Ortaçağ Felsefesi 1 Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Duns Scotus' a göre sezgisel bilgi ile soyutlayıcı bilgi arasındaki temel farklılık hangisidir?
Sezgisel bilgi varolan bir şey hakkındadır, soyutlayıcı bilgi ise varoluştan soyutlanır |
Sezgisel bilgi epistemolojik bakımdan mümkünken soyutlayıcı bilgi epistemolojik bakımdan mümkün değildir |
Soyutlayıcı bilgi gerçek şeylerle, sezgisel bilgi ise gerçeğe aykırı şeylerle ilgili bir bilgidir |
Sezgisel bilgi tanrısallıkla ilgilidir, soyutlayıcı bilginin tanrısallıkla ilgisi yoktur |
Sezgisel bilgi bireysel şeylerle ilgiliyken, soyutlayıcı bilginin bireysel şeylerle ilgisi yoktur |
Temel olarak her iki türden bilgi de bireysel bir şey hakkındadır. Bununla birlikte soyutlayıcı bilgi, bütün bireysellerde ortak olan bir yapı hakkında da ortaya çıkabilir. Bunların aralarındaki biricik fark, sezgisel bilginin varolan bir şey hakkında olması; soyutlayıcı bilginin ise varoluştan soyutlanmasıdır
2.Soru
Albertus Magnus'un ruh için ileri sürdüğü teori nedir?
Ruh bir maddedir. |
Ruh bedenle cisimli bir tözdür. |
Ruh özel bir formdur. |
Ruh etken ve edilgendir. |
Ruh akıldan ibarettir. |
Albertus Magnus, ruhun yalın anlamda akıldan ibaret olduğunu ileri sürmektedir.
Ruh, duyu organlarını kullanarak fizik dünya ile bir ortaklık kurmaya çalışmaktadır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi triviumun bir parçasıdır?
Müzik |
Astronomi |
Gramer |
Aritmetik |
Geometri |
Gymnastik
4.Soru
Rogerus Baco'nun felsefe anlayışı hangi şıkta doğru verilmiştir?
Deneyden türetilmiş bilgi |
Her hareket edenin bir hareket ettiricisi olduğunu düşüncesi |
Etkin-Edilgin Akıl |
Varlık Anlayışı |
Tanrı Kanıtlamaları |
Deneyden türetilmiş bilgi
5.Soru
Eğer bir hakikat varsa o hakikat silsilesini oluşturan bir üst hakikat olmalıdır. Bir diğer deyişle ateş tüm ısıların kaynağıdır. Aşağıdakilerden hangisi bu yaklaşımla tutarlı bir önermedir?
Evrende nedensellik yerine kaos vardır |
Nedensellik tesadüfle açıklanabilir |
İnsan algısı sonsuzluğu algılayamaz |
Bilgi varsa bir üst bilen vardır |
Zaman ancak zaman dışı bir varlıkla açıklanabilir |
Belirtilen duruma uygun örnek D seçeneğinde verilmiştir. Bilgi gibi bir hakikati ancak onun sebebi olabilecek genel bir üst bilgi açıklayabilir.
6.Soru
Thomas Aquinas’ın beş Tanrı kanıtlamasının tümünde de önemli bir tutamak olarak kabul edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Potansiyellik
|
Zorunluluk
|
Öz
|
Hareket
|
Güç
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anselmus’un eserlerinden biri değildir?
Okur Yazar Hakkında |
Hakikat Hakkında |
Seçme Özgürlüğü Hakkında |
Zorunluluk ve Özgürlük Hakkında |
İlahi Birlik ve Teslis Hakkında |
Okur Yazar Hakkında, Hakikat Hakkında, Seçme Özgürlüğü Hakkında ve Zorunluluk ve Özgürlük Hakkında Anselmus'un eserleridir; İlahi Birlik ve Teslis Hakkında Abelardus'un eseridir. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
Bonaventura’ya göre herhangi bir insanı diğer tüm insanlardan ayıran ve onu bir birey haline getiren şey aşağıdakilerden hangisidir?
Kişilik |
Ruh |
Maddi ayırıcılar |
Maddi töz |
İdea |
Bonaventura’ya göre, bütün insanların düşünceleri birbirinden farklıdır ve bu da her bir bireysel insanın bireysel formu olarak farklı bir ruha sahip olduğunun en açık bir kanıtıdır.
9.Soru
Albertus Magnus'a göre hem Platon’un hem de Aristoteles’in bilgi anlayışlarındaki en temel kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh |
Doğa |
Etik |
Işık |
Bilim |
Hem Platon’un hem de Aristoteles’in bilgi anlayışlarındaki en temel kavram ruh kavramıdır. Albertus Magnus, “ruhun kendisini dikkate alacak olursak Platon ile, bedeni canlandıran form olarak ruhu ele alacak olursak da Aristoteles ile hemfikiriz” demektedir.
10.Soru
Nicolaus Cusanus'un erken dönem yapıtlarından biri olan ve kilisenin birliği düşüncesini savunduğu eser aşağıdakilerden hangisidir?
De Docta Ignorantia |
De Concordantia Catholica |
Expositio Super Librum Porphyrii |
De Visione Dei |
Summa Totius Logicae |
Erken dönem yapıtlarından birisi olan ve Kilise’nin birliği düşüncesini savunduğu De Concordantia Catholica (Katolikliğin Uyumu Hakkında)’da imanın ortaklaşa birliğinin Kilise’deki bütün yetkenin kaynağı olduğunu ileri sürmekteydi. Böylelikle Papa’nın kişisel yetkesinin Konsül’ün yetkesinden üstün olamayacağını savunmaktaydı. Doğru cevap B'dir.
11.Soru
Eriugena'ya göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Dünya kendi içinde bir amaç olarak yaratılmıştır. |
Dünya üzerinde Tanrı imgesinde yaratılmış bir canlı yoktur. |
Tanrı, bütün yaratıkları insanın içinde yaratmıştır. |
İnsanın kaderi evrenin kaderinden bağımsızdır. |
İnsan yaratıldığından beridir bedensel bir varlıktır. |
Eriugena'ya göre Tanrı, görünen ve görünmeyen bütün yaratıkları insanın içinde yaratmıştır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
12.Soru
Bonaventura’ya göre insandaki mekanik yetinin ışığı olan ve sanat ve zanaatları aydınlatan ışık türü aşağıdakilerden hangisidir?
Dışsal Işık |
İçsel Işık |
Yüksek Işık |
Formel Işık |
Tanrısal Işık |
Bonaventura De Reductione Artium ad Theologiam başlığını taşıyan yapıtında, özellikle Robertus Grossetesta ve Rogerus Baco’nun etkisi altında geliştirdiği ışık teorisini sergilemektedir. Ona göre ışık dört değişik biçimde anlaşılmalıdır. Buna göre, mekanik yetinin ışığı olan “dışsal ışık” sanat ve zanaatları aydınlatır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ockham'ın ahlak anlayışına göre yanlıştır?
Ahlak, aklın ve başka zihinsel koşulların dikte etmesi sonucunda belirlenen iradenin gücüne uygun düşen insani eylem biçimidir. |
Olması gerekeni belirleyen iradenin kendisidir. |
Fizik dünyadaki varolanların hepsi birden, hem iyi olup hem de iyiyi arzulayamaz. |
Tanrı'nın kötü bir şeyi meydana getirmesi, tanımı gereği, olanaksızdır. |
İnsanın ahlaki yükümlülüğü, Tanrı'nın her şeye yeten gücü ile sınır tanımayan özgürlüğüne bağlıdır. |
Ockham'a göre fizik dünyadaki varolanların hepsi birden Tanrı’nın iradesine uygun bir şekilde varolduklarından (başka türlüsü zaten düşünülemeyecek bir şeydir) onların hepsi birden hem iyidir hem de iyiyi arzulamaktadır. Dolayısıyla C seçeneğinde yer alan ifade yanlıştır. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangileri Ockham’ın Bilgi ve Tümel anlayışına göre doğrudur?I-Ockham’a göre bileşik olmayan bilgi kendi içinde ikiye ayrılır: Sezgisel Bilgi ve Soyutlayıcı BilgiII-Duyulanabilir nesnelerin duyular aracılığı ile tecrübe edilmesi neticesinde bir tür bilgi ortaya çıkmaktadır.III-Bilginin oluşması için iki kanal bulunmaktadır. Bunlardan ilki fiziksel yani duyulanabilir nesnelerin sezgisi, ikincisi ise psikolojik etkinliğin sezgisidir.IV-Sadece tümel bilgi değil; fakat aynı zamanda tikel olanların da soyut bir şekilde bilindiklerine tanıklık edebiliriz.
I-II |
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
I-II-III-IV |
I-Ockham’a göre bileşik olmayan bilgi kendi içinde ikiye ayrılır: Sezgisel Bilgi ve Soyutlayıcı Bilgi
II-Duyulanabilir nesnelerin duyular aracılığı ile tecrübe edilmesi neticesinde bir tür bilgi ortaya çıkmaktadır.
III-Bilginin oluşması için iki kanal bulunmaktadır. Bunlardan ilki fiziksel yani duyulanabilir nesnelerin sezgisi, ikincisi ise psikolojik etkinliğin sezgisidir.
IV-Sadece tümel bilgi değil; fakat aynı zamanda tikel olanların da soyut bir şekilde bilindiklerine tanıklık edebiliriz.
Verilen bilgilerin hepsi doğrudur. Doğru cevap E'dir.
15.Soru
Augustinus’a göre aşağıdakilerden hangisi doğuştan beraberimizde getirdiğimiz şeyler arasında değildir?
Bilinç
|
Ahlak yasası
|
Ölümsüz ruh
|
Seçme iradesi
|
Mutluluk
|
16.Soru
Duns Scotus’a göre insanın en yüksek güçleri aşağıdakilerden hangisidir?
Duns Scotus’a göre insanın en yüksek güçleri aşağıdakilerden hangisidir?
Kendini ifade etmesi |
Aklı ve iradesi |
Algı ve iradesi |
Sezgi ve bilgisi |
Soyutlacı bilgisi |
Duns Scotus’a göre insanın en yüksek güçleri onun aklı ve iradesidir. Aslında ona göre, ruhun güçleri arasında formel olarak belirlenmiş bir ayırım söz konusuysa da bu güçler temel itibariyle birbiriyle özdeştir. Doğru cevap B' dir.
17.Soru
Rogerus Baco’nun tümel bir erdem olarak kabul edilmesi gerektiğini savunduğu bilgi disiplini aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefe
|
İlahiyat
|
Doğa Bilimleri
|
Matematik
|
Ahlak
|
18.Soru
Nicolaus Cusanus'un tarih sahnesindeki tanımı nasıldır?
Adcılık ile Yeniplatonculuğu o güne kadar denenmemiş bir tarzda birbirine bağlayan, kaynaştıran bir dahi |
İlkçağ'ın son filozofu |
Ortaçağ'ın ilk filozofu ve dahisi |
Rahip ve zamanın ötesinde bir bilim adamı |
Din ve felsefeyi birleştiren son filozof |
Nicolaus Cusanus 1401 yılında dünyaya geldi. Bazıları onu ortaçağın son filozofu
olarak tanıtırken bazıları da adcılık ile Yeniplatonculuğu o güne kadar denenmemiş
bir tarzda birbirine bağlayan, kaynaştıran bir dahi olarak kabul etmektedir.
19.Soru
Ockham’a göre, insanın ahlaki yükümlülüğü nasıl olmalıdır?
Bir yaratılmış olarak insan, bu ahlak kuralına koşul öne sürmeksizin uymak zorundadır |
Tanrı’nın kötü bir şeyi meydana getirmesi tanımı gereği olanaksızlığı |
Tanrı’da biriken Bilgelik, Sevgi, iktidar ve Merhamet gibi kavramlar |
Tanrı’nın insanlara yüklediği ahlak kuralları olumsalı |
Tanrı’nın her şeye yeten gücü ile sınır tanımayan özgürlüğü |
Ockham’a göre, insanın ahlaki yükümlülüğü Tanrı’nın her şeye yeten gücü ile
sınır tanımayan özgürlüğüne bağlıdır. Bu iki sıfat aynı zamanda ahlaklı olmanın en
üst kuralıdır.
20.Soru
Ockham’a göre insan aklının Tanrıyı algılayamamasının nedeni nedir?
Tanrı’nın maddi bir nesne olmaması |
Tanrı’nın algılanmak istememesi |
Teknolojik gelişmelerin yetersiz olması |
Tanrı’nın etkileyici neden olması |
İnsanların günahkar olması |
Ockham’a göre akıl, soyutlama yaparak Tanrının bilgisine ulaşamaz. Zira, Aristoteles’te de olduğu gibi aklın birincil nesnesi maddi nesnelerin doğası, yani formudur. Fakat Tanrı maddi bir nesne değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ