Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Petrus Lombardus'un teolojik konuları sistematik biçimde incelediği eseri hangisidir?
Sententiae |
Systema Natura |
Divisione Naturae |
Systema Narratio |
Almagest |
Sententiae
2.Soru
Thomas Aquinas'a göre, Yaratılan ile Yaratan arasında var olan özsel ilişki yaratılanın "pay aldığı" bir süreç olarak tanımlanmıştır. Bu tanım hangi filozofun kavramıdan etkilenmiştir?
Platon
|
Aristotales
|
Descardes
|
Erigena
|
Socrates
|
3.Soru
Thomas Aquinas’ın çalışmaları ağırlı olarak hangi alana yöneliktir?
Etik |
Epistemoloji |
Aksioloji |
Ontoloji |
Sembolik etkileşim |
Thomas Aquinas ağırlıklı olarak teolojik bir yöntemle varlık bilmine yani ontolojiye odaklanmıştır.
4.Soru
Boethius’a göre aşağıdakilerden hangisi diğer hepsinin üstünde yer alır?
Imaginatio
|
Intelligentia
|
Ratio
|
İmgeleme
|
Sensus
|
5.Soru
Abelardus’un tümeller ile ilgili aşağıdaki görüşlerin hangisi yanlıştır?
Tümeller, kavramlar olarak sadece zihnimizde bulunmaktadırlar. |
Tümeller, sözcükler olarak kaldıkları sürece cisimseldir. |
Tümeller, gerçek şeyleri imlerler. |
Tümeller, birden fazla bireyseli imlediklerinden dolayı cisimsizdirler. |
Biireyseller ortadan kalkarsa, tümel anlamını kaybeder. |
Abelardus’a göre tümeller, kavramlar olarak sadece zihnimizde bulunmaktadırlar. Bununla birlikte gerçek şeyleri imlerler. Aslına bakılacak olursa tümeller, her ne kadar karmaşık ve belirsiz bir şekilde olsalar da tikel kavrayışlar tarafından temsil edilen aynı bireyselleri imlerler. Tümeller, sözcükler olarak kaldıkları sürece cisimsel ve duyulanabilirlerdir; ancak birbirine benzeyen pek çok bireyseli imleme yetenekleri yüzünden de cisimsizlerdir. Abelardus’un bizzat kendisi dördüncü bir soru üretti: Eğer (tek) bir tümel tarafından imlenen bireysellerin tümü ortadan kalksaydı, tümel anlamını devam ettirir miydi? Gül, herhangi bir (bireysel) gül olmasaydı gene de gül olarak kalır mıydı? Abelardus bu soruya şu şekilde cevap verir: Bu durumda tümel, bir tümel olarak karakterini kaybeder; zira pek çok bireysele yüklem olma durumu artık yoktur. Ancak gene de zihnimizdeki anlamını devam ettirecektir; çünkü “Gül yoktur.” demek bile hâlâ bir anlam taşıyacaktır” . Doğru cevap E'dir.
6.Soru
Augustinus’un memoria kavramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Aklın nesnesiyle karşı karşıya geldiği yerdir.
|
Duyusal algı nesnelerinin imgelerinin toplandığı yerdir.
|
Aklın Tanrıyla karşı karşıya kaldığı bir içsel mekândır.
|
Sadece insanda bulunan bir özelliktir.
|
İnsanın geçmişi ile derinden ve etkili bir ilgisi olduğu için hafıza diye çevrilir.
|
7.Soru
Participio yani pay alma terimi genel anlamda aşağıdakilerden hangisine aittir?
Platoncular |
Aristotelesçiler |
Brahmanlar |
Epikürcüler |
Paganlar |
Platoncular
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Eriugena'nın eserleri arasındadır?
I - Doğanın Bölümlenmesi Hakkında
II - Fizik Kitapları Üzerine Sorular
III - İlahi Kader Hakkında
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
II'deki eser Ockham'a aittir
9.Soru
Abelardus özellikle hangi alanda dikkat çekmiştir?
Mantık
|
Yazarlık
|
Matematik
|
İlahiyat
|
Dürüstlük
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Eriugena'nın "Doğa'nın Bölünmesi" başlıklı eserinde yer alan maddelerden biri olup, Papa III. Honorius zamanında suçlandığı nedenlerden biridir?
Herşey Ruh’a dayalıdır
|
Dünyanın sonunda cinsiyet farkı ortadan kalkacaktır
|
Kısa süre sonra yaratma olmayacaktır
|
Dünyanın sonu gelmiştir
|
Cisimler görünemeyecektir
|
11.Soru
Ortaçağ felsefesi teknik olarak aşağıdakilerden hangisiyle başlar?
Boethius |
Augustinus |
Roscelinus |
Abelardus |
Aquinolu Thomasso |
Augustinus
12.Soru
Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) Tanrı kanıtlamasına düşünce tarihinde ne ad verilmektedir?
Ontolojik Tanrı Kanıtlaması |
Bileşik Varoluş |
Ayrı Akıl Anlayışı |
Kozmolojik Tanrı Kanıtlaması |
Teolojik Kanıtlama |
Ortaçağ felsefesinde Tanrı ve O’nun kanıtlanması problemi ağırlıklı bir yer tutmaktadır. Thomas Aquinas’ın (Aquinolu Thomas ; Aquino : İtalya'da bir şehir) Tanrı kanıtlamasına düşünce tarihinde “Kozmolojik Tanrı Kanıtlaması” denmektedir. Bazıları tarafından Beş Yol (Latincesi: Quinque Viae) şeklinde de adlandırılmaktadır. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anselmus'un Canterbury başpiskoposu iken yazmış olduğu kitaplarından biridir?
Tanrı Niçin İnsan Oldu? (Cur Deus Homo?) |
Okur Yazar Hakkında (De Grammatico), |
Ruhun Tanrı’ya Seslenişi (Proslogion) |
Hakikat Hakkında (De Veritate) |
Seçme Özgürlüğü Hakkında (De Libertate Arbitrii) |
Anselmus, Canterbury başpiskoposu iken Tanrı Niçin İnsan Oldu? (Cur Deus Homo?) kitabını yazmıştır. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Eriugena'nın yaratılış anlayışını tanımlamaktadır?
I - Eriugena’ya göre yaratılış daha tümel olandan daha az tümel olana doğru bir gidiştir
II - Eriugena'ya göre Tanrı’nın bazı ilahi sıfatlarını kullanmak suretiyle
O’nun hakkında birtakım bilgilere ulaşmak mümkündür
III - Eriugena'ya göre ilahi sıfatlar Tanrı’ya yüklemlenebilen yüklemler ve imlerdir
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
I ve II |
II ve III. öncüllerdeki tanımlar Ockham'ın Tanrı anlayışını gösterirken I. maddede verilen tanım Eriugenanın yaratılış anlayışını göstermektedir.
15.Soru
Tanrı’nın yapısının kaynağı Eriugena’ya göre O’nun “anarkhos” ve “anaitios” özelliklerinden kaynaklanmaktadır cümlesinde geçen anarkhos ve anaitios ne anlama gelmektedir?
Zamanda başlangıcı olmayan-Varoluş açısından nedensiz |
Zamanda başlangıcı olmayan-Ebedi varlığa sahip |
Zamanda başlangıcı olmayan-Yaratan |
Zamanda başlangıcı olmayan-Ölümsüz |
Zamanda başlangıcı olan-Zamanı yöneten |
Tanrı’nın yapısının kaynağı Eriugena’ya göre O’nun “anarkhos” ve “anaitios” özelliklerinden kaynaklanmaktadır.Tanrı’nın, “zamanda başlangıcı olmayan” ve kendi varoluşu için “nedensiz” bir yapıdadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) eserlerinden biri değildir?
De Potentia Dei - Tanrı'nın İktidarı Hakkında |
De Ente et Essentia - Varlık ve Öz Hakkında |
Summa Theologiae - Teoloji Külliyatı |
De Regimine Principum - Hükümdarların Yönetimi Hakkında |
Contra Academicos - Şüphecilere Karşı |
Thomas Aquinas'a (Aquinolu Thomas ; Aquino : İtalya'da bir şehir) ait olanlar : De Ente et Essentia - Varlık ve Öz Hakkında, De Potentia Dei - Tanrı'nın İktidarı Hakkında, Summa Theologiae - Teoloji Külliyatı, De Regimine Principum - Hükümdarların Yönetimi Hakkında, De Veritate ve De Anima, In libros De anima, Quaestiones Disputatae De Anima, Quaestiones Disputatae De Veritate, Liber de Veritate Catholicae Fidei contra errores Infidelium seu ‘Summa Contra Gentiles’, In octo libros Physicorum exposition, De unitate intellectus contra Averroistas. Contra Academicos - Şüphecilere Karşı ise Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) değil, Augustinus'un yapıtıdır. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas'ın Tanrı kanıtlarından birisi değildir?
Bir ilk hareket ettiricinin olması zorunluluğu vardır |
İlk etkileyici nedenin kabul edilmesi gerekmektedir |
Herşeye zorunluluğunu veren bir varoluş postulatı gereklidir |
Varolanların tüm yetkinliklerinin sonucu olarak Tanrı vardır |
Tüm varlıkların bir şekilde yöneldikleri nihai neden olarak Tanrı vardır |
Verilen seçeneklerdeki D seçeneği hariç tüm seçenekler Thomas Aquinas'ın tanrı kanıtları arasındadır. D seçebneğinde ise varolanların yetkinliklerinin sonucu ifadesi kullanılmıştır. Thomas'a göre yetkinliklerin sonucu değil nedeni olarak Tanrı vardır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eriugena'nın doğayı açıklamak için yaptığı bölümlemeler arasında yer almaz?
Ne yaratılan ne de yaratmayan doğa |
Yaratan ve yaratılmayan doğa |
Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa |
Yaratılan ve yaratmayan doğa |
Ne yaratan ne de yaratılan doğa |
Eriugena, doğayı Periphyseon’da dörde ayırmaktadır: 1) Yaratan ve yaratılmayan doğa, 2) Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa, 3) Yaratılan ve yaratmayan doğa, 4) Ne yaratan ne de yaratılan doğa. A seçeneğinde yer alan ifade bunlar arasında yer almamaktadır.
19.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri Eriugena'nın Tanrı ve yaratılış anlayışı içinde yer alır?
I - Tanrı, “zamanda başlangıcı olmayan” ve kendi varoluşu için “nedensiz” bir yapıdadır
II - Tanrı'nın kendisinden önce ilişki içinde olduğu bir varlık yoktur
III - Tanrı, her şeyin doğasının bizzat yaratıcısıdır ve bu şekliyle de her şeyin Nedeni ve Başlangıcıdır
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
I, II, III |
Verilen ifadelerdeki bilgilerin tümü Eriugena'nın Tanrı ve yaratılış anlayışı içinde yer almaktadır.
20.Soru
Augustinus'a göre duyularımızla algıladığımız nesnelerin imgelerinin toplandığı yer neresidir?
Corda
|
Accidia
|
Illuminatio
|
Memoria
|
Mentis
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ