Ortaçağ Felsefesi 1 Final 13. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Bonaventura'nın eserleri arasındadır?


Aklın Tanrıya Yolculuğu

Spekülatif Geometri

İlahiyat Çalışmaları Hakkında Özlü Bilgiler

Felsefe Çalışmaları Hakkında Özlü Bilgiler

Mantığın Üst Anlatımı


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Guillelmus Ockham ’ın Tanrı anlayışına ilişkin yanlış bir ifadedir.


Akıl ancak soyutlama yaparak Tanrının bilgisine ulaşabilir.
Aklın birincil nesnesi maddi nesnelerin doğasıdır.
Tanrı maddi bir nesne değildir.
Tanrı ilk koruyucudur.
İnsan aklının Tanrıyı kanıtlaması neredeyse olanaksızdır.

3.Soru

Thomas Aquinas’a göre ..............., oluş (generatio) ve bozuluşa (corruptio) tabi olarak yaratılmışlardır.Bundan dolayı, olmaları veya olmamaları türünden bir olasılığı kendilerinde taşımaktadırlar. Cümledeki Boşluğa hangi şık gelmelidir?


Yaratılan biçimler

Ruhlar

Melekler

Tanrısal şeyler

Doğadaki şeyler


4.Soru

I. Karolenj döneminde İrlanda’dan Avrupa’ya göç etmiştir. 

II.  Duns Scotus olarak da bilinir. 

III.  Carolus II’nin himayesindeki kraliyet okulunda görev almıştır. 

Ioannes Scotus Eriugena ile ilgili olarak yukarıdaki cümlelerin hangileri doğrudur?


Yalnız I

I ve II

II ve III

I ve III

I, II ve III


5.Soru

Bonaventura, insani ruhun bileşik bir yapı olduğunu dile getirirken esinlendiği ünlü bir Yahudi filozofu olan İbn Gebirol’ün eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Devlet

Nikomakhos'a Etik

Haz ve Bilgelik Dialogları

Sokrates'in Savunması

Fons Vitae (Hayatın Kaynağı)


6.Soru

Thomasçılar ile Scotusçular arasındaki tartışma ağırlıklı olarak aşağıdakilerden hangisine ilişkindir? 


Öz-varoluş ayrımı 
Ahlakın amacı 
Ruhun doğası 
Madde-ruh ayrımı 
Tanrının sıfatları 

7.Soru

Aşağıda verilen bilgilerden hangileri Nicolaus Casanus'un tanrı ve insan anlayışı ile ilgili doğrudur?I-Mutlak Sınırsız, yani Tanrı, bizim anlama yetimizi aşan bir karakter sergilemektedir.II-Tanrı karşıtların çakışmasından başka bir şey değildir.III-Tanrı’nın kendisini yaratılışta gösterdiğini ve bundan dolayı da O’nun hakkında, en azından bir Yaratıcı olarak olumlu (pozitif) bir şeyler bilmemiz gerektiğini düşünmektedir.IV-Zihnin gücü sayesinde ortaya çıkan ve karşıtların çakışması anlamında biçimlenen ilahiyata birleştirici, bağlayıcı ilahiyat adını vermektedir


I-II-III

II-III-IV

I-II-IV

I-II-IV

I-II-III-IV


8.Soru

"Ortak bir iman etrafında birleşmiş insanların tek bir insan tarafından yönetildikleri bir toplum " tasarımı hangi iki filozofun ortak tasarımıdır?


Rogerus Baco-Augustinus
Kindi-Anselmus
Platon-Aristotales
Augustinus-Thomas Aquinas
Ioannes Scotus Eriugena-Kant

9.Soru

“İnsanların çoğunluğu bir şeyin doğru olduğuna inanıyorsa, bu, olasılıkla yanlıştır; zira topluluklar (yığınlar) bilgeliğe giden yoldaki en kötü rehberlerdir” sözü aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?


Aristoteles

Rogerus Baco

Bonaventura

Albertus Magnus

Sokrates


10.Soru

Albertus Magnus’a göre ruhta iki kısım bulunmaktadır. Bunlardan ilki ...(1)..., ikincisi de ...(2)... olandr.

Yukarıdaki cümlede numaralandırılmış boşluklara aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?


(1) tözsel, (2) ilineksel

(1) maddi, (2) manevi

(1) ereksel, (2) ereksiz

(1) edilgin, (2) etkin

(1) teorik, (2) pratik


11.Soru

Duns Scotus’a göre, görme neden sezgiseldir?


Görmenin nesnesine şimdi ve burada ulaşabilmesidir.

İmgelemin nesnesinin şimdi ve burada olması gerekli değildir.

Algıladığımız nesnelerin gerçekten varolup olmadıklarını kesin bir şekilde bilmenin olanaksızlığı.

Sezgisel bilginin varolan bir şey hakkında olması

Sezgisel bilginin yetersizliği


12.Soru

Bonaventura Evrenin ezeli-ebediliği, dolayısıyla da yoktan varolmadığı düşüncesine karşı hangi argümanları ileri sürmüştür?


Eğer dünyanın zamansal bir başlangıcı olmasaydı sonsuzca bir zaman geçip
gitmiş olurdu.

Yoktan hiçbir şey varolmaz.

Eğer dünya ezeli-ebedi olsaydı, insanların her zaman varolmuş olmamaları gerekirdi.

Dünyanın ezeli-ebediliği artırılabilen bir sonsuzluğu varsaymamaktadır.

Şimdi erişilmiş bir zamandır.


13.Soru

Albertus Magnus'u ruh kavramı hangi iki filozof ile hem fikir olmaktadır?


Robertus Grossetesta-Kindi
Augustinus-İbn Gebirol
Rogerus Baco-Thomas Aquinas
Bonaventura-İbn Rüşd
Platon-Aristotales

14.Soru

Ockham'ın tümeller yaklaşımı nasıl adlandırılmaktadır?


Yaratılış

Suppositio

Kategorematik

Sünkategorematik

Nominalizm


15.Soru

Francisco Suarez, metafiziğin kendisine konu edindiği varlıklardan hangisini  belirlenimin içine almaz?


Ortak olarak kabul edileni

Varlık kavrayışını

Kavramsal varolanı

Metafizik gerçeği

Tanrı bilgisini


16.Soru

I. Tanrı mutlak üstün, yetkin, biricik ve sonsuz, şeylerin etkin ve nihai nedenidir.

II. Tanrı maddi bir nesne değildir, bu yüzden insan aklı bu biçimde özellikleri olan bir varlığı algılamak bakımından yetersizdir.

III. "Tanrı vardır" önermesi kendinden apaçık bir özelliktedir.

IV. Tanrı'ya ilişkin olarak insanda bulunan bir kavram dolaysız bir şekilde Tanrı'nın özünü değil; fakat O'nunla ilgili insandaki zihinsel temsilleri içermektedir.

Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri Ockham'ın Tanrı anlayışını yansıtmaktadır?

 


Yalnız I

Yalnız II

II ve III

II, III ve IV

II ve IV


17.Soru

Cusanus’un bilgi anlayışını en iyi şekilde anlatan De Docta Ignorantia  (Öğrenilmiş Cehalet) adlı yapıtında hangi ana temadan bahsedilir?


Hakikat, Tanrı ve insan arasındaki ilişki

Tanrı ve cehalet

Dünya insan ve ednilmiş tecrübeler

İnsan ve evren arasındaki Tanrı anlayışı

Dünyanın varoluşu ve insanın amacı


18.Soru

Nicolaus Cusanus’un evren anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


İnsan evren hiç bir zaman tam olarak bilemeyecektir.
Evren, sınırlayan bir çevreden bahsedilemez.
Gezegenler sabittir ve dünya onların etrafında döner.
Evrenin bir merkezi yoktur.
  Tanrı’nın bilgisi gibi evrenin bilgisi de ancak parçalı olarak elde edilebilir.

19.Soru

Antiklerin sonuncusu muydu, yoksa modernlerin ilki mi sorusu hangisi için sorulabilir?


Augustinus

Proklos

Dionysios

İbn Sina

Cusanus


20.Soru

Ockham, kaç yılında nerede doğmuştur?


1280 yılında Berlin' de doğmuştur.

1284 yılında Madrid'de doğmuştur.

1285 yılında Londra'da doğmuştur.

1287 yılında Atina' da doğmuştur.

1289 yılında Paris' de doğmuştur.