Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 6. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Anselmus'a göre iradenin anlamı aşağıdakilerden hangisi değildir?


İsteme Gücü

İsteme Yetisi 

İsteme Gücünün Eğilimi

İsteme Eylemi 

İsteme Yargısı 


2.Soru

Thomas Aquinas Napoli’deki bir okulda 19 yaşına kadar özellikle yedi özgür sanat (septem artes liberales) üzerinde yoğunlaşan bir eğitim aldı, cümlesinde geçen yedi sanattan “Trivium” hangilerini kapsamaktadır?


Gramer,retorik,diyalektik 

Gramer, matematik, felsefe

Felsefe, matematik, geometri

Aritmetik, geometri, müzik

Sanat, felsefe, mantık


3.Soru

Ortaçağ filozoflarını vazgeçilmez kaynağı olan Enneades isimli felsefe kitabı kim tarafından yazılmıştır?


Augustinus
Porphyrios
Descardes
Boethius
Plotinos

4.Soru

Thomas Aquinas Summa Theologica adlı eserinin 44. sorusunun ilk makalesinde insan algısında ortaya çıkan her türlü varlığın mutlak olarak yaratılmış olması gerektiğini dile getirmektedir. Bu yaratılmanın başlangıcı Tanrı’dır. Yaratılan (yani zorunsuz) ile Yaratan (yani zorunlu) arasındaki ilişki özsel bir ilişkidir. Bu özsellik yaratılanın pay aldığı bir süreçte daha belirgin hale gelmektedir.Yukarıdaki bilgide hangi ifade Thomas'ın Augustinus felsefesini de benimsediğini göstermektedir?


Özsel

Pay Alma

Yaratan

Yaratılan

Varlık


5.Soru

Thomas Aquinas, Antikçağ filozoflarının dile getirdikleri, fizik dünyadaki sürekli değişimin, nesnelere ilişkin bilgi elde etmek için bir engel olduğu düşüncesini kabul etmektedir. Bununla birlikte, sürekli değişim halindeki nesnelerde durağan olan bir yapının bulunduğunu düşünmektedir. Thomas'a göre, değişimin bilgi edinmede engel olmasına rağmen, bilgilerimizin başlangıç noktası ne olabilir?


Etkin akıl

Töz

Edilgen akıl

Duyu algısı

İmge


6.Soru

Plotinos'in yeniden biçimlendirdiği felsefe hangi kavramı içine almıştır?


Kutsal Ruh
Cennet-cehennem
Yaratılış
Ödül-ceza
Kilise

7.Soru

Thomas Aquinas'ın varlık anlayışına göre, yetkinlik sıra düzenin en üst katmanında neler yer alır?


İnsanlar
Şeytanlar
Melekler
Ruh
Akıl

8.Soru

Abelardus’a göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Doğada ikili bir ayrım vardır.

Akıl, bedene ihtiyaç duymaktadır.

Aklın en temel görevi, soyutlama yapmaktır.

Duyular, bedeni kullanmaktadır.

Anlama gücü, soyutlama yapabilen bir yetidir.


9.Soru

I. Tanrı ile varolanlar arasındaki en büyük ayırım varlık ve öz arasındaki ayırımdır.

II. Tanrı tarafından yaratılmış olanlar, çeşitli kısımlardan meydana gelmiştir ve bu kısımların hiçbiri kendi başına varlığını devam ettirebilecek türden yapılar değildir.

III. Tümeller yalın anlamda akılda yer alan kavramlardır.

IV. Tümeller bireysellerin dışında da varolma olanağına sahiptir.

Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri Boethius'un varlık ve bilgi anlayışına göre doğrudur?


I ve II

Yalnız II

II ve III

II, III ve IV

Yalnız IV


10.Soru

I. İmanın ancak akılsal bir çalışma ve gayret sonucunda yetkinleşeceğine inanmıştır.

II. Bütün iyi şeyler tek bir iyiden dolayı iyidirler ve diğer bütün iyi şeylerin üstündeki en yüksek iyi Tanrı'nın kendisidir.

III. Tanrı kanıtlamasında Suarez'i takip etmektedir.

Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri Anselmus'un Tanrı ve ahlak anlayışı ile ilgili olarak doğrudur? 


I ve II

Yalnız II

I, II ve IV

II ve III

II, III ve IV


11.Soru

Anselmus'a göre yargı (judicium) aşağıdakilerden hangisine girer? 


Adalet sayacı

Karşıtlaşma

Ölçülülük

Ahlak ilkesi

İsteme eylemi


12.Soru

Anselmus, hangi yüzyılda doğmuştur?


10. yüzyıl

11. yüzyıl

12. yüzyıl

13. yüzyıl

14. yüzyıl


13.Soru

Thomas Aquinas’ın (Aquinolu Thomas) ahlak ve toplum anlayışı içinde doğal yasa, akıl sahibi olan her bir varlığı kaç doğal eğilim çerçevesinde yönlendirir?


Bir

İki

Üç

Dört

Beş


14.Soru

I. Ortaçağ felsefesi dönemi içinde yapıtlarını yazan isimler kendilerini filozof olarak değil, ilahiyatçı olarak görmüşlerdir.

II. Ortaçağ filozoflarına göre felsefe, dinin hizmetinde bir etkinlik olarak görülmüştür.

III. Ortaçağ, karanlık dönem olarak adlandırıldığı için felsefe tarihi açısından da son derece karanlık ve verimsiz bir dönemdir.

IV. Ortaçağ felsefesini biçimlendiren düşünürlerin tümü Hıristiyan'dır ve Hıristiyanlığın imanının akılsallaştırılması için çaba göstermişler ve bu amaçla felsefeyi kullanmışlardır.

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Ortaçağ felsefesinin genel eğilimlerini yansıtmaktadır?


Yalnız I

I ve II

I, II ve IV

III ve IV

Yalnız IV


15.Soru

Eriugena’ya göre görülebilir ya da duyulanabilir nesneler hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 


Belli bir zaman ve mekânda yer alırlar.
Oluş ve bozuluşa tabidirler. 
Nicelik ve niteliğe sahiptirler.
Bir doğa ve bu doğaya bağlı belli ilinekler içerirler. 
Görülebilir şeylerden meydana gelmişlerdir. 

16.Soru

204 Mısır'da dünyaya gelen Plotinos, Yunan spekülatif düşüncesi ile birlikte hangi dinin temel ilkelerini bir araya getirerek ciddi başarılar elde etmiştir?


Paganizm
Hristiyanlık
Budizm
Musevilik
Gök tanrı inancı

17.Soru

İdea ile fizik nesne arasındaki ilgiyi kurmak ve anlamak bakımından önemli olen terim hangisidir?


Ana eksen

Pay alma

Kavramsal sapma

Temel öğeler

Salt edinim


18.Soru

Thomas Aquinas’a göre  ahlaki zorunluluğun kökü aşağıdakilerden hangisidir?


İrade

Hakikat

Akıl

Beden

Ruh


19.Soru

Ioannes Scotus Eriugena nasıl ölmüştür?


Okul damından atlayarak

Ders sırasında kalem saplanarak 

Keşif gezisi sırasında attan düşerek

Veremden

Yaşlılık sebebi ile


20.Soru

Thomas Aquinas 'gerçeği bir daha asla rahatsız etmeyeceğim' ifadesini kullanmaktadır. Bu ifade ile aşağıdakilerden hangisini söylemek istemiştir?


Hakikati ifade etme çabasından vazgeçeceğini

Hakikatleri çarpıtmayacağını

Bir hakikatin olamayacağını

Hakikatin göreceli olduğunu

Hakikatin apriori olarak var olduğunu