Ortaçağ Felsefesi 1 Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Thomas Aquinas'in hayatının ilk evrelerinde aldığı eğitim ağırlıklı olarak hangi filozofun düşüncelerinden etkilenmiştir?
Aristotales
|
Ioannes Eriugena
|
Petrus Abelardus
|
Anselmus
|
Descardes
|
2.Soru
Albertus Magnus'un Dominiken tarikatının kendisine verdiği görevle kurduğu Studium Generale'nin özelliği nedir?
Ortaçağ filozofları okulu |
Meşruiyetini Dominiken tarikatından alan okullar |
Tanrının ışığı anlamına gelen okullar |
Üniversiteden daha dar kapsamlı eğitim kurumu |
Papalığa itaat eden eğitim kurumları |
Studium Generale, farklı coğrafyalardan öğrencilerin toplandığı, meşruiyetini Papalık’tan alan bir tür okullar topluluğuydu. Henüz üniversiteleşememiş olan bu
eğitim kurumları, Papalık’ın etkisinin azalması ve sivil hayatın güçlenmesiyle
birlikte sekülerleşmişlerdir. Studium Generale, eğitim bakımından üniversite ile
karşılaştırılsa da üniversitelerden daha dar kapsamlıydılar.
3.Soru
"Duyulanabilir şeylerin özü, en sonunda, İlahi Bilgelik olan Tanrı’da zaman ve mekandan bağımsız bir şekilde yaşamaya devam edecektir. "Yukarıdaki tanım Eriugena'nın doğa sınıflarından hangisini anlatmaktadır?
Ne yaratan ne de yaratılan doğa.
|
Yaratılan ve yaratmayan doğa
|
Yaratılmayan ve yaratılan doğa
|
Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa
|
Yaratan ve yaratılmayan doğa
|
4.Soru
Sigerus de Brabant hangi yapıtında evreni başlangıcı ve sonu olmayan bir yapı olarak düşünmektedir?
Sigerus de Brabant hangi yapıtında evreni başlangıcı ve sonu olmayan bir yapı olarak düşünmektedir?
De Aeternitate Mundi |
Liber de Causis |
De Necessitate et Contingentia Causarum |
De Anima Intellectiva |
De Generatione |
Evrende yer alan türlerin de ezeli-ebedi olarak düşünülmeleridir. Bu türler içindeki insan da zaman içinde başlangıcı ve sonu olmayan bir yapıdır. Başka bir şekilde ifade edilecek olursa insan yaratılmamıştır, yani bir ilk insandan söz edemeyiz ve insanın sonuncusu da olmayacaktır. Sigerus de Brabant De Aeternitate Mundi adlı yapıtında evreni başlangıcı ve sonu olmayan bir yapı olarak düşünmektedir. Doğru cevap A' dır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Guillelmus de Ockham'ın mantık yapıtları arasında yer alır?
Porphyrios'un Kitabı Üzerine Açıklama |
Çeşitli Sorular |
Fizik Kitapları Üzerine Sorular |
Fizik Kitapları Hakkında Açıklama |
Kader ve Gelecekteki Mümkün Şeyler ve Tanrı'nın Öncedenbilmesi Hakkında Araştırma |
Guillelmus de Ockham'ın mantık yapıtları arasında en önemlileri şunlardır: Expositio Super Librum Porphyrii (Porphyrios’un Kitabı Üzerine Açıklama), Expositio Super Librum Praedicamentorum (Yüklemler Kitabı Üzerine Açıklama - Bu kitapta Aristoteles’in Kategorileri, yani töz ve dokuz ilinek üzerine tartışmalar ve yorumlar yer almaktadır), Summa Totius Logicae (Bütün Mantığın Summası- Bu yapıtında Ockham terimler, önermeler ve argümanlar hakkında çeşitli görüş ve tezlerini kaleme almaktadır), Compendium Logicae (Mantık Hakkında Özlü Bilgiler Kitabı). Ockham’ın diğer yapıtları arasında Expositio in Libros Physicorum (Fizik Kitapları Hakkında Açıklama ), Summulae in Libros Physicorum (Fizik Kitapları Hakkında Özet), Quaestiones in Libros Physicorum (Fizik Kitapları Üzerine Sorular), Tractatus de Praedestinatione et de Praescientia Dei et Futuris Contingentibus (Kader ve Gelecekteki Mümkün Şeyler ve Tanrı’nın Öncedenbilmesi Hakkında Araştırma ), Quaestiones Variae (Çeşitli Sorular) bulunmaktadır.
6.Soru
İbn Rüşdçülerin on üçüncü yüzyıldaki bilinen lideri olan Sigerus de Brabant kaç yılında ve nerede dünyaya gelmiştir?
İbn Rüşdçülerin on üçüncü yüzyıldaki bilinen lideri olan Sigerus de Brabant kaç yılında ve nerede dünyaya gelmiştir?
1200 dolaylarında İngiltere' de |
1250 dolaylarında Almanya' da |
1260 dolaylarında İsveç' te |
1210 dolaylarında İtalya'da |
1240 dolaylarında Belçika' da |
İbn Rüşdçülerin on üçüncü yüzyıldaki bilinen lideri olan Sigerus de Brabant’ın (Brabantlı Siger) bugünkü Belçika topraklarında yer alan Brabant Dükalığındaki bir köyde, 1240 dolaylarında dünyaya geldiği sanılmaktadır. İlk eğitimini Liege kentinde aldıktan sonra Aziz Paulus kilisesinde rahip olmuştur. Doğru cevap E' dir.
7.Soru
Yapay nesnelerin ortaya çıkmasına yaratma denemeyeceğini söyleyen ve nesnelerin yaratılmaz; fakat üretilir olduğunu söyleyen. Dolayısıyla Tanrıyı bir Yaratıcı (Creator), insan da bir üretici (Productor) olarak tanımlayan filozof hangisidir?
Thomas Aquinas |
Guillelmus De Ockham |
Nicolaus Cusanus |
Aristoteles |
Platon |
Thomas Aquinas, yapay nesnelerin ortaya çıkmasına yaratma denemeyece- ğini söyler. Ona göre bu türden nesneler yaratılmaz; fakat üretilir. Dolayısıyla Tanrı bir Yaratıcı (Creator) iken insan da bir üretici (Productor) olarak anlaşılmalıdır.
8.Soru
Ortaçağ ’da Aristoteles eserlerinin en iyi yorumcusu olarak kabul edilen ve kendisine “yorumcu” ünvanı layık görülen düşünür kimdir?
Thomas Aquinas
|
İbn Rüşd
|
Ioannes Duns Scotus
|
Albertus Magnus
|
Sigerus de Brabant
|
9.Soru
Aşağıda verilen bilgilerin hangileri Thomas Aquinas’ın (Aquinolu Thomas) ahlak ve toplum anlayışı açısından doğrudur? I- Thomas Aquinas’ın ahlak ve toplum anlayışı Aristoteles’in felsefesi ile Hıristiyanlığın akılcı kavranışının bir karışımıdır. II- Eylemin ölçüsü veya kuralı insani eylemin ilk ilkesi olan akıldır. III- Thomas Aquinas’a göre akıl ahlaki zorunluluğun köküdür. IV- Toplumda yer alan insanların huzur ve refah içinde amaçladıkları hedefe doğru düzgün bir hayat sürdürmeleri için düzgün yasalarla idare edilmesine gerek yoktur.
II-III-IV |
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
I-II-III-IV |
Verilen ilk üç bilgi doğru iken 4. bilgide toplumların yönetilmesi için yasaların gerekli olduğunu savunduğunu bilmemiz gerekiyor. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Duns Scotus, doğru aklın ortaya çıktığı yeri neresi olarak gösterir?
Tanrı |
Tanrı’nın iradesinde biçimlenen doğal yasa |
İnsan aklı |
Metafizik yasaları |
Tanrı ve yaratılan her şey |
Duns Scotus, doğru aklın ortaya çıktığı yerin Tanrı’nın iradesinde biçimlenen
doğal yasa olduğunu düşünmektedir. Ona göre, “İlahi irade iyinin nedenidir; bu
durumun böyle olmasının nedeni, Tanrı’nın bir şeyin iyi olmasını istemesidir.”
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rogerus Baco'nun Opus Majus isimli eserinin eski ve kendi çağının düşünürlerini eleştirdiği maddelerinden biri değildir?
Bilginin gösterişli teşhiri ile bilgisizliğin gizlenmesi |
Doğa felsefesinin yanlış getirileri |
Yaygın önyargılar |
Geleneğin etkisi |
Değeri olmayan otoriteye teslimiyet |
Rogerus Baco’nun eleştiri yüklü bir dünyası vardı.Sadece çağdaşlarını eleştirmekle kalmamış; aynı zamanda geçmişteki büyük filozofları da eleştirmekte sakınca görmemiştir. Opus Majus isimli eserinin hemen başlarında gerek eski düşünürlerin, gerekse kendi çağındaki düşünürlerin yanlışlarının başlıca dört nedene dayandığını iddia etmektedir: 1) Değeri olmayan otoriteye teslimiyet, 2) Geleneğin etkisi, 3) Yaygın önyargılar 4) Bilginin gösterişli teşhiri ile bilgisizliğin gizlenmesi
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas'ın Tanrı'yı tanımlamakta kullandığı terimlerden birisi değildir?
Üretici |
Yaratıcı |
Nihai Neden |
Amaç Neden |
Etkileyici Neden |
Üretici
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Francisco Suarez'in öz ve varoluş arasındaki ilişki ile ilgili olan görüşlerine göre yanlıştır?
Tanrı'nın özü O'nun varolmasıdır. |
Tanrı'nın yarattıklarının varolma sebebi doğrudan özleri değildir. |
Dünyadaki bütün yaratılmış varlıkların varolma nedenleri, onları Tanrı'nın yaratmış olmasıdır. |
Varoluşları bizzat kendi özlerinden kaynaklanmadığı için, yaratılmış olanlar zorunsuz varlıklardır. |
Tanrı, zorunsuz bir varlık olarak anlaşılmalıdır. |
Francisco Suarez için Tanrı’nın özü O’nun varolmasıdır. Bununla birlikte O’nun yarattıklarının varolma sebebi doğrudan özleri değildir. Dünyadaki bütün yaratılmış varlıkların varolma nedenleri, onları Tanrı’nın yaratmış olmasıdır. Varoluşları, bizzat kendi özlerinden kaynaklanmadığı için de, yaratılmış olanlara aynı zamanda zorunsuz varlıklar da denmektedir. Bunun karşısında yer alan Tanrı ise, Zorunlu bir Varlık olarak anlaşılmalıdır.
14.Soru
Hangisi Ockham' ın töz ve dokuz ilinek üzerine tartışma ve yorumlarının yer aldığı kitabıdır?
Porphyrios’un Kitabı Üzerine Açıklama |
Yüklemler Kitabı Üzerine Açıklama |
Bütün Mantığın Summası |
Mantık Hakkında Özlü Bilgiler Kitabı |
Fizik Kitapları Hakkında Açıklama |
Ockham' ın Aristoteles' in kategorileri üzerine yazdığı kitap "Yüklemler Kitabı Üzerine Açıklama" kitabıdır.
15.Soru
Eğitim sonucunda elde edilen cehaletin en büyük erdem olduğunu "Öğrenilmiş Cehalet Hakkında" (De Docta Ignorantia) adlı yapıtında ileri süren düşünür kimdir?
Ockham |
Suarez |
Scotus |
Aristoteles |
Cusanus |
Nicolaus Cusanus, İstanbul’daki görevinden dönüş yolculuğunda içine doğan bir düşünceden hareket ederek kaleme aldığı en ünlü yapıtı De Docta Ignorantia'da (Öğrenilmiş Cehalet Hakkında), eğitim sonucunda elde edilen cehaletin en büyük erdem olduğunu ileri sürmektedir. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Sigerus de Brabant, evreni nasıl tanımlamaktadır?
Başlangıcı ve sonu olan |
Başlangıcı olan ancak sonu olmayan |
Başlangıcı olmayan ancak sonu olan |
Başlangıcı ve sonu bilinemeyen |
Başlangıcı ve sonu olmayan |
Sigerus de Brabant De Aeternitate Mundi adlı yapıtında evreni başlangıcı ve sonu olmayan bir yapı olarak düşünmektedir.
17.Soru
Rogerus Bacon en çok hangi filozofun çalışmalarının etkisi altında kalmıştır?
Robertus Grossetesta
|
Francis Bacon
|
Aristotales
|
Anselmus
|
Ioannes Scotus Eriugena
|
18.Soru
Nicolaus Cusanus’a göre evren hakkında aşağıdakilerden hangisini söylemek yanlıştır?
Dünya da diğer gök cisimleri gibi hareket eder.
|
Evren sınırsız bir yapıdır.
|
İnsan evreni hiçbir zaman tam anlamıyla bilemez.
|
Evrendeki tüm hareketler mekânla göreli bir ilişki içindedir.
|
Evrenin bir merkezi vardır.
|
19.Soru
Thomas Aquinas’a göre, aklın doğuştan herhangi bir nesneye sahip olmama durumu nasıl adlandırılır?
Thomas Aquinas’a göre, aklın doğuştan herhangi bir nesneye sahip olmama durumu nasıl adlandırılır?
Abstractio |
Tabula rasa |
İlluminatio |
Sensatio |
Composito |
Platon’a göre, aklın böyle bir donanımının olması, onun ideal formlara hiç olmazsa onların izlerine doğuştan sahip olmasıyla açıklanabilir. Oysa Thomas Aquinas’a göre, akıl doğuştan herhangi bir nesneye sahip değildir (tabula rasa).
20.Soru
Bir Fransisken ilahiyatçı ve filozof olan Duns Scotus'a neden Doctor Subtilis lakabı takılmıştır?
Çok bilgili olması sebebi ile |
Çok soru soran biri olması sebebi ile |
Yazdığı kitaplarda kullandığı ince dil sebebi ile |
Düşüncelerini ortaya koyarken izlediği yolun zarif olması sebebi ile. |
Konuşma sanatını zamanın ötesine taşıması sebebi ile |
Düşüncelerini ortaya koyarken izlediği yol zarifti; ama bu yol onu bir o kadar da
anlaşılması güç bir filozof yapmış; bundan dolayı kendisine, ince eleyip sık dokuyan,
incelikli, titiz doktor anlamlarına gelen Doctor Subtilis lakabı takılmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ