bir karışımıdır |
Pratik akıl insanın iyiye yönelmesi için yeterlidir |
Ahlak, akla uygun iradenin neden olduğu eylemlerle ilgilidir |
İnsanın erdemli olması için gereken maddi ihtiyaçları sağlaması gereklidir |
İnsanların uymaları için ezeli-ebedi yasa yapmak gerekmektedir |
Thomas Aquinas’ın ahlak ve toplum anlayışı Aristoteles’in felsefesi ile Hristiyanlığın akılcı bir yorumunun karışımıdır. Aquinas’a göre ahlak insan eylemiyle, ama akla uygun iradenin neden olduğu eylemlerle ilgilidir. İnsanlar bazen doğal yasanın buyruklarından saparlar. Bunun için de bir ezeli-ebedi yasa yapmak şarttır. İnsanın iyi bir hayat sürmesi iki koşula bağlıdır. Birincisi erdeme uygun davranmak, ikincisi ise erdemli bir eylem için gerekli olan maddi ihtiyaçları sağlamaktır.
3.Soru
Hangisi yaratılışın parçalarından biri değildir?
Canlı varlık
|
Akılsal varlık
|
Düşünen varlık
|
Zihinsel varlık
|
Duyulanabilir varlık
|
4.Soru
I. Aristoteles'i en iyi şekilde yorumlamıştır. II. Sadece felsefi açıdan çığır açmış önemli bir kimlik değil; aynı zamanda döneminin önemli bir siyasal kişiliği olarak da dikkat çekmiştir. III. Önemli bir aileden geldiği için politika ile içiçe bir yaşam sürmüştür. IV. Yedi özgür sanat üzerinde yoğunlaşan bir eğitim almıştır. Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) yaşamı ile ilgili olarak yukarıda verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
I ve II |
I, II ve III |
II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
Thomas Aquinas’ın (Aquinolu Thomas ; Aquino : İtalya'da bir şehir) babası, Roccasecca ve Montesangiovanni yöresinin hakimiydi. Annesi Theodora (öl. 1255) Napoli’li Caracciolo sülalesinden gelmekteydi. Babaannesi olan Francesca de Suabia ise Frederick Barbarossa’nın (Roma İmparatoru ; barbarossa = barbaros = kızıl sakal) kızkardeşiydi. Buradan anlaşıldığı kadarıyla, Thomas Aquinas sadece felsefi açıdan çığır açmış önemli bir kimlik olarak değil; fakat aynı zamanda döneminin önemli bir siyasal kişiliği olarak da dikkat çekmektedir. Bununla birlikte o, geçmişte pek çok filozofun yapmış olduğunu tekrarlayarak politikadan uzak bir yaşamı seçmiştir. Bu bilgiye dayanarak, III numaralı ifade yanlış bilgi içerdiğinden doğru yanıtta yer almaması gerekmektedir. Doğru cevap D'dir.
5.Soru
I. Aristoteles
II. Maksimus Confessor
III. Sextus Empiricus
Ioannes Scotus Eriugena yukarıdaki düşünürlerden hangilerinin bazı eserlerini Latinceye çevirmiştir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Eriugena’nın Maksimus Confessor (580-662) ile Gregorius Nyssenus (335-394)’un bazı eserlerini Latinceye çevirdiği bilinir. Doğru yanıt B seçeneğidir.
6.Soru
Thomas Aquinas’ın kullandığı participio (pay alma) terimini daha önce kim kullanmıştır?
Aristoteles |
Sokrates |
Platon |
Anaksimenes |
Anaksimandros |
Thomas Aquinas’ın kullandığı participio (pay alma) terimi genel anlamıyla Platon ve Platoncuların kullandıkları bir terimdir. Terimin Grekçesi metheksis’tir ve terimi Platon’un Phaidon [100d] ve Parmenides [130c-131a] diyaloglarında kullanıldıkları bağlam ile düşünmemiz gerekir.
7.Soru
Aşağıda verilen etkin akıl ile ilgili açıklamalardan hangisi yanlıştır?
Aklın soyutlama eylemini yapan kısmına etkin akıl denir.
|
Thomas Aquinas’a göre, etkin akıl; edilgin aklın anlama edinimini gerçekleştirir.
|
Etkin akıl, anlaşılabilir nesneleri (kavramları) oluşturur.
|
Thomas Aquinas’a göre, etkin akıl bir ışık gibidir.
|
Etkin akıl, Tanrısal Aklın ışığından pay alan bir özelliğe sahip değildir.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eriugena'nın doğayı ayırdığı bölümlerinden birisi değildir?
Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa |
Yaratan ve yaratılmayan doğa |
Yaratılan ve yaratılmayan doğa |
Ne yaratan ne de yaratılan doğa |
Yaratılan ve yaratmayan doğa |
Doğayı Eriugena, Periphyseon’da dörde ayırmaktadır:
1) Yaratan ve yaratılmayan doğa (Creat et non Creatur),
2) Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa (Creatur et creat),
3) Yaratılan ve yaratmayan doğa (Creatur et non creat),
4) Ne yaratan ne de yaratılan doğa. (Nec creat nec creatur).
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eriugena'nın eserlerinden veya çevirilerinden birisi değildir?
De Libero Adbitrio |
De Mystica Theologiae |
De Divinis Nominibus |
De Divisione Naturae |
De Caelesti Hierarchia |
Eriugena’nın yapıtları Patrologia Latina’nın 122. cildinde bulunmaktadır. Buradaki eserleri arasında De Divisione Naturae (Doğanın Bölümlenmesi Hakkında), De Divina Praedestinatione (İlahi Kader Hakkında) bulunmaktadır. Onun bir diğer önemli başarısı, kendisinden önce yaşamış olan önemli filozof/din adamlarının eserlerini Eski Yunancadan Latince’ye aktarması ve bunlar üzerine çeşitli yorumlar yazmış olmasıdır. Bu bağlamda, özellikle ünlü Atinalı filozof Dionysius Areopagita’nın (Sahte Dionysios olarak da bilinmektedir.) De Mystica Theologiae (Peri Müstikes Theologias - İlahiyatın Gizemi Hakkında), De Divinis Nominibus (Peri Thei on Onomaton - İlahi isimler Hakkında) ve De Caelesti Hierarchia (Peri tes Ouranis Hierarkhia - Göklerin Sıradüzeni Hakkında) eserleri önem taşımaktadır.
10.Soru
Thomas Aquinas’ın bütün eserler aşağıdaki hangi baskıda toplanmıştır?
De Ente et Essentia
|
Parma
|
Summa Theologiae
|
De Veritate
|
De Anima
|
11.Soru
Thomas Aquinas’ın bilgi anlayışında aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bilmek akılsal bir etkinliktir.
|
Bilme varoluşun en önemli koşuludur.
|
Akılsallık, anlama ve yargı üretmedir.
|
Akıl maddi şeylerin bilgisine sahip olmasıydı, onlara ilişkin bilgilere de sahip olamayacaktı.
|
Duyular aracılığıyla elde edilen bilginin içinde kesinlik yoktur.
|
12.Soru
Thomas Aquinas'ın da kullandığı "pay alma" terimi genel anlamıyla ilk hangi düşünür tarafından kullanılmıştır?
Platon |
Aristoteles |
Heraklitos |
Sokrates |
Pisagor |
Platon
13.Soru
On birinci yüzyılda Anselmus tarafından ortaya konan ve birçok Ortaçağ filozofu tarafından benimsenip klasik bir formülasyon olarak kabul gören fides quaerens intellectum ifadesi ne anlama gelmektedir?
Tanrı’nın yüce aklı
|
Bilmek arzusundaki akıl
|
Aklın sonsuz Tanrı sevgisi
|
Evrenin sonsuz esenliği
|
Aklı arayan iman
|
14.Soru
Anselmus nerede doğmuştur?
Aosta |
Canterbury |
Girada |
Arpuilles |
Oveillan |
Anselmus, İtalya’nın kuzeyindeki Aosta’da 1033 yılında Roma asilzadesi bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiştir. Doğru cevap A'dır.
15.Soru
Abelardus 1121 yılından önce çeşitli eserler hakkında kaleme aldığı eserlerine ne isim vermektedir?
Küçük Eserlere Giriş |
İlahi Birlik ve Teslis Hakkında |
Hristiyan İlahiyatı |
Evet ve Hayır |
Kendini Bil |
Abelardus 1121 yılından önce çeşitli eserler hakkında kaleme aldığı eserlerine Introductiones Parvulorum (Küçük Eserlere Giriş) adını vermektedir. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
I. Tanrı, Eriugena’ya göre sınırları belli bir varlıktır.
II. Eriugena’ya göre Tanrı kendisinin ne olduğunu bilemez.
III. Eriugena’ya göre bütün varolanlar, kendilerini yaratan Tanrı’ya yakınlaştıkları ölçüde yaratılmışlıklarını daha açık bir şekilde sergilemektedir.
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Tanrı, Eriugena’ya göre sınırları belli olmayan bir varlıktır. Tanrı kendisinin ne olduğunu bilemez, çünkü o bir "ne" (sınırları belirli bir şey) değildir. Ona göre, bütün varolanlar, kendilerini yaratan Tanrı'dan uzaklaştıkları ölçüde yaratılmışlıklarını daha açık bir şekilde sergilemektedir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
17.Soru
Ontolojik Tanrı Kanıtlaması ifadesi ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Bu ifade ilk kez Immanuel Kant tarafından kullanılmıştır. |
Bu ifade Anselmus’ un kanıtlamalarını tanımlamak için oluşturulmuştur. |
Spekülatif akıl aracılığıyla geliştirilebilecek tek tanrı kanıtlamasıdır. |
Bu kavram Descartes’in çok geliştirdiği bir terimdir. |
Ortaçağ’ da çokça desteklenmiş ve benimsenmiş bir kavramdır. |
Felsefe tarihinde Ontolojik Tanrı Kanıtlaması ifadesini kullanan Immanuel Kant (1724-1804) olmuştur. Spekülatif akıl aracılığıyla gerçekleştirilebilecek Tanrı kanıtlamalarının üç tane olduğunu ve bunlardan birinin de ontolojik olduğunu dile getirmiştir. Aslında Kant, doğrudan doğruya Anselmus’ un kanıtlamasına değil; fakat onunkinin değişik bir şekli olan Descartes’ ın Tanrı kanıtlamasına bu adı vermişti. Saf Aklın Eleştirisi adlı eserinde Kant, Descartes’ ın Tanrı’nın varoluşunu yalın Tanrı idesinin kendisinden hareketle kurduğunu söylemişti. Bununla birlikte böyle bir yaklaşımın Anselmus için geçerli olup olmadığı tartışmalıdır. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
Augustinus'un aydınlanma anlayışı ile arasında bir yakınlık bulunan anamnesis öğretisi hangi düşünür tarafından ortaya konmuştur?
Plotinos |
Aristoteles |
Platon |
Thales |
Seneca |
Ruhun daha önceki bir varoluş durumunda elde etmiş olduğu bilgiyi her hangi bir nedenle hatırlaması eylemi olan anamnesis bir Platon öğretisidir. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Boethius'a göre Tanrı ile varolanlar arasındaki en büyük ayrım hangisidir?
Öz gerçeklik ayrımı |
Öz içerik ayrımı |
Varlıkla insan arasındaki ayrım |
Varlık ve öz arasındaki ayrım |
Doğa evren ayrımı |
Varlıkla öz arasındaki ayrım
20.Soru
I. Evrendeki hiç bir varlık ilahi yetkinliği kendi başına temsil edemez.
II. Tanrı herşeyi bir yetkinlik sırasına göre yerleştirmiştir.
III. Yaratılmış her varlık sınırlıdır ve belirlenmiştir.
IV. Tanrı'nın var oluşunun sebepleri vardır.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Thomas Aquinas'ın varlık anlayışını yansıtmaktadır??
I ve II |
I ve III |
I ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I,II ve III
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ