Ortaçağ Felsefesi 1 Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi Abelardus'un otobiyografisidir?
Benim felsefe tarihim
|
Benim düşünce yapım
|
Benim yaşamım
|
Benim mantığımın kabul ettiği
|
Benim felaketimin tarihi
|
2.Soru
Felsefe tarihinde özcü filozof olarak bilinen isim hangisidir?
Bonaventura |
Anselmus |
Nietzsche |
Hegel |
Aristoteles |
Aristoteles
3.Soru
I. Platon ile Aristoteles'i uzlaştırma çabasına girişmiştir.
II. Platonculuğu peripatetikliğine göre daha ağır basar.
III. Ruhun yalın anlamda akıldan ibraret olmadığını savunur.
Albertus Magnus için yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Albertus Magnus, çağdaşları gibi Platon ile Aristoteles'i uzlaştırma çabasına girişmiştir. Ancak, peripatetikliği Platonculuğuna göre daha ağır basar. Bu düşünür, ruhun yalın anlamda akıldan ibraret olduğunu savunur. Doğru yanıt A seçeneğidir.
4.Soru
İnsan aklının doğuştan boş olduğunu, bununla birlikte o, aklın sezgisel ve soyutlayıcı yönü üzerinde daha ağırlıklı duran ortaçağ filozofu kimdir?
Thomas Aquinas
|
Albertus Magnus
|
Ioannes Scotus Eqiugena
|
Rogerus Baco
|
Iohannes Duns Scotus
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rogerus Baco'nun, Opus Majus eserinde düşünürlerin yanlışlarını dayandırdığı nedenlerden biri değildir?
Değeri olmayan otoriteye teslimiyet.
|
Geleneğin etkisi
|
İnancın aklın yerini alması
|
Yaygın önyargılar
|
Bilginin gösterişli teşhiri ile bilgisizliğin gizlenmesi
|
6.Soru
Felsefe ile İlahyat arasındaki en keskin ayrımı yapan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Thales |
Platon |
Albertus Magnus |
Aristotales |
Albertus Magnus’un felsefesindeki en keskin ayrımlardan biri felsefe ile ilahiyat arasında yaptığı ayrımdır. Ona göre ilahiyat, kökenini vahiyden almaktadır. Bu kökenin, yani vahyin işlenmesi ve insan için anlaşılabilir bir duruma getirilmesi doğal akıl aracılığıyla mümkün olur. Albertus Magnus’a göre bu sürecin ortaya çıktığı alan, metafizik felsefenin alanıdır. “Dolayısıyla metafizik veya ilk felsefe, ilk Varlık olarak Tanrı ile ilgiliyken, ilahiyat, iman yoluyla bilinen Tanrı hakkında söz söylemektedir”
7.Soru
Bonaventura’nın insan ve bilgi anlayışı ile ilgili düşüncelerinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Birey, madde ile zihinsel formun bir araya gelmesiyle oluşmuştur.
|
İnsan bütün yaratılanların en üstünüdür.
|
Ruh ölümsüzdür ve kendi mutluluğunu sağlamak için en yetkin iyiye ulaşmayı ister.
|
Zihinsel ruh, bütün insanlarda aynı olsaydı, o zaman insan hayvandan farksız olurdu.
|
İnsani ruh sadece etkin olmalıdır.
|
8.Soru
Rogerus Baco'nun matematikle ilgili düşüncesi hangi şıkta doğru verilmiştir?
Matematik bilmeyen hiç bir şey bilemez. |
Matematik bilgeliğe giden yoldaki tek araçtır. |
Matematik din ile doğrudan ilişkilidir. |
Matematiği bilmeyen insanların dili de düzgün şekilde bilmelerine imkan yoktur. |
Matematik bilip de dil ile ilgilenmeyenler latinceyi bozmuştur. |
Matematiği bilmeyen insanların dili de düzgün şekilde bilmelerine imkan yoktur.
Rogerus Baco’ya göre o dönemin dili olan Latince ile matematik arasında yakın bir
ilişki bulunmaktaydı. Dille ilgilenenlerin matematik hakkındaki cehaletleri Latincenin
de bozulmasına neden olmuştu. Matematik hakkında herhangi bir bilgisi olmayanların ne öteki bilimlerle (dil de bir bilimdir) ne de dünyayı oluşturan ilişkilerle düzgün bir iletişimi olabilir.
9.Soru
Ockham'a göre hangisi Tanrı'nın ilahi sıfatları arasında yer almaz?
İrade |
Akıl |
Kavranamaz |
Ölümsüz |
Bozulmaz |
Ockham'a göre Tanrı’nın bazı ilahi sıfatlarını kullanmak suretiyle O’nun hakkında birtakım bilgilere ulaşmak mümkündür. Bu sıfatların bazıları (1) ilahi özü mutlak bir şekilde ve olumlu olarak imlemektedir. Bu gruptaki sıfatlara “akıl” ve “irade” örnek verilebilir. Öteki kategori (2) altında anılan sıfatlar sadece ilahi özü değil; fakat aynı zamanda başka bir şeyi çağrıştırmaktadır. Bu türden sıfatlara örnek olarak “Yaratan” veya “Yaratıcı” verilebilir. Son olarak (3) olumsuzluk ifade eden sıfatlar gelmektedir. Bunlar, her ne kadar şeklen olumsuz iseler de anlamca olumlu bir özellik göstermektedirler. Bu türden sıfatlara örnek olarak da “ölümsüz” ve bozulmaz” verilebilir. Bu sıfatlar arasında görüldüğü gibi "kavranamaz" yer almamaktadır.
10.Soru
Rogerus Baco'nu felsefesini etkileyen İslam filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
Kindi
|
İbnü’l Heysem
|
Gazzali
|
Farabi
|
Ebu Hasan Behmenyar
|
11.Soru
Nicolaus Cusanus ’un “ öğrenilmiş cehalet ” adlı yapıtı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Hakikat, Tanrı ve insan arasındaki ilişkiyi konu edinir.
|
Aristoteles ’in bilgeliğini ön plana çıkarmaktadır.
|
Yeniplatoncu izler taşımaktadır.
|
Bu yapıtında cusanus Cehaletimizi bilmemiz gerektiğini savunmaktadır.
|
Tanrının bütün insanlara bilmeyi arzulamak gibi bir duyguyu aşıladığı söylenmektedir.
|
12.Soru
Hangisi Ockham' a göre Tanrı’ nın özünü “mutlak biçimde” ve “olumlu” olarak imleyen sıfatlarından biridir?
İlk Nedenlik |
Yaratıcılık |
Bozulmazlık |
Ölümsüzlük |
İrade |
Ockham’a göre ahlak, aklın ve başka zihinsel koşulların dikte etmesi sonucunda belirlenen iradenin gücüne uygun düşen insani eylem biçimidir. Bu davranışların, eylem tarzlarının tek amacı “iyilik”tir. İyilik, herhangi bir şeyin olması gerektiği gibi olmasıdır. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
"Bonaventura, insani ruhun bileşik bir yapı olduğunu dile getirirken ünlü bir Yahudi filozofu olan İbn Gebirol’ün Fons Vitae (Hayatın Kaynağı) adlı yapıtından esinlenmiştir. Aslına bakılacak olursa Bonaventura, ruhsal maddenin insani ruhun bileşenlerinden birisi olmasını, ......... Aristoteles yorumuna karşı çıkarken kullanmaktadır."
Yukarıdaki ifadede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
İbn Rüşd'ün |
İbn Sina'nın |
Farabi'nin |
Gazali'nin |
Kindi'nin |
Bonaventura, ruhsal maddenin insani ruhun bileşenlerinden birisi olmasını, İbn Rüşd’ün Aristoteles yorumuna karşı çıkarken kullanmaktadır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
14.Soru
Thomas Aquinas'a göre insanı insan yapan aşağıdakilerden hangisidir?
Doğmak |
İstemek |
Akılsallık |
Düşünmek |
İnanmak |
Akılsallık
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Francisco Suarez'in doğal yasa anlayışına göre yanlıştır?
İnsandan daha yüksek bir iradeyi sergileyen Tanrı, daha aşağıdakileri şöyle veya böyle eylemde bulunmaya mecbur kılmaktadır. |
Yasa, herhangi birine ahlaki sorumluluklar yüklemektedir. |
Yasa, akıl ile bir buyruk ilişkisine girer. |
Herhangi birini düzgün davranmak konusunda yöneten yasadır. |
Sorumluluk, yasa koyucunun iradesinden kaynaklanmaktadır. |
Suarez'e göre yasa, akıl ile değil, fakat irade ile buyruk ilişkisine girer.Aklın yargısında ahlaki hiçbir unsur yoktur; oysa yasanın birincil özelliği iradedir. İradenin görevi, insanın belli bir amaca doğru ilerlemesini, yol almasını sağlamak adına araçların kullanılması eylemini düzenlemektir. Bu bakımdan, Francisco Suarez’e göre irade, bütün “insan eylemlerinin biricik ölçütü ve kuralıdır”.
16.Soru
Karanlık Ortaçağ deyişi aşağıdaki dönemlerden hangisi için kullanılabilir?
Ortaçağın bütünü |
Beşinci yüzyıl sonrası |
Dördüncü yüzyıl |
Ortaçağ sonları |
Yunan etkisindeki ilk yüzyıl |
Dördüncü yüzyıl
17.Soru
Francisco Suarez’in varlık anlayışı ile ilgili düşüncelerinden hangisi yanlıştır?
Francisco Suarez, Metafiziğin kendisine konu edindiği varlığı, ister yaratılmış olsun ister yaratılmamış olsun gerçek varlık olarak belirler.
|
Francisco Suarez’e göre, metafizik ile uğraşanlar gerçek varlıkla doğrudan bir ilgi içinde olup maddi olan varlıktan hareketle maddi olmayan varlığa ulaşmak için çaba gösterirler.
|
Francisco Suarez’e göre, eğer metafizikçinin ilgi alanında hem maddi hem de maddi olmayan nesneler söz konusuysa, o taktirde varlığın formel bir kavrayışının bulunması zorunludur.
|
Francisco Suarez’e göre varlık varolma eylemini (actus essendi) sergiler.
|
Francisco Suarez’e göre gerçeklik alanında bir karşılığı olmayanın varlığından söz edilemez.
|
18.Soru
Felsefeyi İlahiyata hizmet eden bir yapı olmaktan çıkaran kişi hangisidir?
Petrarca |
Bonaventura |
Rogerus Baco |
Albertus Magnus |
Mirandola |
Albertus Magnus
19.Soru
Paris Üniversitesinde 1215 ve 1228 Papalık emirleriyle Aristoteles'in eserlerinin yasaklanmasının altınd hangi nedenler yer almaktadır?
Ekonomik nedenler |
Siyasi nedenler |
Dini nedenler |
Toplumsal nedenler |
Kültürel nedenler |
“Paris Üniversitesi Aristoteles’in yapıtlarına her zaman belli bir mesafeyle yaklaşmayı tercih etmişti. Bu durum onun (Aristoteles’in) bir pagan olması ve kozmolojisinin de gene bu pagan anlayışa paralel bir içerik taşımasından kaynaklanmaktaydı.
20.Soru
Ockham’a göre terimleri kaç ana kısımda değerlendirebiliriz?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Ockham’a göre terimleri iki ana kısımda değerlendirebiliriz: kategorematik terimler ve sünkategorematik terimler. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ